Thursday 9 April 2009

Indonesia Sudah Jatuh Ditimpa Pesawat

Jika Jakarta hampir tenggelam dek air empangan Situ Gintung yang pecah, lain pula ceritanya di Bandung. Bukan air, tapi nahas (naas) udara pula menimpa mereka. Pesawat tentera Indonesia (TNI) terhempas lalu menyebabkan 24 orang tewas, opppsss... maut. Bukan itu saja, pesawat itu turut merempuh hangar di airport Hussein Sastranegara, Bandung.

Sudah jatuh, ditimpa tangga. Itulah nasib yang menimpa negara Indonesia kerana hingga kini Kesatuan Eropah (EU) masih melarang pesawat Indonesia terbang dan mendarat di Eropah. Ini kerana, sejak kebelakangan ini, pesawat penumbang, kargo malah tentera (militer) milik Indonesia sering mengalami kecelakaan.

Tidak hairanlah jika insiden terbaru ini akan mengakibatkan Kesatuan Eropah melanjutkan lagi larangan terbang ini hingga berdekad2 lamanya. Klik gambar untuk berita penuh.

Eropah sendiri menyedari akan bahaya pesawat Indonesia seperti Garuda dan Adam Air. Atas sebab itu, Garuda nggak biasa terbang bebas lagi.

23 comments:

  1. Hello..saya telah mengikuti blog anda selama beberapa bulan..it seems like ko mmg benci gile dgn Indonesia..ak x sure what is the reason..but kalau smpi nak kutuk tuh..fikir2 la..im Malaysian..studying in indonesia..and what i can say is..not everybody here is bad..seriusly,some are really great and good person..benda yang membuatkan saya tergerak untuk menulis comment di sini adalah kerna terbaca post about aeroplane TNI yang terhempas tuh..actually this is some of the accident la..helicopter NURI milik Malaysia pun banyak kali terhempas..nih ketentuan Tuhan..x kan la..nih pun kite nak argue kan..+ there are 2 of my frens yang telibat dlm incident tuh..so daripada nak kutuk psl incident nih..better tulis supaya permbaca boleh selawat or baca Al-Fatihah buat yang tewas..amin..moga semua diberkati oleh Allah SWT.

    ReplyDelete
  2. From Zidar

    Hai kenapalah macam macam terjadi dinegara jiran kita itu,kesian sunguh.Nak tolong macam mana lagi?.
    cuma boleh dikatakan oleh President S.B.Y.
    (..SABAR BANYAK YAA.. )

    ReplyDelete
  3. For student:
    Terima kasih.

    For INDONSIAL:
    Baca dong komen si student, apakah dia bilang orang Indo itu "busuk hati"? Tentu tidak, lagipula, helikopter NURI Malaysia pun juga pernah kena insiden kan? Lebih baik, kalaupun Malaysia lebih canggih, sepertinya Malaysia dan Indonesia itu sama2 baiknya. Aku aja gak iri Malaysia punya gedung tertinggi, terowongan (SMART) tercanggih.

    Apakah Tuhan (atau Allah) mengutuk seperti itu? Tentu tidak, kematian itu bisa mendadak, lagipula apakah tentara TNI jahat?? Itu karena Tuhan (atau Allah) menganggap tugas mereka di bumi ini selesai, dan Tuhan menyuruh kembali ke surga. Baca Al-Quran atau Alkitab dong!

    Kalo lu nasehatin, kok selalu pake INDON? Apakah kamu membenci Indo? Kok kamu nasehatin?

    ReplyDelete
  4. Indonesia & Malaysia bangsa serumpun. Terutamanya rumpun Melayu, biasa lah dengki mendengki nih.

    By the way Orang Malaysia jgn lah leka sgt, sebenarnya dlm Idealogi INDONESIA lebih kehadapan, cuma bila rakyat ramai & rasuah masih banyak serta hasil tak serata dibahagi maka pembangunan banyak diusahakan oleh rakyat mereka dan bukan pemerintah.

    Malaysia pula maju kerana kerajaan yang membangunkan infastuktur dan masyarakat Malaysia sebenarnya manja dan kurang daya saing. Banyak yang masih mengharap subsidi & diskaun. Orang Malaysia yang cerdik pandai banyak yg kena curi dek Singapore / Dubai/ Doha/ Australia / UK & US.

    Lihat saja Indonesia, mereka mempunyai Majalah Minggu Bahasa Indonesia (Tempo / Gatra) - Utusan Melayu atau Berita Harian tak ada yang buat lagi.

    Majalah AgroPertanian & ternakan (burung) buat masa ini hanya Indonesia sahaja yang ada terbit dengan kuantiti yang banyak. Malah majalah Pertanian Indonesia dah masuk tahun penerbitan yang ke 40 Tahun!

    Jabatan Pertanian Malaysia & Mardi banyak belajar dari Indonesia. Institut Pertanian Bogor, buat masa nie tak ada institut pertanian Malaysia yg setaraf mereka!

    Universiti kat Malaysia pula dari segi kualiti tak leh lawan dan dengan 2 universiti kat Indonesia, kalau bab menunjuk satu dua yg dapat award & fasiliti moden boleh lah.

    Then kat Malaysia ada ke setiap 2-3 bulan sekali ader Mid-Night sales kat shopping2 mall mcm Jusco / Metrojaya / Tesco / Parkson & sebagainya macam kat Jakarta?

    Orang Indon pun sekarang nie banyak dah belajar di universiti & kolej swasta kat Malaysia, tahun 2008 aje dlm 8,000 orang kot.

    Kesimpulannya, belajarlah sesama rumpun, kikislah sikap dengki mendengki.

    Tak ada yg "PERFECT"

    ReplyDelete
  5. udaaah. . .
    sama-sama negara bego.
    Indonesia udah luas negaranya masih miskin.
    malaysia juga, udah kecil belagu, makanya resesi juga lo.
    enakan kayak ogut ne, tinggal di negara mungil nan modern di Singapura.
    Majulah Singapura. . .

    ReplyDelete
  6. pasal berita garuda dilarang terbang, pesawat jatuh, situ gintung meluap, etc...its doesnt matter bang arezeo...memang awalnya peninggalan kolonial belanda yg tak ditata rapi...it;s just eccidential.
    but, ngambek2 brg org terutama culture budaya semisal: rasa sayange jd backsound tourisme malaysia...oooow sungguh tak creative n sesuatu yg "buntang", nama Batik di TMkan, for info batik asal kata jawa, bukan melayu. ok lh ahmad dhani ngambek lagu P Ramlee awak punya...berarti score qta 1:2. menanglah INDON ni...hahahaha:P.

    menilik sesiapa yg "BUSUK HATI", dr dl malingsia sebenarnya ebih busuk hati dibanding Indo,,,beberapa kali TKW&TKI indo diperlakukan tdk manusiawi disana...sementara mahasiswa n org malingsia di tanah indo diperlakukan sangat baik sampai tak da yg disakiti phisicly, macam awak mahasiswa malingsia, pernah dpt tekanan dr org indo kat sini?? blm kan?? itulah gambaran betapa indo menghargai n menghormati tetangga serumpun,,,,si that clear cik arezeo??

    diluar drpd tu, up to u...nak cakap pe lg...coz penat tengok kelaku org melayu malingsia yg so arogan tak nak kalah barang sedikitpun...

    betenang je lah, qta sm2 org melayu...jgn saling sikut menyikut...coz tak baek kt hangtuah!!!

    ReplyDelete
  7. Udah tambah Stress kau ni

    Malaysia cepet maju karna orang2 s'perti Arezeo ni KREATIF DAN SELALU HEPI2.

    ReplyDelete
  8. Udah tambah Stress kau ni

    Malaysia cepet maju karna orang2 s'perti Arezeo ni KREATIF DAN SELALU HEPI2.

    ReplyDelete
  9. from zidar Betulkah itu Ifan Wirahadian.Ya saya menghormati anda artikal anda.Tapi di sini saya ingin jelaskan.Mahasiswa dan Mahasiswi indonesia di malaysia juga dilayan sangat baik di universitas di malaysia ya.Jagan anda lontarkan fikiran sempit anda terhadap TKW&TKI.Disini saya ingin jelaskan pada anda. Berapa ramai pembantu rumah warga indon yang lari mengikut cowoknya?.Berapa ramai pembantu rumah warga indon lari kerna mencuri barang barang majikannya?. Berapa ramai pembantu rumah warga indon mendera anak kecil majikannya? Berapa ramai pembantu rumah warga indon yang memukul majikannya?.Adakah media anda di indonesia tidak melaporkan kepada anda? Kenapa perkara yang jelek warga indon dimalaysia tidak dilaporkan oleh media indonesia?.Jangan menuduh perkara yang sama sekali tidak anda jelas.Peace

    ReplyDelete
  10. kepada Student:
    Anda tidak baca post2 yang terdahulu ker? betapa INDON ni mengutuk malaysia berbagai2..yer,..anda tinggal di INDON...tetapi tahukah anda betapa kadar jenayah tinggi secara tiba2 di Malaysia kerana INDON?...
    Malaysia cuma mahu menyedarkan INDON yang mereka MESTI menjadi JIRAN yang baik...

    isunya cumer satu : INDON marah lagu rasa Sayang dan claim lagu diorang...sedangkan MAlaysia dah buat penjelasan yang lagu itu tidak pun di katakan milik MALAYSIA..tapi..INDON tetap merusuh sampai ke pejabat duta Malaysia di INDON.

    Anda harus baca komen2 INDON sebelum ini..DONT JUMP to The Conclusion.

    Yer..saya mmg ANTI INDON..itu FAkta

    ya udah..INDON dimana2 pun SIALAN deh!

    ReplyDelete
  11. kepada student yang rasa indon baek banget ya terserah...mungkin ko dah belajar ka sono..dah jumpa cewek cakep mungkin ko rasa indonlah segalanya..dan kepada warga Malaysia yang cepat banget memuji-muji indon dengan majalah tempo dll. fikir sebaiknya..kalu IPTA indon bagus betul kenapa ribuan pelajar mereka belajar disini...

    nah persoalan saya kenapa sejak-akhir-akhirnya hubungan antara indonesia dan Malaysia sering kacau bilau..

    kerna indon semakin ngiri dengan malaysia...tambah lagi indon kalah di ICJ merebut Sipadan dan Ligitan..lalu kasus Ambalat..lagi indon makin panas..isu kecil kaya lagu Rasa Sayang..barongan, rendang, tempe,batik,angklung, samping dll. isu remeh dibesar-besarkan...nah bukankah itu tandanya indon mula rasa ketinggalan dan Malaysia lebih maju dari indon...tambah lagi rame tki/tkw indon di Malaysia. Indon ga mao berterima kasih rame rakyatnya dapat cari makan di Malaysia malah bilang Malaysia yang harus berterima kasih. lucu banget!!!

    memang sewajarnya kalo pemerintah/rakyat indon melayan dengan baik mahasiswa Malaysia yang belajar di indon..begitu juga kami melayan dengan baik TKW/TKI indon...tapi memang ada yang ga dibayar gajidan disiksa..tapi jumlah dikit banget ..bisa dibilang dengan jari donk!!!

    rame lagi TKI loe yang jadi perampok di Malaysia...saban minggu di Malaysia pasti ada geng perampok indon yang mampus ditembak polisi Malaysia..itu blom rakyat indon yang dihukum mati kerna menjual narkoba..

    ayo donk coba baca koran Malaysia..pasti ada saja kriminal dilakukan oleh TKI/TKW loe...

    sebenarnya mayoritas warga Malaysia ga benci kepada indon...tapi rakyat indon sering banget deh mo perang/mo ganyang Malaysia..

    sadarlah bangsa indon kami rakyat Malaysia ga gentar dengan teriakan loe mo perang segala...yang pasti indon ga akan mampu untuk berperang dengan Malaysia...

    blom perang Indon udah berantakan dengan gempa, tsunami, ekonomi yang kian parah...

    kalu terjadi perang gimana...ayo coba guna otak loe di kepala bukan di dengkul!!!

    ReplyDelete
  12. si student hanya student yang tidak lebih dari itu.Anda perlu lebih memahami perasaan orang orang dimalaysia.Silalah baca comment2 terdahulu..barulah boleh comment!.student perlu study lagi...
    jangan asyik bercewek ajer.

    ReplyDelete
  13. tidak hanya Indonesia yang mengutuk malaysia koq, Singapura juga mengutuk dengan hal demikian. . .
    pasalnya banyak objek pasar trans negara yang dimiliki singapura diserobot oleh malaysia. . .
    makanya bener apa kata Robert Klittgard (prof dari university oc california dengan kajian kejahatan ekonomi, klo Malaysia ne suka berbuat hal demikian.

    ReplyDelete
  14. Makasih buat semua yang udah memberi komentar baek :), lebih baik masalah ini selesai saja. Peace :).

    For INDONSIAL:
    Kamu ini emangnya pinter? Kamu emang anti-Indo? Orang pinter itu selalu ambil baiknya, bukannya balik memarahi, kamu ini menganggap Indo rusuh sementara kamu tidak? Kamu itu yang merusuh!

    ======

    isunya cumer satu : INDON marah lagu rasa Sayang dan claim lagu diorang...sedangkan MAlaysia dah buat penjelasan yang lagu itu tidak pun di katakan milik MALAYSIA..tapi..INDON tetap merusuh sampai ke pejabat duta Malaysia di INDON.

    Tenang dong man, gak usah sampe begitu kale.

    =

    Anda harus baca komen2 INDON sebelum ini..DONT JUMP to The Conclusion.

    Apakah orang-orang yang mendatangi blog ini harus selalu begitu?

    =

    Yer..saya mmg ANTI INDON..itu FAkta

    Berarti kamu yang merusuh dong. Hahahaha....

    =

    ya udah..INDON dimana2 pun SIALAN deh!

    Orang Indo di luar negeri juga?

    ReplyDelete
  15. cobalah utk berfikir16 April 2009 at 14:44

    hey kita dari indonesia ga bakal teriak2 perang klo negara anda ga mencuri budaya, menyiksa tki, mengambil pulau milik kami, saarlah malay, memang kalian lebih maju, tp tidak seperti itu caranya..

    ReplyDelete
  16. "isu kecil kaya lagu Rasa Sayang..barongan, rendang, tempe,batik,angklung, samping dll. isu remeh dibesar-besarkan"

    itu bukan isu kecil bung!!!
    itu adalah karya leluhur kami!!
    kamu tidak akan membiarkan hasil karya leluhur kami di komersial kan oleh bangsa lain...KARNA KAMI MENCINTAI HASIL KARYA KEBUDAYAAN INDONESIA YANG TIADA TIARA HARGANYA!!!

    ReplyDelete
  17. my mother malay...
    my father indo...
    my mother said : I love indonesia
    my father said : I love malaysia
    sooooo...
    Lebih baik damai dari pada berseteru, lupakan pertikaian and melangkah ke depan bersama...
    We are One...
    peace...

    ReplyDelete
  18. Heh, negara kami Indonesia satu-satunya negara di ASEAN yang pertumbuhan ekonominya menunjukkan angka positif di badai krisis keuangan global sekarang ini. Dan jika kalian orang-orang Malaysia mengatakan bahwa Tuhan telah menghukum Indonesia, kami sebagai rakyat Indonesia tidak yakin karena sebenarnya Tuhan sayang kepada kami. Dan jaga mulut kalian orang-orang Malaysia!

    Peri kecil lanjut usia
    Padahal kemrin masih belia
    Maju Terus Indonesia
    Jangan Takut Dengan Malaysia

    Itu namanya PANTUN asli dari Indonesia. Jangan diklaim berasal dari Malaysia! Jika kalian orang-orang Malaysia mengeklaim PANTUN, saya yakin kita akan bertempur...

    ReplyDelete
  19. Ehm! Saudaraku sesama rakyat Indonesia, Indonesia justru lebih maju dibandingkan Malaysia. Coba lihat saja besok kalau INDONESIA dan MALAYSIA perang, pasti INDONESIA yang kan menang.

    Terus untuk pesawat-pesawat Indonesia yang jatuh, saya tegaskan itu semua hanya kecelakaan murni karena perubahan cuaca yang ekstrim di Indonesia, dan itu sepenuhnya bukan kesalahan orang-orang Indonesia.

    Jatuhnya satu atau dua pesawat bahkan seluruh pesawat yang berada di Indonesia belum cukup untuk meruntuhkan jiwa dan semangat MERAH-PUTIH kami. Dan selama burung Garuda masih terbang bebas di atas bumi persada, Kami rakyat Indonesia akan terus mempertahankan budaya dan tanah air kami walau hanya sejengkal.

    ReplyDelete
  20. selama burung garuda masih terbang
    merah putih masih berkibar,
    indonesia kagak takut ama yg namanya malaingsial tu.

    ReplyDelete
  21. Hoii.. Sang Kelembai BLOG NASIONALISME...!!

    Kami tidak takut berperang dgn indon wahai sang kelembai..--> keturunan hang tuah dan hang jebat masih ada, bagaikan darah ia mengalir seperti pahlawan terbilang...ingat itu..!

    Takan Melayu Hilang Didunia!.

    Takan Indon Menjadi beruk..!

    Wakah Wakahh wakkkAhhh kahhhh..!

    Lihat ini pantun kepunya bangsa Melayu...

    001. Jantan tempat orang berteduh
    Jantan berani menentang musuh
    Kepada hukum ianya patuh
    Didalam gelap, menjadi suluh

    002. Iman teguh sikap pun patut
    Ilmunya banyak rajin menuntut
    Menghadapi lawan berpantang surut
    Menempuh bahaya tak pernah takut

    003. Membesarkan anak berpenat lelah
    Mau berkering tahan berbasah
    Hati berani sikap pun gagah
    Kasihnya panjang, sayang tak sudah

    004. Gagah berani menentang musuh
    Rendah hati pantang mengeluh
    Hidup rukun pantang bergaduh
    Bekerja tidak mengira peluh

    005. Hidup menjunjung tuah dan marwah
    Baik di tepi, mulia ditengah
    Gagah berani jadi pusaka
    Dikenang orang sepanjang masa

    006. Taat setia memegang adat
    Iman teguh, beramal kuat
    Nama terpuji, beramal kuat
    Sampai mati orang mengingat

    007. Bekerja rajin berat dan ringan
    Berani tidak memilih lawan
    Berkata keras, tegas tindakan
    Dihormati kawan, disegani lawan

    008. Rupa gagah hati berani
    Hati pukal percaya diri
    Kokoh berdiri di kaki sendiri
    Menghadapi musuh berpantang lari

    009. Kuat menolong ikhlas memberi
    Amalan banyak bertanam budi
    Gagah menjadi payung negeri
    Namanya harum serta abadi

    010. Membela yag benar berpantang lesi
    Hidup ternama, mati terpuji
    Dikenang orang sampailah mati
    Tuahnya nampak payung negeri

    011. Budi baik, perangai pun elok
    Fikiran panjang, akal tak suntuk
    Melawan musuh pantanglah tunduk
    Tegap berdiri, sempurna duduk

    012. Lahir dan batin ianya handal
    Gagah berani tahan dipenggal
    Berani berkorban, taat beramal
    Hidup dan mati namanya kekal

    013. Semangat rendah hati pengecut
    Bersua lawan nyawa kebuntut
    Kerja menyalah, laku tak patut
    Hasutan iblis yang ia ikut

    ReplyDelete
  22. usahlah beradu argumentasi lg ttg negara masing2.
    lebih baek kita dukung negara kita sebaik dan sekurang apa adanya.
    maju dan jaya terus Malaysia dan Indonesia.

    ReplyDelete