Friday 13 June 2008

Ikan Kelisa: Klaim Bodoh Indonesia

Setelah Indonesia kalah dalam isu menuntut lagu Rasa Sayang, batik, barongan, rendang, tempe dan kunyit, kini mereka membuat isu baru yang dianggap bodoh. Mereka kini menuduh Malaysia mengklaim bahawa ikan arowana atau kelisa sebagai milik Malaysia.

Nak tergelak aku bila menonton klip video berita di atas yang disampai oleh juruhebah sebelum ini turut menimbulkan isu bodoh pematenan tempe dan kunyit. Kini, isu bodoh ikan pula yang disampai media negara itu.

Di sini dapatlah kita menilai tahap mentaliti pers negara Indonesia. Selepas isu ikan arowana, sudah pasti selepas ini Indonesia akan mengklaim katak, kodok, monyet dan beruk sebagai milik negara mereka. Sama2lah kita tunggu dan lihat.

38 comments:

  1. AH SIAPA BILANG INDONESIA KALAH DARI MALAYSIA YANG SELALU MENGKLAIM BUDAYA ORANG, CUMA ANDA SAJA KAN YANG BILANG? INDONESIA TIDAK HARUS KALAH, APA YANG HARUS KALAH COBA KALAU MEMANG FAKTA BAHWA ITU SEMUA ADALAH MILIK INDONESIA.

    ReplyDelete
  2. hahahahahaha

    kebodohan orang indon

    memang bodoh

    jangan kan beruk ajer pasni jadi isu...

    AKU RASA PASNI BABI PUN DIORANG AKAN PATENTKAN..

    ReplyDelete
  3. Stupid Indons.

    ReplyDelete
  4. Fakta!?...give your good reason Indons other than saying. From your dark heart to your mouth..that you were saying.

    Tak tahu la kenape..Indon ni memang dengki sangat dengan Malaysia??. Maner ader Malaysia cakap akan mempatenkan??..Ader ker??.. Cuma pers2 Indons ajer yang bangkitkan isu ini..dan sekrang menjadi kemarahan dua2 negara dan mewujudkan pergaduhan. Kalau tiada puncanya, maka tiada pergaduhan dan balas membalas seperti ini ( fikir itu wahai Indons2 ). Oleh kerana pers Indon yang bebas untuk berdemokrasi..bebas untuk menulis, Malaysia menjadi mangsa tuduhan. Yang dapat untung adalah syarikat pers2 Indons tuh, manakala rakyat kedua negara berapi-api. Kenape Indons tak tulis pasal lagu2 negara mereka yang mirip Jepun ker? ( mereka takut akan bergaduh dengan Jepun kot.. ). Mengapa Indon tak tulis pasal barongan yang berada di Filipina?.. ( mereka takut akan bergaduh dengan Filipina kot? ) dll. Ini pulak, pers2 Indon ader jer muslihat untuk mewujudkan pergaduhan di antara kedua negara..dan pasal Ikan, Kunyit, Rendang pun dijadikan isu. Cuba u guyz Indon buktikan yang pers2 Malaysia menuduh Indon mengklaim sesuatu??...ader ker??..kalo ader..cuba tunjukkan bukti. Ini kerana Malaysia tidak suka mewujudkan pergaduhan...bukan kerana takut tetapi inginkan keamanan dan kedamaian. Kalau Malaysia ni jahat sangat, dah lama Malaysia akan menembak sorang2 pendatang tanpa izin Indons yang masuk secara haram ke Malaysia ( macam yang dibuat di beberapa negara di dunia ). Kalau Malaysia jahat sangat..Malaysia tentu akan menutup quota pekerjaan untuk warga Indon. But, Malaysia bukan seperti itu. Ada berita yang didengar pasal Indon kat Malaysia adalah kerana mereka sendiri... kerana jenayah yang dilakukan oleh mereka, menggoda anak2 tempatan semata2 untuk dapatkan hak kerakyatan, merogol dengan sesuka hati, membunuh...merompak, pecah rumah orang dan sebagainya. Cuba buka mata dan lihat siaran berita dari Malaysia, saban hari ada saja berita tentang jenayah yang dilakukan Indon. Penduduk tempatan sendiri pun berasa tidak selamat berada di negara sendiri. Tapi, kita juga tetap menolong mereka..memberikan mereka pekerjaan. Tapi kalau hati dah busuk, orang buat baik pun akan dibalas jahat. Ianya juga boleh diibaratkan seperti pers2 Indons seperti itu yang berhati busuk. ( Kalau x busuk...maka xkan ada punca pergaduhan camtu..puncanya IKAN..KUNYIT..RENDANG dll ).

    Pasal ikan ini jugak, ntah aku tak tahu nak komen camaner. Kalau aku cakap Indon nih bodoh..mereka still x faham jugak..sebab mereka ni betul2 macam x ada perasaan. Camaner lagi nak dijelaskan. Negara jiran u jugak iaitu Australia, Timur Leste, Thailand, Brunei, Singapura, filipina pun ada IKAN AROWANA...so, mengapa x tuduh mereka mempatenkan ikan berkenaan. Sungguh tidak adil sekali pers2 Indon ( kalau itulah kerja pers2 indon seharian mencari kesalahan orang...duit gaji yang korang dapat pun x berkat yer..jgn ingat korang dah lepas )..

    ReplyDelete
  5. Tingkah laku orang Indonesia yang suka mencari kesalahan Malaysia dan sibuk tentang hal-hal yang remeh-temeh seperti ini menjadikan orang Indonesia dipandang enteng dan rendah oleh orang-orang lain, termasuk orang Malaysia. Perasaan nasionalisma dan pemberontakannya itu tidak bertempat. Perjuangan mereka itu menjadikan mereka semakin hina dan begok. Jikalau orang Indonesia tidak berhenti untuk berfikir dalam-dalam, muhasabah keadaan diri mereka dan negara mereka itu, dan berusaha untuk menjalinkan perdamaian dan memajukan diri mereka sendiri, akhirnya Malaysia yang harus bersyukur kerana punya rakan tetangga yang tolol dan bodoh seperti Indonesia.

    ReplyDelete
  6. loh dari gambarnya pun itu jenis ikan kelisa super merah (Scleropages formosus)yang berasal dari kalimantan barat, lalu kenapa mesti tidak boleh dibilang itu adalah ikan asli Indonesia apalagi gambarnya adalah ikan kelisa super red? .

    situs berkenaan tentang ikan arwana: http://mickalbar.com/content/view/16/1/lang,/

    ReplyDelete
  7. Kelas Biologi sdah pindah kesini toch?
    Rez, rez mbok nyadar seblm bikin postingan belajar ato riset dulu gitu loch, sampeyan mempermalukan inteligensi kamu sendiri.
    lha memang faktanya ikan Arwana dua sub spesies adalah asli punya dari Indonesia. cari sendirilah di Internet, pinter-pinter kok males nyari di internet.


    buat yang ini;
    AKU RASA PASNI BABI PUN DIORANG AKAN PATENTKAN..

    o iya ada memang babi asli Indonesia dan tak ada di belahan dunia manapun termasuk Malingsia, namanya babi rusa ato bahasa kerennya Babyrousa babyrussa di Sulawesi, ada yang salah dengan itu?

    makanya riset yang dalem, jangan asal ngejeplak aja kamu orang para ektrimist...he-he-he

    nb: di naik tayang ya, jangan takut dengan fakta yang ada. kikikikikk

    ReplyDelete
  8. Fakta!?...give your good reason Indons other than saying. From your dark heart to your mouth..that you were saying.

    mau fakta? banyak sudah ditulis disni, situnya saja yang nggak mau ndengerin. (nggak nyalahin sih karena kalo postingannya merugikan Malaysia pasti langsung di filter, kok, persis kayak medianya disana)

    mau fakta? entar dulu, kalo faktanya ditulis disini, sia-sia, langsung difilter, sebnarnya siapa yang takut dengan fakta?

    kita lhat saja nanti fakta yang telah ditulis sebelumnya naik tayang nggak.

    ReplyDelete
  9. gue sih memang bukan penggemar ikan, tapi kalo orang lain bikin daftar seperti ini bagaimana?

    Each of these varieties has developed completely independently from the others, with each colour originating from a different location in Asia.

    Green Arowana - Indonesia
    Banjar Red - Banjar Nasin
    Red Tail Golden - Sumatra
    Golden Crossback - Malaysia
    Tong Yang - Hybrid between Golden Crossback and Red Grade 1
    Red Grade 1 - Kalimantan (Kapaus River, Sentarum Lake).

    bukan bikinan gue lo ini daftar, lihat saja sendiri di arowana.co.uk

    udah gitu aja, tau deh, kalo di abercyber.blogspot, kamu dibilang tukang sensor berita. bener nggak ya katanya?

    ReplyDelete
  10. kalian aja budak2 malay yg begok, mau diprovokasi sama si arezeo....isunya juga murahan....diambil cuma dr satu media.....krn media lain belum tentu bilang begitu kok.....siapa bilang kita mempermasalahkan arwana....kr kita tau arwana ada di banyak tempat kok.....makanya liat dulu kalo mau kasih komentar.....masalah makanan juga bukan masalah besar kok...lha td malam aku makan di resto malay yg jual rendang dan nasi lemak.....biasa2 aja tuh.....siapa yg ribut? kena tipu kalian sama di arezeo ini.....mampus kalian .....hahahha....apalagi si chem isu lagu jepang itu2 aja yg dia masalahkan.....lha namanya juga Jrock....artinya japan rock.....wajar kalo lagunya mirip2 lagu jepang....lebih jujur drpd ngaku2 buatan sendiri tapi ternyata buatan org lain.....hehehhe...malay baik? hahahha......naif sekali si chem ini....mana ada di dunia ini suatu negara yg baik kpd negara lain.....ggak adalah.....tipu itu semua...kalopun ada pasti ada hidden agenda....mana ada negara yg mau rugi pak cik?????? Ok....malay negara yg baik....lalu knp kalian membom negara kami? kalo alasan krn banyak turis asing...lha di malay bukannya banyak turis asing juga...tuh liat di bukit bintang...banyak org bule nya toh...knp asahari dan nurdin m top ggak ngebom di sana aja..di negaranya sendiri? knp mesti di bali yg menjadi saingan pulau penang dlm hal turisme? pertanyaan ini ggak pernah kalian jawab tuh....bingung atau memang terlalu bodoh?

    Btw,,...selamatya...harga BBM naik 40%....hahhaha....langsung pada demo ya...katanya negara kaya....kok naik segitu aja langsung KO? baca di koran ada budak malay yg ngaku...kalo subsidi di cabut bagaimana aku kasih makan anak dan istri saya......hahhaaha.....sekali lagi....negara maju macam mana ini? hahhahaha.....

    paling2 juga post aku ini di drop atau di revisi sama si arezeo.....EGPlah.....hahahahaha

    masalah babi? siapa yg mau masalahkan? lha bukannya kalian sendiri yg ribut krn setau saya kalo ggak salah johor mau jual babi lewat peternakan mereka......hahahah......apakalian ggak pernah baca berita itu.......? jangan2 kalian ggak pernah baca itu.....hihihihiihi.....

    ReplyDelete
  11. mentaliti orang indon ni mentaliti bangsa yang suka mengdengki dan busuk hati...patut pun bangsa diorang mundur dan miskin, kotor, kebuluran, hina, sehina hina ummat manusia adalah ummat indons! indon is HINA!! harrrk ptuiii....

    ReplyDelete
  12. mentaliti orang indon ni mentaliti bangsa yang suka mengdengki dan busuk hati...patut pun bangsa diorang mundur dan miskin, kotor, kebuluran, hina, sehina hina ummat manusia adalah ummat indons! indon is HINA!! harrrk ptuiii....

    YEAASSSSSS....DALAM ERTI KATA LAIN,..INDON MMG SIAL..

    KENAPA MEREKA NAK CLAIM SEMUA? SBBNYA MEREKA BODOH.. DAN CEMBURU DENGAN MALAYSIA..

    DATANG KE MALAYSIA TIDAK DIUNDANG...MAHU MENCAR REZEKI LAGI DI SINI, TIDAK DI USIR SUDAH KIRA BAIK...
    BAK KATA PEPATAH : MELEPASKAN ANJING TERSEPIT..DAN INDON ADALAH ANJING ITU..
    OPSS..LEBIH BAIK BEGINI : MELEPASKAN BABI TERSEPIT..INDON ADALAH BABI ITU SEBABNYA KOMEN INI ;
    iya ada memang babi asli Indonesia dan tak ada di belahan dunia manapun termasuk Malingsia, namanya babi rusa ato bahasa kerennya Babyrousa babyrussa di Sulawesi, ada yang salah dengan itu..

    sAHLAA INDON BABI DAN SIAL..
    YA UDAH..INDON PATENKAN BABI ITU..JANGAN LUPER PLAK MASUKKAN SEKALI GAMBAR BABI DALAM PLAYBOY!..MESTI LAKU YA AMAT!

    ReplyDelete
  13. DatukMukaHitam..don't give your damn words about what happened in Malaysia. Those are problems that we and our government can handle..and it's not about what Arezeo was saying here. Because, the truth in this posting is about "Ikan Kelisa: Klaim Bodoh Indonesia".. ( that your pers said it to us ). hah! talked about our problem even in your own country yourself, many thing still still dissolved. Even to help the poor, your government can't even spread their cronies to help them. Huh!

    ReplyDelete
  14. " masalah babi? siapa yg mau masalahkan? lha bukannya kalian sendiri yg ribut krn setau saya kalo ggak salah johor mau jual babi lewat peternakan mereka......hahahah......apakalian ggak pernah baca berita itu.......? jangan2 kalian ggak pernah baca itu.....hihihihiihi....."

    DatukMukaHitam, u wrong again. But anyway..dalam hal ini Malaysia x salahkan Indon kan?..so, saya rase anda x perlu terasa sakit hati sangat tentang ini...sebab bukan melibatkan Indon. Lainler kalo Malaysia menjual daging babi ke Indon?..and then Indon makan daging berkenaan, Indon mati..then, oleh kerana isu berkenaan u sepatutnya marah Malaysia kan??. So, Ni Malaysia dan Johor. Apa yang ko sakit hati??.. Johor tu dalam negara Indon ker kalo ko sakit ati sangat??...

    ReplyDelete
  15. wow i'm really amazed with this claim. as far as i can recall, i haven't heard Malaysia had made such claim before. looks like something's wrong with indonesian media. this kind of story really crippled their media credibility further (after more and more ridiculous claims was made).

    maybe they need to do some reality check.

    ReplyDelete
  16. pak cik chem cheman....

    Whats wrong with that? I just try to buy what arezeo offer.......knp arezeo bisa lempar macam2 isu, yg rediculous, sedangkan saya ggak boleh.....hahahaha....dasar budak malay maunya menang sendiri.....

    capek deh bicara sama budak2 ini yg pekok.....tau ggak itu pekok?

    hihihihihihi.....

    ReplyDelete
  17. INTINYA MALAYSIA TUH SUKA NGERREBUT AZA!!!
    SEMUA MILIK DIA...JGN2 KEBUDAYAAN DUNIA DIREBUT AME MALAYSIA SUPAYA NEGARANYA TERKENAL ATO AKAN MENGKLAIM KOMODO ITU ASAL MALAYSIA. . . .
    OIYA NOT AROWANA BUT ARWANA....TUKUL ARWANA KALEE YEE...HE3x.TAPI DI MALAYSIA GA ADA ARTIS SELUCU TUKUL ARWANA KAN?WONG NEGARANYA PADA MANYUN SEMUA.....
    OIYA W PUNYA TEMEN MALAYSIA KULIAH DI INDO. IA BELI N LANGSUNG BAWA IKAN ARWANA KE INDO UNTUK DIPAMERIN. . .TAPI PAS MAU DIKARGO DI BANDARA KL IKANNYA UDAH MATI DULUAN. . .
    YAUDAH....KALAU GITU IKAN ARWANA MALAYSIA KELAS RENDAH DHOUNK.....
    PEACE MENNN. . .DAH FACT-NYA BEGITYU.

    ReplyDelete
  18. " TAPI PAS MAU DIKARGO DI BANDARA KL IKANNYA UDAH MATI DULUAN. ."..

    kihkihkih...bodosnyer ini punyer Indon. Tu ler kalo x tahu pasal Malaysia jangan nak cakap ( nak tergelak sampai tergolek rasenyer ).

    Kat KL, kargo x leh sampai ke Indon uols.. kat Pelabuhan Klang ader ler uols. Tupun jauh dari KL uols..ekeke. Kalo naik Kapal terbang pun, kat KLIA..nun jauh dari KL uols. Budus ape Indon nih. Kih2 kih...x mahu aku mengklaim biawak komodo. Lagipun, Cik Anonymous..we ols x mengklaim pun kat sini..pers uols jerk yang sibuk2 dan bermati-matian cakap we ols ni klaim..sampaikan masuk dalam berita tuh..takut Malaysia akan klaim ikan AROWANA ( yes!! totally AROWANA..not that stupid primitive Indon thinkin ARWANA..kih2kih ).

    Pelik..kalo ditaip dalam wikipedia nama ARWANA yang keluarnya adalah TUKUL ARWANA...kih2kih. Ini bukan nama tukul Indons oii..ni nama IKAN..dan pabila ditaip AROWANA, maka dengan bangganya keluarlah ASIAN AROWANA or Scleropages formosus ( iaitu ikan arowana )..kih2kih. Kena lagi si Indon sekor nih.

    Biawak Komodo...ish..yark..geli den.

    ReplyDelete
  19. Yang jelas kami di Indonesia sudah jauh lebih waspada, karena kami tahu kalau kami lengah sedikit saja, breeet...langsung ada saja yang hilang dari Indonesia di ambil oleh Malingsia(lan). Macam kayu kami yang diborneo itulah, diam-diam dibalaki oleh kerajaan Malingsia(lan).

    ReplyDelete
  20. setuju....

    budak2 malay selalu bangga kalo korupsi tidak ada di negara mrk.....tp mereka lupa kalo banyak maling di sana.......

    apa sih bedanya korupsi dgn maling? hahahahahaha.......bego2 bgt mereka ya......

    tuh kayak singapura....katanya negara paling bersih tanpa korupsi....bersih gimana....lha wong duit2 panas hasil korupsi dr thailand, philipina dan indonesia semua ditampung di singapura kok....gitu ngaku2 bersih...ada yg salah dgn definisi korupsi selama ini....penampung pelaku dan hasil korupsi tidak pernah dibuatkan list nya......

    apa bedanya koruptor dgn penampung duit korupsi? hahahhahah.....

    budak2 malay selalu bilang indo negara kafir krn ada playboy, haram itu.....lha trus gimana dgn judi di genting highland? apa menurut islam hadari judi itu halal? mungkin jadi halal kalo duitnya untuk kepentingan rakyat malay...yah untuk si arezeo, chem, dll budak malay lainnya......hahahahaha....

    sudahlah chem buat apa kamu tulis aneh2.....mending kamu cari aja duit yg bener untuk beli BBM yg naik 40%.....hihihihihih....

    ReplyDelete
  21. Indonesian press - how stupid it was.

    ReplyDelete
  22. chemen oh chemen
    heheheh

    sedih aku melihat tulisan sampahmu yg nampak seperti dibawah ini :

    "Tak tahu la kenape..Indon ni memang dengki sangat dengan Malaysia??. Maner ader Malaysia cakap akan mempatenkan??..Ader ker??.. Cuma pers2 Indons ajer yang bangkitkan isu ini..dan sekrang menjadi kemarahan dua2 negara dan mewujudkan pergaduhan. Kalau tiada puncanya, maka tiada pergaduhan dan balas membalas seperti ini ( fikir itu wahai Indons2 ). Oleh kerana pers Indon yang bebas untuk berdemokrasi..bebas untuk menulis, Malaysia menjadi mangsa tuduhan. Yang dapat untung adalah syarikat pers2 Indons tuh, manakala rakyat kedua negara berapi-api. Kenape Indons tak tulis pasal lagu2 negara mereka yang mirip Jepun ker? ( mereka takut akan bergaduh dengan Jepun kot.. ). Mengapa Indon tak tulis pasal barongan yang berada di Filipina?.. ( mereka takut akan bergaduh dengan Filipina kot? ) dll. Ini pulak, pers2 Indon ader jer muslihat untuk mewujudkan pergaduhan di antara kedua negara.."

    semoga cara berpikir anda bisa baik seprti seorang pria yg jantan. karena pikiran anda untuk memandang sesuatu sangat lah kacau balau.

    pers indonesia adalah pers yg terbaik di tingkat asia, malaysia hah cuma bisa hiri dengki.

    pers bukan memberikan adu domba. alasan simple.
    tak ada api kalau tak ada asap.
    tak ada bukti kalau tak ada jejak.

    ReplyDelete
  23. i LOLed at this video. another stupid claim.

    as far as i've seen, never such claim was made by malaysia.

    another sensationalised topic by their news. i don't see how they can relate with any facts and figures.

    no fact, no credibility in this story.

    ReplyDelete
  24. " pers indonesia adalah pers yg terbaik di tingkat asia, malaysia hah cuma bisa hiri dengki. "

    Hah! pandai bercakap yer...cuba bagi bukti yang mengatakan Malaysia cuma bisa iri dengki??..cakap jangan x serupa bikin bro. Next time, kalo nak bercakap..hidu mulut sendiri dulu samada busuk atau tidak ataupun sama busuknya dengan hati ko itu.

    "tak ada bukti kalau tak ada jejak."

    So..bagilah bukti??..jangan bagi jejak jer. Selama ini rasenyer, pers2 Indon yang iri hati dengan Malaysia dengan mengadu dombakan macam2. Ikan Arowana lah..sampaikan tergelak aku tengok berita tuh dalam YOUTUBE. Pembaca beritanya pun macam takut2 gitewww. Memangnya Indons ni takut yer Malaysia akan mematenkannya??. Bagus jugak, idea yang baik. Tapi ader ker reporter2 Malaysia yang mengatakannya. Ader ke kita nak mematenkannya?.. Sekali lagi dibilang budus kamu ini.

    Lagi satu aku lagi tergelak seribu kali...konon2nya negara kamu ghairah ingin melawan Malaysia dalam 'Tahun Melawat' negara masing2..tetapi memakan diri sendiri dan melatkkan cogankata salah tatabahasanya pada GARUDA mu itu yang sudah terbang ke merata dunia. Tulah, buat jahat tuhan akan balas dengan kejahatan..dan kerana kejahatan korang itu, satu dunia dah tahu bahawa orang2 Indons nih belajar bahasa Inggeris hanyalah untuk memenuhi nafsu amarahnya ajer..langsung tidak mengetahu maksud tatabahasanya. Ah! MALUNYER. Malunya aku jadik rakyat Indon. Patutler ramai sangat Indons2 kat sini nak jadi warganegara Malaysia..rupanyer rakyat Indons sendiri pun malu nak mengaku mereka tu Indons. Ah! sudah Indons memang muka tembok semuanya...kih2kih.

    ReplyDelete
  25. MAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNGGGGGGGGGSSSSSSSSSSSSSSSSSIIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

    Monyeeeeeeeetttttttt bbbbbbbaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnngggggggggsssssssssssaaaaaaaaaaaaaaatttttttttttttt .! .! .! .!

    EGOIS .!
    Maunya menang sendiri .! .!

    Mooooooooooonnnnnnnnyyyyyyyyyooooooooooonnnnnnnngggg . .!

    TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII .! .! .!

    Sarap semuanya. . .!
    PEEEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMMMMMBBBBBBBBUUUUUUUUUUUUNNNNNNNNNNNNUUUUUUUUUHHHHHHHHHHH! !
    ANNNNNNNNNNJJJJJJJIIIINGG LO SEMUA. .! .!

    KEPARAT .!!!!

    ReplyDelete
  26. burik pukimak lancap punya orang Indon!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  27. kenapa tak claim BABI?

    oops! hehehe...

    ReplyDelete
  28. Ya sudah, klaim samer-samer ajer supaya tak merusuh, Rasa Sayang Hey tu milik Indonesia dan Malaysia, all comment ni macam konyol ler.

    ReplyDelete
  29. ape la ko indon...menda kecik pon ko nk besar2 kan...aku pon ckp xphm la..ini kan ciptaan ALLAH..ape salahnya klau malaysia nk kembangkan besar2an..mungkin ade dana nk buat promosi..aku rse mungkin indon xde dana or peruntukan kot..thats y la ko nk menyalak je xttntu pasal kan?hahaha
    i love this blog..thanx 4 the info yg selama ni aku xpnh amik kisah..

    ReplyDelete
  30. En Arezeo;

    lama tak dgr citer hahahha ok aku ada few point menarik ni dah mengelikan hati aku, lagi sikat dia org yg lembaps ni mengklaim hal-hal ini. Aku dapat dr email Yahoo groups, funny funny lagak indon ni, dah la dtg kat Malaysia buat jenayah curi kete, rompak and macam-macam, lagi tak bersyukur, kete aku yang ilang hari tu si Indon Sial yang curi, pukisss:

    Berikut ini adalah daftar artefak budaya Indonesia yang diduga
    dicuri, dipatenkan atau diklaim oleh korporasi asing, oknum warga
    negara asing, ataupun negara lain:

    Ni la point yg aku dpt ari tu:

    1. Batik dari Jawa oleh Adidas
    2. Naskah Kuno dari Riau oleh Pemerintah Malaysia
    3. Naskah Kuno dari Sumetera Barat oleh Pemerintah Malaysia
    4. Naskah Kuno dari Sulawesi Selatan oleh Pemerintah Malaysia
    5. Naskah Kuno dari Sulawesi Tenggara oleh Pemerintah Malaysia
    6. Rendang dari Sumetera Barat oleh Oknum WN Malaysia
    7. Sambal Bajak dari Jawa Tengah oleh Oknum WN Belanda
    8. Sambal Petai dari Riau oleh Oknum WN Belanda
    9. Sambal Nanas dari Riau oleh Oknum WN Belanda
    10. Tempe dari Jawa oleh Beberapa Perusahaan Asing
    11. Lagu Rasa Sayang Sayange dari Maluku oleh Pemerintah Malaysia
    12. Tari Reog Ponorogo dari Jawa Timur oleh Pemerintah Malaysia
    13. Lagu Soleram dari Riau oleh Pemerintah Malaysia
    14. Lagu Injit-injit Semut dari Jambi oleh Pemerintah Malaysia
    15. Alat Musik Gamelan dari Jawa oleh Pemerintah Malaysia
    16. Tari Kuda Lumping dari Jawa Timur oleh Pemerintah Malaysia
    17. Tari Piring dari Sumatera Barat oleh Pemerintah Malaysia
    18. Lagu Kakak Tua dari Maluku oleh Pemerintah Malaysia
    19. Lagu Anak Kambing Saya dari Nusa Tenggara oleh Pemerintah
    Malaysia
    20. Lagu Anak Kambing Saya dari Nusa Tenggara oleh Pemerintah
    Malaysia
    21. Kursi Taman Dengan Ornamen Ukir Khas Jepara dari Jawa Tengah
    oleh Oknum WN Perancis
    22. Pigura Dengan Ornamen Ukir Khas Jepara dari Jawa Tengah oleh
    Oknum WN Inggris
    23. Motif Batik Parang dari Yogyakarta oleh Pemerintah Malaysia
    24. Desain Kerajinan Perak Desak Suwarti dari Bali oleh Oknum WN
    Amerika
    25. Produk Berbahan Rempah-rempah dan Tanaman Obat Asli Indonesia
    oleh Shiseido Co Ltd
    26. Badik Tumbuk Lada oleh Pemerintah Malaysia
    27. Kopi Gayo dari Aceh oleh perusahaan multinasional (MNC) Belanda
    28. Kopi Toraja dari Sulawesi Selatan oleh perusahaan Jepang
    29. Musik Indang Sungai Garinggiang dari Sumatera Barat oleh
    Malaysia
    30. Kain Ulos oleh Malaysia
    31. Alat Musik Angklung oleh Pemerintah Malaysia
    32. Lagu Jali-Jali oleh Pemerintah Malaysia

    ReplyDelete
  31. wer indon! lu pergi jaga negara lu la, kasi kerja kat orang lu, jgn datang malaysia lagi woiiiii.....pasal ikan pun mau gaduh ke? tangkap la semua ikan kat sini letak dalam zoo kat indonesia....

    ReplyDelete
  32. Siapa sebenar nya yang meniru dan mencuri Malaysia atau indonesial ? Indon mengaku semua nya adalah miliknya. Lagu rakyat, makanan,batik, pulau, laut, lautan, selat, tanah, bukit, gunung dan biawak komodo. Indon menuduh Malaysia mencuri, mencontek, maling dan sebagainya. Indonesia juga banyak menciplak hampir semua .....
    Benderanya ditiru daripada bendera Poland. Lambang kerajaan pun ditiru dari poland. Sudah ada 2 yang indonesial tiru dari Poland. Hairan lah. Adakah ini kemungkinan atau memang mereka meniru. Memang indonesia dasar maling. Kalau Malaysia tiru bendera Amerika, sekurang-kurangnya Amerika menang perang dunia kedua. Poland kalah perang dunia kedua bong !!!... Apa yang hendak kamu banggakan dengan Poland. Malaysia beli kereta kebal (tank) dari Poland. Kah kahh kahhh !!!
    Nama indonesiaL ditiru daripada India dan russia. india + sia = indonesia. Kononnya mereka beranggapan Indonesia adalah negara kuasa besar setaraf dengan India dan Rusia dan ingin menandingi Amerika. Nama pun mahu di tiru. Tiada nama lainkah. Kamu yang selalu mencuri identiti Negara lain dan bukan Malaysia. Apakah kamu kekeringan idea? Dasar peniru, penciplak, pencontek dan maling. Dia yang maling, mengatakan bangsa lain yang maling. Kalau dah bodoh memang bodoh.
    Matawang nya pula ditiru daripada matawang Rupee dari India menjadi rupee-ah atau rupiah indonesiaL. Adakah ini juga kebetulan. Sudahlah nama negara hampir sama (Ind, India=indonesiaL) dan sekarang nama mata wang pula sama (Rupee=Rupee-ah=rupiah). Malangnya matawang Rupiah Indonesia hanyalah menjadi gelak ketawa di Malaysia. Ini adalah kerana nilainya yang terlalu amat rendah. Nilai satu juta rupiah (wow banyak tu) bernilai antara Ringgit Malaysia RM300 hingga RM 400 sahaja. Kah Kahh Kahhh ..
    Banyak lagi Indonesia mencuri idea dan budaya bangsa lain. Bangunan MONAS Indon juga ditiru daripada Washington Monument di Amerika.
    Dasar maling memang bangsa maling. Semua mahu ditiru. Semua lagu inggeris dan melayu mahu di dangdut kan oleh orang indonesiaL. Saya pernah mendengar lagu Cindai Siti Nurhaliza versi dangdut nyanyian penyanyi populer indonesia maling ini. Malah banyak lagi lagu melayu dan inggeris. Tiru semua lagu di dunia ini lah dan kamu tidak perlu bersusah payah mencipta lagu. Dasar maling pemalas ...

    ReplyDelete
  33. Indonesial National Anthem
    (http://indonesiasukarno.blogspot.com/)

    Indonesial tanah Cairku
    Tanah tumpah muntahku
    Disanalah aku merangkak hina
    Jadi kubur

    Indonesial negara miskin ku
    Bangsa Busuk dan Tanah Miskinku
    Marilah kita semua tidur
    Indonesial negara miskinku

    Mati lah tanahku
    Modar lah negriku
    Bangsaku Rakyatku semuanya
    Miskin lah jiwanya
    Tidurlah badannya
    Untuk Indonesial Miskin

    Indonesial Miskin
    Mampous Modar
    Datang kerja Malaysia
    Tapi TKI Jadi perampok
    Rompak Malaysia bawa wang ke Indon

    Indonesial Pendatang Haram
    Miskin lah Miskin lah
    Datang Haram ke Malaysia
    Tiada paspor
    Bila kena tangkap dan hantar balik
    Kata nya malaysia jahat

    Indonesial Negara Perampok
    Indonesial Menghantar perampok maling
    pekerja TKI Indonesial
    hantaq pi Malaysia

    Indonesial Maling
    Merampok lagu Malaysia
    Mengatakan itu lagu mereka

    Indonesial Tanah yang hina
    Tanah gersang yang miskin
    Di sanalah aku miskin Untuk slama-lamanya
    Indonesial Tanah puaka
    Puaka Hantu Kita semuanya
    Negara luas hasil bumi banyak tapi miskin
    Datang minta sedekah di Malaysia
    Marilah kita mendoa Indonesial brengset

    Gersang lah Tanahnya mundurlah jiwanya
    Bangsanya Rakyatnya semuanya
    Tidurlah hatinya Mimpilah budinya
    Untuk Indonesial Miskin

    Indonesial Tanah yang kotor Tanah kita yang Malang
    Disanalah aku tidur selamanya bermimpi sampai mati
    Indonesial! Tanah Malang Tanah yang aku sendiri benci
    Marilah kita berjanji Indonesial miskin

    Mati lah Rakyatnya Modar lah putranya
    Negara Miskin Tentera Coma pakai Basikal
    Miskinlah Negrinya Mundur lah Negara nya
    Untuk Indonesial kurap

    ReplyDelete
  34. bila pulak kita cakap biawak komodo tu asal msia? Seingat aku kan kita tak pernah pun klaim batik tu asal msia.
    Pasal musik gamelan tu, memang dah lama di bawa masuk ke Msia. Contoh oleh kesultanan pahang. Kan raja2 dulu ramai kawin dengan kerabat dari indon sana jugak. Dulu2 mana ada negara indonesia dan Malaysia lagi. Rakyat kedua2 negara bebas berhijrah tanpa perlu passport dan visa. Ramai yang dari sana menetap di tanah melayu. Dan ramai yang dari tanah melayu menetap di sumatera sana.

    Indon2 ni dah kena brainwash dengan regim soekarno dari dulu lagi - sibuk nak cari gaduh dengan Msia aje. Yang sibuk2 pasal budaya melayu, pasal rendang semua bukan orang melayu orang padang orang sumatera kot, aku rasa orang jawa. Saja dengki. Pergi lah bawak ICJ. Kalau kita menang kat international court (macam pulau sipadan), pun derang tak puas hati jugak. Memanjang tak puas hati, memanjang nak provoke. Memanjang nak cari gaduh. Tak paham betul aku.

    ReplyDelete
  35. indo n malay peeps
    diz is for u
    Kali Bagi Tolak Campur
    Habislah geli kerana geletek
    Hilanglah resah kerana biasa
    Kerana telah terbiasa
    Geli dan resah tidak lagi terasa

    Semut di seberang lautan
    Kau nampak
    Bila gajah di depan mata
    Kau buta

    Lebih sudu dari lauk
    Lebih tunjuk dari tengok
    Lebih diri dari duduk
    Lebih cawan dari mangkuk

    Berkata-kata jangan lupa
    Banyak yang bertukang di mata dan Mulut
    Sedikit sahaja yang
    Menukang di tangan
    Bangkai gajah busuk di hutan
    Hendak di tanam
    Pekong di kaki sendiri dibiaskan
    Busuk oh.. Kurap, kudis, nanah, kayap.. ii..

    Dua kali lima sepuluh
    Lima kali dua sepuluh
    Lapan campur dua sepuluh
    Dua campur lapan sepuluh

    Sama pandai sama bodoh
    Sama lawa sama hodoh
    Sama cerdik sama belok
    Sama tepok sama bongkok

    Duduk diam tunggu dulu
    Kunci mulut nanti dulu
    Sebelum kau berbicara
    Sebelum kau nak berkata
    Cermin dulu hujung rambut
    Hingga ke hujung hujung kuku kakimu

    Kurangkan lada kurang pedasnya
    Kurangkan rempah kurang panasnya
    Kurangkan lebah kurang sengatnya
    Kurangkan cakap kurang silapnya

    Dan membisu takut takut
    Nana tahu silap hari
    Silap bulan lambat laun
    Silap tahun kau menjadi

    Dua kali lima sepuluh
    Lima kali dua sepuluh
    Lapan campur dua sepuluh
    Dua campur lapan sepuluh

    Sama pandai sama bodoh
    Sama lawa sama hodoh
    Sama cerdik sama belok
    Sama tepok sama bongkok

    Jangan cakap lepas
    Biar pandai beralas
    Ada ubi ada batas
    Ada hari kami balas

    Kiramu hanya bias
    Cecamu cuma tempias
    Hari ini kami berkias
    Esok lusa kami mengganas

    Jangan suka jaga tepi kain orang lain
    Kain sendiri yang terlondeh
    Kata dulang paku serpih
    Kata orang dia yang lebih

    Ada orang suka menerima
    Tapi tidak suka menderma
    Ada orang suka menderma
    Tapi diharap dibalikkan semula

    Dua kali lima sepuluh
    Lima kali dua sepuluh
    Lapan campur dua sepuluh
    Dua campur lapan sepuluh

    Sama pandai sama bodoh
    Sama lawa sama hodoh
    Sama cerdik sama belok
    Sama tepok sama bongkok

    Dua kali lima sepuluh
    Lima kali dua sepuluh
    Lapan campur dua sepuluh
    Dua campur lapan sepuluh

    Sama pandai sama bodoh
    Sama lawa sama hodoh
    Sama cerdik sama belok
    Sama tepok sama bongkok

    ReplyDelete
  36. mak aih..ikut suka ikan tu la nak idup mane..nak g mane..nak bt pe pn..xde pulak dia ni asal indonesia...masya Allah..ikan tu kan milik Tuhan.wlupun ikan ni xde otak xde pikiran tapi suka ati dia la nak g mane pun.dah nama binatang, penghijarahan ttp berlaku dikalangan binatang.honestly la..aku xde bace satu artikel pn yang mengatakan malaysia mempatenkan ikan ni..rasenyer..xde istilah paten mempaten binatang2 ni la. jadi simbol untuk tarikan pelancong adelah..mcm orang utan, orang utan belanda, burung enggang..tu pun bukan paten tapi jadi daya tarikan pelancongan. xde makne nak paten2 binatang ni.nak wat per.china pn xpernah paten beruang panda jadi milik dorg.ape la indon ni..kelakar giler statement ni.ni msti xde news lg ni..pasal kunyit lg la aku nak tergelak. xde makne nak paten bawa kunyit. cam ikan..ikut sukalah kunyit tu nak idup mane pn..epal pn x pernah di claim oleh europe, australia dan usa..kurma lagi la xpernah dipaten org arab saudi.ni lagi kunyit..kelakar2 giler.setahu aku la..ni kawan aku bljr amik bioteknologi tumbuhan..kunyit ni asal dr india tau..INDIA..india yg patut patenkan kunyit bukan indonesia.alamak..pikir la oi...bukan nak gaduh pn.tapi pikirla dgn waras.wat pe nak nak claim2 benda2 ni oii..

    ReplyDelete
  37. Dah la tu tak guna gaduh2 mahlok ciptaan ALLAH tu ianya rezeki yang lumayan, setakat kita paten tp tak ambil peluang kita yang rugi. Walaupun spesis paling mahal berasal dari Malaysia namun kita tetap bersyukur atas rezeki yang melimpah ruah.

    ReplyDelete
  38. Markonah MArkoni6 December 2009 at 22:59

    ikan Arowana ade IC merah kowt!
    hhhah

    ReplyDelete