Monday 8 September 2008

Antara Singapura, KL dan Sentul

Nampaknya, Singapura tidak mahu ketinggalan daripada negara jirannya dalam penganjuran perlumbaan Formula One. Sepang International Circuit telah menyaksikan kejayaan Malaysia mengajurkan perlumbaan F1 sejak tahun 1999.

Malaysia F1 2008

Pada 28 September ini, Singapura turut ingin menjadi seperti Malaysia dengan menyertai senarai negara yang menganjurkan perlumbaan F1. Perlumbaan yang dinamakan 2008 Formula 1 Singtel Singapore Grand Prix bakal diadakan di litar yang dikenali Singapore Street Circuit.

Singapore F1 2008

Sehingga hari ini, sebanyak 68 litar perlumbaan F1 terdapat di seluruh dunia. Pada tahun ini saja, 18 litar telah dan bakal digunakan dalam pelbagai perlumbaan F1. Salah satunya, pastilah di Malaysia.

Senarai Litar F1 2008

Dengar ceritanya, negara jiran kita yang satu lagi, Indonesia juga bercita-cita untuk menganjurkan Formula One. Litar perlumbaan mereka pun telah siap dibina iaitu Sentul International Circuit atau Sirkuit Sentul. Tetapi, kualiti dan fasiliti yang terdapat di litar perlumbaan itu ketinggalan zaman dan tidak sesuai untuk F1. Baca keratan berikut dari wikipedia.

Lebih malang lagi, apabila litar tersebut yang dijadualkan untuk perlumbaan World Superbike 2008 pada 12 Oktober 2008, terpaksa dibatalkan. Baca keratan akhbar berikut atau klik gambar untuk berita penuh.

Amat memalukan sekali bagi Indonesia apabila pembatalan tersebut adalah disebabkan kualiti litar mereka yang amat rendah. Dengan itu, Sirkuit Sentul yang tidak sesuai untuk perlumbaan F1 dan superbike, hanya cocok digunakan untuk perlumbaan bajaj. Hehehehe.

Lumba Bajaj
Perlumbaan Bajaj

3 comments:

  1. begitulaaa INDON...berchita2 nak anjurkan Formula One...tapi ngak bisa, masakan bisa, litar sajer sudah kekampungan..daripada anjurkan formula one, baikla bina rumah untuk rakyatnya yang tinggal di LONGKANG dan JALANAN...
    Bayangkan kalau ada Formula One di INDON, merusuh sudah pasti..sedangkan di negara orang pun acapkali merusuh..inikan pulak di tempat sendiri..INDON kaki MERUSUH...

    ya udah...INDON mmg TAK LAYAK anjurkan Formula One deh!...dasar SIALAN..INDON terserla lagi kesialannya.

    5 bintang untuk AREZEO!

    ReplyDelete
  2. http://smartdrive.co.id/?ar_id=NTI4
    indo feb gelar balapan jalan raya internasional..
    cuma indonesia dan singapura di asia yang memulai,

    ReplyDelete
  3. Indonesia harus berbangga karena telah memiliki "Balapan Jalan Raya Internasional" walaupun belum memiliki sirkuit yang baik. Tapi kalo di Malaysia, jalanan Kuala Lumpur cuma cocok buat balapan monorail dan kereta api, hehehehe....

    ReplyDelete