Sunday, 5 April 2009

Indonesia Maling Lagu Malaysia?

Dalam diam2, negara tetangga kita, Indonesia rupanya meminati lagu2 negara kita. Terbaru, Ahmad Dhani atau Muhammad Dhani menyanyikan semula lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee iaitu Madu Tiga. Ini adalah video klip nya.

 

Lebih membanggakan, lagu yang originalnya hasil karya anak watan Malaysia dinyanyikan semula mengikut arrangement yang sama seperti nyanyian P. Ramlee malah liriknya tidak ditukar (tonton klip video di bawah). Bukan itu saja, lagu ini mula mendapat tempat di carta muzik Indonesia seperti Inbox SCTV.

 

Bagi aku, tidak salah kiranya karya P. Ramlee yang dinobatkan sebagai warisan negara Malaysia dinyanyikan oleh sesiapa. Malah, aku berbangga kerana karya negara kita terkenal di seluruh dunia. Janganlah mengikut jejak primitif dengan merusuh dengan menyalak "maling.. maling..." hanya kerana isu karya dan rekacipta. Sesungguhnya, kreativiti itu melintasi sempadan.

 

p/s-Tidak hairan juga mengapa Siti Nurhaliza juga dipilih menulis dan mendendangkan lagu Ketika Cinta untuk soundtrack filem Indonesia bertajuk Perempuan Berkalung Sorban.

 

51 comments:

  1. Dasar Indon perampok, datang malaysia bikin ulah merampok sana, merampok sini. Malah di negara Indon sendiri, mereka merampok hasil karya negara kita. INDON PERAMPOK BRENGSEKKK

    ReplyDelete
  2. Jika kebutuhan seperti itu, maka negara lain BOLEH memakai, tapi bukan mengklaim. Tapi kalau kegunanya untuk "tourism board", lagu negara lain TIDAK BOLEH dipakai, pake dong seni negaramu. Kalau "Indonesia Maling Lagu Malaysia", itu tidak benar. Indonesia memakai lagu itu sebatas sinetron atau menyanyi, tapi bukan mengklaim dan mencuri lagu Malaysia seperti yang Malaysia lakukan pada lagu Rasa Sayange.

    ReplyDelete
  3. lagu rasa sayang adalah milik Malaysia bukan indon. indon sendiri tidak ada bukti itu milik mereka.

    ReplyDelete
  4. dasar indonnnnnnnnn.... mampus loeee

    ReplyDelete
  5. Begitula INDON punya Perangai!...Kalau mereka sendiri MALING tutup terussss crita!...SIAL! Masalahnya, MALAYSIA tidak kisah langsung kerana tidak ada kerugian, bak kata arezeo, merintasi sempadan..sedangkan MALAYSIA boleh sajer memarahi INDON tentang lagu itu..

    Lihat saja peralihan KUASA di MALAYSIA...aman dan damai...tapi INDON sekarang sedang sibuk kempen..malah undi rosak sajer sudah sampai angka 1.7 JUTA...itu menandakan INDON BODOH!...

    ya udah..INDON ini mmg tidak boleh dilayan deh..makin SIAL jadinya!!!!..

    ReplyDelete
  6. orang malaysia aza yang ga bisa menyanyanyikan tangga lagu yang baik dan benar.
    padahal lagu malaysia bagus juga.
    jadi masalahnya hanya orang yang menyanyikan lagunya.

    ReplyDelete
  7. album solo ahmad dhani yg dberi judul MADU 3...Dengan lagu andalan brjudul sama ( MADU 3 )...Lagu ini adalah lagu lama dari malaysia yg dciptakan Tan Sri P. Ramlee legenda musik malaysia..Sebuah apresiasi seni dr maz dhani tuk musisi luar negeri....
    Buat BALADEWA Malaysia berbahagialah dan berbanggalah...Maz DHANI
    mengajarkan kita untuk menghargai hasil karya orang lain...
    Katanya di Malaysia ada P. RAMLEE kalo di Indonesia ada BENYAMIN S.

    So Arti Maling Bagi elo orang Malaysia apa sih ? Menjiplak mendaur ulang atau mengakui hasil karya negara lain ?? please decah aaah..
    lagian Ahmad Dhani itu kreatif cuma salah satu strategi bisnis O... ON :-))

    ReplyDelete
  8. Eh, apakah menyanyikan lagu negara lain di negara sendiri gak boleh?? Dasar orang Malaysia aneh, kami menyenangi dan menghargai seni negaramu, tapi kamu tidak menghormati seni negara lain, yaitu dengan mengklaim bahwa lagu Rasa Sayange adalah milikmu??

    For INDONSIAL:
    Dasar, selalu marah2. Kalo marah gak usah pake INDON kale. Nanti gue bales MALON ato MALAS.
    Hahahaha...

    ReplyDelete
  9. kesian org2 indon yg dtg keje kat sini.. dhla kat sana mkn x cukup, smp sini plak jadi mangsa lagi disbbkan segelintir rakyat diorg kat sana yg x sedar diri. sedarla indon weh, kalau korg tu cukup makan, takde la korg sampai nak merompak duit org malaysia secara online ye.. bukan ditujukan kpd sume org indon, tp utk segelintir yg masih tak sdr2 diri tu..

    ReplyDelete
  10. From Zidar Ngak apa apa kita dimalaysia malah lebih bangga kalian menyayikan lagu lagu dari malaysia,Kita dimalaysia tidak akan sekali kali mengatakan anda di indonesia sebagai maling.Lihat aja kita dimalaysia ngak ribut2 deh!,tenang aja lagu lagunya di nyanyikan orang di indonesia.

    ReplyDelete
  11. From Zidar
    Katanya di Malaysia ada P. RAMLEE kalo di Indonesia ada BENYAMIN S.
    -------Respon Aku Adalah--------------
    BENYAMIN S hanyalah pelawak tidak lebih dari itu.Kalau di bandingkan dengan P.Ramlee ianya tidak dapat menandingi seniman agong ini, iaitu P.Ramlee.Karya seni P.Ramlee adalah amat menakjubkan, kerna ia merangkumi serba boleh, seperti penyanyi,pelawak,pelakon,pemuzik,pengarah filem dan lain lain lagi.Seniman agong ini banyak di terima oleh bangsa bangsa lain di malaysia seperti india,cina,portugis dan melayu.Inilah indon sudah ketandusan idea, ingin popularitinya melonjak naik dengan menumpang populariti seniman Agong Tan Sri.P.Ramlee.Adakah ini memalukan!.Adakah bisnis diindon tidak baik,seperti terdesak menumpang populariti Tan Sri P.Ramlee?.Orang orang indon selalu mengatakan, malaysia menciplak lagi lagu indon untuk populariti.Sebaliknya anda juga menciplak lagu lagu P.Ramlee untuk populariti anda.

    ReplyDelete
  12. "Sebaliknya anda juga menciplak lagu lagu P.Ramlee untuk populariti anda"

    ZIDAR Elo Ngoce panjang lebar KOQ masih OO...OON juga ya
    itu bukan ciptaan Ahmad Dhani tapi lagu lama dari malaysia yg dciptakan Tan Sri P. Ramlee

    "BENYAMIN S hanyalah pelawak tidak lebih dari itu "
    Elo sangat OO ON dech ... kalo O...ON kagak usah dipelihara

    Ahmad Dhani udah populerkan di Malaysia ? masa dia jd populer cuma nyanyiin lagu cipt P. Ramlee ...cuma dia mau ngajarin elo pade orang malaysia jgn ngaku2 seni karya orang lain yang bukan karya sendiri.

    Strategis bisnis supaya elo orng beli CD nya dan Ahmad Dhani ngajarin cara nyanyi yg bener ..supaya artis dan lagu malaysia bisa diterima di Indonesia Gitu LOH ZIDAR... jangan kalo nyanyi cuma pake nada dasar DO semua ...wekekekekek
    Peace Dech aahhhhhhhh

    ReplyDelete
  13. From Zidar Siapa mau beli cdnya dong dimalaysia ! kita orang ngak mau dehh!!

    ReplyDelete
  14. Emang Malingsia cm bisa nyontek ga lebih.

    ok P ramlee icon yg sgt agung spt awak blg tu...tp hanya sekedar di malingsia aja.

    popularitasnya tak sampai melanglang buana seperti ruth sahanaya, erwin gutawa, riff (spiderman sountrack), dan sederet artis2 indo yg berjaya di kancah internasional.

    jd kalau cm popular di negeri sendiri...sama bak pepatah : ibarat katak dalam tempurung.

    jd kalau masih oon...jgn bicara sok jenius...mual perut aq baca comment2 klian org MALINGSIA!!!

    ReplyDelete
  15. dikau yg bodoh malingsia...dah jelas indon negara demokrasi yg merdeka karena perjuangan rakyat bukan mcm malingsia merdeka je dikasi pemerintah inggris. dasar negara wayang inggris...dipebudak dek perintah penjajah ikut aja...

    siapa yg BODOH sebenar??
    weeeeek...nak muntah perut ni rsnya.

    ReplyDelete
  16. yeeeeeee...pura2 tak mau beli CDnya ahmad dani lg...padahal collectornya kan kau??

    makanya jgn munafiklah. tak mau beli cd tp rating lagu2 indo jd raja di malingsia kan??

    sampai2...karena busuk hatinya pemerintah malingsia melarang peredaran lagu2 indo di malingsia...bukan aq tak tau khabar tu??

    dasar celat belebih org malingsia ni ye?? CELAAAAAAAAAAAAAAT!!!

    ReplyDelete
  17. From zidar yaaa sebabnya sangat busuk hatinya lagi, indon sampai negaranya lebih lama merdeka dari malaysia, mundurnya sekali.Dangan sangat munafiknya lagi indon apabila berurusan perniagaan dengannya.Betulkah indon? klau tidak masakan perniagaan anda merudum....apa yang anda nak dibanggakan.Terimalah hakikat anda sendiri tidak bisa mengurusi jiwa dan hati anda, apa lagi hendak mengurusi orang lain.lagi lagi negara?.. pikir dulu dong! sebelum bicara.

    ReplyDelete
  18. Indon merdeka kerna perjuangan rakyat??? hahahahah ngakak gue...sadarlah indon kemerdekaan loe adalah hadiah dari Jepang...bukankah Jepang buru-buru menghadiahkan indon merdeka pada 17Augustus 1945...sedang 6 dan 9 Augustus 1945 Jepang ancur di bom atom oleh Amrik..dan Jepang menyerah kalah...

    nah makanya loe indon harus berterima kasih kepada Jepang...

    hahahahahah....

    ReplyDelete
  19. itulah pandainya org indon menerapkan strategi merdeka, jepang di bom atom n rakyat susun kemerdekaan. bknkah itu perjuangan rakyat??

    bkn ky negara malon,,,sdhlah merdekanya diberi truz msh manut2 dlm tataan commonwealth?? sebetulnya bangsa yg tak maju2 tu siapa?? kaca sikit muke tu.

    penat btl lah argue mcm ni.

    qte sm2 org melayu,,,tlglah bedamai sikit. jgn dgn nila setitik rusak susu sebelanga...btl tak??

    jgn pikir soal penjajahlah, pikir dl qta org melayu disatukan dlm kerajaan riau-johor sebelum netherland n english jajah qta...pelihara hubungan baek qta ok?? mcm nenek moyang qta (riau-johor) dulu...peace:)

    ReplyDelete
  20. betul tu, MALAYSIA-INDONESIA menurut saya adalah abang-adek. jd sebagai saudara serumpun baiknya qta berhubungan baik demi kemajuan kedua negara.
    Qta sama2 developing country selayaknya saling mendukung bukan malah sebaliknya.
    Maju terus INDONESIA-MALAYSIA dan semua negara2 ASEAN!!!
    aku putra riau mendukung.

    ReplyDelete
  21. STOPlah pertentangan ni.

    introspect je masing2 INDONESIA-MALAYSIA...sehingga qta sm2 bs maju dr kesalahan2 yg ada.

    JAYALAH MALAYSIA-INDONESIA di mata Internasional ok??

    ReplyDelete
  22. heh..!!

    Indonesia bukan maling..!!

    tapi aku lihat sendiri di infotainment kalo ahmad dhani menyanyikan lagu P. Ramlee.. BUKANNYA MENGKLAIM LAGU ITU SEBAGAI LAGU MILIKNYA..!!

    lihat sendiri video klipnya madu 3 versi ahmad dhani...

    jelas2 dia memakai baju yg bergambarkan P. Ramlee...

    itu dia bukannya MENCURI,,!! tapi hanya memperkenalkan lagu dari tokoh malaysia seperti P. Ramlee..

    ReplyDelete
  23. Malaysia yang sebenarnya maling!

    Malaysia sudah mencuri banyak sekali budaya Indonesia. Mereka suga seperti orang-orang super bodoh. Coba ingat-ingat yang Malaysia klaim baru-baru ini? BAHASA INDONESIA mereka klaim! Wah, Malaysia memang negara stress. Namanya saja BAHASA INDONESIA kok diklaim BAHASA MALAYSIA? Sudah jelas ada tulisannya dan dapat dibaca kalau bahasa Indonesia itu bahasa persatuan rakyat dan seluruh tupah darah Indonesia.

    Lalu, kemerdekaan bangsa Indonesia tidak semata-mata hadiah dari tentara sekutu karena telah mengebom kota Hiroshima dan Nagasaki Jepang. Kami bangsa Indonesia memperoleh kemerdekaan dengan seluruh jiwa raga kami, dan nyawa kami adalah taruhannya. Justru kemerdekaan negara Malaysia itu yang tidak beres. Kalian orang-orang Malaysia justru yang mendapatkan kemerdekaan dari sekutu karena sejarah mengatakan bahwa negara Malaysia adalah negara jajahan Inggris, dan kemerdekaan kalian diperoleh hanya dari belas kasihan penjajah. Orang-orang malaysia itu sebenarnya orang-orang terlicik dan terbodoh di dunia ini, kalian itu hanyalah boneka Inggris dan tidak memiliki ideologi negara yang sejati. Bentuk negara parlementer liberal kalian itu mudah kami kalahkan dengan bentuk negara kesatuan Pancasila seperti kami. Merdeka Indonesia, Jayalah!!!

    Lihat siapa yang usaha mendamaikan kita! Orang Indonesia kan. Orang Malaysia itu keras kepala dan sombong!

    ReplyDelete
  24. WOI BANGSAT.....

    org malaysia A.K.A Maling Sial

    jg Menjiplak lagu kita yaitu:
    Rasa Sayange

    dan Kebudayaan kite juge:
    Reog Ponorogo
    batik

    kite cma 1 kali kalian dah beribu-ribu kali

    kalian tuh bajingan sjati

    gk tw balas budi dan gk tw trimakasih

    dah getu gk tw sopan santun

    tuh salahkan raja kalian

    yg minta TKI untuk kerja d sana

    tp kalian perlakukan seperti lonte?

    mereka TKI bkn lonte knp kalian sodom sodom,ngentot entot pokol pokol?

    ReplyDelete
  25. Ahmad Dhani Bajingan!!!
    Pantesan liriknya aneh btw, boleh nanya gak? merajuk itu apa sih?

    ReplyDelete
  26. Quote dari Blog Nasionalisme:

    Malaysia sudah mencuri banyak sekali budaya Indonesia. Mereka suga seperti orang-orang super bodoh. Coba ingat-ingat yang Malaysia klaim baru-baru ini? BAHASA INDONESIA mereka klaim! Wah, Malaysia memang negara stress. Namanya saja BAHASA INDONESIA kok diklaim BAHASA MALAYSIA? Sudah jelas ada tulisannya dan dapat dibaca kalau bahasa Indonesia itu bahasa persatuan rakyat dan seluruh tupah darah Indonesia.Maaf ya Blog Nasionalisme. Sebelum tertubuhnya negara Malaysia mahupun Indonesia, bahasa tersebut dikenali sebagai Bahasa Melayu. Saya ulang BAHASA MELAYU. Walaupun pemerintah di Malaysia baru-baru ini menukar nama kepada Bahasa Malaysia, kami rakyat biasa masih menggunapakai istilah Bahasa Melayu. Bahasa Indonesia juga Bahasa Melayu cuma berbeza sedikit dengan Bahasa Melayu Malaysia dari segi istilah, tatabahasa dan loghat(accent). Get your facts right.

    Berkenaan kemerdekaan Malaysia. Siapa kata kami tidak berjuang menentang penjajah? Penentangan terhadap penjajah bermula dari zaman penaklukan tentera Portugis pada tahun 1511. Tentera Inggeris juga ditentang seperti yang dilakukan oleh rakyat negara India.
    Cuma, seperti yg anda cakap, kami licik dan pandai. Kami cuba mendapatkan kemerdekaan tanpa menumpahkan darah lagi. Kebetulan ketika itu, dunia baru sahaja reda daripada Perang Dunia Ke-2 dan kerajaan British mempunyai kewangan yg terhad. Selain itu, kerajaan Amerika pimpinan Presiden Harry S. Truman juga mendesak negara-negara imperialis supaya membebaskan/memerdekakan negara-negara jajahan. Kewangan yg terhad akibat perang dan desakan US menyebabkan British mula melepaskan jajahannya termasuklah Malaysia.

    Dan lagi satu. Sikap orang Melayu yg TIDAK RADIKAL TETAPI TEGAS juga menyebabkan British memerdekakan Malaysia.

    Sejujurnya, saya berasa perkara ini sukar dicapai. Selalunya kemerdekaan melibatkan pertumpahan darah.Menurut kamu, kami tidak mungkin dapat menandingi semangat Pancasila kamu. Mana kamu tahu? Semangat patriotik kami juga sangat tinggi. Malah kemajuan Malaysia menyebabkan kami lebih berasa bangga dan mencintai negara kami.

    Bukan untuk menyinggung perasaan tapi lihatlah dan bandingkanlah keadaan di negara kamu dan negara Malaysia. Di mana semangat Pancasila kamu untuk memajukan Indonesia? Dengan korupsi di mana-mana, ekonomi yg besar tetapi lemah bagi sebuah negara yg besar, kadar kemiskinan yg masih tinggi etc. Itu yg kamu panggil nasionalisme?

    Nasionalisme dalam dunia moden ini ialah untuk memajukan negara lalu menjadikannya ulung di mata dunia. Semangat nasionalisme itulah yg ditanam dan digunapakai oleh rakyat Malaysia.

    Dan tolonglah berhenti mahu mengklaim itu ini. Berkenaan lagu Rasa Sayang itu, jangan risau, kami pun sudah lama tidak mendengar iklan promosi pelancongan tersebut. Sebaliknya, kami berasa bangga kerana lagu tema pelancongan Malaysia - Cuti-cuti Malaysia - serta promosi-promosi oleh pihak pemerintah sangat berkesan dalam menarik lebih ramai pelancong ke Malaysia.

    Kalau kamu berasa iri hati, apalagi, bersainglah secara sihat dengan Malaysia! Bukannya mencanang di sini-sana mahu mengklaim sesuatu benda.

    Kalau kamu berasa rendang, batik itu berasal dari Indonesia, promosilah dengan lebih giat produk-produk kalian! Buat pengetahuan anda, Tourism Malaysia setiap tahun giat mempromosikan Malaysia di seluruh dunia. Sangat aktif dan ini diakui oleh negara-negara asing dan pelajar-pelajar yg belajar di negara-negara tersebut.


    Sekian. Peace no war!

    ReplyDelete
  27. apehal link kat barli kolagen pulak?

    ReplyDelete
  28. malaysia jangan munafik gitu, jangan suka merendahkan orang..niat baik dani adalah mempopularkan lagu itu kembali yang pasti ada izin untuk menyanyikan.

    kami masih menghargai lagu/musik kalian dan kalianlah yang tidak menghargai kami.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  30. Kalo tak ada guru-guru datang dari Indonesia dulu, mungkin kalian tak akan bisa menulis jangankan di internet bahkan di selembar kertas..! Malulah siah!!

    ReplyDelete
  31. anjinggg malaysiaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  32. yang nyanyinya maho

    ReplyDelete
  33. malengsia kelaut aja lo15 August 2009 at 22:42

    malengsia itu negara maling selalu mengklaim milik org lain kreatif dikit dong dasar malengsia negara yg gak punya jati diri orgnya jelek 2 pula ,tapi org indonesia ambil positifnya aja klu suka mencuri kebudayaan indonesia berarki kita org kreatif pintar gak kayak kalian bodoh , klu seandainya perang pasti kalian yg kalah soalnya kalian tu lemah loserrrr malengsia

    ReplyDelete
  34. Kalau tak kerana Jepun dibomkan, mesti Indon x merdeka sampai sekarang..hahaha :)

    Merajuk...erm! itulah bhs Melayu..bhs Indon ape deh maksudnya??..

    AlohaDido

    ReplyDelete
  35. Haha..Indon MALING kemerdekaan dari JEPUN...haha! Indon Maling di Dunia..konon2 nak pengaruhi dunia yang Malaysia ni maling padahal rakyat dunia langsung xz hiraukan cakap ko. Orang yang menuduh biasa apa??..pikir2kanlah.

    ReplyDelete
  36. haha...orang Indon2 ni masih tidak boleh terima kenyataan lagi... budaya yang ko laung2kan itu adalah milik nusantara. Bukan milik ko sorang aje begok.

    ReplyDelete
  37. ingatla yang negara lo dulu dikenali sebagai TANAH MELAYU...bahlol!!

    ReplyDelete
  38. Sumer indon indon yg comment kt sini mmg clearly nampak sgt cetek ilmu. Comment tak based on fact. Sapela Ahmad Dhani tu kat Malaysia. AKu tak dgr pon lagu INDON. Baik aku dgr Lily Allen jer.

    ReplyDelete
  39. aku tak tahu apakah arezeo goblok atau dungu. Tentu saja lagu itu bisa dinyanyikan oleh Ahmad Dani karena dari setiap penjualan album itu, perusahaan perakam akan mendapatkan royaltinya dan uang royalti itu akan diberikan kepada ahli waris P. Ramlee. lalu dimana malingnya?
    coba jelaskan?
    Kreativiti melintasi sempadan, tapi dizaman sekarang sudah ada hak cipta. Kalau lagu P ramlee. dinyanyikan dengan sewenang tanpa izin oleh Ahmad Dhani, aku yakin perusahaan rekam di Malaysia akan saman Ahmad Dhani, ini pure bisnis.
    Macam pemerintah Malaysia sekarang guna rekaman tari pendet khas Bali untuk iklan wisata Malaysia, itukan penipuan namanya, mengiklankan produk yang tidak ada di Malaysia untuk turis asing. Kalau turisnya tahu dia ditipu oleh iklan Malaysia, habis pariwisata kalian. Dan parahnya lagi mending kalau bayar royalti ke pemerintah Bali karena gunakan ikon tari pendet, ini tidak, malah guna tanpa izin.
    jadi siapa yang maling sebenarnya, dul?

    ReplyDelete
  40. woi malay..
    lagu jelek aja bangga loe,,,
    cih
    maling mana ada budaya..
    budaya maling iya..
    maling kok dijadiin budaya
    hahahahahahahahahahahahahahahahahahahah

    ReplyDelete
  41. oi loe tuh malingsia mmaling" budaya kami bodoh lo tod!!!!!

    ReplyDelete
  42. klo ga dhani nyanyiin lagu ini, aku ga kenal tuh lagu ini.. cuma orang Indonesia yang bisa menmggubah lagu jadul malay jadi rada keren... kalian itu harus berterima kasih sama dhani lo... klo ga karena dhani, lagu kalian ga laku...

    dan lagi, lagu ini kontroversi lo di Indonesia... karena punya arti yang jelek sesuai dengan bangsa Malon kalian.

    lagian, cuma 1 lagu aja yang di pinjam udah kegirangan.. cih... Coba liat tuh kalian, di radio kalian penuh lagu2 Indonesia... sampe Si Amy cemburu. hadoh...

    ReplyDelete
  43. hey, lagu2 malaysia gak ada yg laku di indonesia ..
    coba deh simak anak muda di malaysia lebih sering menyanyikan lagu2 asal indonesia,
    bahkan sampe tergila-gila dg musisi indonesia ..

    woi kawula muda indonesia,
    pernah dengar kau tentang konser band malaysia di indonesia ???
    kagak ada promotor yg mau ..
    takut rugi gara2 gak ada yg nonton ,
    huuuu ...

    karena kita orang baik,
    silahkan nikmati musik2 asli dari musisi indonesia dg baik dan benar,
    bukan untuk ditiru gara2 kalah famous,
    kasian betul y kau malay !

    ReplyDelete
  44. Haha..
    kalau di liat-liat Indonesia dan Malaysia kayak kakak adik yang bertengkar....nggak ada yang mau mengalah...

    ReplyDelete
  45. JUDLUNYA RASA SAYANGE...BUKAN RASA SAYANG....
    JUDULNYA AJA SALAH..KOK BISA MENGKLAIM LAGU ITU??

    ReplyDelete
  46. salah toh...
    judulnya Rasa Sayang Eh... Dalam bahasa Indon, mana ada sih perkataan Sayange.. bodoh banget indon ni.

    ReplyDelete
  47. kamu taunya indo sebatas jawa, bali, sumatra doang....

    cari tuh ke ambon, lagu itu berasal dari sana...

    ReplyDelete
  48. mana malingsia lainnya?
    kok ud jarang coment lg?

    ReplyDelete
  49. hhhhaaaa... kyakny udah kalah debat ni si malingsial...

    ya iyalah udah jelas jelas salah msih mo mlawan...

    udah deh..loe pade masuk kmar cuci kaki,cuci tngan,, trus bobok...
    trus g usah bngun bngun lgi deh... ntar loe klaim lgi bdaya kta yg laen klo lo bngun..
    wekekekeke...

    ReplyDelete