Monday 19 November 2007

T-Shirt Malingsia dari Indonesia

Sebelum ini, blog ini ada mengetengahkan sebuah laman web yang memburukkan negara yang dibangunkan oleh rakyat negara jiran, Indonesia. [Rujuk posting tersebut di sini].

Tajuk laman web tersebut kini telah ditukar kepada ".: Malaysia truly thief of Asia :. don't Visit Malaysia 2007" dengan perkataan please telah pun dibuang. Ikut juga diorg dengan telunjuk kita. Gambar di sebelah menunjukkan laman web tersebut sebelum perkataan "Please" dibuang.

Selain itu, promosi wisata Indonesia 2008 juga telah dikeluarkan dari homepage web berkenaan lantaran tidak mahu dikatakan menumpang populariti negara yang diburuknya. Syabas kepada admin laman web berkenaan atas sedikit kebijakan anda di atas kebodohan anda sebelum ini.

Namun demikian, lagu latar laman web tersebut ialah lagu Rasa Sayang Malaysia!! Dalam mempertikaikan pemilikan lagu tersebut, mereka masih lagi menggunakan lagu Rasa Sayang kita sebagai lagu latar. Sambil membaca komen, boleh la mereka menyanyi bersama lagu Rasa Sayang Malaysia. Kenapa tidak digunakan saja lagu Rasa Sayang buatan Indonesia jika memang ada?

Kebodohan mereka makin terserlah apabila mereka terpaksa menjual baju promosi Visit Malingsia 2007. Kempen supaya orang tidak datang ke Malaysia, tapi buat baju "Visit Malingsia 2007". Kenapa tidak ditukar saja kepada "Don't Visit Malaysia 2007"? Tidakkah bodoh namanya ini?

Aku pun tertanya2, kalau diorg pakai baju itu, untuk apa? Untuk mengelakkan pelancong asing datang ke Malaysia pada tahun 2007? Tidakkah diorg sedar bahawa tahun 2007 pun dah nak menutup tirai. "Udah berjuta2 pelancong asing datang ke negara kami, mas. Mas udah terlambat, deh. Baik mas buat kaos kampanye pariwisata negara mas sendiri. Kan lebih cantik kalau dipake doank"

Yang menariknya lagi, cuba korang tengok di column kanan blog tersebut. Iklan Malingsia T-Shirt terletak di atas Visit Indonesia 2008. Begitu lah hebatnya negara Malingsia yang mereka dok kutuk, hingga mendahului negara mereka sendiri. Syabas kepada admin laman itu sekali lagi.

Sekurang2nya, ada jugak rakyat Indonesia memakai baju "Visit Malingsia 2007". Hahahaha.

 

38 comments:

  1. Kepada pembikin baju Malingsia iaitu 'kaos', aku rase tektik ko untuk memperkenalkan Malaysia masih tidak kesampaian ler.. aku rase better ko buang jer perkataan ASIA tuh, letak WORLD..baru lah MALAYSIA yang indah lagi permai ni dikenali bukan saja di Asia malah satu dunia akan kenal MALAYSIA..

    So, lepas tuh..mulalah u ols semua INDON2 jilat lantai kerana MALAYSIA ini lebih dikenali daripada INDONSIAL. Lagi satu 'Kaos', better u pilih kain yang berjenama skit ( kain yang u guner untuk buat baju tuh mcm kain kesat lantai ler..xder kualitas langsung )..berkedut saner sani, dan baju pun nipis sangat ler 'Kaos'. Next time, kalu nak betui2 maju..ikutler cakap I yer.. Cari strategi pemasaran yang baik, jgn just guna hati dan perasaan dendam jer..sebabnyer ko sendiri yang malu 'Kaos' ( cam Chaos jer nick dier..ekeke ). Lagi satu, color baju tuh..erm! x lawo ler 'Kaos'... mcm batik tekak INDON jer. Patutler batik INDON kat MALAYSIA x laku..sebab dey ols nih maner tahu buat barang berkualiti.

    P/S : Pesan kepada teman, 'Belilah Barangan Buatan Malaysia '

    ReplyDelete
  2. Pariwisata Malaysia???...Bahkan seorang Arezeo pun mengakui bahwa perjalanan wisata dia ke Indonesia adalah the best trip he had ever had...he-he-he...(baca lebih lanjut catatan perjalanan Indonesia 2006, secara seksama)...ayo jangan dihapus atau diubah ya catatan perjalanan wisatanya!! main jujur, jangan mental malingnya yang keluar... :-)

    o ya, kemarin barusan ada orang Malaysia lagi yang datang ke malioboro, jogja bilang begini..."hebatlah bentuk batik negeri awak ni..jauh lebih hebat daripade yang ade di Malaysia"...hik-hik-hik...

    ReplyDelete
  3. Saya tidak menafikan memang Indonesia 2006 menyeronokkan...kerana di situ saya bersyukur menjadi anak Malaysia. Di situlah saya dapat membandingkan kemajuan sebuah negara yang baru merdeka 50 tahun berbanding dengan negara yang sudah merdeka 62 tahun.

    tapi itu adalah catatan pada tahun 2006... Apabila saya ke Cambodia tahun 2007, saya dapat pelancongan di sana lebih menarik.. dan jauh lebih menarik dari Indonesia...
    Sila rujuk http://arezeo.blogspot.com/2007/07/catatan-perjalanan.html

    ReplyDelete
  4. Arezeo, ari tuh u ols pegi melawat Indon berapa hinggit sorang?..Sebab member hem pegi ke Bandung cumer bawak RM500 jer utnuk belanja and shopping. Murah kan barang2 kat Indon?.. ( dalam benak pikiran hem: cukup ke nyah RM500 hinggit, maner ader orang melancong just bawak RM500 jer..) tapi ternyata kat Indon memang cuikup nyah. Nanti mak pun nak pegi saner.

    ReplyDelete
  5. Sunyoto thamrin : 'saje jer dey ols nak suruh ko naik bangga, sebab tu ler dey ols cakap batik ko cantik' kan memang orang2 INDON suker dibangga-banggakan..nanti kembangler bontot ko tuh cam bontok hyppo beremdam dalam air..

    ReplyDelete
  6. makanya apa sih yang dipunya Malaysia??...he-he-he...sampai seorang Malaysia pun nak memborong Batik di Malioboro sana...aku tanya untuk apa cik "nak kubagi untuk familyku-la, apelagi, bagus sangat ni!"...he-he-he (Bagiin bener ya, jangan dibilang ini batik Malaysia)
    oh iya, ke cambodia silakan saja, cuma hati-hati, jangan bikin kasus dengan orang cambodia, nanti budayanya ditiru terus dibilang lagi jadi budaya Malasyia... kan memang sudah sifat negeri awak, mau bilang apalagi, sudah dari sononya, monggo mas.

    ReplyDelete
  7. Sunyoto Thamrin : maka orang bodoh macam ko saje yang pegi melancong ngak mau beli apa2. Apatah lagi murah dong, pasti di belinya. Tapi kao nak dibandingkan dengan batik dari Terengganu dan Kelantan ( negeri di Malaysia ), jauh lebih berkualiti dari batik INDON. Batik INDON kat sini cuma di lelong murah bah.. sebab dier punyer kain x berkualitas. Ari tuh, I pegi mydinmall, beli batik from INDON just RM6 sehelai, murah2 tapi I mmg x boleh pakai, gatal badan I u. So, I buat je lah lap lantai..

    ReplyDelete
  8. sekurang2, ada jugak rakyat Indon yang pake "Visit Malingsia 2007" T-Shirt... Itulah bodohnya Indon

    ReplyDelete
  9. sudah laaahh...menteri kebudayaan malaysia pun sudah mengakui kalau lagu rasa sayang hey itu punya Indonesia...kami bangsa ini tidak keberata budaya kamu kalian pakai, asal kalian minta ijin dulu!!apakah kalian tidak punya sopan santun atau tata krama??apa insiden di jepang harus terulang, dimana kontingen malaysia menggunakan lagu daerah indonesia pada saat pentas tanpa permisi dulu...kalo itu baru namanya MALING bukan??apa kalian tidak mengetahuinya??pantas lah...pers kalian tidak sebebas pers kami, pers malaysia tidak memiliki kebebasan!!semua dikontrol pemerintah!!apa tidak malu??
    apa pernah terdengar kami menginjak atau menyiksa orang2 malaysia di indonesia??tidak pernah!!apa kami punya pasukan sipil khusus yang bertugasnya menangkap, menyiksa, memperkosa para orang malaysia??seperti apa yang dilakukan RELA kebada saudara2 kami di sana??kalian tidak tahu??wajarlah...orang pers kalian itu masih disuapin sama pemerintah kok...
    Kami bangsa indonesia!!kalian memanggil kami indon?kami tidak ambil pusing!!kami bukan bangsa yang rasis!!kami disini hidup berdampingan, semua ras, bahkan ras keturunan cina pun kami hidup rukun berbarengan...apakah Malaysia bisa??jawabannya TIDAK...
    karena kalian dengan bangsa serumpun pun suka maling!!

    ReplyDelete
  10. bila masa menteri kebudayaan malaysia mengakui rasa sayang milik Indon? Menteri kami kata ia milk bersama Indon dan Malaysia. Harap Maklum

    ReplyDelete
  11. coba baca baik baik!!!pers kalian suka memutarbalikkan fakta!!orang persnya aja blom merdeka kok!!kasian ya para orang bodoh!!mau aja dibodohi sama bangsa sendiri!!ya sama2 maling lah!!

    ReplyDelete
  12. kalian udah merdeka 62 tahun, tapi kalian paling mundur di ASEAN....
    malaysia baru merdeka 50 tahun, tapi sudah maju...

    ReplyDelete
  13. djawers : sekarang ini isu Baju nalingsia.com tuh..bukan lagu rasa sayang... x reti2 ker?. Ambil ler lagu rasa sayang ko tuh buat frame kat umah..ataupun buat gulai kasi pekerja2 Indon makan dong..

    ReplyDelete
  14. bapakku bilang ada 3 orang yang susah dihadapi didunia ini:
    1) orang berkuasa
    2) orang kaya raya
    3) orang bodoh dan bloon tapi kalau sudah dibilangin masih saja keras kepala.

    nah Malasya, termasuk blogger ini sudah ditunjukan bukti-bukti rakusnya negara dia nilep budaya bangsa lain, tapi masih saja ngeles bilang budaya bersama, apa yang bisa diharapkan dari bangsa yang seperti ini.
    Terlebih lagi kalau si Blogger orngnya tak bisa diomongin dan tidak demokratis...alamak...kelaut aja deh loe....

    ReplyDelete
  15. Saya akui... Indonesia memang sudah kalah dari Malaysia yg lbh muda. Namun, proses perkmbangan suatu negara itu kan berbeda-beda, tidak berarti lebih lama merdeka itu lebih dapat maju. Ada banyak konflik di Indonesia dan saya akui itu semua karena pemerintahannya masih belum efektif. Indonesia memang harus belajar banyak dari Malaysia. Saya pun kagum pada KLIA milik Malaysia waktu saya berlibur di sana, dibanding bandara Indonesia sendiri.

    NAMUN, klau blog yg trlalu mnjelek2an Indonesia seperti ini..serta komentar2 dr anda Malaysian semua yg jg mnjelek2an Indo scr trang2an, itu smua mencemari nama baik Malaysia sndiri. Bkankah kalian mau membanggakan negara sendri? TAPI, dgn tngkah Arezeo ini, jstru trlihatlah watak Malaysian yg bagian buruknya.

    Jd saya mohon bla Arezeo ttp ingin post blog ttg kekurangan Indo, bahasanya diperhalus. Mngkn dgn bbrp tip/saran yg lbh enak dibaca.

    bila ada yg menyinggung hati, katakan saja. saya siap membalas.

    ReplyDelete
  16. Daftar Property Indonesia yang di maling/curi Malingsia:

    1. Lagu Rasa Sayange.
    2. Reog Ponorogo.
    3. Batik
    4. Angklung diakui malingsia sebagai musik bamboo malay.

    Lama-lama jangan-jangan musik Rap atau blues atau breakdance diakui musik asal malingsia.... duh kasihan... katanya negara maju kok suka maling/mencuri... atau memang mencuri adalah budaya malingsia????

    ReplyDelete
  17. Dasar indon sial bodoh!!! :D

    ReplyDelete
  18. Malaysia anjing.. dasar maling, bom malaysia anjing

    ReplyDelete
  19. indon, anjing babi sial pundek..!!!

    ReplyDelete
  20. What about Malingsia.com? Itu tidak menyinggung ker?

    ReplyDelete
  21. arezeo, aku tak tau orang macam apa kau ini, senang benar memutarbalikkan fakta, menutup2i berita, hanya memilih yang bisa menguntungkan dirimu saja. Kau ini tidak ada bedanya dengan UMNO-mu yang otoriter (tidak ada bedanya dengan pemerintah Indonesia jaman Soeharto). Tahukah kau ketika Indonesia merayakan 50 tahun kemerdekaan, semua orang Indonesia juga optimis dan bangga karena saat itu perkembangan ekonomi kami sangat pesat, walaupun dari segi kebebasan politik, HAM dan kesamaan hak antar ras dan etnik banyak yang tidak menyenangkan. Tapi 2 tahun kemudian, tiba2 semua kebanggaan itu hilang. Ekonomi kami hancur dan kami harus membongkar ulang semua sistem politik kami yang memakan banyak korban. Tapi situasi kami sekarang perlahan mulai membaik dan stabil.
    Maka nasehatku, hentikanlah segala kesombongan dan kekeraskepalaanmu itu. Ingat, manusia tidak selalu di atas, Allah yang menentukan nasib manusia. Ah rasanya tak pantas aku menyebut nama Allah di sini, karena melihat perilakumu aku tak yakin kau ini seorang muslim. Orang Islam sejati tidak akan menghina sesama muslim, tidak akan membakar hati muslim lain dengan segala kata kasar dan kebohongan. Jika kau memang muslim, sebagai sesama muslim, aku hanya mengingatkanmu saja. Semoga kau kembali ke jalan yang benar dan menghentikan segala tindakan bodohmu ini yang suka menghasut orang.

    ReplyDelete
  22. to tiara :
    Tidak kah kau sedar pariwsata mu yang memulakan semua ini? Mereka yang mula menyerang web-web di M'sia? Mereka yang memulakan nya dengan membuka website www.malingsia.com? Kalian di Jakarta yang sombong, kalian tidak sedar itu semua ka? Kalian banyak menguji kesabaran orang Malaysia, kalian ingat kalian Muslim yang baikkah ? Kalian hanya tahu kata pada orang..tapi kalian yang lebih.. oleh kerana itu kami katakan kalian adalah bangsa yang sombong, bodoh dan barbarik.

    ReplyDelete
  23. rajin diorang buat T-shirt tu ekk..
    kita kat sini tak kuasa nak layan tu sume..

    at least people know about Malaysia..

    Malaysia: Truly Asia...


    p.s: drpd korang bazir duit buat baju kutuk Malaysia, baik buat baju promosi negara sendiri. Itu lebih baik.

    ReplyDelete
  24. DjawerS said...
    Kami bangsa indonesia!!kalian memanggil kami indon?kami tidak ambil pusing!!kami bukan bangsa yang rasis!!kami disini hidup berdampingan, semua ras, bahkan ras keturunan cina pun kami hidup rukun berbarengan...apakah Malaysia bisa??jawabannya TIDAK...
    karena kalian dengan bangsa serumpun pun suka maling!!


    Hidup serumpun? Ya selepas kamu menghilangkan identiti kaum Cina. Berapa banyak kaum Cina di Indonesia yang boleh bertutur Hokkien, Hakka, Kantonis dan Mandarin?

    Siapa yang pernah mengharamkan Tahun Baru Cina/Chinese New Year?
    Indonesia.

    Siapa yang melarang kaum Cina belajar bahasa Mandarin suatu ketika dahulu?
    Indonesia.

    Siapa yang melarang tarian singa dipersembahkan di khalayak ramai suatu ketika dahulu?
    Indonesia.

    Siapa yang lebih racist di sini?
    Sila jawab sendiri.


    Adakah Malaysia pernah mengharamkan Tahun Baru Cina?
    Tidak malah Malaysia menganjurkan Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan/Nasional setiap kali CNY menjelang. Begitu juga dengan perayaan lain.

    Adakah Malaysia pernah melarang rakyatnya yang berketurunan Cina daripada mengamalkan budaya mereka seperti tarian singa?
    Tidak sama sekali. Malahan budaya mereka digalakkan. Kaum lain juga digalakkan mempelajari budaya mereka.

    Pernahkah Malaysia melarang kaum Cina belajar bahasa mereka (Mandarin, Hokkien etc.)?
    Tidak. Kaum Cina dibenarkan membuka sekolah, institusi/kolej mereka malah diberi bantuan oleh kerajaan Malaysia. Kaum lain digalakkan untuk menguasai bahasa Mandarin selain bahasa Inggeris dan bahasa Arab. Dan bahasa Mandarin juga akan dijadikan mata pelajaran/subjek tambahan di sekolah2 rendah & menengah.


    Dan untuk pengetahuan kalian, RELA ditubuhkan untuk menjaga keamanan dan ketenteraman awam iaitu kami. Dan mereka ditugaskan untuk menangkap pendatang tanpa izin/PATI khususnya dari Indonesia yg datang secara haram/illegal. Kami tidak mahu negara kami dibanjiri oleh warga2 asing khususnya Indonesia yg datang secara haram. Kami berhak ke atas negara kami! Sekiranya anda tidak suka akan Malaysia, dipersilakan untuk keluar dari negara ini. Malaysia tidak akan mundur tanpa kehadiran anda.

    ReplyDelete
  25. oke, indonesia pernah mendeskriminasi orang2 cina, tapi sekarang, sekolah2 di indonesia sudah banyak diisi orang2 cina. pelajaran mandarin juga sudah ada di sekolah2 swasta di indonesia. kalau awak tidak percaya sila datang ke sini. tenang saja, awak tidak akan disiksa. tentang pendatang haram dari indonesia? oke, mereka memang harus dipulangkan, tapi apakah awak menemukan orang2 cina di situ? apakah orang2 cina menderita di indonesia? tidak. sila datang kalau awak tidak percaya.

    ReplyDelete
  26. malaysetan anjing...
    negara keparat laknat..
    kalian tu merdeka cuma dapat hadiah dari inggris..
    negara bajingan...
    merdekalah dengan perjuangan..
    gitu aja dibanmggakan..
    GANYANG MALAYSIAL..
    kamilah bangsa pejuang..
    datnglah dan kami sambut dengan mandau kalimantan..
    anjing2 koloni ga tau malu matilah kalian...
    kalian tu jilat2 kaki org inggris untuk dapat merdeka!!!

    ReplyDelete
  27. malaysial bangsa pengecut...
    kalian anjing koloni yang tidak
    punya otak...
    GANYANG NEGARA ANJING!!!
    kalian merdeka dengan mengemis!!
    bangsa penjilat!!
    mandau kami menanti kalian!!!
    besiaplah melawan bangsa petarung!!
    bangsa pejuang sejati!!
    200 juta penduduk negara kami siap memotong kepala2 bangsa malaysial!!!
    lihatlah gimana kami berjuang melawan penjajah kalian dapat hadiah aja dibanggain ga malu apa!!!

    ReplyDelete
  28. waduhh...Lihatlah Komen INDON yang sangat BODOH...sudah lumrah INDON mmg sukerkan kepada peperangan..INDON mmg suker berperang kerana INDON tidak punyai hati dan otak yang pandai..semua INDON adalah BODOH dan SIAL..
    mintak merdeka pun perang- berbunuh..tidak heran antara INDON sendiri berbunuhan...
    ya udah...SIAL INDON makin ketara!

    ReplyDelete
  29. Indonesial National Anthem

    Indonesial tanah Cairku
    Tanah tumpah muntahku
    Disanalah aku merangkak hina
    Jadi kubur

    Indonesial negara miskin ku
    Bangsa Busuk dan Tanah Miskinku
    Marilah kita semua tidur
    Indonesial negara miskinku

    Mati lah tanahku
    Modar lah negriku
    Bangsaku Rakyatku semuanya
    Miskin lah jiwanya
    Tidurlah badannya
    Untuk Indonesial Miskin

    Indonesial Miskin
    Mampous Modar
    Datang kerja Malaysia
    Tapi TKI Jadi perampok
    Rompak Malaysia bawa wang ke Indon

    Indonesial Pendatang Haram
    Miskin lah Miskin lah
    Datang Haram ke Malaysia
    Tiada paspor
    Bila kena tangkap dan hantar balik
    Kata nya malaysia jahat

    Indonesial Negara Perampok
    Indonesial Menghantar perampok maling
    pekerja TKI Indonesial
    hantaq pi Malaysia

    Indonesial Maling
    Merampok lagu Malaysia
    Mengatakan itu lagu mereka

    Indonesial Tanah yang hina
    Tanah gersang yang miskin
    Di sanalah aku miskin Untuk slama-lamanya
    Indonesial Tanah puaka
    Puaka Hantu Kita semuanya
    Negara luas hasil bumi banyak tapi miskin
    Datang minta sedekah di Malaysia
    Marilah kita mendoa Indonesial brengset

    Gersang lah Tanahnya mundurlah jiwanya
    Bangsanya Rakyatnya semuanya
    Tidurlah hatinya Mimpilah budinya
    Untuk Indonesial Miskin

    Indonesial Tanah yang kotor Tanah kita yang Malang
    Disanalah aku tidur selamanya bermimpi sampai mati
    Indonesial! Tanah Malang Tanah yang aku sendiri benci
    Marilah kita berjanji Indonesial miskin

    Mati lah Rakyatnya Modar lah putranya
    Negara Miskin Tentera Coma pakai Basikal
    Miskinlah Negrinya Mundur lah Negara nya
    Untuk Indonesial kurap

    ReplyDelete
  30. Hmm..benar-benar blog yang berbahaya !!!

    ReplyDelete
  31. Namanya maling, ya, mana mungkin ngaku, lah =)) padahal merdekanya ada dikasih sama inggris, bukan karena perjuangan sendiri, masih saja sombong! Memang di Indonesia banyak rasisme terhadap keturunan Cina, tapi itu dulu sekali, sekarang sudah berubah. Tapi di negeri kalian, bangsa India juga habis ditindas, kan, dan itu terjadi sampai sekarang :)) Sudah, lah.. untuk negara yang bangsanya tidak kreatif dan cuma bisa mencontek, kalian cukup sombong :-J NEGARA PAYAH!

    ReplyDelete
  32. Ini macam Blog pasang BOM..bagai pinggan menanti belah.

    Kesian anak gadis malaysia..dilarikan ke LOMBOK secara rahsia. Aduhssss!! kesian malaysia.

    Marilah datang ke Malaysia untuk cari duit tak kisah berniaga atau mencuri..bawalah ke malaysia.

    kesian malaysia duit pun dibawa lari ke indonesia.

    indonesia pun cukup kaya dengan budi bahasa yang baik (seperti dalam blog ni) ermm...


    bahaya betul blog ni yer...

    ReplyDelete
  33. BABI MALINGSIA ANJING30 September 2009 at 20:36

    sabar...sabar...jangan menghina dan mencaci.

    MALINGSIA MEMANG HINA DAN PATUT DICACI

    tapi bukan berarti Bangsa Indonesia harus mengecilkan dirinya dihadapan bangsa yang hina itu

    ReplyDelete
  34. Kenapa indon ni suke kata kite menghina dorang?? padahal laman web indon yang mencaci malaysia lebih banyak lagi dari sebaliknya. Lebih extreme pulak tu. Macam orang tak berakal dan tak berilmu lagi ada. Siapa yang wujudkan konfrontasi dulu? Malaysiakah? Belajar sejarah tak diorang yang bagi komen ni? macam tak je. Aneh Indon ni. Maca buah yang elok tapi busuk di dalam.

    ReplyDelete
  35. indog..the truly dog of asia.

    ReplyDelete