Monday, 11 February 2008

Indonesia, Rusuhan dan Konsert

Kita sedia maklum bahawa rakyat negara Indonesia sememangnya suka membuat rusuhan. Apabila ada saja yang mereka tidak puas hati, mereka akan merusuh di jalanan.

Selepas Suharto meninggal dunia hari itu pun, mereka merusuh kerana tidak puas hati dengan gelaran pahlawan kepada Allahyarham.

Tentu kita masih ingat isu Reog Ponorogo dulu. Walaupun Malaysia tidak mengklaim budaya tersebut, mereka merusuh di hadapan Kedutaan Malaysia di Jakarta yang akhirnya mengundang malu kepada mereka sendiri.

Walaupun rusuhan tersebut tidak seteruk Rusuhan Jakarta 1998 mahupun Rusuhan di Ambon, namun ia tetap mengundang tragedi.

Aksi suka merusuh tetap diamalkan semasa mereka menonton konsert. Semalam, 10 Februari 2008, Buletin Utama melaporkan bahawa selepas konsert band underground negara itu di Bandung, berlaku rusuhan yang meragut nyawa. Tonton klip video di sebelah.

Dalam klip video di atas, Buletin Utama turut menyatakan bahawa rusuhan sering berlaku semasa konsert di Indonesia!

Ini terbukti apabila rusuhan berlaku di kebanyakan konsert sebelum ini. Contohnya pada 2 Februari 2008 di sebuah konsert di Bogor. Rusuhan berlaku belum sempat penyanyi menghabiskan lagu pertama. Akhirnya, konsert itu terpaksa dibatalkan. Tonton aksi bahaya mereka dalam klip video di sebelah.

Selain itu, sebuah konsert di Kota Cirebon pada 28 November 2007 juga dicemari insiden kericuhan. Yang bahayanya, penonton di situ turut membawa senjata tajam! Sebelum itu pada 6 November 2007, di Jawa Timur juga berlaku rusuhan sebelum konsert berlangsung. Ia berlaku disebabkan penonton yang tidak memiliki tiket, cuba merempuh masuk. Dah tak mampu beli tiket, duduk luar saja lah!

Oleh itu, berhati2lah sekiranya anda menonton konsert di Indonesia. Malah langkah berjaga2 juga perlu diambil sekiranya anda menonton konsert artis Indonesia di Malaysia. Ini kerana, konsert sebegitu pasti dihadiri oleh ramai TKI/TKW (pendatang asing Indonesia) yang mentalitinya pasti sama dengan mereka yang suka merusuh di atas. Bahaya beb!

12 comments:

  1. Tambahan fakta:
    Malah pada hari sama berlaku kekecohan di Bandung akibat orang ramai berasak-asak menonton konsert, di Kuala Lumpur insiden sama turut berlaku.

    Beratus orang dipercayai anggota dan pengikut kumpulan rock dan punk Indonesia menimbulkan suasana hura-hara di hadapan Pasar Seni.

    Kejadian berlaku lewat petang.

    Pihak polis terpaksa berkejar ke tempat kejadian bagi menenangkan keadaan.

    Laporan CrimeBuster untuk Buletin Arezeo.

    -Laporan ini tidak dibayar siaranya, ia hanyalah khidmat masyarakat-

    ReplyDelete
  2. Sial nyer Indon. Patutnyer tembak je depa ni sampai mati. Bodoh sangat la budak-budak ni nak merussuh kat Central Market. Bongok. Indon-SIAL.

    ReplyDelete
  3. Biasala...BAngsa INDON yang BODOH...tau tak BODOH...otaknya enggak ada..
    dahla BODOH..SIAL plak..itu yang selalu merusuh..
    terima kasih arezeo atas berita rusuhan orang INDON, jelas, INDON mmg BODOH dan SIAL!

    ReplyDelete
  4. Tak habis-habis nak merusuh jer keja diorang nih!!!!

    Hari tu (malam CNY) i nampak sekumpulan indons membawa KAYU, DAHAN POKOK dan besi (macam nak pergi bergaduh je) di sekitar area Ampang Point.

    Macam negara diorang pulak dibuatnya!!!!

    ReplyDelete
  5. Aisyah, ibu kandung Entis Sutisna, korban tewas dalam konser grup musik Beside di Gedung Asia Africa Cultural Center, Bandung, Jawa Barat, menuntut penggantian biaya rumah sakit dari pihak panitia. Wanita berusia 40 tahun tersebut mengatakan, keluarganya telah mengeluarkan biaya rumah sakit sebesar Rp 5 juta dan pemakaman Rp 1,5 juta. "Kami pasrah akan musibah ini tapi biaya yang dikeluarkan sangat besar dan di luar perkiraan kami," ujar Aisyah di Bandung, Selasa (12/2).

    Aisyah mengungkapkan, biaya yang dikeluarkan tersebut adalah biaya di RS Immanuel dan Hasan Sadikin. "Bahkan sewaktu di RS Hasan Sadikin kami harus menyewa alat yang per harinya harus membayar Rp 500 ribu," tutur dia tanpa mengetahui alat tersebut. Aisyah mengaku, pembayaran yang dilakukan berasal dari bantuan kerabat dan boleh meminjam. Sebab ia bersama sang suami, Ala Komala, yang bekerja sebagai penjual gorengan, tak memiliki biaya.

    ReplyDelete
  6. terus aja tulis yang teruk tentang Indonesia, yang jelas Muzik Indonesia sukses menewaskan muzik Malasyiallicik di negeri sendiri.

    Siti Chomal pun pelik sangat cari makan dinegeri sendiri sampai nak tiru Agnes Monica.

    Malasyial: isnin: Zapin, Salasa: Zapin, dan zapin seterusnya sampai ahad

    Indonesia Jaya : Dandut, pop, rock, underground, Rasa Sayange, techno, Ska, Dewa, Nidji (list penuh kalau diteruskan)...all yours to choose.

    ReplyDelete
  7. Baca KOMEN INDON YANG BODOH diatas...
    utk makluman, muzik INDON dimalaysia hanyalah digilai oleh orang INDON yang menetap di MALAYSIA ( kebanyakannnya datang secara HARAM, maklumlah tak mampu nak buat passport)..
    so..muzik2 itu hanya didengar oleh BANGSA INDON..muzik bodoh itu hanya utk INDON yang BODOH..
    kalau buat konsert...hanya INDON yang datang nonton..dan merusuh tak tentu pasal..

    ya udah...INDON mmg BODOH dan SIAL!

    ReplyDelete
  8. hahahhaa... indon kan BODOH..... dah bodoh, menyusahkan org... kecik2 x nak mampos...

    ReplyDelete
  9. orang Malaysia tak pernah kecoh dengan rasasayange diorang. Tak heran pun. Lagilah diorang punya lagu bakso tu. macam la popular sangat. merusuh je la. Isnin. MerusuH. sELASA merusuh. Sampai ahad.

    ReplyDelete
  10. Ketahuan Indonzial penggemar Rebana wkwkkw ...masuk surga yeyye...Anak baik lah you..

    ReplyDelete
  11. Sesungguhnya dunia ini milik Allah S.W.T...

    ReplyDelete
  12. Every forum that involves Malaysians and Indonesians, hostilities will be there. I do not understand how can brothers hate each other so much. Provoke and be provoked are the name of the game in every form. Nothing positive to share. Hate, curse, #$%^%^&*, you name it, they have them.
    Goodbye to both nation.

    ReplyDelete