Thursday 1 November 2007

Filem Melayu Rasa Sayang, Eh

Jika Indonesia berbangga dengan rakaman Rasa Sayange yang dijadikan souvenir untuk Sukan Asia tahun 1962, Filem Melayu telah menerbitkan sebuah filem berjudul Rasa Sayang, Eh terlebih awal lagi iaitu pada tahun 1959.

Menarik sekali, filem ini bukan sahaja menjadikan lagu Rasa Sayang sebagai lagu latar, malah lagu berkenaan dijadikan tajuk filem yang dibintangi oleh Wahid Satay dan Maria Menado. Banyak adegan dalam filem berkenaan bermula dari intro filem hingga ke penutup menggunakan lagu Rasa Sayang. Tonton klip-klip video di bawah ini.

Rasa Sayang, Eh (Intro)

Ini adalah klip video pembukaan filem berkenaan. Wahid Satay mendendangkan lagu Rasa Sayang.

Rasa Sayang, Eh (Pulau Pinang ke Kuala Lumpur)

Klip video ini memaparkan rakaman di dalam kapal terbang Malayan Airways dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur. Klip ini juga memaparkan pemandangan sekitar bangunan Sultan Abdul Samad pada ketika itu. Rasa Sayang menjadi muzik latar.

Rasa Sayang, Eh

Salah satu babak filem yang mana Wahid Satay menyanyikan lagu Rasa Sayang di dalam sebuah bar.

Rasa Sayang, Eh (Lagu Latar)

Muzik instrumental Rasa Sayang turut dijadikan muzik latar filem Melayu ini.

Rasa Sayang, Eh (Penutup)

Penutup filem ini juga turut menggunakan lagu Rasa Sayang.

Rasa Sayange

Ini adalah klip video lagu Rasa Sayange. Klip video ini dihasilkan baru-baru ini  menggunakan lagu latar yang dijadikan souvenir untuk Sukan Asia 1962 oleh Indonesia.

Filem Rasa Sayang, Eh ini membuktikan bahawa lagu ini telah bertapak di Malaya sebelum pembentukan Malaysia lagi. Malah rakaman ini adalah lebih awal daripada lagu yang dijadikan souvenir oleh Indonesia.Untuk maklumat lanjut tentang filem ini, klik sini.

Nampaknya, dua buah filem lama yang diterbitkan di Malaya (satu filem Melayu dan satu filem Hindi), menggunakan lagu Rasa Sayang membuktikan bahawa lagu ini sudah lama menjadi siulan masyarakat di rantau ini sejak dahulu lagi. Sayangnya, masih ada lagi yang ingin membantah fakta ini dengan mengemukakan klip video ini pula.

Rasa Sayange (Sekadar Muzik Latar Filem Dokumentari Penjajah)

Klip video ini didakwa dihasilkan di Batavia (Jakarta masa kini). Tidak dapat dipastikan tahun bilakah klip video Belanda berkenaan dihasilkan.

Namun demikian, klip video di atas menjadi sanjungan Indonesia walaupun diterbitkan oleh penjajah mereka pada ketika itu iaitu Belanda. Jika korang tonton klip video di atas, amat malang sekali, lagu Rasa Sayang dijadikan hanya sekadar lagu latar. Itu pun tidak sampai 1 minit. Peliknya, tidak pulak dituduh penjajah itu mencuri lagu Rasa Sayang untuk dimasukkan dalam filem mereka. Malah, diagung2kan nya pulak.

Berbeza sekali dengan filem Melayu Rasa Sayang, Eh. Filem ini bukan menjadikan lagu ini sekadar muzik latar. Malah, mengangkat martabatnya lebih tinggi dengan menjadikannya tajuk filem, lagu intro, muzik latar dan lagu penutup. Malah ada babak yang mendendangkan lagu berkenaan. Dapatkan VCD Rasa Sayang, Eh di pasaran hari ini juga. Rasa Sayang, Eh... Rasa Sayang, Sayang Eh .

p/s - Aku bangga dengan filem tempatan bukan filem penjajah.

19 comments:

  1. BAGAIMANA DENGAN VIDEO INI:

    http://www.youtube.com/watch?v=j4bZhZIYbwk

    apakah malaysia punya rekaman lagu rasa sayange yang dibuat oleh pemerintah ingris pada waktu itu? untuk menggambarkan keindahan Kuala Lumpur pada masa kolonial mungkin?

    ReplyDelete
  2. BAGAIMANA DENGAN VIDEO INI:

    http://www.youtube.com/watch?v=j4bZhZIYbwk

    apakah malaysia punya rekaman lagu rasa sayange yang dibuat oleh pemerintah ingris pada waktu itu? untuk menggambarkan keindahan Kuala Lumpur pada masa kolonial mungkin?

    sorry lah bang azero, ini merupakan tantangan bang azero biar selalu sibuk di blog ini. salut buat abang!

    ReplyDelete
  3. Anda ingin bukti kalau lagu itu adalah lagu dari Indonesia dan bukan MALAYSIA, dan jauh lebih tua sebelum Malaysia merdeka...nih:

    Pertama:

    http://youtube.com/watchv=j4bZhZIYbwk

    kalau anda melihat film itu, jelas lagu itu dibuat oleh Perusahaan film NV Haghefilm Deenhaag Belanda pada rentang waktu 1927-1940, untuk jajahannya Hindia Belanda (dalam hal ini Indonesia sekarang).
    Jadi darimana anda bisa klaim bahwa sebuah film malaysia tahun 1959 bisa jadi bukti sedangkan Belanda yang merupakan penjajah Indonesia jelas telah membuat lagu itu untuk jajahannya jauh sebelum itu, bahkan jauh sebelum Malaysia Merdeka?...itu yang pertama...

    yang kedua, apakah Malaysia jajahan Belanda? kalau ya, itu artinya Malaysia juga punya hak atas lagu itu, dan kita tidak keberatan, tetapi itu berarti Malaysia adalah jadi wilayah Indonesia, suka anda?

    Dan Ketiga, ini yang paling penting, Petinggi kerajaan anda mengklaim bahwa lagu itu adalah lagu NUSANTARA, sehingga lagu itu adalah LAGU UMUM di wilayah NUSANTARA, jadi Malaysia berhak juga atas lagu itu. Katakanlah itu alasan untuk mengelak dari kesalahan...tetapi ini juga bisa dipatahkan dengan pertanyaan seperti ini Apa pengertian Nusantara menurut MALAYSIA? dan apa beda MELAYU dengan NUSANTARA? karena kerajaan anda selalu mengatakan bahwa Malaysia adalah Melayu dan tidak mengatakan sebagai Nusantara...
    Di Dunia Internasional justru Indonesia-lah yang lebih dikenal sebagai NUSANTARA (Nusa=pulau/tanah, antara=diantara, nusantara=diantara pulau-pulau atau Archipelago dalam bahasa Inggris) jadi Indonesia dikenal di dunia Internasional sebagai Indonesia Archipelagic State, dan tidak pernah sekalipun bahkan mungkin anda yang pernah MENDENGAR atau MENGATAKAN MALAYSIA ARCHIPELAGIC STATE... :)

    Jadi anda asal klaim kalau lagu rasa sayange adalah lagu Malaysia...sebaiknya anda bertanya dulu mengenai musik angklung yang sudah ada di Jawa Barat sejak awal abad 20 telah ditemukan oleh orang Sunda di Jawa Barat tapi diklaim oleh orang Malaysia? tahu malukah anda, Bangsa Malaysia?
    (lihat angklung di http://en.wikipedia.org/wiki/Angklung)

    Memalukan bagi sebuah negara yang mengatakan Malaysia Boleh, kaya dan maju tetapi ternyata tidak mampu membayar seniman sendiri untuk membuat lagu tradisionalnya sendiri, selain hanya bisa memanfaatkan kelemahan dan mencontek budaya tetangganya?...ck-ck-ck...
    Sorrylah, Cik...kita serumpun, tapi kalo sang "adik" mengambil milik sang "kakak" haruskah "sang kakak" berdiam diri sahaja? Kasus ambalat sudah jadi bukti nyata...

    Ps: Jawablah dulu tiga argumen diatas

    ReplyDelete
  4. saya telah membuat komentar di posting (di bahagian bawah sekali). Sila baca..

    ReplyDelete
  5. arezeo, kapan rencana negeri anda mengakui Borobudur sebagai milik malays? negara anda tidak punya peninggalan bersejarah ya???

    ReplyDelete
  6. saya tidak pernah mengakui Borobudur milik Malaysia... saya sendiri pun pernah sampai ke Borobudur.
    Kunjungi lanman
    http://arezeo.blogspot.com/2006/08/indonesia-2006-journey.html

    ReplyDelete
  7. whatever lah .. pak indon,

    jangan lupa klaim semuanya milik kalian..

    tuntut kembali timor timur hak milik kalian, walaupun timor timur ngak mau..

    kenapa'an acheh pun mau merdeka dari kamu ? kenapa yaa?

    Sebab indon mempunyai sifat kuku besi !!

    Semua klaim hak milik kamu secara keras, ngak mau di kongsi apa pun ya..!!

    Jangan begitu dong..

    ReplyDelete
  8. orang-orang malaysia menyatakan bahwa lagu rasa sayange versi malaysia berakhiran "eh atau hey" tapi mengapa dalam film tersebut berakhiran "e" seperti lagu rasa sayange yang asli indonesia?????????

    (http://en.wikipedia.org/wiki/Rasa_sayange)

    Indonesian Version:
    Rasa Sayange, Rasa Sayang Sayange,
    Eeee Lihat Dari Jauh,
    Rasa Sayang Sayange

    Malaysian Version:
    Rasa Sayang Hey, Rasa Sayang Sayang Hey,
    Hey Lihat Nona Jauh,
    Rasa Sayang Sayang Hey

    ReplyDelete
  9. benar sekali terima kasih anda mengatakan filem ini malah mengangkat martabat lebih tinggi dengan menjadikannya tajuk filem.
    jika saya pencipta lagu sebut saja 'A' dan saya hidup di zaman dahulu lalu ratusan tahun kemudian lagu 'A' saya di jadikan theme song oleh sebuah filem di negara lain, apakah lagu 'A' itu otomatis menjadi folksong negara tsb ?
    sama halnya pada dunia modern, jika ada filem holiwood menggunakan lagu dari inggris, apakah lagu tsb otomatis jadi milik amrik ? lain halnya jika penjajah membuat filem ttg negara jajahannya menggunakan lagu folksong negara jajahan tsb, walaupun sekedar latar tapi jelas menceritakan ttg Batavia, anda ngerti kan ?

    ReplyDelete
  10. Dear friends, before you make stupid of yourself, first of all I don't give a damn on what your saying and opinion about this song, who's copying who and etc. Because so far none of your stupid comments make any sense.

    First, you need to learn a bit of my country history and then secondly please brush up your knowledge on Nusantara history. Instead of barking like a dog, please do something to make out the best of your so called great Indon. It is so shame when your country men and women seeking for helps and supports, you guys are barking mad for something that not worth it.

    Keep on insulting us, you keep on insulting your great ancestors who came here and make a living. Keep on insulting us, you keep on insulting your fellow Indons working here for money to support their family back in so called Indonesia Raya.

    Gee, I really sympathize with you guys. I wish the Malaysia aid missions in Indon now stop their voluntary works. I wish Malaysian public stop donating money and foods to help our so called friendly Indons. But you know what, we don't care. We still here and willing to help. Keep on barking like a dog, keep on bragging and look at your country, one after one natural disaster. Ever wonder y? Yea right, ganyang Malaysia, way to go Indonesia Raya.
    =======================================
    Rasa Sayang Malaysia calls out to all Malaysians to share the wonders of this country with the world. Let's play our part by inviting our friends, relatives and business associates from overseas to join in our 50th Golden Anniversary Celebration. Now is the best time to show our love for our dear country.

    ReplyDelete
  11. untuk abang Proud Malaysia.

    about Nusantara history see:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nusantara

    Indonesia memang menerima bantuan dari Malaysia, toh itu juga tidak di minta, masih banyak negara lain yang terbuka tangannya untuk membantu. Tapi haruskah dengan menerima bantuan dari negara lain lalu kita menyerahkan harga diri kita sebagai sebuah bangsa yang berdaulat?

    ReplyDelete
  12. Selalu, kami lihat orang indon ini macam orang bodoh, bangang, bahlol sahaja.. sekarang terbukti benar..

    kalian sudah memperlihatkan kebodohan nyata kalian..!!

    ReplyDelete
  13. Kawan sebangsa dan setanah air, slogan GANYANG MALAYSIA sudah didengungkan sejak tahun 60an oleh proklamator kita. Sebagai generasi penerus, mari kita realisasikan sekarang juga.

    We warn you malay.. GANYANG MALAYSIA is our motto now. Let's prepare for WAR you malaysia asshole..!!

    ReplyDelete
  14. Kawan sebangsa dan setanah air, slogan GANYANG MALAYSIA sudah didengungkan sejak tahun 60an oleh proklamator kita. Sebagai generasi penerus, mari kita realisasikan sekarang juga.

    We warn you malay.. GANYANG MALAYSIA is our motto now. Let's prepare for WAR you malaysia asshole..!!

    ReplyDelete
  15. Maria menado asalnya dari mana sih?

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Maria_Menado

    Kehidupan awal

    Dilahirkan di di Tunsia, Mabnahasadari, Menado, Sulawesi Utara, Maria dihantar ke Macassar (Ujung Padang) untuk tinggal dengan ibu bapa saudaranya apabila ibu bapanya meninggal dunia sewaktu beliau berumur tujuh tahun. Bagaimanapun, pertempuran antara pihak Belanda dengan pejuang-pejuang nasionalis memaksakan mereka berpindah ke Jakarta.

    Sewaktu Maria berumur 17 tahun, kejelitaannya menyebabkan beliau menerima tawaran untuk menayangkan baju kebaya di Singapura, dan kemudiannya di Malaya. Diiringi oleh ibu bapa saudaranya, perjalanan pada 1950 membawa Maria ke Singapura, Kuala Lumpur, Ipoh, dan Pulau Pinang.

    Sewaktu di Malaya dan Singapura, rusuhan Maria Hertogh berlaku. Maria Hertogh, seorang gadis Belanda yang telah diambil sebagai anak angkat oleh sebuah keluarga beragama Islam dan diberikan nama "Nadra" telah dikahwinkan oleh ibu bapa angkatnya pada tahun 1950 sewaktu berumur 13. Mahkamah Agung membatalkan perkahwinan itu kerana Maria tidak cukup umur dan memutuskan bahawa Nadra dikembalikan kepada ibu kandungnya yang kemudian membawanya balik ke negeri Belanda. Keputusan kes ini mengakibatkan rusuhan perkauman di Singapura yang berlangsung selama dua hari. Maria mengikut kes ini dengan penuh minat dan juga memperoleh nama samaran "Maria". Kawan-kawannya kemudian menggelarkannya sebagai "Maria dari Menado" (tempat lahirnya) dan nama itu telah menjadi kekal.

    jangan jangan "menado" juga sudah dipaten ama sama malingsia

    ReplyDelete
  16. MALINGSIAL...PLAGIAT MURNI..!!!
    NEGARA TANPA KREATIVITAS...!!!
    KEMERDEKAAN YANG KALIAN DAPATKAN HANYALAH HADIAH (GIFT)...TANPA PERJUANGAN..!!!!

    BUKTIKAN JIKA KALIAN TIDAK LEBIH BODOH DARI KAMI..!!!

    || WE LOVE INDONESIA ||

    ReplyDelete
  17. di Malaysia memang ramai indon2 bodoh diam di sini. Majoriti indon di Malaysia menjadi kuli atau perampok. yg selebihnya menjadi sundal.

    ReplyDelete
  18. indons memang bodoh dan sialan. buktinya di Malaysia ramai rakyat indon hanya menjadi kuli dan perampok. yg perempuannya menjadi pelacor.!!

    ReplyDelete
  19. indon hanya jeles dgn malaysia.there's a point.

    ReplyDelete