Saturday 19 April 2008

Kota Bangkok vs Bandar Jakarta

Semasa di Bangkok baru2 ni, aku teringat pulak semasa aku ke Jakarta dua tahun lalu. Di kedua2 ibu negara ini terdapat motorcycle-taxi (teksi yang menyerupai motorsikal). Gambar di bawah menunjukkan kedua-dua motorcycle-taxi ini.

Tuk-tuk di Bangkok
Bajaj di Jakarta

Tuk-tuk dan bajaj ini walaupun tugasnya sama tapi keadaannya umpama langit dengan bumi. Ini melambangkan kemajuan yang dicapai oleh Bangkok dari segi pengangkutan awam dan betapa kampung dan mundurnya Jakarta.

Ini diakui sendiri oleh akhbar Indonesia, DetikNews dalam satu artikel bertajuk Skytrain dan Chatuchak Market.

Yang pasti, pengangkutan awam di Bangkok berjaya mengurangkan traffic-jam di sana.

Wartawan DetikNews itu juga kagum dengan Skytrain yang tidak terdapat di Jakarta.

Bagi rakyat Indonesia, tentu mereka menyangka yang ia adalah keretapi langit. Padahal Skytrain ialah perkhidmatan tren merentasi bandaraya Bangkok yang menyerupai perkhidmatan LRT di Kuala Lumpur. Gambar di sebelah diambil dalam MRT Bangkok pada tahun lepas.

Berita DetikNews itu juga mengeluarkan ungkapan berikut.

Tidak hairanlah mengapa Bangkok lebih menarik dan maju dari Jakarta.

p/s- Bagi aku, cukuplah sekali aku ke Jakarta pada tahun 2006. Dengan kemunduran bandarnya, trafic-jam dan sistem pengangkutan awam yang kekampungan menjadikan sesiapa ke sana pasti serik. Yang pasti, tahun kunjungan wisata mereka juga tidak menarik! Sudah 4 bulan berlalu, mereka belum juga mampu menarik 1 juta pelancong. Tercapaikah slogan mereka Celebrating 7 million tourist only? Hahaha.

31 comments:

  1. arezeo,,,sudah diketahui seluruh DUNIA yang Jakarta adalah bandar yang KOTOR, Penuh JENAYAH, dan penuh KORUPSI..

    Jakarta dan Bangkok? waduhh...kayak langit dan bumi deh..kerana apa??? orang2nya!..orang INDON semuanya BODOH!..tinggalnya di longkang dan parit..tapi..masih mahu ngaku hebat!...itula namanya INDON BODOH dan SIAL..

    saya pernah ker JAKARTA...serik deh!.. rata2 orangnya ngak mesra dan di club asyik mau jual ectasy!..

    ya udah...INDON mmg SIALAN deh!

    ReplyDelete
  2. Salah seorang rakyat Indonesial tau cakap 2 3 benda jah!! :

    "If we look at the passing internet"

    dan

    "You the one that ought to be sorrowfull"


    Haku pun tak faham abender dia cakap...

    Muahahahahahaahah

    ReplyDelete
  3. desember ceria, maaf ya komentar anda berkaitan melahirkan anak di tengah jalan dan homoseks tidak relevan dengan postingan "Kota Bangkok vs Bandar Jakarta" dan seharusnya ia dihapuskan.
    Sila beri komentar yang relevan. Ini adalah polisi (bukan merujuk kepada police seperti bahasa indon) blog ini. Segala kesulitan, amat dikesali.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. ASAL ANDA TAHU SAJA BAJAY DI JAKARTA UMURNYA TIDAK PANJANG LAGI KARENA PEMERINTAH SECARA PELAN TAPI PASTI MULAI MENGHAPUS KENDARAAN TERSEBUT. DULU BAJAY MENGUASAI SELURUH JAKARTA TAPI KINI ANDA SUDAH MULAI SUSAH MENEMUKANNYA KECUALI ANDA DATANG KE DAERAH PINGGIRAN KOTA JAKARTA.

    OYA SAYA MAU TAU APASIH ARTINYA "JENAYAH"? KOK DALAM BAHASA INDONESIA NGAK ADA.

    ReplyDelete
  6. desember ceria melatah sedemikian rupa krn mencari orientasi seksnya, sudahpun cenderung ke homoseksual tetapi masih "closet". ayuh! jangan malu2 dong, pacaran aja sama itu abang arezeo! haha

    ReplyDelete
  7. jenayah = crime, bhs indon = kriminalitas.
    penjenayah = criminal, bhs indon = kriminal.

    aku pernah terbaca perkataan "kesantif" yg bermaksud berkesan atau efektif hahaha

    apa sudah jadi dengan bhs indon nih?

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. desember ceria, sekali lagi anda diingatkan supaya memberi komen yang relevan. Jangan post komen yang sama berulang-ulang kerana ia akhirnya akan dihapuskan sama sekali.
    p/s - Kasihan sekali aku melihat betapa gigihnya kamu (desember ceria) mempertahankan bajaj indonmu yang buruk itu. Hahaha

    ReplyDelete
  10. abe, teruskan mendukung bajay itewwwww...

    ReplyDelete
  11. ASAL ANDA TAHU SAJA BAJAY DI JAKARTA UMURNYA TIDAK PANJANG LAGI KARENA PEMERINTAH SECARA PELAN TAPI PASTI MULAI MENGHAPUS KENDARAAN TERSEBUT

    Komen ini membuktikan bahawa anonymous sendiri malu akan adanya bajay di indon. Dia sendiri menyokong bajay dihapuskan. Tapi kasihan, masih ada insan indon yang masih mempertahankan bajay itu. Kerana tanpa bajay, dia nggak bisa ke mana-mana kerana negaranya nggak ada MRT alias keretapi langit. HAHAHA.

    ReplyDelete
  12. sebenarnya bajaj dijakarta akan dihapus oleh pemerintah but...kami rakyatnya minta supaya engga usah dihapus karna kalau kami pegal-pegal capek...dan sejenisnya langsung naik bajaj ..pas turun body kami sudah segar lagi karna naik bajaj seperti natural body massage ...gemetaran semua dari ujung rabut samapi ujung rambut-rambut yang tak kelihatan.... d:-) mau ngerasain dateng dech ke jakarta..... wakakakak....

    ReplyDelete
  13. bener Arez...bajay alias bajaj bajuri akan dihapus... tapi org jakarta tak setuju ...karna bajaj sangat bermanfaat buat kesihatan org jkt ...bila masuk angin boy pegal-pegal dan sejenisnya (d/a minun jamu truly Indonesia ) but sekarang dg naik bajaj semuanya sudah bisa ter-atasi penemuan terakhir mangatakan naik bajaj adalah NATURAL MASSAGE ... mau tau alasanya pas kita turun dari bajaj semua body kita dari ujung rambut sampai ujung rambut yang tak kelihatan semuanya BERGETAR...ALIAS GEMETARAN... :-) wakakakakak

    ReplyDelete
  14. oh...BMW ...wah...mewah dan pretise dilestarikan disini ...karna Fakta membuktikan Naik BMW merupakan obat alami untuk sakit pegal² , masuk angin dsb ( d/a minum Jamu Truly Indonesia Tolak angin ) why ? karna pas kita turun setelah naik BMW body kita bisa bergetar ... alias mengigil dari ujung rambut sampai ujung rambut yang laen ...wakakakak..:-)

    ps : BMW " Bajaj Merah Warnanya "

    ReplyDelete
  15. komen orang-orang indon yang terus-terusan mendukung bajay buruk mereka. Apa2 pun gue lebih selesa menaiki MRT. Pasti nggak ada sakit2 pegal.
    p/s - To desember ceria, sila beri komen yang relevan jika mahu ia dipublish. Dan jangan menabur fitnah. Hahaha.

    ReplyDelete
  16. indons memang bodoh..

    ReplyDelete
  17. Makanya AreZ ... disini mah banyak variasinya ...ada bajaj alias (Kereta BMW ) , Becak ( kereta VOLVO ) Delman ( kereta MAZDA ) Gerobak ( Kereta PROTON PESONA ) wakakak...wakaka
    Beza dech kalo dimalay cuma ada MRT gak gaul D:-)

    Peace ....

    ReplyDelete
  18. apakah bukti BAJAJ INDON membuatkan kesihatan INDON baik???
    ada bukti?? ada data?? ngomong kosong bolehla kamu INDON...
    Bajaj yang buruk itu di agung2kan...SIAL sungguh INDON..
    yang penting INDON mmg SIAL dan PENJENAYAH...tak kirer naik bajaj atau apa sekalipun..
    by the way, INDON kena naik BAJAJ sbb tak mampu ( ngak ada wang/ongkos) hendak naik kenderaan awam lain..well, INDON kan miskin deh!

    ya udah..INDON SIALAN TERUSSS

    ReplyDelete
  19. 6 STEPS TO GLORIOUS HEALTH: AN OVERVIEW
    Focus on the six fundamentals of excellent health
    1. Food. 2. Water. 3. Emotional health. 4. Hygiene.
    5. Exercise ( Driving Bajaj and Becak )
    Do aerobic exercise (like brisk walking ,jogging and Driving BAJAJ/Becak ) at least four times a week for 20
    minutes to 45 minutes at a time.
    Stay active during the day. Walk up the stairs instead of taking the lift. Walk instead
    of driving wherever possible.
    Practice deep breathing and relaxation techniques.
    6. Sleep.
    Get enough good quality, uninterrupted sleep.
    Most people need 9 to 10 hours of sleep every night.
    Try to get sunshine or bright lights when you get up in the morning and avoid bright
    lights in the evening. Red light is okay at night.

    Believe Me ??? INDONSIAL ....:-)Your physical and emotional health are important .....Sing with joy: Four Steps to Joyous Emotional Health
    1. Love yourself unconditionally
    2. Love others unconditionally
    3. Affirm your love for yourself every day
    4. Affirm your love for others every day

    sing " DELMAN "
    " Pada hari minggu ku turut ayah ke kota naik DELMAN istimewa ku Duduk dimuka, disamping pak KUSIR yang sedang bekerja, mengendalikan kuda supaya baik jalannya...bajaj...becak..delman..semuanya Truly Indonesia " only GEROBAK ( kereta PROTON ) made in Malaysia ....wakakakkakkak....Peace :-)

    ReplyDelete
  20. Jangankan Media resmi kerajaan Malay yang pake Sensor masa Blog ini juga pake sensor mana kebebasan berbicara dan mengemukakan pendapat ..... katanya AREZ orangnya Fair ... cuma bisa mengkritik sahaja tapi tak mau dikritik .....
    kalo posting jelek ttg moe negaramoe koe delete tapi kalo posting maki-maki org laen tak ape ...

    ReplyDelete
  21. blog ini aneh, gw akan cerita waktu mengantar teman malaysia gw yang datang dari Kuching sekitar 3 minggu lalu. Waktu mau diajak jalan keliling jakarta dengan mobilku, temanku yang namanya nazirwan ini malah minta diantar dengan bajaj. Terus terang kaget juga, bukannya lebih nyaman menggunakan mobil yang pakek AC. si Nazir ini malah bilang: "taklah, Zul, lebih seronok naik bajaj kat bandar awak ni, lebih seronok. Tak ade bajaj di Kuching sane". Alhasil, 3 hari penuh menyusuri keseluruhan Jakarta, dan si Nazir ini yang mencarter bajaj selama 3 hari. 3hari pakek bajaj menemani orang bandar Kuching! betul-betul kawan dari Malaysia ini, entahlah apa ia termasuk orang bodoh (maap Nazir, tapi kamu pintar kok), tapi sempat dia berkata kurang lebih :"Zul, unik sangatlah bajaj ni, negeri awak ni beruntung kerana dapatlah jadi aset untuk pariwisata, same-lah macam jeepney di Manila sane".
    Yah, tak apalah bajaj dibilang kampungan oleh penulis blog ini, karena setidaknya di Nazirwan dari Kuching menyebut sebaliknya, dan saya yakin bajaj terus dicari orang bahkan oleh turis-turis yang berkeliaran disekitar jakarta karena dia itu unik, sama seperti jeepney di Manila yang berasal dari sisa perang dunia kedua dulu.

    blog yang aneh, masalah awal sudah selesai tapi bisa berlanjut kelain-lain masalah. ini yang pertama dan terakhir kali gw bertandang ke blog ini.

    ReplyDelete
  22. tima kasih kepada zulfan hakim yg sudi mampir ke sini walaupun yang pertama dan terakhir. Maksud saya, bila dibandingkan antara bajaj dengan tuk-tuk, bajaj menjadikan indon nampak kekampungan. Ia seharusnya dihapuskan. Tidak ada siapa yang berpusu-pusu ke indon semata2 untuk naik bajaj. Lagipun bajaj bukannya Made in Indonesia. Bajaj juga melambangkan kemunduran indon yang sudah merdeka lebih 60 tahun, tapi nggak bisa membangunkan pengangkutan yang lebih maju dan moden seperti MRT di negara jirannya Malaysia, Singapura, Thailand dan Filipina.

    ReplyDelete
  23. sapakah itu yang memberikan bukti bajaj boleh tambah kesihatan?? itula data2 yang syok sendiri..

    INDON, kalau omongnya memang mau menang sajerk...kononnya mereka hebat! sedangkan mereka adalah INDON yang sudah dikenali di dunia sebagai HAMBA...yela..menjadi HAMBA utk dunia..

    persoalan tentang BAJAJ...itukah yang dibanggakan INDON?? kenderaan yang mundur itukah??? aku sendiri pernah ke jakarta..ah...mau lihat BAJAJ saja udah jelik...tapi di Bangkok, Tut-tut nya adalah lebih penak..

    Ya udah..INDON mmg ngak mampu beli mobil yang besar..yang mampu hanya naik BAJAJ...kasihan..opss..ngak payah kasihan kerana INDON mmg SIALAN deh!

    lagi satu...INDON datang malaysia kok jalan kaki sajer..yela ngak mampu naik kenderaan awam di MALAYSIA sbb Di malaysia ngak ada BAJAJ yang mundur itu dan semua kenderaan awam di MALAYSIA mahal deh utk INDON...jalan kaki saja yer INDON..opss...INDON kan dah biasa jalan tepi longkang dan parit kerana tinggalnya pun di LONGKANG dan PARIT...aduh! SIAL sungguh INDON!

    ReplyDelete
  24. Jakarta masih belum mempunyai Mass Rapid Transit/sky train?
    What a shame, what a shame..

    LRT, Komuter & KL Monorel sudah ku naik beratus-ratus kali walaupun aku bukan warga Kuala Lumpur..

    KLIA Ekspres sudah ku naik sekali..and I love this train!

    Kini, Malaysia mahu membina monorel di Pulau Pinang, Johor Bahru & di tempat tinggalku - Melaka.

    Oh ya, kerajaan Melaka yg 'cenonet'/kecil ini bercadang mahu membina dua jenis MRT - aerotrain dan monorel. One is in progress which is the monorel. Aerotrain akan mula dibina tahun depan or maybe 2010.

    Hmm..bayangkan Melaka yg kecil berbanding Kuala Lumpur pun sudah mahu membina 2 jenis MRT sedangkan Jakarta masih belum lagi membina satupun MRT! What a shame!

    Luckily I was born in Malaysia.

    ReplyDelete
  25. Untuk Mas Zulfan Hakim:

    ah, iya, jadi ingat juga waktu gw ketemu dengan seorang bule dari Prancis di Busway. Gw tanya sebenarnya kenapa tertarik datang ke Indo?
    jawabannya: 1. kuliner, 2. budaya, 3. surfing (dia puas surfing di Mentawai), dan terakhir...pengen naik bajaj.
    bajaj? ya bajaj, turis backpacker ini ternyata mau naik bajaj karena antik katanya. Soalnya kalau naik MRT, monorail, taksi, kereta kuda (andong) dan sebagainya, dinegara dia sudah ada, sudah umum dan biasa saja, jadi itu alasan dia mau mencoba naik bajaj dari Jalan Jaksa.
    Tapi gw setuju dengan pendapat kamu, Rez,Bajaj memang perlu dimodernisasi, dan pemerintah Jakarta sudah mulai dengan mengganti bajaj yang tak layak pakai dengan bajaj berbahan bakar BBG.
    O iya patut diingat, kekampungan suatu negara dilihat berbeda-beda oleh tiap orang, mungkin orang Amerika dari New York akan melihat KL sebagai kota kampungan...he-he-he...peace, jangan ngamuk, inikan masalah perspektif tiap orang.

    ReplyDelete
  26. asal loe tau z ya,,kota jakarta lebih mahal dari kuala lumpur,,dasar murahan...
    jangan lupa diri deh,,ngaca dong asal negara kamu kaya gimana..kalo tki ditarik dari malaysia,,udah hancur tuh malaysia dari dulu...dan malaysia maju karena inggris dan orang dari china,,kalo indonesia maju karena kerja keras warganya,,gak kaya malysia merdeka karena dikasih sama inggris..kaya pengemis aja..jangan lupa lo udah klaim
    1.tari pendet
    2.reog ponorogo
    3.angklung
    3.dodol garut
    4.batik
    5.ambalat
    6.rendang
    7.rasa sayange
    8.pulau jemur
    9.dasar tukan maling
    malingsia bisanya ngaku2...

    ReplyDelete
  27. jangan sirik ya,,presiden obama mau datang ke indonesia bulan oktober 2009..hahahahahaha...negara paling tidak diperhatikan di dunia itu MALINGSIA...kalo gw nulis blog ini gak disetujui sama pemiliknya,,kayanya orangnya pengecut...MALINGSIA GANYANG

    ReplyDelete
  28. lolz..
    janji MU main kt malaysia peduli apa aku obama...
    wakkakaak....
    lg 1 apa bukti malaysia claim??
    lg dulu aku mintak bukti yg dia kasi
    bukti buatan sendiri...
    kalo syirik tu bakar bendera buang sungai tuk buang sial..
    tu baru syirik..
    hahahaha

    ReplyDelete
  29. i think bajaj should be remained in jakarta...kita tak patut la hina transport negara mereka..itukan tradisional..di malaysia pun kat melaka, penang, kuantan masih ada lagi pakai beca..yang kat penang tourist suka sangat naik..sebab beca tu unik takde kat negara dorang...so sama macam bajaj ni..

    saya bukan nak pihak kepada indon...saya marah gak indon ni yang hina2 negara kita dan tak sedar diri...tapi saya rasa kita tukar topik la kalau nak hentam dorang balik...biarkan je dorang guna bajaj tu kat jakarta...mungkin tourist suka gaknye..lagipun selagi ada bajaj tu kat jakarta tourist dapat beza transportation mane yang terbaik antara kl and jakarta...so biarkan dorang kekal bajaj dorang tu...saya sokong ia dikekalkan di jakarta sampai bila2!!

    ReplyDelete
  30. ganyang anjingsial bernama malay............

    ReplyDelete
  31. berseronoklah orang2 yang lahir di Indonesia,kerana kaya dengan ragam budaya,sehingga tak perlu lagi bersusah-susah meng-klaim budaya orang jd pemilikan sendiri...
    hanya negara2 yang tak bermalu dan tidak punya kebanggaan seperti Malingsia sahaja yang dengan bangganya meng-klaim budaya negara lain....

    ReplyDelete