Thursday 24 December 2009

Indonesia: Tanpa Gempa, Kakus Bisa Runtuh

Gempar! Tanpa gempa bumi, tanpa tsunami, tiba-tiba gedung beli-belah terkemuka di Jakarta iaitu Tanah Abang runtuh. Puting beliung juga bukan punca runtuhnya bangunan tersebut.

Apa yang melucukan ialah bangunan yang runtuh itu adalah tandas atau kakus dalam bahasa Indonesia. Sudah pasti, tai terpercik di sana sini. Hehehe.

Ini adalah gambar-gambar di sekitar kecelakaan kakus yang melanda ibu kota negara si Pulau Kelapa ini.

Berikut ini adalah petikan daripada akhbar Indonesia, Kompas.com

 

JAKARTA, KOMPAS.com - Robohnya bangunan tambahan yang melekat di sisi kanan Pusat Grosir Tanah Abang, Jakarta Pusat, Rabu (23/12/2009) menyisakan duka. Setidaknya 17 orang telah menjadi korban akibat bangunan yang diduga dibangun tanpa memerhatikan unsur keselamatan. [Sumber]

 

Beginilah bangunan di Indonesia, tanpa gempa bumi pun bisa runtuh, doang. Cuba bayangkan kalau gempa bumi melanda Tanah Abang. Sudah pasti bangunan ini roboh menyembah bumi seperti di Padang baru-baru ini.

Yang pasti, pemerintah Indonesia mempunyai tugas berat dalam membangunkan stadium untuk Sukan SEA lagi 2 tahun. Adakah bisa runtuh juga seperti Pusat Grosir Tanah Abang? Sama-sama kita tunggu dan liat.

7 comments:

  1. ish,ish,ish dulu jawa kutuk stadium runtuh kat MALAYSIA,jawa kata mcm2! sekarang kutukan dewata itu sudah berbalik kepada mereka! gmana ya wak? kok gusur terus kakusnya? g ada gempa,g ada tsunami kok suka2 aja terus roboh? kwang kwang kwang

    ReplyDelete
  2. Bangunan di Indon tiada kualiti! Minus kualiti. Kesian dehh! Lebih-lebih lagi di jamban. Hahaa. Berak pun tak senang! hahaa.

    ReplyDelete
  3. Gile dahsyat betul kat Indon, berak kat toilet pun boleh mampos sebab bangunan runtuh.

    Nauzubillahiminzaalik

    ReplyDelete
  4. nak slamat org indon korek aja tanah pstu berak..
    pasti slamat doang..
    hehehe..

    ReplyDelete
  5. Tu lah, dulu ketawakan Nordin konon mati di jamban. Sekarang dah kena batang hidung sendiri.

    ReplyDelete
  6. aku student malaysia study kat indonesia..mostly bangunan2 biase mcm Tanah Abang ni xde CF, tidak spt malaysia y hatta rumah kos rendah pun kene ade CF.nak tambah belakang umah 5 kaki je pun kene hanto plan ke majlis daerah u kelulusan.

    sbb tu kbnykkn syrkt pmbinaan dr indonesia kalah dlm bid pojek2 pmbinaan sbb mereke tidak ade sistem untk spesifikasi bhn binaan bngnn, bntuk dimane kalu kat malaysia psti xdpt CF

    ReplyDelete