Wednesday 30 December 2009

Belasungkawa Buat Gus Dur

Gus Dur, mantan presiden Indonesia meninggal dunia hari ini pada jam 6.45 petang. Sebab kematiannya belum diumumkan tetapi dari sumber berita terpercaya, ia meninggal semasa mendapat rawatan gigi. Innalillahi wainna ilaihiraji'un.

Gus Dur disahkan meninggal dunia di Rumah Sakit CiptoMangunkusumo. (Di Indonesia ada rumah sakit? Rumah pun bisa sakit, doang?). Pelik sungguh bahasa Indonesia ini. Hehehe.

Berbalik semula kepada Gus Dur.

Antara sumbangan utama Gus Dur dalam pentadbiran Indonesia ialah mengurangkan diskriminasi bangsa Indonesia selama ini ke atas kaum Cina Indonesia dengan membenarkan perayaan Tahun Baru Cina (dipanggil Imlek dalam bahasa Indonesia) disambut di republik itu.

Masyarakat keturunan Tionghoa di Indonesia kembali mendapatkan kebebasan merayakan tahun baru Imlek pada tahun 2000 ketika Presiden Abdurrahman Wahid mencabut Inpres Nomor 14/1967 [Sumber]

Diskriminasi terhadap kaum Cina di Indonesia telah berlaku sekian lama sebelum pemerintahan Gus Dur. Kemuncaknya adalah Jakarta Riot 1998 atau Kerusuhan Jakarta 1998. Ada yang menyebutnya sebagai anti-Chinese riot.

Dalam kejadian itu, banyak kaum Cina dirompak, dibunuh, diperkosa dan diseksa. Sebelum kejadian itu, banyak lagi penindasan ke atas kaum Cina berlaku di Indonesia.

Dalam sejarah Indonesia, kelompok etnik Tionghoa telah beberapa kali menjadi sasaran pembunuhan beramai-ramai atau penjarahan, antaranya:

  • pembunuhan di Batavia pada tahun 1740;

  • pembunuhan pada masa Perang Jawa antara tahun-tahun 1825-1930;

  • pembunuhan beramai-ramai di Jawa pada tahun-tahun 1946-1948;

  • peristiwa ras pada 10 Mei 1963 dan 5 Ogos 1973;
    Malari pada 1974; dan

  • Rusuhan Mei 1998. [Sumber]

Klip video di bawah menunjukkan kekejaman bangsa Indonesia ke atas kaum Cina yang juga merupakan rakyat republik itu semasa Jakarta Riot 1998

Tahniah buat Gus Dur setelah beliau mengambil tampuk pemerintahan Indonesia, beliau telah mengambil tindakan berani membenarkan bangsa Cina Indonesia merayakan Imlek.  Hari ini, pada usia 69 tahun, beliau telah pun meninggal dunia. Semoga roh Gus Dur dicucuri rahmat yang Maha Esa.

11 comments:

  1. zeot. bahasa indo yang rumah sakit itu.
    artinya rumah? ya rumah. sakit beda lagi penjelasannya makanya terawang dulu.

    rumah sakit, artinya rumah yang ditempati orang yang lagi sakit. hospital.

    bahasa lu aja. rumah bersalin(melahirkan) malah jadi Hospital Korban Lelaki. haha

    ReplyDelete
  2. bahasa Malaysia ngak ada perkataan "rumah bersalin" ya! Jangan adu domba.

    Hanya di Indon aja rumah kok bisa sakit. HAHAHAHA...

    Seharusnya, rumah orang sakit, bukan rumah sakit doang! Kampungan sekali bahasa Indon itu, ya. Wakakaka.

    ReplyDelete
  3. Orang Indon bodoh aje yang percaya ada perkataan Hospital Korban Lelaki kat Malaysia.

    Tu lah Indon, kena tipu bulat-bulat dengan bangsa dia sendiri, sebar maklumat palsu reka entah dari mana. Tu mesti tengok topik terencat akal dalam kaskus tu. Perkataan tu reka semua, tengok sekali dah tau bahasa pun style Indon.

    Kat Indon orang gila pun boleh karang cerita, lepas tu yang Indon lain semua tolol, bangang percaya terus. Sama le cam Manohara tu. kena tipu semua Indon tolol. Lepas tu dah tau tertipu, buat-buat tak ingat pasal Manohara tu.

    Style Indon, salah sendiri memang tak tau.

    ReplyDelete
  4. Eh! Hospital Korban Lelaki..ape tu?.. Neway Dik, rumah sakit = rumah itu yang sakit. Kalau rumah yang diletakkan orang sakit dipanggil rumah pesakit atau lebih tepat hospital.

    Tulah ko..banyak sangat memutar belitkan bahasa Melayu menjadikan bahasa Indon mu itu yang jelek. Ikut la pada bahasa melayu yang asal.

    ReplyDelete
  5. Hospital korban lelaki? hu hu hu...Indon kena tipu sama bangsa sendiri. Bodoh...tak tau cari maklumat sahih. Sebab itu Indon mudah ditipu dan dipengaruhi. Pasal Manohara pun nak ajak berperang...Pasal tari pendet pun nak sweeping rakyat Malaysia...Bangsa Primitif!

    ReplyDelete
  6. "Rumah Sakit Korban Lelaki"???

    Hahahahahah

    Cuma orang gila yg mempercayainya

    Kerana kalau orang yang waras dan tidak seperti katak di bawah tempurung, tahu yang di Malaysia, tiada istilah "Rumah Sakit"

    Tau tak

    Bahasa Indon ----> Bahasa ciplakan dari Bahasa Melayu yang telah dirosakkan serosak-rosaknya oleh Indon

    ReplyDelete
  7. Tolonglah, kita janganlah mencurahkan minyak diapi lagi, berdamailah. Asalnya maklumat mengenai kematian Gus Dur, tak perlulah kita berpanjangan mengenai bahasa nusantara kita yang sesetengahnya membawa maksud yang berlainan.
    Berdamailah..

    ReplyDelete
  8. Bahase Indon ni hodoh sgt sgt kalau didengar. Cam kimak jer.

    ReplyDelete
  9. malaysia -> klinik pergigian

    di Indon -> rumah sakit gigi

    HAHAHA, rumah pun bisa sakit gigi ya, dong!

    ReplyDelete
  10. kekeke....
    harap negara besar tp kurang pengetahuan...

    ReplyDelete