Monday 13 April 2009

Songkran Dan Darurat

Lautan manusia berbaju merah kini memenuhi Bangkok dan menjadikan bandaraya itu kacau bilau.

PM kita yang baru yang ke Pattaya untuk menghadiri satu sidang Asean terpaksa balik awal disebabkan kekacauan tersebut. Berikut adalah petikan kesedihan PM kita atas apa yang berlaku di Thailand.

  "Sebaik saja kami terbang, saya merenung kembali dengan penuh keprihatinan bagaimana cabaran politik dalam negara seperti ini boleh menghalang kerja-kerja baik kelompok negara serantau seperti ASEAN – dan melambatkan manfaat daripada integrasi yang lebih erat kepada beratus-ratus juta penduduk yang tinggal dan bekerja di Asia Tenggara."  
   

Memang benar apa yang dikatakan oleh PM kita tu. Rusuhan seperti ini hanya merugikan. Lihat saja negara Indonesia di mana rakyat mereka sering merusuh. Pasal budaya mereka merusuh, pasal lagu mereka merusuh hinggakan sesudah lebih 60 tahun mereka merdeka, negara mereka masih mundur.

Tempias itu kini dirasai pula Bangkok apabila mereka sendiri terpaksa membatalkan perayaan utama mereka, Songkran.

Bangkok Post
 

Amat sedih jika Songkran disambut dengan tembakan gas pemedih mata tahun nie. Diharapkan situasi di Bangkok akan segera reda. Peace.

 

11 comments:

  1. Hey Arez ... Elo nulis Songkran dan darurat koq intinya Demo indonesia kagak Nyambung kale ( Elo + Stress ya )

    Emang PM baru ELo Datuk Seri NAJID RAZAK
    ambil contoh Indonesia engga maju2 gitu karena Demo.
    Itu namanya suara rakyat jelata harus didengar sama penguasa, engga kayak negara malingsia dibungkem aja mulut rakyatnya ama pemerintah berkuasa Manut aja. kasihan d....

    ReplyDelete
  2. sudah sudah larr komen pasal indonesia.

    Aku bercakap nih sebagai seorang warganegara Malaysia yang telah lama menetap di luar negara.

    satu benda yang kita kena belajar dgn indonesia ialah demokrasai..

    dari sistem pilihanraya, kebebasan berakhbar dan bersuara... malaysia masih jauh ketinggalan.. sebaris dgn negara negara afrika..

    Walhal demokrasi dan kebebasan bersuara di indonesia menyamai dengan negara negara dunia pertama. Ini hakikat...

    ReplyDelete
  3. From LigaAceh Ya benar...kata anda.

    Itu namanya suara rakyat jelata harus didengar sama penguasa.

    Masakan indon mengklim macam macam termasuk aceh seperti negaranya.Ya kita Di Aceh adakan Demo untuk bebaskan Aceh dari indonesia.Itu pun termasuk Demokrasi bukan.

    Free Aceh.

    ReplyDelete
  4. tu la arezeo..menyedihkan tul mentaliti depa nie...

    paling sedey..kalu menda ni berlarutan..zua kena cancel trip ke bangkok tue..

    hope cepat2 la reda...hukhukhukhuk..

    sedey nie..siap beli tiket dah tu...

    ReplyDelete
  5. well...Demokrasi INDON menjadi kamus kita di MALAYSIA?? aku rasa ianya telah tersasar...INDON merupakan negara Demokrasi yang keterlaluan...lihat dan saksikan sendiri..itu fakta!

    kebebasan dan demokrasi yang membenarkan perkahwinan muslim dan bukan muslim ( sebagai salah satu contoh!)...adakah itu yang perlu kita belajar dari demokrasi INDON>??

    atau...adakah dengan rusuhan dan demontrasi jalanan sebagai kayu ukur Demokrasi INDON berjaya? salah sekali tanggapan itu!

    MAlaysia mmg baru dari segi demokrasi, tetapi..MALAYSIA mempunyai acuan sendiri..tidak perlu belajar dari Demokrasi INDON itu..

    ReplyDelete
  6. kita tak perlu merujuk sistem demokrasi indonesia seratus peratus. tapi apa yang saya ingin beritahu di sini. Mana yang baik harus kita pelajari. sebagai contoh, kebebasan akhbar dan ketelusan sistem pilihanraya kita jauh kebelakang dengan indonesia. Ini yang perlu kita belajar. Kerana kebebasan bersuara dan berakhabar merupakan asas kepada demokrasi itu sendiri.

    Dalam soal beragama, saya tak mahu komen apa-apa di sini kerana bagi saya seseorang itu bebas untuk menganut apa-apa agama untuk dirinya dan soal nikah kahwin, terpulang kepada hak individu untuk memilih.

    tak ada istilah demokrasi keterlaluan sebab istilah demokrasi itu sendiri bermaksud "Suatu bentuk pemerintahan di mana kekuasaan dipegang secara langsung atau tidak langsung oleh rakyat melalui sistem pemilihan (suara majoriti)".

    Mungkin apa yang saudara Imran katakan mengenai "demokrasi keterlaluan" merujuk kepada istilah inggeris "ochlocracy". "Ochlocrascy" or "mob rule" seperti yang berlaku di Thailand sekarang. Mungkin agak panjang berjela kalau saya cuba huraikan mengenai "mob rule" ini.

    Dalam hal ini, boleh saya katakan mana yang baik harus kita ambil dan contohi. Sebagai contoh, tidak semua benda dari Barat itu buruk dan begitu juga dalam hal ini, apa yang baik kita jadikan tauladan. Kalau kita mengkaji sejarah Peradaban Melayu itu sendiri, Parameswara yakni keturuan Sultan Perak berasal dari Palembang yang memerintah kerajaan Srivijaya. Begitu juga dengan segala keturanan lanun bugis yang ada dalam kebanyakan darah raja Melayu ini.

    Dalam hal ini, sama sama kita renungkan. Tak perlu nak bergaduh dan berbalah soal remeh temeh ini. Salam.........

    ReplyDelete
  7. daripada malaysia bukan negara demokrasi?

    sudehlah jangan kalian samakan negara indonesia dengan malaysia. . .
    Indonesia adalah negara rechstaat yang berpegang teguh dengan act.

    ReplyDelete
  8. zua, nampaknyer keadaan di Bangkok dah reda skang. Dapat la ke Bangkok nanti. Btw, jangan lupa jumpa di sana. Arez emel Zua, tak reply pun. Ni sedih nie.

    ReplyDelete
  9. Heh orang Malaysia!

    Kalau di negara lain itu namanya kerusuhan. Tapi kalau di Indonesia namanya DEMOKRASI! Dan itu merupakan hal yang harus terjadi di Indonesia karena jika tidak, Indonesia bukanlah negara PANCASILA. Jadi saya tegaskan Indonesia adalah negara PANCASILA yang memperkenankan rakyatnya untuk mengemukakan pendapatnya di muka umum.

    Merdeka Indonesia!!!

    ReplyDelete
  10. kepada azfar,

    indon demokarasi??? hahaha...indon hanya amalkan kebebasan secara extreme...segala2nya di indon extreme...

    masih ramai penduduk indon memilih untuk keluar mengundi dlm pilihanraya , ssb mereka masih dihantui dgn politik wang....mereka mengundi utk wang,....artis2 seksi dijadikan umpan pilihanraya....SGT BODOH !!

    indon hanya memalukan...bangsa yg tak layak dibandingkan dgn malaysia

    ReplyDelete
  11. Kebebasan akhbar itu penting. Tetapi sejauh manakah kebebasan akhbar itu tidak dicemari oleh penipuan. Lihat sajalah di Barat. Media di sana juga berat sebelah terutamanya yg berkaitan dengan umat Islam yg ditindas di Palestin, Iraq etc. Ramai warga Barat yg moden masih lagi jahil dengan keadaan sebenar di kawasan-kawasan tersebut kerana mereka disogokkan dengan berita yg bias.

    Saya amat menghormati budaya Amerika yg memberi lebih kuasa kpd rakyatnya. Lihat sajalah jumlah NGO yg sangat banyak di US dan kebanyakannya berkuasa dalam mempengaruhi pentadbiran. Begitu juga dengan media. Media di sana sangat kuat sehingga boleh menaikkan dan menjatuhkan seseorang.

    Manusia ada kelemahannya. Kuasa budi bicara (discretionary power) yg sangat besar ini sering disalahgunkan terutamanya oleh media. Discretionary power bermaksud mereka bebas untuk memilih apa yg mereka mahu siarkan dan apa yg perlu kekal sebagai rahsia. Namun bezanya dengan Malaysia media ini tidak dikawal oleh kerajaan. Tetapi pada pendapat saya hampir semua ahli Kongres mempunyai hubungan/link dgn NGO mahupun media. Namapun politik.

    Saya percaya Malaysia menuju ke arah tersebut (kebebasan media) tetapi mengikut acuan Malaysia. Berkenaan demonstrasi, ianya bukan ciri-ciri representative democracy tetapi merupakan hasil produk demokrasi. Pada pandangan saya, demonstrasi mendatangkan lebih banyak keburukan berbanding kebaikan. Pertama, imej negara terjejas. Kedua, ekonomi negara juga terjejas akibat imej negara yg tercalar itu. Demonstrasi yg terlalu banyak dan sering bersifat ganas menandakan ketidakstabilan politik di negara tersebut. Lihat sajalah di Thailand. Demonstrasi yg berterusan menjejaskan pelancongan lalu merugikan negara tersebut.

    Kami di Malaysia tidak mahu begitu, sekurang-kurangnya itulah yg dirasakan oleh majoriti penduduk Malaysia yg berpendidikan dan berpandangan jauh. Saya percaya kebebasan bersuara boleh dilakukan selain daripada demonstrasi seperti penulisan di akhbar, wawancara, forum, debat, perjumpaan dengan wakil rakyat etc.
    Itu lebih menunjukkan masyarakat demokrasi yg matang dan liberal.

    Tapi jika rakyat masih mahukan demonstrasi, boleh. Namun saya meragui kematangan rakyat Malaysia dalam berdemonstrasi. Kematangan di sini merujuk kepada berdemonstrasi secara aman. Saya tidak mahu Malaysia menempuh nasib yg sama sperti negara-negara jiran.

    ReplyDelete