Tuesday 15 January 2008

Situs Resmi Visit Indonesia Year 2008?

Kemunduran Tahun Kunjungan Wisata Indonesia (VIY 2008) bukan sahaja terlihat pada slogan yang digunakan, malah laman web rasmi sempena tahun berkenaan seolah2 tidak wujud.

Cuba korang gelintar (search) di Google.com mengenai Visit Indonesia Year. Dan resultnya seperti di gambar sebelah.

Korang lihatlah sendiri laman web VIY 2008 yang pertama disenaraikan di Google.com dengan klik sini. Adakah itu laman web VIY 2008?

Berbeza dengan Tahun Melawat Malaysia (VMY 2007). Cuba korang search pula, Visit Malaysia Year.

Laman web yang pertama disenaraikan sudah tentulah Tourism Malaysia. Dan cuba korang bandingkan kedua2 laman web ini.

Kedua2 gambar di atas menunjukkan bahawa laman web VIY 2008 jauh ketinggalan dari VMY 2007. Rekabentuk laman web tersebut juga tidak menarik. Berjayakah mereka menarik 7 juta turis mancanegara tahun ini?

Selain itu, tahun ini juga dicanangkan sebagai Tahun Melawat Terengganu. Apa yang membanggakan ialah laman web rasmi Tahun Melawat Terengganu 2008 jauh lebih maju dari laman VIY 2008.

Walaupun hanya sebuah negeri yang saiznya jauh lebih kecil berbanding negara Indonesia, kemajuan pelancongan negeri ini tidak dapat dinafikan lagi.

Kemajuan laman web Terengganu ini diakui sendiri oleh forumer Indonesia di SkyscraperCity Forum (Lihat gambar). Klik gambar berikut atau rujuk sini untuk ke forum tersebut.

Diharapkan pendedahan ini menyedarkan negara Indonesia tentang pentingnya keberadaan di dunia cyber.

Mereka sepatutnya memajukan dahulu laman web negara mereka dan bukannya menyerang serta menceroboh laman web negara lain seperti yang pernah diperlakukan kepada laman web Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan pada tahun lepas. Rujuk sini atau klik gambar sebelah.

Dengan itu, sama2 kita menjayakan tahun pelancongan negeri2 di Malaysia pada tahun ini. Yang pasti, pelancongan dalam negara lebih menarik dari melancong ke Indonesia. Malaysia Truly Asia.

11 comments:

  1. Ya. Soal kesadaran tentang pentingnya teknologi (terutama internet), Indonesia memang masih tertinggal, Bung.

    Fakta-fakta yang anda sampaikan di atas sudah jadi bukti nyata. Semoga bangsa saya bisa segera sadar dan berbenah diri setelah membaca posting anda ini, bukan malah menggerutu dan ngomel-ngomel terus.

    ReplyDelete
  2. Berdasarkan search dari www.google.com.au, hasil dari 'Visit Indonesia Year' adalah 4,020,000 sedangkan hasil dari 'Visit Malaysia Year' hanyaaaa 567,000. Terbukti dari situ kalau seluruh rakyat Indonesia maupun para blogger Indonesia mendukung acara Visit Indonesia Year tidak seperti apa yang terjadi pada Visit Malaysia Year. dan website Visit Indonesia Year resmi adalah www.my-indonesia.info, bukan seperti apa yg ditampilkan di blog ini..

    ReplyDelete
  3. Erm! at least ada perubahan ler jugak pada Visit Year Indonesia, daripada terus mengomel lebih baik baiki apebende yang ader..kan u ols?

    Istilah2 Arezeo dalam blog ini adalah untuk lebih memajukan negara Indonesia lagi sebenarnya, bukan untuk mewujudkan perbalahan. Kalo rakyat Indonesia faham apa yang tersirat dalam blog ini sebenarnya, dan daripada itu mereka boleh memperbaiki kesilapan yang sedia ada, nampak ataupun x nampak...arezeo boleh mempernampakkan lagi..

    ReplyDelete
  4. MALAYSIA...TRULY MALINGNYA ASIA

    ReplyDelete
  5. MALAYSIA...TRULY MALINGNYA ASIA

    ReplyDelete
  6. BIARLA...mmg itu perangai INDON...perlu aku cakap...ah..INDON mmg SIAL dan ditambah BODOH lagi...
    berdasarkan search www.google.com.au ( mesti dari australia!)....Visit Indonesia Year adalah 4 Juta?? baru mula sudah 4 juta? logikla sikit...itula aku katakan INDON ini BODOH!...SIALAN LAGI!

    ReplyDelete
  7. sbb diorang corrupt! itu pasal la bayar mahal2, tp laman web kat blogger je pon. bangang,, blogger free la.. duit korang ke curi bodoh2 je.. kpd indonesian, mmg la jumlah carian berbeza.. ko cari tu aktu ble? tahun 2008 kan? mmg la lg sikit sbb da abes da kitorangpunye. tp masih lg ade org cari.. ni ko x, satu dunia org ada, bnyk tu je org search..

    ReplyDelete
  8. malaysia ini memang ga pernah faham apa yang terjadi.
    mereka terlalu dungu.Seharusnya,kalau merasa Baik,minta maaf baik-baik,semua bermula karena Arogansi mereka yang berlebih.Kita harus sadar tak ada yang sempurna.masing-masing harus introspeksi diri.Bumi Malaya itu bukan bagus sangat,malaysian are lazy,gay,and They suck more than we do:P

    ReplyDelete
  9. aku sarankan ko wujudkan blog khas untuk tentang Malingsia.com
    hehehe... kubersamamu

    ReplyDelete
  10. terserah indonesian m di blng bodoh ato apalah yang penting seh punya hati nurani,,,ga kayak malaysia yang maen nyolong2 jah...sadar donk,,,,
    punyanya orang jangan d ambil eits,,,,janga d curi lah....tw sapan santun dikit ke,,,,,

    malaysia...truly MALINGsia,,,,,,

    ReplyDelete
  11. KELANTAN DIMANA DAH? DIBAWAH JEMBATAN BUKAN?

    ReplyDelete