Tuesday, 19 February 2008

Pers Indonesia Menipu Isu Askar Wataniah

Semasa postingan bertajuk Rusuhan Jawa vs Aceh Di Kuala Lumpur, salah seorang pengunjung iaitu desember ceria telah cuba memutar belit dengan memberi komen tentang isu Askar Wataniah di Kalimantan Barat. Disebabkan sikap dolak-daliknya, komentarnya itu telah didelete.

desember ceria sebenarnya telah tertipu dengan media (pers) negaranya yang terang2an membuat adu domba. Media massa negaranya membuat penipuan bahawa kerajaan Malaysia merekrut rakyat Indonesia ke dalam askar Wataniah di Kalimantan Barat.

Jika difikir secara logik, adakah kerajaan Malaysia mahu merekrut rakyat sebuah negara mundur yang terkenal dengan sikap merusuh sebagai tentera? Kerajaan Malaysia bukan bodoh seperti media Massa Indonesia. Malah kerajaan Indonesia sendiri menafikan laporan media massa negaranya itu. Berikut ialah petikan dari Harian Metro, 16 Februari 2008.

Lantaran itu, media Indonesia pun mendesak Ketua Badan Intelijen Negara Indonesia, Syamsir untuk mengiyakan bahawa rakyat Indonesia direkrut menjadi Askar Wataniah. Nasib baik ada juga seorang rakyat Indonesia yang intelijen dan ini jawapannya. Dipetik dari akhbar Detik.

Akhirnya, media massa Indonesia mengaku salah atas penipuan yang mereka buat selama ini. Rujuk petik akhbar Detik bertarikh 19 Februari 2008.

Apa yang pelik, di sebalik penipuan demi penipuan yang dibuat oleh pers Indonesia, masih ada rakyatnya yang mempercayai media negara itu. Konon untuk mendokong kebebasan pers, mereka sanggup ditipu. Tertipu dalam isu Rasa Sayang, tertipu dalam Reog Ponorogo dan yang pasti mereka juga tertipu dalam isu Batik.

13 comments:

  1. Orangnya Saja Ilegal,malah diusir lagi..itula Orang INDON yang DIUSIR tapi masih nak mengharapkan MAlAYSIA.

    KEbodohan2 INDON makinlaa ketara...aku pasti, INDON tak akan komen tentang ini, tapi INDON akan KOMEN tentang hal lain dari posting arezeo ni..Tunggu dan lihat sahaja!

    Ya udah...INDONkan suker merusuh!..Wartawan saja main serkap jaranG!
    BODOH SEKALI INDON..

    ReplyDelete
  2. itu kehebatan media indonesia cari sensasi biar ratingnya tinggi ( s'perti blog AREZEO ne )

    ps. koq AREZEO inget ama Desember ceria sech...gitu donk ARE ada perubahaan nich... mungkin juga INDONSIAL bisa bernasib sama kangen terus ama orang Indonesia wakakak...

    Kalo isu Askar Wataniah wahh...ini udah politik kelas atas ....
    no coment D :-))

    ReplyDelete
  3. nonton Filem Comolot full length
    yuk ?

    ReplyDelete
  4. Pers/media Indonesia memang suka cari pasal dgn orang Malaysia. Ada saja isu yg nak dibangkitkan. Lepas tu, warga Indonesia percaya bulat2 apa yg ditulis oleh pers mereka..

    Diorang ingat pers diorang tu jaga kebajikan, dengar rintihan diorang etc..Tapi kebanyakannya diorang kena kencing dgn pers2 yg jahat dan bermotifkan wang shj..

    Anda kena ingat, pers/media bukan ahli politik atau wira. Mereka mungkin akan menyuarakan suara/rintihan anda. Tapi anda kena ingat, pers itu melakukan bisnes. So mereka bermotifkan wang. Mereka akan melakukan apa sahaja termasuklah berbohong untuk melariskan akhbar/majalah mereka.

    Dewasa ini, media suka memaparkan cerita2 yg negatif. Hal ini kerana mereka tahu, cerita2 negatif inilah yg boleh melariskan jualan akhbar mereka. Masyarakat yg jahil pula akan terus percaya tanpa selidikinya terlebih dahulu.

    Sesiapa yg menganggap pers/media sebagai 'hero', mereka adalah orang yang bodoh! Dan sesiapa yg percaya bulat2, 100% berita yg disiarkan memang jahil. Kita sepatutnya bersikap terbuka dan bukan jumud.

    teringat bila Rossa cakap media di Malaysia lebih baik berbanding media/pers Indonesia yg suka mensensasikan berita2 picisan sehingga dia disisihkan oleh pers Indonesia...

    ReplyDelete
  5. kasihan sekali ngan orang HINDUNESIA ini. Mudah sekali kalian ditipu yaaaa... Lepas ditipu, merusuh, tipu, rusuh, tipu, rusuh.. .itulah negara HINDUNESIA

    ReplyDelete
  6. hindunesia... hahahahaha

    tipu tipu, rusuh rusuh, rasuah rasuah, miskin miskin, itu lah hindunesia

    indon.. indon... apa nak jadi dengan negara hindunesia ni?

    ReplyDelete
  7. itu kehebatan media indonesia cari sensasi biar ratingnya tinggi ( s'perti blog AREZEO ne )

    ps. koq AREZEO inget ama Desember ceria sech...gitu donk ARE ada perubahaan nich... mungkin juga INDONSIAL bisa bernasib sama kangen terus ama orang Indonesia wakakak...

    Kalo isu Askar Wataniah wahh...ini udah politik kelas atas ....
    no coment D :-))


    ----> SEmakin KETARA KEBODOHON INDON..Media INDON hanya cari sensasi..tujuannya utk INDON merusuh..

    Ya udah: INDON BODOH SEKALI KOK!

    ReplyDelete
  8. jika nanti dikemudian hari terbukti adanya ,askar wataniah merekrut WNI apa yang kalian lakukan apa masih bisa menyangkal? jadi jgn sok tahu dulu.
    untuk yang punya blog ini apa maksudmu Indonesia negara mundur ada juga otak malingsia mu yang mundur,memangnya malingsial negara maju,baru begitu aja sudah sombong (begitulah sifat malingsial)

    ReplyDelete
  9. indogsial... hahahha kamu langsung tiada hujah ya.... bodoh amat.. bego

    ReplyDelete
  10. mengapa diam aja orang indon ya? nampaknya kamu udah ngaku deh, pers indon memang meniupu rakyat indon, dan orang indon hanya percaya aja.

    ReplyDelete
  11. Ya, maklumlah sejak Malaysia nak maling Ambalat, kami di Indonesia dalam kewaspadaan tinggi.
    Lagian baru tadi siang ada seorang Indonesia bernama budiman yang mengaku dia dibujuk oleh orang Malaysia untuk masuk askar Wataniah ditapal batas Malaysia.

    Tapi, negara kami tak mau bikin ribut, soalnya askar ini dulunya adalah orang Indonesia juga, dan mereka telah kehilangan status WNI.
    Jadi kita lihat saja perkembangannya...Malaysialah yang biasanya licik duluan.

    ReplyDelete
  12. Untung saja pers Indonesia, membuka isu ini, jadi kita bakal tahu seandainya nanti budiman-budiman lainnya di tapal batas yang nak direkrut oleh Malaysia, maklum masyarakat Malaysia sendiri pun belum tentu nak mau masuk kedalam askar ini karena sudah enak ditempat tidur mereka.

    O iya, nggak salah tuh...kalo misalnya tak mau rekrut orang Indonesia karena suka nak merusuh. kenapa orang-orang seperi Indonsial, atau kamu sendiri Arez yang masuk askar wataniah, daripada nonton vivian show terus, kenapa tak mau masuk, takut digigit nyamuk dan masuk lumpur ya?

    ReplyDelete
  13. Hah?? Bior betul budak desember ceria ni.. Kamu mau cari publicity murahan?

    Kami tak perlu orang Indonesia jadi askar wataniah kami.. Cukup2 lah pembantu rumah Indon menyusahkan majikan di Malaysia.. Inikan pulak mau dijadikan tentera kami.. Mau tambah pening kepala??

    Kami di Malaysia punyai banyak supply askar wataniah yang muda dan bijak. Bekalan tentera wataniah Malaysia yang masih muda ini wajib punyai segulung ijazah. Berapa ramai penduduk kamu yang punya ijazah?

    Ini soal defence negara kami.. Pemimpin kami tak sebodoh perusuh-perusuh Indonesia untuk mengambil org asing sebagai tentera simpanan kami..

    Desember Ceria, saya nasihatkan agar kamu gunakan akal sebelum menulis/berkata-kata agar kamu tidak memperlihatkan kedangkalan pemikiran kamu dan bangsa Indonesia seluruhnya.

    ReplyDelete