Monday, 21 January 2008

Ayuh Tolak Angin Truly Indonesia

Baru2 ini, angin Truly Indonesia telah melanda negara tetangga kita. Setelah kempen Malaysia Truly Asia berjaya menarik 21 juta pelancong semasa Tahun Melawat Malaysia yang lalu, mereka tanpa memikir panjang terus saja meniru cara kita. Kali ini mereka menggunakan slogan Truly Indonesia semata2 untuk menarik hanya 7 juta pelancong.

Tidak cukup dengan slogan, angin Truly Indonesia ini juga disampaikan menerusi sebuah iklan yang bertajuk "Tolak Angin Truly Indonesia". Lucu sekali tajuk iklan tersebut. Tonton klip video di sebelah dan rujuk sini (dipetik dari Gatra.com).

Gatra.com melaporkan bahawa, iklan tersebut dibuat kononnya untuk menyindir tindakan Malaysia menggunakan lagu Rasa Sayang dan isu budaya lain sebelum ini. Malang sekali, setelah lebih sebulan iklan itu disiarkan di Indonesia, ia tidak dipedulikan langsung di negara kita. Ini kerana media kita tidak sebodoh pers negara tersebut yang sering mensensasikan isu termasuklah tempeh dan kunyit. Nampaknya, angin Truly Indonesia yang mereka tolak, tidak mampu sampai di Malaysia. Mereka diumpamakan anjing menyalak bukit.

Apa yang lebih menarik ialah klip video itu dihasilkan dengan cara meniru cara Malaysia mengiklankan Rasa Sayang sebelum ini. Dengan cara menciplak, bolehkah dikatakan ia Truly Indonesia? Selain itu, elemen2 budaya yang ditayangkan di dalam iklan itu juga terdapat di Malaysia seperti lagu Rasa Sayang, Reog Ponorogo, angklung dan batik. Jadi ia bukanlah Truly Indonesia.

Tepat sekali dengan tajuk iklan tersebut dinamakan Tolak Angin Truly Indonesia. Mereka sendiri pun menolak angin itu. Jom ramai-ramai kita menolak angin Truly Indonesia ini.

Diharapkan Indonesia dapat membuat iklan yang lebih menarik untuk Tahun Kunjungan Wisata mereka agar ia betul2 Truly Indonesia dan menepati slogan Celebrating 100 years of nation's opppsss national awakening.

p/s - Biarlah mereka menolak angin (kentut) Truly Indonesia itu hari2 dan biar mereka sendiri yang menghirupnya.

30 comments:

  1. setau gue nih, iklan tersebut hanya sebagai sindiran aja dari klaim Malingsia buat iklan wisata/ tourism, kalo memang pinter lo gak bisa bilang ngejiplak.....ini adalah sebuah satire untuk Malingsia yang gak kreative

    ReplyDelete
  2. Emang malay bodoh.... ngga ketulungan... Iklan itu emang sengaja nyindir Malingsia. Ngerti tak: SINDIRAN.... Arezeo sekolah lagi gih....

    ReplyDelete
  3. isskk diorang ni tak paham betul entry arazeo nih... memangla kitorang orang malaysia tahu iklan tu nak menyindir kami, tapi KENAPA INDON nak stoop THAT LOW untuk iklan sebegituh???

    Memang tahap pemikiran rendah kut orang2 INDONS nih???!!!

    ReplyDelete
  4. Totally agree with leez..

    Plus iklan tue boring giler and xde bawak makna aper2 pun..

    ReplyDelete
  5. Betul tu Leez dan Ameerzachery....
    Arez mmg tau pun iklan tu kononnya dibuat untuk menyindir Malaysia. Gatra.com yang arez letakkan link dia pun ada tulis. Cuma arez nak nyatakan, iklan kentut oppss Tolak Angin tu sedikit pun tidak mendapat tempat dalam media di negara kita. Dalam erti kata lain, mereka umpama "Anjing Menyalak Bukit". Tul x?

    ReplyDelete
  6. "TOLAK ANGIN TRULY INDONESIA". Coba kalian (pihak Malaysia) baca dan kaji lagi dengan saksama makna yang terkandung pada rangkaian kata yang bertanda petik tersebut! Jangan lupa juga kalian telaah lagi berita tentang ia di Gatra.com!

    Makna dari rangkaian kata itu yakni:

    1. Tolak Angin. Pahami ia dengan makna sebuah cap/ merek/ brand dagang. Jangan memaknai ia secara terpisah dalam erti sebenarnya. Ia bermakna merek dagang jamu dari perusahaan Sido Muncul.

    2. Truly Indonesia. Pahami ia dengan menerjemahkannya ke dalam bahasa Melayu (Indonesia dan Malaysia). Maknanya yaitu sebenar Indonesia.

    Dari kedua-dua butir itu termasuk juga selepas kalian mengkaji ulang berita itu di Gatra.com, Anda akan memahami makna Tolak Angin Truly Indonesia sesuai dengan tujuan dan maksud yang benar pula.

    Jadi, kalimat yang dimaksud tersebut bermakna bahwa jamu asalnya asli dari Indonesia (sebenar Indonesia). Ia sebagai sindiran kepada Malaysia yang senantiasa mengambil khazanah kebudayaan, kesenian, dan warisan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Reog (tarian Barongan), batik, angklung, Rasa Sayange, dll itu memang asli dari Indonesia, maka itu, mereka pantas dan benar asli milik Indonesia dan sebenar Indonesia. Yang membuat mereka ada di Malaysia karena seni budaya Indonesia masuk juga ke Malaysia di masa silam dan mereka terakulturasi. Meskipun demikian, tak benarlah Malaysia mengaku-akui bahwa seni budaya dan warisan Indonesia yang ada di Malaysia adalah asli Malaysia. Kalau sikap Malaysia begitu, apakah ertinya seni budaya India, Cina, Arab, dll yg berasal dari luar negarnya dan yang ada di Malaysia adalah asli Malaysia? Tak masuk akal, bukan? Pemahaman kalian betul-betul keliru dan malahan mencari-cari perkara yang sebetulnya tidak perlu diperkarakan.

    Hayo! Indonesia, Malaysia, Brunei Darussalam, dan Singapura adalah negara serumpun Melayu (Indonesia negara yang memiliki dua ras yaitu Melayu dan Papua/ Melanesia yang dikategorikan negroid). Jadikan serumpunnya kita ini sebagai kekuatan, bukan perpecahan antara Indonesia dan Malaysia. Toh di dunia nyata termasuk pada kedua-dua pemerintahan kita, hubungan Indonesia dan Malaysia baik-baik saja. Jadi, jangan bertikai lagi di dunia maya ini!

    Khusus buat Arezeo: kau memang tak bosan-bosannya mencari gara-gara/ perkara. Pikir masak-masak sebelum kamu menuliskan kata-kata yang bakal memperuncing lagi amarah. Kamu orang pintar, kan? Pastinya kamu tidak ingin dikatakan orang bodoh, tak bertamadun, dan pencari gara-gara, kan...?

    ReplyDelete
  7. org indon mmg bodoh,...iklan tu semata2 untuk kepentingan peribadi....tokey jamu pergunakan org indon yg bodoh2 untuk mengambil kesempatan. sindiran konon,untuk tunjuk cinta negara konon...klu betul ikhlas tak perlu promosi jamu dong.kreatif?kenapa tiru...org indon klu ckp sume mulut busuk cam bau kentut.elok la tu korang mkn jamu tolak angin tu banyak2 biar angin tu kuar ikut saluran yg betul bukan ikut mulut.ada budayapun tapi tak tahu nak jaga.rasanya m'sia bkn klaim sume budaya indon tu hak m'sia tp cuma promosi yg budaya tu ada kat m'sia,sama la seperti budaya cina,india.Tapi negara india,cina tak pulak kecoh cam indon2 ni.kesimpulannya indon memang sombong.....
    *sbb aku kata indon bodoh - cuba korang baca petikan ni...(ambil dari laman web paling bodoh/tak bertemadun dorang)

    “Walaupun Indon hanya istilah, rakyat Indonesia menganggapnya sebagai martabat, harga diri dan identitas sebagai satu bangsa yang berdaulat. Oleh karena itu, kami minta rakyat Malaysia memahami dan menghormati perasaan rakyat Indonesia sebagai rekan yang berkongsi budaya, agama serta sejarah sama,” ujar Hamka.

    istilah indon tu mereka anggap sebagai identiti bangsa yang berdaulat.bila kita panggil indon maksudnya mereka bangsa yang berdaulat.Tapi mereka sendiri yang tak suka org m'sia panggil mereka bangsa yang berdaulat.tak ke banggang(gobblog) tahap maksima tu.kat m'sia indon tu tak beri apa2 maknapn tp dorang plak yang memandai letak dalil kata cam menghina.

    mudah kata,mereka sendiri yg tk suka istilah tu.Maknanya mereka tak suka jgk dgn nama negara dorang.pasni org indon boleh la guna 'rasa sayange' korang tu buat nama negara.....to org indon, jgn marah saya guna istilah indon ni sbb ia melambangkan bangsa yg berdaulat.

    ReplyDelete
  8. lepas ni kita panggil diorang (indons) INA jer lah... OK TAK???? hehehehehe

    jangan marah donk!!!

    ReplyDelete
  9. orang pintar ....pasti orang indonesia....he..he...( no.2 malay lah oce )...
    ngapain tuch dibahas kan cuma iklan produk ..bukan iklannya VIY 2008 ... kalo visit malaysia 2007 sampai 21.000.000 orang yang datang...kami dari indonesia saja kirim orang ke malaysia 20.999.999 orang kesono untuk wisata ...termasuk TKW/TKI...itung2 turis aslinya cuma 1 orang...he...he
    okay lah...
    GONG XIE GONG XIE ...specia to AREZEO Angpau Na...Lai.... Gong Xie Fa Cai D....song imleknya oce juga tuch thanks ya...bye

    ReplyDelete
  10. TKI/TKW Indon tidak dianggap sebagai wisatawan atau pelancong di Malaysia. Mereka tidak diberi permit libur tapi diberi entry sebagai koeli atau hamba untuk bekerja kontrak, bina bangunan, cuci pinggan mangkuk dan korek pam kumbahan. Ramai yang ambil kesempatan menjadi perampok dan ada juga yang jadi pelacur. Hina sekali bangsa Indon!!

    ReplyDelete
  11. Stupid, bitter Indons.

    ReplyDelete
  12. Bacalah KOMEN orang INDON yang BODOH diatas dimana mengatakan pelancong hanya 1 orang yang 20 juta adalah rakyat INDON...wah..alangkah BODOHNYA orang INDON mengatakan diri mereka pelancong sedangkan datang ke MALAYSIA menaiki tongkang dan sampan..semata2 utk menjadi HAMBA dan KULI batak ataupun jual JAMU yang tidak ada halal!...Wahai INDON..kamu mmg bangsa yang BODOH dan SIAL yer..mulai sekarang jangan panggil INDON tapi lengkapkan dengan iaitu INDONSIAL...bukan INDONESIA!

    ReplyDelete
  13. kalo org indon jadi pelacur yang pake siapa ? pasti elo orang juga kan...si melon jangan2 termasuk yang nulis diatas.....we...kek...kek... makanya jgn bangga dulu donk pelancong 21jete...engga percaya ...cek tu ke imigrasi elo org . 20.999.999 dari negeri indonesia la yau ... tak apa lah yang penting total pelancongnya 21jete kan....he..he..he..

    ReplyDelete
  14. By the way, anonymous.. musim perayaan, pendatang asing akan berpusu-pusu ke kelab malam atau dangdut, dan ke lorong2 gelap untuk mencari pelacur..time orang lain becuti untuk menyambut hari raya. Lihat saja Indon(s) yang x balik untuk raya, mereka dapat cuti tapi mereka akan bercuti kat lorong gelap dan rumah2 pelacur. Lihat saja disini, ramai gadis2 Indons bukak rumah urut yang x berdaftar..salah satu cara senang dapat duit.

    Dan menurut statistik, pendatang yang masuk ke negara Malaysia tidak dikira sebagai pelancong.. unless dey all guna pas pelancong untuk bekerja ( if u really clever? ). Begitu jugak negara lo kan, orang datang bekerja x kira melancong kan?.. ataupun nak saya jelaskan dengan lebih detail lagi perbezaan kedua2nya tu?. Orang pandai gayaknya bisa ngerti sih.

    But, better from Indon lagilah yang mensasarkan perlancongannya hanya 7 juta sajer..what's a creep? and we are Malaysian dare u supaya orang yang datang ke Indonesia tahun 2008 ni akan lebih daripada statistik Malaysia tahun lepas..( if u really2 clever ).. Perhaps with that, Malaysia tumpang ler gembira daripada u guyz menghabiskan beras mengomel x tentu pasal..usaha ler sikit beb..

    ReplyDelete
  15. LIHATLA satu lagi kebodohan INDON...SEndiri mau mengaku INDON yang datang ke MALAYSIA Jadi PELACUR...waduh...yang langgannya mmg orang INDON SENDIRI DEH!..mana taknya jadi pelacur..DI INDON Sendiri sudah ada majalah PLAYBOY..sungguh SIAL dan HINA..takperla..asalkan yang melancong ke INDON haya 7 juta,,kenapa?? sbb IKLAN di KAPALTERBANG tidak difahami..so..JAdilah INDON pelacur dan HAMBA DUNIA...hahahaha...DASAR INDON SIAL..ISLAM saja boleh kawin sama KRISTIAN...SIALAN KAMU INDON!

    ReplyDelete
  16. PETALING JAYA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi has extended his heartfelt condolences to the family of the late former Indonesian president Suharto and the Indonesian people.

    Paying tribute to Suharto for helping to strengthen ties between Indonesia and Malaysia, the Prime Minister said his passing was a great loss to both countries.

    “Malaysia valued highly the role played by Suharto in enhancing bilateral relations,” he said.

    “The (cordial) relations have yielded immense benefits to both countries. We pray to Allah to bless Pak Harto’s soul and to place him among the blessed,” he told reporters on his return from Davos, Switzerland, where he attended the World Economic Forum annual meeting.

    He also announced that Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and former deputy prime minister Tun Musa Hitam would represent Malaysia at the funeral today.

    Suharto, 86, died of multiple organ failure at the Pertamina Hospital in Jakarta yesterday where he had undergone treatment since Jan 4.

    Tun Dr Mahathir Mohamad, in paying tribute to Suharto, said Malaysia was indebted to him for his role in ending the Indonesian Confrontation against Malaysia after he became president.

    “We looked up to him as a great leader and as an international statesman. For me, it’s quite personal. I know him and I have worked with him for a very long time.

    “I regarded him as a friend of Malaysia and a personal friend,” said the former prime minister.

    Dr Mahathir said Malaysia valued Suharto’s efforts to end the Confrontation initiated in 1962 by his predecessor Sukarno.

    He credited Suharto for playing a major role in the development of Indonesia, which has more than 13,000 islands and a population of 200 million.

    “Even though Indonesia was not an ideal democracy during Suharto’s time, the fact remained that he brought stability to Indonesia. Of course, there is a price to be paid,” he said, acknowledging that some people had suffered under Suharto’s administration.

    Najib said Malaysia was deeply saddened by Suharto's death.

    “Suharto’s move to end the Confrontation helped stabilise the region and Malaysia against the communist threat.

    “We are indebted to Pak Harto.”

    cuba baca alenia terakhir...kalo engga ada indonesia


    ( soharto red) malaysia udah jd negara komunis x ye...makanya orang2 sono kata2nya kasar ...kagak berpendidikan emosional tinggi.....so what gitu loh ....is malaysia truly asia ????? mulai dari sekarang ai kagak mau beli produk malaysia lagi ah...setuju ngga temen2...

    ReplyDelete
  17. itulaa rakyat MALAYSIA sebenar...walaupun dihina dengan mengatakan pencuri..tetapi tetap membalas dengan kata2 yang manis..sedangkan INDON...dasar bangsa yang SIAL...tetap mencari kesalahan MALAYSIA..kenapa?? sbb INDON amat cemburukan MALAYSIA..kenapa? sbb MALAYSIA MAJU dari INDON...
    takper sekiranya tidak mahu beli produk malaysia ( ayatnya mengatakan selama ini beliau membeli barangan malaysia,,.,sebb ada ayat tak maku beli LAGI).SEDANGKAN aku TIDAK PERNAH membeli produk INDON>..takperlaa INDON..belila sendiri majalah Playboy dan bacala sendiri...DASAR BANGSA SIAL..itula INDON!

    ReplyDelete
  18. napa sih kamu initial indonsial said...yu darting (darah tinggi )ya...entar cepet tewas alias mati..kamu tak pernah beli majalah playboy ya ..abis mahal sih ...pinjam ama temen or ngintip2 orang laen baca x ...ye...wa..ka.kakakkk... sopo yg cemburu ama malay...pacaran x ... emangnya napa sih koq kamu sentimen ama org indo..pernah ditolak cintanya ya...he...org indo cakep2 loh...and seksi lagi...

    ReplyDelete
  19. yang terhormat saudara-saudara dari Malaysia

    sebelum menunjuk ke orang lain, sadarilah bahwa hanya satu jari yang menunjuk keluar, tapi empat jari yang lain menunjuk ke dalam.

    Buat Arezeo, i'm so dissapointed when I found out that your blog were one of them which contained these craps. Each countries have their pride, so do Malaysia and Indonesia, why we should attack each other?
    As chinese, I think you will be netral as we were here.

    Ok, that's all my comment.

    Btw, Xin Nian Kuai Le, Wan Shi Ru Yi.

    Greetings from Indonesia

    ReplyDelete
  20. Kasihan juliuzcarz...aku nak bagitau disini bahawa sebelum ini INDON yang membuat huru hara dan mengata MALAYSIA macam2...siapa yang attack siapa?? inilah lagi menunjukkan KEBODOHAN orang INDON sendiri..mana taknya..baca majalan PLAYBOY setiap hari.

    I am so proud with arezeo sbb menerangkan dengan detail dengan segala isu2 dan data serta fakta yang sebenar...selama ini INDON mmg BANGSA YANG BODOH..acapkali aku katakan, kita di MALAYSIA tidak menghalau mereka kembali ke INDON sudah bagus..mahu ditempelek lagi MALAYSIA..Sedarlah diri sudah menumpang di MALAYSIA sebagai HAMBA lagi mahu ditempelek..
    kepada AREZEO...teruskan mencari dan menggali KEBODOHAN INDON..atau lebih tepat lagi KESIALAN INDON yang mmg SIALAN!

    ReplyDelete
  21. napa sih kamu initial indonsial said...yu darting (darah tinggi )ya...entar cepet tewas alias mati..kamu tak pernah beli majalah playboy ya ..abis mahal sih ...pinjam ama temen or ngintip2 orang laen baca x ...ye...wa..ka.kakakkk... sopo yg cemburu ama malay...pacaran x ... emangnya napa sih koq kamu sentimen ama org indo..pernah ditolak cintanya ya...he...org indo cakep2 loh...and seksi lagi.....

    INILAH ayat yang paling BODOH dan SIALAN.....utk makluman, orang INDON DI MALAYSIA HANYA JADI TUKANG CUCI TANDAS yaaa...!dah namanya INDON SIAL!

    ReplyDelete
  22. mentaliti orang Indon mentaliti manusia yg pengdengki dan tidak berhati mulia...lihat sahaja rakyatnya yg tidak putus2 menghina mantan presidennya suharto hingga ke liang lahad....mmg bangsa Indon bangsa yg keji dan jelik.....sudah, ayuh bangsa Malaysia jangan pedulikan bangsa Indon itu....

    ReplyDelete
  23. pembela indonesia5 February 2008 at 15:25

    HEY KAMU, MALON SUCKS !!!
    GOBLOK NIAN KAU INI JADI MANUSIA
    NDAK PUNYA DJIWA SOSIAL, GA' USAH DJADI MAKHLUK KAU !!!

    KALO MAU DISELESAIKAN, SELESAIKAN DENGAN DJANTAN. GA' PUNYA KEMALUAN KAU INI YA ? HAH !!!!

    BERANINYA SAMA TKI. JANGAN CUMA NGOMONG DOANK, MANA SEEH BAGUSNYA MALINGSIA ?

    PETRONAS TUH POSISI PALING BONTOT DARI 100 TEMPAT TERINDAH DUNIA. INDONESIA PUNYA 3 TEMPAT YANG PERINGKATNYA DI ATAS 50, NGACA ATUUH !!!!!!

    NGOMONGNYA AJAH BANYAK TENAGA KERJA IMPOR, PADAHAL WARGA SAJA MASIH BANYAK YANG NGANGGUR, KACIAAAAAN AMAT !!! KALAH KUALITAS YA? SYUKURIN !!!!

    KALO BERANI, LAWAN TUH CHRIS JOHN, INDONESIA PUNYA. MALING SUCKS GA' PUNYA OTAK, SEJENIS KELEDAI BODOH TAK PUNYA KEMALUAN !!!!!

    ReplyDelete
  24. pembela Indonsia..

    Begitula komen2 dari IndoN yang BODOH yang dipengaruhi emosi semata!
    terus terang, aku x paham apa yang dier tulis..tapi yang pasti pembela ini sedang marah ya amat!
    senangnya dipengaruhi syaitan..
    sebb itu INDON aku kata BODOH..semakin banyak INDON komen,semakin terserlah Kebodohonanya...TERUSSS>..BODOH
    ya ampun...BODOH!
    ya udahh...SIALAN INDON

    ReplyDelete
  25. INDONS ni kalau dah BODOH, terus-terusan mereka BODOH!!! Kesian kan???!!! Hiksss

    ReplyDelete
  26. LEEZ...perlu ker kesian kepada INDON???
    setelah :

    1- mengatakan malaysia claim lagu ( padahal Malaysia x pernah claim..akhirnya INDON BODOH Syok Sendiri!)

    2- INDON menyebabkan kadar jenayah MAlaysia Tinggi?

    3- Pembantu rumah kalangan INDON tak sedar diri..sering adu-dumba dikatakan disiksa..sedangkan Kris Dayanti sendiri siksa pembantu rumahnya.

    4- Malaysia tolong dikala INDON dilanda gempa,tsunami,,,apa yang dapat? malah INDON mau dipatenkan lagi kunyit dan belacan sbb mereka kata malaysia nak curik benda tuh.

    5- Perlu ker nak kesian INDON yang mmg sediaada BODOH!

    6- Ya Udah...INDON mmg SIALAN deh!

    ReplyDelete
  27. indonsial.... as your name...
    orang pintar tak akan terus-terusan mengata-ngatai orang bodoh (kalau memang orang itu bodoh).
    Kepintaran seseorang terletak pada otaknya, yang kemudian dilanjutkan kepada mulutnya untuk memilih kata apa yang harus diucapkan.
    Jadi, tidak perduli apakah anda orang malaysia, indonesia, atau amerika sekalipun, saya berpendapat bahwa anda adalah orang BODOH!.
    Berkali-kali anda katakan orang Indonesia bodoh, kalau memang begitu pendapat anda, perlukan ditegaskan berkali-kali? dan berkali-kali pula anda katakan kata "sial" yang nyata-nyatanya teriring dalam nama anda sendiri? Semoga sial juga selalu mengiringi kehidupan anda.

    Salam hormat dari Indonesia untuk anda yang sangat pintar berkata-kata (walaupun saya tidak yakin otak anda sepintar mulut anda, dan saya tidak yakin kalau anda adalah orang yang berpendidikan, karena tutur bahasa anda seperti orang yang tidak lulus sekolah dasar dan pekerja kasar alias kuli, mungkin anda adalah kuli asli bangsa Malaysia yang merasa terganggu dengan kehadiran kuli dari Indonesia yang merebut lapangan pekerjaan anda).

    Semoga bangsa Indonesia tidak ada yang menjadi pintar seperti anda.

    ReplyDelete
  28. To juliuscarz, anda benar sekali.

    untuk orang malaysia,kalau masuk angin jangan lupa minum jamu merek Tolak Angin ya, minumnya sambil diingat kalau sebelum kemerdekaan Malaysia yang namanya Reog, Batik, angklung, dan Rasa Sayange itu belum ada bahkan masih dalam angan-angan orang Malaysia... :)

    ReplyDelete
  29. hahaha... usahlah sokong agnes
    sbb tak ada logika
    hehehe...
    =P

    ReplyDelete
  30. kelakar la korang ni gaduh pasal masalah yg kecik.Cuba fikir mcm mana nak selesaikan masalah bkn nye bergaduh.Jgn la pulak kite memaki saudara sesama islam sebab ALLAH tak suka .renung2kan dan selamat beramal

    ReplyDelete