Tuesday 20 November 2007

Malingsia.com Ketinggalan Zaman

Malingsia.com adalah laman web yang dibangunkan oleh rakyat Indonesia untuk memburuk2kan negara Malaysia. Title laman web berkenaan sering berubah2 dan title terkininya adalah "..:: Malaysia a.k.a Malingsia ::.. :: don't Visit Malaysia 2007 -- lets get it uncovered"

Daripada titlenya saja kita sedia maklum, bahawa adminnya berniat jahat untuk menggagalkan Tahun Melawat Malaysia 2007 (TMM 2007).

Namun begitu, laman web tersebut banyak juga menggunakan unsur2 Malaysia. Antaranya ialah penggunaan header yang diciplak dari laman web rasasayang.com.my, lagu latar menggunakan lagu Rasa Sayang Malaysia dan logo TMM 2007 yang diubahsuai.

Logo ini yang digunakan di laman itu juga tak relevan. Logo tu tertulis "Visit Malingsia 2007". Kenapa tidak logo itu ditukar kepada "don't Visit Malaysia 2007" atau "don't Visit Malingsia 2007" seperti kempen mereka?

Namun, jika difikirkan secara logik, masih relevan kah laman web tu? Cuma tinggal sebulan setengah saja lagi, TMM 2007 akan tamat. Sekiranya mereka menggunakan fikiran dengan waras, sudah pasti laman web berkenaan dibangunkan sebelum TMM 2007 lagi.

Mungkin korang tertanya2, berjayakah kempen mereka yang sebelum ini dipanggil "".: Malaysia truly thief of Asia :. Please don't Visit Malaysia 2007"? Untuk kepastian, baca petikan2 berikut:

Program Tahun Melawat Malaysia 2007 telah berjaya menarik lebih ramai pelancong. Sehingga Jun, seramai 10.7 juta pelancong telah melawat Malaysia berbanding dengan 8.6 juta pelancong dalam tempoh yang sama tahun 2006. Ini adalah pencapaian yang cemerlang.

Dipetik dari Teks Ucapan Bajet Tahun 2008 oleh PM. Rujuk sini.

 

Tahun Melawat Malaysia 2007 telah berjaya menarik lebih dari 10.7 juta pelancong dalam jangkamasa 6 bulan pertama, menghasilkan aliran masuk tunai sebanyak RM 24.4 biliun, yang nyata melebihi separuh daripada sasaran iaitu RM 44.5 biliun.

Dipetik dari BERNAMA. Rujuk sini.

Nampaknya seruan laman web berkenaan "lets get it uncovered" sudah ketinggalan zaman.

Selain itu, web berkenaan tidak relevan kerana majoriti postingnya adalah dalam Bahasa  Indonesia . Sekiranya kempen "don't Visit Malaysia 2007 " adalah untuk pelancong asing, kenapakah kandungannya tidak ditulis dalam bahasa Inggeris? Adakah pelawat asing akan ke laman web tersebut? Rujuk gambar berikut.

71.1% pengunjung adalah pengunjung dari negara mereka sendiri. Hehehe. Pengunjung Malaysia 12.8% dan yang lain2 adalah pengunjung ASEAN.

Ranking web tersebut juga tidak popular di negara kita, apa hanya menduduki tempat yang ke 21049. Maklumat lanjut, rujuk sini. Soalannya, adakah laman itu relevan lagi?

Laman tersebut turut digunakan untuk promosi murahan Tahun Melawat Indonesia 2008. Lebih menarik, sebuah laman web Indonesia Photo Gallery -- Visit Indonesia 2008 diwujudkan di bawah alamat www.trulyindonesia.com. Sekali lagi,  Indonesia  menciplak kempen kita dengan turut menggunakan perkataan "Truly" dalam kampanye pariwisata mereka.

Seorang blogger dari Indonesia ada menulis posting bertajuk "Waspadalah Dengan Malingsia.com!". Sila baca tulisannya di sini.

Akhir sekali. aku cadangkan kepada admin laman web berkenaan agar membina laman yang lebih relevan. Hingga kini, belum ada satu pun laman web bagi meraikan Tahun Melawat Indonesia.Apa gunanya memburukkan pelancongan negara lain, sekiranya pariwisata negara sendiri pun tidak terurus?

23 comments:

  1. Tu lah Arezeo, dah berbuih mulut we ols cakap kan..tapi orang@ INDON ni bukan nyer mau dengar..cubalah majukan negara sendiri dulu barulah fikir nak lancar perang..

    ReplyDelete
  2. itulah bang! kini saatnya orang Indonesia balas dendam dengan gantian menjiplak/memplagiat produk Malaysia.
    tahukan bagaimana rasanya produk dalam negeri anda dijiplak negara lain?
    sukurin deh lu! kasian deh ente!

    ReplyDelete
  3. kitorg tidak kisah produk atau barangan kami diciplak...
    tapi kebodohan kalian menciplak itu menyebabkan kami ketawa

    Visit Malingsia 2007 or Don't Visit Malingsia 2007? Itu pun kalian tak dpt bedakan

    ReplyDelete
  4. Oohh! Scared us to death..balas dendam yer. rase nak gelak seribu kali. lagilah berangan budak INDON sekor nih. Pi ler pijak produk tuh, kasi sampai luka ko punyer kaki pijak produk..ataupun nak suruh aku ajar camaner nak pijak produk?..Tapi boleh ker orang2 INDON terima ilmu..dey ols kan bodoh mengalahkan tahap cipan..nanti kalo aku suruh dier pegi pijak produk lantas dier pegi makan produk tuh..sengal2

    ReplyDelete
  5. tahukan bagaimana rasanya produk dalam negeri anda dijiplak negara lain?

    "SUNGGUH MENYAKITKAN SEKALI, SESAK DALAM DADA SEAKAN MAU MELEDAK"

    ReplyDelete
  6. Sakitnya hati bangsa Indonesia ketika negara anda mencuri MAHAKARYA bangsa kami, tak bisa tergambarkan dengan kata-kata.

    Lihat! ketika batik dipatentkan oleh bangsa anda dan angklung mulai di patentkan juga. Begitu pun lagu-lagu daerah kami.

    Inikah watak sebuah bangsa yang bermartabatkan Islam Hadhari dan bersopan santun budaya Melayu yang Adiluhur?

    ReplyDelete
  7. Batik dan angklung adalah hasil budaya kami dari Malaysia... Kami tidak menciplak dari Indon. Indon yang menciplak dari Malaysia

    ReplyDelete
  8. Sudahlah. Sesama negara tetangga saja suka saling ribut.

    Masih banyak yang harus kita kerjakan daripada cuma sekadar baku cuap saja.

    Terutama buat orang Indonesia. Baca paragraf terakhir postingan ini. Malu kita, malu! Kita tak pernah hiraukan pariwisata kita, tapi begitu ada negara lain, YANG BERBAGI BUDAYA dengan kita, maju pariwisatanya, kita sendiri SOK KEBAKARAN JENGGOT.

    Biar saja kalau kalian mau menganggap saya seorang yang tidak nasionalis. Toh yang saya sedang kerjakan saat ini lebih konkret buat Indonesia daripada bualan kosong kalian di internet yang SOK MENGAKU NASIONALIS.


    Salam,
    STR
    Penulis "Waspadalah Dengan Malingsia.com!"

    ReplyDelete
  9. Saya bertuju dengan apa yang ditulis oleh saudara STR (Penulis "Waspadalah Dengan Malingsia.com!"). Kita sesama tetangga, buat per nak gaduh2 kan? Selamat Menyambut Tahun Wisata Indonesia 2008 buat saudara STR dan pembaca blognya.

    ReplyDelete
  10. org serawak sik gago gilak kdak ya bang oihh.
    dak lepeh bisin, dak seberang bisin, mekrang ilek jak lah.
    indon rah sitok pun da iras2 kdak indomee juak bah. sedap menjilat burit yuu~

    ReplyDelete
  11. ngomong opo kui aku ora dong blas nganggo boso serawak yo. paling ngelek2 wong indonesia yo' an

    ReplyDelete
  12. Please stop it!!! sesama manusia jangan saling memaki kalau belum merasa sempurna. HARAP masing-masing pihak untuk sadar diri. Jangan menghakimi orang lain,atau merampas hak mereka.Anda satu rumpun tapi berkelahi, apakah pantas. sementara ada pihak lain yang tertawa melihat kita saling usik. Sadarkah kalau kita sedang diadu domba pihak tak jelas. Bagi yang punya hati nurani mohon direnungkan....Dan saling introspeski diri. Bukankah lebih baik dari saling memaki??

    ReplyDelete
  13. Syuxx, x paham ler ape ko cakap?..

    ReplyDelete
  14. halo..
    saya dari anti malingsia. web tersebut bukan benar2 untuk mengkampanyekan "don't visit malaysia". Tapi itu adalah sindiran dari pembuat web tersebut karena pemerintah malingsia sering merebut harta kekayaan kebudayaan kami. Karena itu lah menggunakan bahasa indonesia yang memang pembacanya adalah orang2 indonesia dan malingsia sendiri.
    buat mas anonymous, memang lebih baik instropeksi. tapi apakah ada jaminan semua pihak dapat intropeksi? karena awal mulanya dari pemerintah malingsia sendiri. Jika kita diam saja, budaya kita terus diambil mereka.
    Salam,
    Dimasu ..

    ReplyDelete
  15. setiap negara berhak untuk mempromosikan negara masing2. tak payahlah nk memburukkan kempen pelancongan negara org lain pulak. banyak lagi isu2 dan hal2 dalaman negara masing2 yg perlu diuruskan, betul tak kawan?

    ReplyDelete
  16. yah namanya maling mana mau ngaku

    ReplyDelete
  17. HARAP HATI-HATI KALAU ANDA DI INDONESIA, ANDA AKAN BERHADAPAN LANGSUNG DENGAN KELOMPOK KAMI.

    ReplyDelete
  18. pengunjung terbanyak indon ialah 5.3 juta sahaja tu pun pada 2004. Hahaha... sehingga okt 2007, hanya 3.5 juta sahaja yg melawat indonesia
    hehehe...
    tak caya baca ni
    http://panjitapen.wordpress.com/2007/12/27/slogan-%e2%80%9cvisit-indonesia-2008%e2%80%9d-salah/

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. hehehehe,nak bercakap pasal provokasi nih,aku minat gak,yang ku heran la,nape majoriti rakyat indon kat sarawak nih xsuke negara meke sendiri ek>>>>>>dan dri byk2 meke itu,majoriti gak memberikan alasan:KORUPSI.ttg pencurian budaya pulak,berilah hujah2 bernas yg mengatakan malaysia nih curi budaya indon.kalau hujah itu tak masuk akal,or tak relevan,malula rakyat2 indon sekalian.anyway.....kita hidup didunia nih janganla menongkat langit,jgnla asyik dengki.....xbaik tau......kalau nak maju,bukan dengan cara menjelekkan org lain,akan tetapi dengan cara majukan diri dan MERDEKAKAN diri dari pemikiran primitif.berusahalah agar untuk menjadi lebih baik,bukanya mencari gaduh....its true indonesia ada lebih 200 juta penduduk dan malaysia cuma about 25-27 juta.tp jgnlah kamu sombong dan angkuh dengan negaramu yang besar dan ramai rakyatnya itu.kerana kuantiti bukan penjamin untuk kemenangan dan kejayaan....kami di malaysia nih xsemua anti kat indon.....aku sendiri,x benci indon,tp aku xsuke bila indon memandai memburukkan negara aku nih,ingat,indon mungkin raksasa sakit yang sedang sembuh,dan kami malaysia...walaupun kecik dan sederhana,jgnlah dipandang rendah....lihat movie 300 tgok bagaimana ribuan farsi kalah kat 300 spartan......tgok sejarah perang islam.....bagaimana umat islam yg sikit boleh kalahkan RIBUAN kaum KAFIR yang banyak......itu sudah cukup menjadi contoh....peace.

    ReplyDelete
  21. Kepada Rakyat Malaysia

    Jangan terlalu mengutuk warga Indonesia,besar sumbangan mereka kepada negara

    Kepada Warga Indonesia

    Jangan terlalu emosi didalam menguruskan sesuatu isu,mari berbincang secara aman

    Salam Hormat

    ReplyDelete
  22. malingsial mati aj, bisanya cuma maling

    ReplyDelete
  23. ellow bro....
    udah2 la gaduhnye...
    tak sampai kemane kite klu macam ni...
    banyak lagi hal2 lain yg boleh korang jadikan isu...
    daripada buat macam ni, kan ker dosa...

    =fisa[malaysiaku tercinta]

    ReplyDelete