Sunday 13 January 2008

Tahun Kunjungan Wisata Indonesia Memalukan

Kedua2 gambar di atas menunjukkan logo bagi Visit Indonesia Year 2008 (VIY 2008) atau dikenali Tahun Kunjungan Wisata Indonesia 2008. Kenapakah VIY 2008 menampilkan dua logo?

Ini kerana kesilapan yang memalukan pada slogan VIY 2008 tersebut. Begitulah mundurnya negara Indonesia. Bukan saja pada aspek ekonomi dan pelancongan, malah pada penguasaan bahasa Inggeris.

Apa yang lagi memalukan ialah kesilapan ini disedari hanya pada tahun ini setelah VIY 2008 dilancarkan.

Kesilapan yang memalukan ini diakui oleh berita Liputan 6 pada 9 Januari 2008. Tambah memalukan apabila slogan yang salah dari segi tatabahasa Inggeris itu turut diletakkan pada setiap pesawat Garuda Airlines! Klik gambar berikut untuk diperbesarkan.

Selain itu, slogan VIY 2008 juga dikatakan tidak relevan dengan kampanye wisata negara itu. Adakah wisatawan mancanegara mahu mengunjungi negara itu pada tahun 2008 semata2 untuk menyambut kebangkitan nasional mereka?

Negara tersebut begitu syok sendiri dalam melancarkan Tahun Melawat Indonesia. Klip video di sebelah ini yang dipetik dari Liputan 6 sehari selepas berita di atas disiarkan, turut mengakui bahawa kesilapan pada slogan ini amat memalukan Indonesia.

Kesalahan yang memalukan ini sepatutnya tidak berlaku apatah lagi semasa mempromosikan negara di mata dunia.

Mereka sepatutnya berfikir sewaras2nya sebelum membentuk slogan yang penting itu. Ini tidak. Yang lebih penting bagi mereka ialah menggagalkan program Tahun Melawat Malaysia yang lalu dengan mensensasikan isu lagu Rasa Sayang. Akhirnya, pelancongan negara sendiri yang mendapat malu.

Cuba korang lihat, kesilapan yang memalukan Indonesia ini juga mendapat liputan media antarabangsa seperti MSNBC, USA Today, AssociatedContent dan banyak lagi. Klik headlines berikut untuk berita penuh.

Selain itu, slogan bagi VIY 2008 ini dibuat dengan meniru cara Malaysia yang terlebih dahulu mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2007 iaitu "Celebrating 50 years of nationhood". Lihat ketandusan idea mereka. Hal ini dipersetujui oleh seorang forumer Indonesia di forum Jawaban. Klik gambar berikut untuk ke forum tersebut.

Memandangkan slogan VIY 2008 ini menarik dan tidak diterima, blog ini menampilkan logo baru bagi VIY 2008 dengan slogan yang tepat!

Tidak hairanlah mengapa pemerintah negara itu memberi target rendah iaitu hanya 7 juta pelancong dari seluruh dunia melawat Indonesia semasa VIY 2008. Pendedahan ini setidak2nya menyedarkan mereka bahawa mereka perlu belajar lebih mendalam lagi bahasa Inggeris untuk mengelakkan hal yang memalukan ini berulang.

40 comments:

  1. kalau anda mengatakan ketandusan idea kami bangsa indonesia, tidak lebih parah dari pada ketidakkreatifan malaysia dalam berbagai aspek. sampai-sampai maling lagu tetangga.jujur kami bangsa indonesia memang sedang mengalami banyak ujian, tapi kami yakin suatu saat roda akan terus berputar. dengan usaha dan doa, saya putra indonesia berjanji pada diri saya sendiri bahwa dengan izin ALLAH saya akan membuktikan kepada malaysia bahwa indonesia tidak memerlukan saudara serumpun seperti malaysia negara yang munafik, yang sok suci, yang mengaku saudara hanya untuk mengambil kekayaan kami. malaysia tidak lebih baik dari indonesia..!
    malysia..? capek deh...

    ReplyDelete
  2. isk isk. jgn mempergunakan nama Maha Suci Allah jikalau mahu mengata org lain munafik dan bikin fitnah. sesungguhnye fitnah itu dari buruk dari membunuh. kan kan kan

    ReplyDelete
  3. hihihi..dok sohor kawe kalu niru gitu gak..lagu dowang pun niru jepun ngan om putih pun, kata buat sendiri..cis!!

    ReplyDelete
  4. Indonesia yang penuh dgn maksiat, dosa, dedah aurat, kerosakan akhlak, pelacuran yg berleluasa itu, islam liberal, pluralisme agama, itukah negara yg ingin dilimpahi rahmat dari tuhan? indonesia kreatif dlm mencipta maksiat, dosa an menyesatkan bangsa mereka sendiri.....sebab itu bala Allah keatas negara mereka bertimpa timpa....dan percayalah, orang malaysia semakin hari semakin membenci bangsa indonesia yg tidak bernama dan hanya ayak di classified oleh orang Barat sebagai "Bangsa India Pulau"...ingat, bukan kami orang malaysia yg datang ke negea kamu mencari rezeki, tapi kamu yg atang ke malaysia merempat meminta simpati kami org maaysia utk kamu mencari rezeki.....fikirkan akibat yg baka ditanggung kamu!!! As for us malaysian, we got nothing to loose if you hate us....who cares???

    ReplyDelete
  5. Allah membenci orang atau bangsa yg tidak tahu bersyukur dan tidak tahu berterima kasih, ego, bodoh tapi sombong, miskin tapi bongkak, seperti bangsa Indonesia.....

    ReplyDelete
  6. funny indon's word : capek, repot, gobrol, hahahahha....doesnt it sound funny? hahahaha....terusss terusss terusss...itu aja yg kamu suka sebut,.....terusss terusss terusss....ahahahahhaha....

    Indon adalah bangsa yg lemah !!! mereka tidak tahu berbahasa inggeris....orang malaysia multi language....org melayu boleh ckp melayu dan inggeris, org cina boleh ckp melayu, inggeris, cina....tp org indon, termasuk cina indon sendiri hanya tahu ckp bahasa indon...even the chinese indon cant speak chinese!!! they cant go to Hongkong, or China mainand, cos they cant speak chinese!!!

    ReplyDelete
  7. Yang penting, terima je lah kesalahan tuh dik nom oii..kalo dah salah tu tetap salah. Malu u ols, 'Celebrating 100 years of nation's awakening' which is motto tahun melawat Indon sudah bertebangan di serata dunia..melalui garuda2 nya, membawakan motto orang yang x pandai berbahasa Inggeris dan orang yang membuat sesuatu tanpa perancangan yang rapi..so sad and so naive.

    Awakening konon, awakening to destroy other countries ke u ols?..or to spread yur cronies to be criminal in Malaysia?..is that what u mean?...

    Awakening??..think twice, bilakah masanya Indon ni sedar yer..rasenyer still tidur lagi kot, samerler cam menteri2nya..

    ReplyDelete
  8. Kenapa pulak Bahasa Inggris dijadikan alasan untuk membanggakan diri. Lihat Thailand, mereka bangga sekali dengan bahasa mereka begitu pula Jepang. Penduduk dari kedua negara memiliki kepahaman akan bahasa Inggris yang rendah. Sama seperti Indonesia. Tapi itu bukan hal buruk. jUSTRU, hal paling "HODOH" adalah Bahasa Inggris dijadikan tanda kemajuan berpikir. Kalaulah orang Malaysia berpikiran seperti itu, memang sudah sangat menunjukkan betapa "CETEK" dan "DANGKAL" nya pemikiran orang Malaysia. Sedih, melihat orang Malaysia lebih bangga cakap english daripada bahasa Melayu. Cina pun tak pandai cakap Bahasa Nasional. Di mana letak identiti Malaysia ??? Saat kerajaan kalian sibuk mencari identiti, dan memulakan Bahasa Malaysia sebagai identiti kebanggaan, ada sebagian orang yang masih berpandangan "CETEK" akal seperti ini. I can speak fluent english, but.. it is my pride to speaking Bahasa Melayu/ INdonesia. ... Jangan lagi ada minda2 terjajah seperti ini. ....

    ReplyDelete
  9. Jika indon bangga dengan bahasa indon, mengapa dlm iklan wisata kalian menggunakan bahasa Inggeris... Udah tu, salah pulak tuh... Malu dehhhhh...

    ReplyDelete
  10. YELAAA..kamu INDON kalau mahu komen berfikir dulu...jangan menampakkan lagi KEBODOHAN kamu yang sediaada BODOH..masih mahu guna bahasa inggeris...dahla SALAH...kan lebih baik kamu guna bahasa BELANDA sebab INDON kan HAMBA BELANDA eh..lebih tepat HAMBA DUNIA..semua HAMBA di DUNIA adalah dari INDON...
    lagi satu..lebih baik kamu doakan MANTAN presiden kamu yang sedang bertarung nyawa itu dari menjadi JIRAN YANG SIAL dan DENGKI!...INDON MMG SIAL!

    ReplyDelete
  11. "lagi satu..lebih baik kamu doakan MANTAN presiden kamu yang sedang bertarung nyawa itu dari menjadi JIRAN YANG SIAL dan DENGKI!...INDON MMG SIAL!"

    DAN MAHATHIR PUN BERKUNJUNG KE INDONESIA GUNA MENDOAKAN MANTAN PRESIDEN KAMI.

    LIHAT JEPANG NEGARA TANPA PENGARUH BAHASA INGGRIS TAPI LEBIH MAJU BERPULUH-PULUH KALI LIPAT DARIPADA MALAYSIA YANG PENDUDUKNYA BANGGA BERBAHASA INGGRIS TAPI KEHILANGAN BUDAYA DAN BAHASA MELAYUNYA.

    APAKAH ADA JAMINAN BILA SUATU NEGERI PENDUDUKNYA BISA BERBAHASA INGGRIS MENJAMIN KEMAJUAN? LIHAT LAH NEGARA KENYA DI AFRIKA YANG SEKARANG SEDANG MENGALAMI PERANG SAUDARA, BAHASA RESMI NEGARANYA ADALAH BAHASA INGGRIS, TAPI KEMAKMURANNYA? TAK ADA. LIHAT NEGARA PAPUA NEW GUINEA YANG TERLETAK DI BELAHAN TIMUR PULAU PAPUA DAN NEGARA INDONESIA, BAHASA NASIONAL MEREKA ADALAH BAHASA INGGRIS, TAPI? PEREKONOMIANNYA TAK LEBIH MAJU DARIPADA NEGARA-NEGARA ASIA TENGGARA.

    DAN JANGAN LUPA PULA, LIHAT NEGARA FILIPINA YANG PENDUDUKNYA LEBIH MAHIR BERBAHASA INGGRIS, KEMAKMURANNYA SAMA SAJA DENGAN NEGARA-NEGARA DIKAWASAN INI, TAK LEBIH DAN TAK KURANG.

    ReplyDelete
  12. Sudahlah, agaknya orang yang sama nih terus FLOODING blog ini ... Dengan komen2 yang tak penting. Dekat real world sana, masih ramai lagi kawan saya orang Malaysia yang punya akal dan berwawasan. Mebazir masa saja, datang sini.

    REPLY TO THIS STATEMENT
    "Jika indon bangga dengan bahasa indon, mengapa dlm iklan wisata kalian menggunakan bahasa Inggeris... Udah tu, salah pulak tuh... Malu dehhhhh..."

    Bagus la,, so ... sekarang macam mana orang Malaysia nak bercakap dengan Mat Saleh kalau tak guna B.I. ??? Mat Saleh pun, bila kita tersalah grammar pun diorang tak kisah. Ini, orang Melayu yang baru masa mahathir boleh keluar hutan, boleh duduk atas kerusi (karena sebelum ni korg duduk dekat tanah, makan dalam hutan). Itupun masih pula nak menyombong. KEsian betul tengok korg ni ... Isk,

    ReplyDelete
  13. yang penting, kebodohan indon ini bukan saja diakui oleh media negara mereka sendiri. malah, disiarkan oleh media internasional!

    ReplyDelete
  14. Dan lihat jugalah Indon yang bangga dengan bahasa Indon, tapi berpecah dengan Timor Leste.. Papua Barat juga ingin merdeka dari Indon yang mundur.. Acheh pun begitu. Yang penting, Indon jauh lebih mundur walaupun negara itu sedang "Celebrating 100 years of Nation's oooppppsss National Awakening"
    100 years??? Really huh!

    ReplyDelete
  15. Mat Saleh pun, bila kita tersalah grammar pun diorang tak kisah.

    Kalau dlm perbualan harian, mmg diorg x kisah. Tapi ini adalah promosi iklan yang membawa nama negara. Siap diletakkan pada maskapai Garuda lagi! Memalukan dehhhhhh

    ReplyDelete
  16. MAsya Allah ... Sebaik-baik kesalahan, adalah kesalahan yang diakui dan diperbaiki untuk menjadi bahan pelajaran di masa yang akan datang.

    Saya tidak dapat menjelaskan, mental orang seperti apa yang dengan serta merta senang mengutuk orang lain yang sedang memperbaiki kesalahannya.

    Malaysia melakukan banyak kesalahan tahun ini, mula dari ALTANTUYA dan NEGARAKUKU dan banyak lagi kes2 isu sensitif, tapi apakah Malaysia sudah mengakui kesalahan yang ada dalam sistem kerajaan mereka??? Kenapa dua kes isu sensitif boleh timbul ke permukaan??

    APakah :kesalahan: itu telah diperbaiki??? Mari menjadi bahan renungan, sebelum kita merendahkan orang lain yang telah berniat baik mengakui kesalahannya ...

    Lihat betapa berjiwa besarnya Indonesia, sudah tahu salah ... Tapi mau mengakui .. Silahkan, ambil cermin dan lihat negara anda... APa yang negara anda lakukan terhadap MAHATHIR dan ANWAR?? SIlahkan belajar lihat negara sendiri, baru membandingkan dengan negara orang ...

    ReplyDelete
  17. Yang penting, kesalahan bodoh, jangan dibuat lagi ya mas! Malu saya sebagai jiran serumpun....

    ReplyDelete
  18. tahap penguasaan inggeris org Indon, rendah... serendah martabat perkataan INDON itu sendiri...

    ReplyDelete
  19. kenapa INDON merasa perkataan INDON itu memalukan? Apa bezanya dengan perkataan INDONESIA...?
    Di malaysia, perkataan INDONESIA itu pun sudah rendah martabatnya.... INDON = INDONESIA = low class

    ReplyDelete
  20. REPLY Yang penting, kesalahan bodoh, jangan dibuat lagi ya mas! Malu saya sebagai jiran serumpun....,

    Insya Allah, kami bangsa Indonesia cukup sadar diri untuk menuju langkah yang lebih baik.

    Harap Malaysia juga mengakui kesalahan dan belajar memperbaiki diri, RIBUT2 ETNIK INDIA itu juga persoalan yang mesti diselesaikan.

    Jangan dibuat lagi ya kesalahan Etnical yang bahaya seperti itu.

    ReplyDelete
  21. wak, apa sudah jadi di raiu sana, di pekan baru, dan wilayah kepulauan riau (karimun, batam)penuh dgn pelacurr indon yg tidak bermaruah mengharapkan wang pelacuran dari singapore utk meneruskan hidup mencari sesuap nasi yg haram!!!...

    ReplyDelete
  22. Kenapa ye kalau semangat Nasional begitu besar di Indonesia, Papua, Maluku, Acheh mahu merdeka ! Yg lucunya, dulu heboh Acheh mahu join Malaysia - kerna apa ? Uang minyak Acheh di belanja orng Jawa aja. nasib baik org2 Jawa di Malaysia (termasuk saya) pandai2- tidak pentingkan diri sendiri

    ReplyDelete
  23. posted by anonymous:
    even the chinese indon cant speak chinese!!! they cant go to Hongkong, or China mainand, cos they cant speak chinese!!

    谁说印度尼西亚人不会讲汉语? 我是印尼人 我会!

    ReplyDelete
  24. @Pendayung .. Macam dekat malaysia tidak ada pelacur je .... Dekat JB banyak cluster tempat melacur. Mana pula yang korg kata Maruah Melayu Malaysia. CIs ..... Kalau pergi Bukit Bintang, mudah nampak perempuan melayu bertudung keluar dari hotel melacur. JAHANAM BETUL ..

    ReplyDelete
  25. 7juta? hah, kalo xcukup meh malaysia amik bdk2 korang neh.. geng2 indon dok malaysia ni da lebey 7juta.. mai amik meh.. pastu kate la 7juta tu datng dari malaysia pon kami xkisah.. yg penting, negara bebas indon dan pati. Rasa Sayang Malaysia! Malaysia Boleh!

    ReplyDelete
  26. pekan baru on the net,

    yg ko nk kecoh pasal isu negara kitorang pehal? kalo ko xpuas ati ngan kerajaan ko, ada berani ka wat camtu? skali orang suap duit tros senyap.. mcm org indon slalu kate.. trusss... trusss.. BANG! kene tembak

    ReplyDelete
  27. Malaysia Plagiarist.

    ReplyDelete
  28. terus... terus...orang BODOH yang selalu teriak bodoh!

    Bilang tak mau ladenin, tapi terus teriak bodoh dan sial, memang tidak punya perbendaharan kosakata yang lebih bagus.

    Kuli malaysia yang tidak laku di negerinya sendiri, jadi teriak-teriak marah.

    Kalau tidak bisa dapat kerjaan di Malaysia, coba datang ke Indonesia saja, saya masih butuh tukang kebun buat potong rumput.

    ReplyDelete
  29. setuju banget dengan Juliuscarz

    lihatla malaysian minister of Info saat di interview oleh aljazeera..*wow speak very mild n softly:P

    hahaha dasar tak punya etika/etiquette

    katanya malingsia Boleh,,boleh mencaci orang ya?
    hahahahahahahaha:P


    oh gross,,yaiks.

    ReplyDelete
  30. reply to this comment from a stupid malon :"Awakening??..think twice, bilakah masanya Indon ni sedar yer..rasenyer still tidur lagi kot, samerler cam menteri2nya.."


    arezegoblok: Hey,,u ols tau x pak L*h kat ner ek? apasal dia x comment pasal Indonesia kat cini??

    anonymousmalayMalon: alah,,,u nie macam x paham je ler...pak lah tu tido jer..dia mengantok lerr hari hari.nak buat apa,sama jer macam kitaorang :P


    (*gambaran nyata percakapan dua malon ideal, hebat kan)

    check out this youtube link:http://www.youtube.com/watch?v=jfpYZ4IGenY

    ReplyDelete
  31. What kind of word does this blog use?
    I merely don't understand that He said Indonesian couldn't speak english fluently.
    If so, why does Malaysian so proud with their colonialist's language, but in the same time, their languange experts are striving hard to find the original Malay scripts in Riau Islands, Riau Province, Aceh, and even to Makassar, South Sulawesi. Searching the lost identitiy? or trying to preserve their malay languange that has been degradated by their own youths. pity, really...really pity as a nation.

    Or because they couldn't find their original culture, they are trying to take it from their "poor" neighbor and after Indonesian found it out, they just insult Indonesian as "a sick man of South East Asia", just to save their face that has been stained by moral hazard. Very poor. attitude.

    ReplyDelete
  32. Maklum bang, target 7 juta orang wisatawan sebenarnya karena kita sayang dengan para wisatawan itu, maklum deh, teroris Malaysia Noordin M Top masih berkeliaran belum balik ke malaysia, jadi cukup 7 juta-lah, takut diapa-apain oleh Noordin M Top, tahun depan target naik lagi, apalagi kalau si Noordin teroris Malasyia tertangkap (mati).
    xixixixixixixi..

    ReplyDelete
  33. kesalahan nahu mereka sememangnya biasa
    pada VIY 91, mereka menggunakan LET'S GO INDONESIA walaupun telah dipertikai kehilangan "TO" sebelum perkataan "INDONESIA", slogan itu terus digunakan dan bukannya LET'S GO TO INDONESIA
    maka, Indonesia tetap dgn kesalahan mereka
    walaupun ditegur, mereka tetap mengatakan mereka betul
    hehehe

    ReplyDelete
  34. To My above post: (anonymous)
    Better study more about english language before making an empty statement.
    Have you ever watched Ghostbuster movie? not yet! no wonder.
    The actor said "let's go ghosbuster" it is similar to "Ayo, Ghosbuster"
    So if there is "let's go, Indonesia", it is same meaning to "Ayo Indonesia". So what's wrong with that?
    Understand, shithead?

    ReplyDelete
  35. Dear our brother Malaysians. We both occupied same archipelago, we both share simillar language, culture and roots. Why can't we live in peace and harmony. In comparison with European comunity, they have dozens of different languages yet they can set aside their differences and set same goals in lives which are prosperity. We should think bigger than ourselves, one day we might be unified as one just like european comunity. We might one day has single currency, boderless nations and trade. Malaysia no matter great the country is, Malaysia is only 20 million peoples compares with whole ASEAN regions of 300 millions Plus. I don't believe that Malaysia can stand by its own as much I believe that even Indonesia with population of 220 millions will greatly benefit of unification of ASEAN. I am urging Malaysian to remembered all good things that Indonesian has done up to date such as sending teachers and doctors to Malaysia in the past while presently benefiting cheap labor from Indonesia who has serves plenty Malaysians with Indonesian nasi lemak and rendangs at their dinner table. I am also urged Indonesian not to be easily aroused by gossips, rumours, etc. Look aside our differences and let's us together seek a better future as partners of ASEAN nations. For Allah sake, please do not use Allah name in vain. All muslim are brothers, we are brethen not only as muslim but we share common roots of ancestors.
    Let's share something more productive such as how to bring our nations into the future, how to make our nations become a developed nations and how to make our nations (Malaysian and Indonesia) to be more competitive and productive.

    OK Brothers!

    ReplyDelete
  36. HALLO HARI GINI MIKIRIN BULE? KEMANA AJA MALAYASA INI, INDONESIA SUDAH MEMPUNYAI JALAN JAKSA SEBAGAI TEMPAT TINGGAL PARA BULE YG BETAH DISINI

    ReplyDelete
  37. Takyah layan ler yg SENTAP tu...segala mcm isu dipergunakan utk menangkis isu utama iaitu "kesilapan tatabahasa Bahasa Inggeris" pada iklan promosi mereka. Tapi apa yang keluar, segala mcm isu....yang tak relevan....

    ReplyDelete
  38. Nak buat camne most indons byk yg bodoh, tak educated. Sbb tu depa byk yg bangang pastu narrow minded pulak tu. Takle blah!!!

    ReplyDelete
  39. jadi kesimpulannya, sebagai orang malingshit lo bangga dengan bahasa Inggeris lo yang menurut lo bagus hah? Kalo cuma sekedar jago bahasa Inggeris doang sih gw nggak salut coy, "orang Gila" di Inggeris, atau pun tukang sampah di Inggeris juga pada jago ngomong Inggeris, jadi apa hebatnya. Sama seperti orang gila yang ada di Jerman, yang sudah pasti bisa bahasa Jerman.

    ReplyDelete
  40. ooo pantes... ini ternyata blog subyektif ya, dasar pengecut... udah maling pengecut pula lagi.. kalau jantan, bagi dong ruang bagi orang lain untuk membela diri.. dasar bangsa katro yang tidak saja terbelakang tapi juga pengecuttttttttttttt...

    ReplyDelete