Tuesday 29 December 2009

Acheh: Setelah Lima Tahun Tsunami

26 Disember lalu, genaplah 5 tahun Banda Acheh diserang tsunami. Malaysia turut menghantar bantuan kemanusiaan ketika jirannya ini ditimpa musibah.

Tragedi menyayat hati ini masih menjadi ingatan penduduk dunia hari ini. Takziah kepada keluarga semua mangsa yang terkorban dalam mala petaka yang ditimpakan ke atas Indonesia ini.

Menyedari bahawa bencana yang ditimpakan ini adalah balasan Tuhan kepada mereka, banda Acheh hari ini mula menguatkuasakan undang-undang syariah. Antara yang pertama dikuatkuasakan ialah larangan memakai skinny jeans atau seluar jeans ketat.

Mulai 1 Januari 2010, perempuan Muslim yang memakai celana ketat maupun celana jeans di Aceh Barat, bersiap-siaplah menghadapi nasib digunting celananya dan diganti dengan rok yang disediakan pemerintah. [Sumber]

Walaupun begitu, hari ini undang-undang tersebut telah mula dikuatkuasakan. Gambar sebelah menunjukkan seorang wanita yang menunggang motosikal ditahan kerana memakai seluar ketat di Banda Aceh.

Gambar ini pula menunjukkan seorang anggota polis pencegah maksiat (kanan) memberi nasihat sambil menunjuk jari ke muka beberapa wanita kerana memakai pakaian ketat di Banda Aceh.

Sudah pasti, tarian pendet juga bakal diharamkan di Indonesia kerana semua penarinya hanya berkemban.

Model kesayangan bangsa Indonesia iaitu si Manohara juga perlu berwaspada. Sekiranya kamu kepingin ke Acheh, nampaknya baju ini tidak sesuai lagi, doang. Kamu seharusnya mengenakan rok yang disediakan pemerintah.

Yang pasti, ini juga ngak bisa di sana. Woof... woof....

9 comments:

  1. Baguslah, kurang2 ada juga alasan konkrit nak haramkan pakaian menjolok mata..

    Macam di kelantan, peniaga2 yang meniaga di lot MPKB semuanya kena saman RM500 kalau tak tutup aurat. (ya, tak pakai tudung juga dikira mendedahkan aurat)

    Tahniah buat Acheh, dan Kelantan.
    Tapi rasa macam tak ikhlas la pulak, tangkap orang pakai jeans ketat selepas kena tsunami, kalau tak kena tsunami, agaknya sampai sudah takda inisiatif ni..

    Apa2 pun, tabikla kat pemerintah Acheh dan tak lupa di Kelantan.

    ReplyDelete
  2. Syabas Acheh!! (bukan Indonesia)

    Lepas ni jangan pulak puak2 Islam Liberal Indon ni melenting plak

    ReplyDelete
  3. tari pendet hubungan dgn aceh apa zeot? ya tidak mungkin lah. secara setiap daerah beda peraturan.

    bali (hindu)
    papua (mayoritas kristen)
    kalimantan (islam 75%)
    jawa (50:50)
    sumatera (mayoritas islam)

    pasti punya pemahaman dasar tentang syariat. itulah demokrasi. so jangan ngurus negara orang. negara sendiri pun lebih parah ketat selewar.

    ReplyDelete
  4. Menyedihkan di Terengganu, wanita bertudung ibarat telanjang. Kepala ditutup tetapi tubuh terdedah.

    ReplyDelete
  5. Sedih, Cglyn bertudung tapi mulut bau longkang. Piraa mabuk. Kat maner2 same dar.

    ReplyDelete
  6. Itulah demokrasi..haha. babi HALAL??..demokrasiKAH ITU??.. Itu bukan demokrasi..itu namanya, orang yang x paham tentang ajaran islam. Belajar dengan Ustaz2 di Indon lebih skit yer..jgn main masuk jer.

    ReplyDelete
  7. AAAhhhhhh jangan banyak omong ......

    ReplyDelete
  8. omong apa doang? gambarnya udah ada skali.. haha

    ReplyDelete
  9. manohara islam woof woof.. di kelantan pakai jilbab.. kat indon pg diskotek.. minum arak.. hahahhaha... cium puppy lagi.. anjing lu

    ReplyDelete