Saturday 17 November 2007

Apa Itu Maling? Malaysia?

Korang tentu sudah masak dengan perangai rakyat jiran serumpun kita kan? Apa saja yang Malaysia buat, pasti ada yang tidak kena. Kemudian, mulalah mereka dengan taktik kuno mereka "Ganyang Malaysia". Bakar bendera jangan cakap lahh. Itu memang sudah jadi budaya mereka. Siapa yang provokator di sini?

Tidak cukup dengan itu, yang terbaru mereka telah menerbitkan sebuah laman web untuk memburukkan Malaysia. Aku sendiri tertanya2 apa untungnya mereka membina laman web sedemikian? Lihatlah betapa busuknya hati jiran tetangga kita ini.

Dalam pada memburukkan Malaysia, terselit pulak promosi Tahun Melawat Indonesia 2008 dalam laman web berkenaan. Nampak sangat Indonesia ketandusan idea untuk mempromosikan pelancongannya. Lihat saja header laman web tersebut yang diciplak dari laman promosi pelancongan Malaysia. Guess what? Mereka menumpang populariti negara yang mereka gelar Malingsia. Hahaha.

Wah hebat ya negara Malingsia ini hingga digunakan oleh negara jiran untuk kampanye pariwisatanya. Ini sekaligus menunjukkan kempen pelancongan Malaysia Truly Asia begitu berjaya hinggakan mereka gentar dengan kejayaan pelancongan kita. Apa tidaknya title laman web berkenaan ialah ".: Malaysia truly thief of Asia :. Please don't Visit Malaysia 2007". Tengok, betapa berjayanya kita hinggakan mereka merayu kepada dunia menggunakan perkataan please jangan melawat Malaysia. Adakah pelancong luar simpati dengan mereka atau hanya mentertawakan mereka?

Tahukah anda apakah Maling sebenarnya? Menurut wikipedia, Maling adalah nama sebuah tempat di negara China yang sekarang ini merupakan bandar Dazhangjia. Pada tahun 342 SM, suatu peperangan telah berlaku di bandar Maling. Untuk maklumat lanjut, klik sini. Apa kaitannya Maling dengan Malaysia? Aku sendiri pun tidak faham dengan pemikiran Indonesia ini. Sampai sejarah Cina pun diorg nak rampok.

Tak per, diorg nak guna, gunalah. Setidaknya, promosi pelancongan mereka pun menggunakan nama Maling. Jadi, ringkasnya Malingsia adalah nama yang digunakan oleh Indonesia untuk promosi tahun melawat pelancongan mereka tahun hadapan. Adakah kita akan menyaman mereka guna nama Maling? Sudah pasti tidak. Ia gratis,ya mas.

35 comments:

  1. itu adalah halaman web yang dibuat orang indonesia untuk menghina pariwasata malaysia pakcik!
    bodoh sekali anda kalau tak faham maksudnya!

    ReplyDelete
  2. MALING = THIEF = PENCURI

    ReplyDelete
  3. Malaysia, negara yang gak mau susah, maunya enak terus tanpa usaha sedikitpun. Pekerja kasar ngambil dari India dan Indonesia, kehabisan tanah, mencuri pulau Indonesia, kehabisan ide, mencuri karya seni Indonesia.. duhh.. malu sama wajah.. negara boleh maju... tapi otak tak ada..

    Malingsia is worst slang for Malaysia

    ReplyDelete
  4. panggil lah kami maling pun kami x kisah kerana perkataan MALING, tiada dalam bahasa Malaysia.

    "Indon Ini Sial = Indonesia"

    ReplyDelete
  5. nih seorang "indon" yang katanya "bodoh" akan mengajari seorang Melayu keras kepala bagaimana menghargai milik orang lain...

    Maling=thief=bahasa pergaulan Indonesia untuk orang suka mencuri, menggelapkan sesuatu tanpa izin dari yang orang yang memiliki barang atau sesuatu tersebut.
    Orang yang mencuri/maling adalah karena orang itu ingin memiliki sesuatu yang tidak ia miliki untuk kepentingan dirinya.

    Dalam kasus Malaysia, lagu yang jelas berlogat dan berbahasa Indonesia serta budaya-budaya Indonesia lainnya dipakai untuk kepentingan pariwisata negara bersangkutan tanpa seizin empunya termasuk mengaku-ngaku barang bukan miliknya sebagai barang milinya.
    sebagai contoh... Dalam lagu burung kakaktua, kata jendela tak ada dalam vocabulary bahasa Melayu (yang ada tingkap, jelas lagu itu bukan dari malaysia tapi dibilang sebagai lagu Malasya.
    Dalam lagu Rasa Sayange, kata kane adalah vocabulary ambon tak ada dalam vocabulary Melayu, selain itu lagu itu sudah jadi lagu rakyat dipesta pernikahan diambon sejak tahun 1900-an, tapi dibilang sebagai lagu ASLI MALAYSIA...ih malu deh...
    Jadi kenapa Malaysia adalah maling karena mengaku barang orang lain menjadi barang miliknya tanpa izin.
    Tapi dimana saja tiada maling mau mengaku...

    ReplyDelete
  6. apa maksud Maling? Bukan kah Maling sebuah tempat di China?

    ReplyDelete
  7. INDON LALUT SAID...

    Biasalah...dey ols kan mencuri parkataan Maling tu dari China..tapi China x pun claim balik. Betapa baiknya China, Malaysia dan negara2 lain yang tahu berfikir. X mcm Indon.

    ReplyDelete
  8. ha-ha-ha...dasar Malasya frustasi, menterinya sudah ngaku salah, malah rakyatnya yang nggak ngaku...memang dasar mental maling...terus bawa-bawa negeri Cina pula...sudahlah pak cik, sampeyan itu budayanya nol...makanya main tilep budaya orang...
    makanya belajar pak cik, bahasa Indonesia pun jauh lebih kaya daripada bahasa Melayu awak... :-)

    ReplyDelete
  9. bahasa Indonesia daripada bahasa Melayu yg berasal dari Malaysia

    ReplyDelete
  10. kata lo kan:

    "Apa tidaknya title laman web berkenaan ialah ".: Malaysia truly thief of Asia :. Please don't Visit Malaysia 2007". Tengok, betapa berjayanya kita hinggakan mereka merayu kepada dunia menggunakan perkataan please jangan melawat Malaysia. Adakah pelancong luar simpati dengan mereka atau hanya mentertawakan mereka?"


    mas2, coba di cek lagi deh. ada ga tuh kata "please"nya?


    ngarang aja lo.

    ReplyDelete
  11. maling is simiar as thief... dasar ga berbudaya nih malingsia

    ReplyDelete
  12. mas2, coba di cek lagi deh. ada ga tuh kata "please"nya?

    Syabas dan tahniah kerana mengeluarkan perkataan please dari laman web kalian.
    Sila rujuk http://arezeo.blogspot.com/2007/11/t-shirt-malingsia-dari-indonesia.html

    ReplyDelete
  13. Arezeo, aku rasa nak gelak ler tengok laman web malingsia.com tu, diperkotakkatikkan oleh bangsa Indon sendiri..

    ReplyDelete
  14. seberapa pantas malaysia mengaku dirinya hebat.... selangkangan borok

    ReplyDelete
  15. kalo anda mengatakan indon bodoh, kenapa anda mencuri dan mengklaim apa-apa saja yang menjadi bagian kebuadayaan kami? dasar miskin budaya, tak punya otak

    ReplyDelete
  16. mengapa perlu membuat isu mencuri idea satu perkara besar?

    kemajuan negara lebih penting dari isu hiburan tersebut.

    bangga sangatlah dengan industri muzik indonesia tu!

    ReplyDelete
  17. mengapa perlu membuat isu mencuri idea satu perkara besar

    Bagi Budaya kami (Indonesia) mencuri adalah perbuatan keji dan memalukan…. Mungkin buat orang malingsia Mencuri adalah bagian dari budaya atau karakter bangsa malingsia memang mencuri, sehingga perbuatan mencuri dianggap hal yang remeh????

    Kasihan…... Mengaku lebih maju tapi dari mencuri…ck…ck…ck…

    ReplyDelete
  18. tidak dinafikan mencuri itu satu perbuatan berdosa dalam setiap budaya.

    Namun, sebelum idea-idea ini kami "curi", warga indonesia tak sibuk nak serap dalam mainstream music je?

    Bila dah diadaptasi dalam industri musik Malaysia, baru indon [sorry if it offends some] nak kecoh mengaku itu lagu sendiri.

    Biarlah komposer Malaysia tiada idea sekalipun, kami tahu hendak mengambil inisiatif untuk mencari ilham di seberang. Lagu tu famous pon bkn korung malu. Patut bangga juga laa jadi indon.

    ReplyDelete
  19. artinya secara tidak langsung anda mengatakan malazy telah berdosa kerana mencuri idea dan budaya, bukankah begitu?

    bukannya indonesia tak sibuk dulunya terhadap pemalingan malazy yg mulai terkuak satu demi sati skrng ini, tapi kami tak menyangka kenapa jiran yg serumpun ini sampai tega melahap dan main ambil budaya nenek moyangnya atau abangnya.... kami sungguh tak menyangka....

    suriname yg nun jauh disana dan ramai turunan jawa pun tak pernah klaim budaya... tp jiran serumpun yg berazaskan islam hadhari tega2nya mencuri budaya kami... sungguh diluar jangkauan kami!

    hahahaha, mencari inisiatif guna mencari ilham ya? tp banyak yg hanya mengambil mentah2 budaya baik musik atau apapun dng sedikit modifikasi pd liriknya. kenapa mencari inisiatif di negeri kami pakcik??? bukannya kalian anggap kami bodoh, knp ada orng pandai yg nak cari inisiatif di tempat orng bodoh?? sungguh pelik

    sudah akui saja, malazy kurang ada bakat seni dan tidak kreatif...

    ReplyDelete
  20. Apabila konsep atau idea dari seberang digunapakai dalam musik di Malaysia, maksudnya, iramanya dan budayanya dapat diterima dalam masyarakat. Sekarang ini, apa yang nak jadi isu sangat? Sebab idea diserap dalam industri?

    Patutnya kamu berbangga kerana kami disini menerima budaya kamu disana. Mungkin kalau nak marah, boleh marah pengeluar musik tersebut, bukan rakyat Malaysia.

    Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  21. no comment......

    soale blog nggak mutu kayak gini untuk memicu perang antara kedua belah pihak.

    untuk soal musik krisdayanti am siti nurhalizapun damai.

    klo soal bahasa maap saja

    di tiap kota indonesia ada lebih dari 10 jenis bahasa

    ReplyDelete
  22. disatu sisi kami bangga dng segala seni budaya indonesia dipakai dan menjadi titik ukur dlm kehidupan seni dan masyarakat sehari-hari di malazy, tp disisi lain kami sangat kecil hati dengan sikap malazy yg mengklaim sebagian seni budaya indonesia itu adalah warisan budaya asli malazy...

    jadi pertanyaannya knp malazy memulai perkara ini semua dng main klaim sendiri... apa sudah hilangkah rasa kejiranan atau hilangkah rasa hormat malazy pd indonesia sehingga rela memalinginya?

    apa susahnya mencantumkan atau mengingat si pemilik asli budaya tersebut seraya sentiasa tetap memakai budaya kami tsb. apa kami melarangnya jika kalian beritikad baik?

    jadi jangan kerna ulah arogan dan tamak rakus kerajaan malazy ini... hubungan antar rakyat jadi rusak..apatah lagi ramai rakyat tempatan malazy sering menziarahi kampung halaman nenekmoyangnya.

    ReplyDelete
  23. kenapa kalian tak terima bila malaysia katakan kami tak claim budaya indonesia seperti yg dijelaskan oleh dubes di indonesia.kalo boleh minta dijawab?kenapa tak boleh terima?

    ReplyDelete
  24. semua orang ada pandangan masing-masing. dah abis sudah ler, asl tak puas ati lagi?

    ReplyDelete
  25. Hai hai,

    For your Info, kata maling di sini maksudnya bukan Maling yang ada di China.
    "Maling" berasal dari Bahasa Sunda (Jawa Barat) yang artinya mencuri/pencuri/thief/steal. Kata ini sekarang sudah diserap ke dalam bahasa Indonesia, jadi kata Maling asli... dari Indonesia, bukan dari China. Sama skali ga ada hubungannya sama China.
    Kenapa ada perkataan "Malingsia"? Itu menunjukkan betapa kesalnya orangn Indonesia akan klaim-klaim budaya Indonesia oleh Malaysia (it means that you steal our culture). Contoh: Lagu Rasa sayange (Dari Maluku--bukan Melayu), Angklung (Dari Jawa Barat--bukan Melayu), Batik (dari Jawa Tengah/ Jawa Timur-- Bbukan Melayu), Reog (dari banten--Bukan Melayu). Nah di Indonesia saja,... Maluku, Jawa Barat, Jawa Tengah, Jawa Timur, Banten,... letaknya berjauhan, bahasanya berbeda (bukan bahasa Indonesia-- atau melayu), kebudayaannya pun jelas berlainan. Tapi kenapa tiba-tiba semua budaya ini kok bisa berkumpul sebagai "kebudayaan melayu" ya? terlihat jelas kan kalau memang sebenarnya itu bukan kebudayaan Malaysia? Tapi,.... akhirnya pemerintah Malaysia mengakui bahwa:
    1. Lagu Rasa Sayange itu memang lagu Indonesia.
    2. Kebudayaan-kebudayaan itu pun adalah kebudayaan Indonesia, Malaysia hanya mempromosikan saja wajah Asia (India, Indonesia),... jadi katanya nih,... Malaysia mempromosi hanya mempromosikan saja kebudayaan Indonesia juga.

    Nah,.. sekarang pemerintahnya kan sudah mengakui (kalau ditelusuri dari sejarah, memang pastinya ga ada tuh cikal bakal angklung, rasa sayange, reog, dan lain-lain merupakan budaya asli malaysia). Sekarang tinggal warga malaysianya,... harus nyadar,.. kalau budaya-budaya tersebut memang bukan Budaya Malaysia. Just admit it....

    ReplyDelete
  26. sabar semua..jgn bergaduh..bangsa lain sekarang mengejar kejayaan dan menolong antara satu sama lain.biar berfikir secara rasional.
    melayu banyak sejarahnya.ada yg kata dtang dr china.banyak andaian dibuat.tp ada juga di indonesia.kerana budaya.kita bertengkar.kita bukanya pakar ekonomi atau sejarah mahu membuat andaian atau keputusan. yg penting kita serumpum.malaysia minat dgn lagu indonesia.indoneia juga minat lagu malaysia.so kita berbaik-baik2la.bg memperkasa budaya malaysia indonesia dimata dunia.kan baik.

    ReplyDelete
  27. bobmun_05@yahoo.com8 August 2009 at 12:26

    apa lah orang indon ni... tak sedar diri...

    ReplyDelete
  28. Kami orang indon tidak suka dengan kekerasaan, kami bangsa yang cinta damai, tapi kami bangsa indon mempunyai martabat sebagai bangsa yang berbudaya, jika budaya bangsa kami diakui bangsa lain, kami akan berjuang dengan cara diplomasi jika cara ini tidak berjaya a.k.a berhasil maka bangsa kami akan berjuang dengan seluruh jiwa raga kami.
    -HIDUPLAH INDONESIA RAYA-, JAYALAH BANGSAKU, JAYALAH NEGRIKU, MAJU TAK GENTAR MEMBELA YANG BENAR...ALLAH HU AKBAR...

    Regards
    Negara serumpun mu INDONESIA

    ReplyDelete
  29. Why do you keep arguing? Your govt already apologized to Indonesian govt.Case closed.

    I'm truly amazed Arezeo, how you could maintain your hatred to write blog like this. You must be very frustated. Go find therapist.....

    ReplyDelete
  30. malingsia selalu mengatakan serumpun ..serumput kaleee, malingsia cemburu sama indonesia, mereka ingin seperti indonesia makanya selalu bilang serumpun ... serumpun ... apa yang malingsia punya ..enggak ada, sebenarnya malingsia negara miskin ...semua sumber keuangan maling dari indonesia .. kayu, minyak bumi, CPO, perbankan kerajinan dan banyak lagi ... mari kita putus semua itu ...

    ReplyDelete
  31. jadi malaysia=MALing dAri IndoneSIA!!hahahaahaaa
    kasian gue sama negara kaya bertindak seperti negara maiskin, negara yang miskin aja masih punya norma dan otak ini negara ngaku kaya tapi tak punya norma dan otak!!

    ReplyDelete
  32. saya turut bersedih buat km ... apa yg saja yg diberitakan Pemerintahmu ???
    pernahkah mendengar berita Malaysia mendapat pulau baru dari INdonesia ??
    pernahkah mendengar berita Warga Malaysia menyiksa TKI dengan sadis ???
    pernahkah membaca berita Malaysia punya budaya baru yg berasal dari Indonesia lalu diklaim sebagai budaya bangsamu ... I said Malaysia adalah bangsa cacat permanen atau dibilang IDIOT yg pintar menipu bgsa lain .. punya pemerintah berotak pencuri.

    ReplyDelete
  33. arezeo kayaknya frustasi bgt deh .. stress berat cz dy hidup di negara miskin yg ngakunya kaya padahal itu kekayaan bangsa lain ,
    udah, terima aja ..
    jangan stres n main adu domba bgini .. !

    ReplyDelete
  34. Astaga blogger gile gni dibiarin bikin posting aib sma Mamax yg rupax..."Kupu2 Malam"
    Dah,pra Bangsa Malaysia yg terhomat maaf klo kmi Bangsa Indonesia (mungkin) seenakx menuduh kalian Mal**g tnpa penjelasan yg logis terlebih dlu.;) Nah ayo makan Rendang bareng yuk..^^


    Skarang mengenai Blog Edan nie cmn mo mengadu domba Q-ta sadarlah...Q-ta Malindo memang tidak bsa dikatakan serumpun (krna Bangsa Indonesia bkn Melayu smua..sya Jawa wkwk...(?)) Tapi Q-ta adalah Tetangga.Sepatutx sbagai ngra Islam jgn bertengkar.Igt ad pihak ngra ke-3 yg "menikmati" pertengkaran nie & malah memanas-manasi...

    Sekian,Wasalam (=
    Eh yg pux Fb atau Ms tlg di add di
    the.end13@ymail.com tQ ;9

    ReplyDelete
  35. aku betul2 sakit ati ngan indonesia..aku harap sgt la berperang...start je perang mula2 sekali semua tki kat malaysia ni kami sembelih..pastu baru kami bom bandar penting di sumatera..hoi indon bodoh..tidak ade satu pun kemampuan angkatan kamu yang mampu menjatuhkan su-30mkm dan F/A 18 honet kami..kalau setakat F-16 A ngan B lightning ngan falcon tu setakat setanding dgn MIG 29N malaysia je..tu pun nak ajak berperang..jgn sampai berjuta rakyat ko mampus

    ReplyDelete