Friday, 1 January 2010

Babi Halal Di Indonesia?

Berhati-hatilah ketika membeli daging di Indonesia. Ini kerana daging "lembu" yang dijual di sana belum tentu halal!!

Gambar sebelah menunjukkan seorang penjual daging di Padang, Indonesia. [Sumber]

Ini pula adalah gambar yang diambil di Cilatan, Jakarta. [Sumber]

Mengejutkan apabila rakyat Indonesia mengatakan bahawa daging babi itu halal. Lihat gambar sebelah (klik untuk diperbesarkan). Astaghfirullah.

Bukan itu saja, di Indonesia juga terdapat mee dengan rasa campuran ayam dan babi. Lebih mengejutkan mereka mengatakan ia 50% halal kerana separuh babi, separuh ayam. Hahaha. Produk ini dihasilkan oleh syarikat Gesifood Indonesia.

Tidak hairanlah jika mereka mengganggap babi sebagai antara makanan tradisi mereka. Babi Guling contohnya menjadi kegilaan masyarakat Indonesia di Pulau Bali. [Sumber].

Malah, babi guling dijual di secara meluas di medan selera di negara pulau tersebut.

35 comments:

  1. eeee...babi halal di indo??aduii..hati2 bg meka yg ingin jejak kaki ke negara tersebut..:)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Yarlk! Rasa nak muntah. Tapi semasa LSB di Medan 1993, saya memang pelik dengan babi yang dijual di merata-rata tempat di Medan. Sepanjang perjalanan ke Danau Toba, banyak gerai babi panggang.

    Indonesia ni dah teruk kelirunya.

    ReplyDelete
  4. Ish! Babi Halal... ( pertanyaan )..Islamkah mereka??...

    ReplyDelete
  5. Good info bro...foto2 tu sesuai untuk Indons low class di kaskus..:).. ProtonPerdanaV6

    ReplyDelete
  6. Keep up the good work bro. Nothing incensed me more than these mongrel indonsial. No one else care to defend this country like you do. You should be granted a Datukship.

    ReplyDelete
  7. www.Kosmo.com.my 04/01/2010

    "Daging babi dijual secara terbuka di Pulau Pinang"

    Di Malaysia, daging Babi dijual terbuka pun sudah ditegur dan dipersoal oleh Media, walaupun ianya dijual di kawasan majoriti bukan Islam (Georgetown, Pulau Pinang).

    Di INDON???? hahaha..siap letak signboard "Halal" lagi tu

    ReplyDelete
  8. kekeke...
    aku leh agak alasan org indon
    mesti diorg ckp kt bali sbb sana hindu byk..
    asal babi diog kasi alasan bali...hahaha
    mari kita tgk sapa yg kena

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. Makanan Popular mengikut Negara

    Itali ---> Piza
    Jepun----> Sushi
    Thai ----> Tomyam
    India----> Kari
    Malaysia-->Nasi Lemak
    .
    .
    .
    .
    INDON ---> Babi Guling...wakakakakaka

    ReplyDelete
  12. apela nk jadik ngan negare indon..
    aku tk phmla.. sejk bile malaysia dok klaim2 brng dorng..

    ReplyDelete
  13. tempe babi, nasi babi, sate babi, rendang babi, etc etc babi, sumer ader kat Indon.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. ud tau daging babi haram bagi umat islam,
    masih aja elu posting tentang daging babi,
    dimana otak lu . . . . ? ? ?

    ReplyDelete
  16. Eh! Jabatan Agama Islam kat Indon tidurkah?... x ambil tindakan ker terhadap penggunaan HALAL terhadap BABI???... jual la nk jual babi tapi jgn pakai perkataan HALAL. Tau ngak ape itu maksudnya HALAL..wahai umat2 Islam di Indonesia??.. Bersama2 lah kita membanteras benda ini.

    AlohaDido

    ReplyDelete
  17. tai lu nyet! moyokan indonesia sagala anjing! teu boga kaera, ka bandung mun wani!bawa tah pelayan restoran nu maneh beja ATM(Anjungan tunai muklis)!blegug sia

    by:INDONESIAN ARMY BANDUNG

    ReplyDelete
  18. kesian arezeo yang katanya ngaku berpendidikan tapi pikirannya dangkal..... berani benar anda mengambil kesimpulan babi itu halal di indonesia hanya dari poto2 yang ada di Bali saja......indonesia itu luas bung.... hanya bung arezeo saja yang memang sudah terlanjur benci thdp indonesia lah yang membutakan hati mu...sehingga babi yang ada di bali dinaggap mewakili seluruh indonesia..

    ckckckckck.....pinter bner nih org malesia yg satu ni yah....oh ini toh potret orang malesia sebenernya....ckckckckc... pantas saja gak pernah menang di olimpiade sains...ha2

    ReplyDelete
  19. kekeek...bila babi jerk kt bali apa ni??
    tu gambar kt padang..cilatan...
    nmpk x kt gambar tu beef halal tp kepala babi atas meja..
    skunk sapa bodoh x baca dan x tgk gambar

    ReplyDelete
  20. HOEY...
    di Indonesia bukan hanya ada Islam doank bro, ada juga Kristen Katolik, Hindu, Budha, & Kepercayaan..

    Bagi Islam mungkin tu babi haram, tapi bagi yg lain tidak bro!!

    ReplyDelete
  21. HOI JAWA, KALAU DAH SADAR BAGUSLAH. BEGITU JUGA DI MALAYSIA. TAPI KAMU BLOG JAWA MENGHENTAM KAMI PASAL BABI MCM KAMI MELAYU ISLAM MAKAN BABI!

    ReplyDelete
  22. OMG klu x silap sebelah org jual daging tu ada muncung babi kan?

    org indon mmg cam tu kot, kt tmpt sy buruh indon tangkap anjing jalanan utk dimakan, tapi diaorg mengaku muslim... darurat katanya, sapa punya undang2???

    sy tgk pasaraya berlambak lagi org dok jual makanan halal, mana dtgnya darurat tu???

    ReplyDelete
  23. Hoi Jawa,

    Di Malaysia pun bukan hanya Islam, ada juga Kristian, Hindu, Buddha

    Kawasan majoriti Kristian: Sabah&Sarawak
    Kawasan majoriti Buddha: Penang

    Tapi Babi tetap tidak dijual secara terbuka di kawasan2 di atas kerana menghormati penduduk Islam yg majoriti.

    ReplyDelete
  24. skunk ni isu dia.. jual babi tmpt org awam dan secara meluas
    baca dan paham..

    ReplyDelete
  25. tak faham lah arezeo ni.

    apa isunye? babi halal? kalau org indonesia tu mengamalkan islam dah sah2 la dia tau babi tu haram. Ini kat KL ni bukannyer org tak tau beer tu haram, ramai jugak yang minum. Cukup2 la isu malaysia vs indonesia ni. bawak2 la bersara.
    tak ada paedahnya.

    ReplyDelete
  26. kak nora, lihat gambar di atas. Sah-sah daging babi atas meja, si Indon brengsek ni boleh letak tanda "HALAL". Halal ker babi tu?

    Mmg di KL banyak beer, tapi kita tak letak tanda HALAL yer....

    ReplyDelete
  27. babi tetep harem23 January 2010 at 09:21

    si Manoharam tu pun menghalalkan anjing. what a typical Indon. Yang haram dihalalkan... Astaga!

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum..

    indonesia bukanlah negara islam, melainkan negara kesatuan..

    sehingga hukum yang berlaku di indonesia bukanlah hukum islam sepenuhnya..

    babi banyak di jual di daerah yang bermayoritas non-muslim, seperti : bali, medan, manado, dll

    kami negara yang menghargai perbedaan agama dan ras,,

    mohon diralat argumen anda bung..
    salam damai, wassalam

    ReplyDelete
  29. Kita boleh melihat betapa non muslim sangat menghargai muslim Indon, babi halal pun diorang jual.

    HEBAT TUH.

    ReplyDelete
  30. Walau negara kesatuan sekalipun, orang takkan menggunakan perkataan HALAL untuk babi sebab nanti akan menggelirukan ramai orang terutamanya orang Islam. Jabatan Agama Islam Indonesia patut pantau perkara ini.

    ReplyDelete
  31. Jawa Indon dah pandai makan babi...

    Jawa Malaysia pun macam babi...

    JawE tAk puas makan tempe..Jawe puas bila makan babi...Pulau Jawa macam taik babi...

    ReplyDelete
  32. Awak mencuba tuk posting indon-indon.
    Cuba lah istigfar.....
    CUci tu muka pake air garam, baru cakap negara lain. ok???

    ReplyDelete
  33. wah sotosop gan...ketauan......

    ReplyDelete