Friday 22 February 2008

Batik Bukan Asli Indonesia!

Seni Batik yang dibangga2kan oleh Indonesia kononnya asli Indonesia, sebenarnya bukan berasal daripada negara republik tersebut. Hakikatnya, asal usul seni Batik ini adalah dari negara India. Rujuk petikan berikut atau klik gambar untuk ke laman tersebut.

Malah, ada sebuah laman web Indonesia, Batik Markets mengakui bahawa Batik dibawa oleh pedagang India ke Indonesia.

Lebih menarik, sebuah laman web bertajuk Comparative Study of Textile melaporkan bahawa artis2 dari Parsi telah pergi ke negara India (bukan Indonesia) untuk belajar Batik. Petikan berikut sebagai bukti.

Tidak cukup dengan itu, baca petikan berikut atau klik gambar untuk ke laman web tersebut.

Dan berikut ini adalah bukti2 lain yang menunjukkan batik berasal dari India dan bukan asli Indonesia. Klik gambar untuk ke laman web tersebut.

Ini pula menegaskan bahawa Indonesia mempelajari batik dari India.

Terbuktilah, Indonesia mencuri seni Batik ini dari negara India.

Tentu anda tertanya2 kenapa Indonesia tidak menyalak2 apabila adanya Batik India kan? (Klik gambar untuk ke laman Batik India)

Jawapannya sudah pasti kerana Indonesia mencuri seni ini dari India. Jadi, untuk menutup kesalahan, mereka menyalak2 terhadap Batik Malaysia. Dan memberitahu seluruh dunia kononnya Malaysia mencuri yang batik.

p/s - Seperkara lagi, jangan lupa, nama negara Indonesia juga diambil dari negara India. (Rujuk sini). Dan yang penting sekali, India tidak pernah bising adanya Batik Indonesia. Maka, Indonesia juga perlu berhenti daripada terus menyalak2 terhadap Batik Malaysia.

64 comments:

  1. itulah...
    seni batik atau wax painting ni dah lama wujud..
    aku dah lama tau (sbb aku blajar Sejarah Tamadun Dunia.. ;])

    yg aku pelik ni, rakyat Indonesia tak abis2 klaim batik berasal dari Indonesia..memang batik banyak berasal dari sana tapi ingat! Seni batik/wax paiting ni telah wujud sejak sebelum masihi (B.C.) lagi..

    aku pun sependapat dgn tuan punya blog..aku tak faham kenapa rakyat Indonesia tak habis2 nak gaduh dgn orang Malaysia? klaim tu la, klaim ni la...dengar citer diorang sekarng tengah klaim tempe dengan kunyit..KUNYIT??

    Please..orang India makan kunyit lagi lama dari orang Indonesia. Diorang tak bising pun. And for tempe..I know I don't like tempe. Better tauhu/tofu than tempe. Nak cakap makan tempe pandai, tak jugak..Tengok sendiri la keadaan di Indonesia. Baik makan tauhu..tengok orang Cina..pandai and kaya2 belaka..

    Why do they like to create fuss? Daripada sibuk merusuh, demonstrasi sini sana, baik pergi belajar, kerja dan majukan diri sendiri serta negara...Anda boleh merusuh jika anda mau dan protes terhadap Malaysia..Namun anda sendiri yang akan rugi. Sebaliknya kami warga Malaysia tidak akan rugi apa2...So, fikir-fikirkanlah..

    Demonstrasi atau memajukan negara..

    Mana lebih penting? Tepuk dada tanya iman...=)

    ReplyDelete
  2. amar182 :

    Sudah tentunya INDON memilih Demonstrasi kerana mereka kan suker merusuh...

    Aku amat YAKIN, INDON akan carik isu lain utk di claim setelah arezeo buktikan Batik asal dari INDIA...

    ya udah...INDON mmg BODOH mengclaim semuanya!...jangan luper claim air longkang jugak!

    ReplyDelete
  3. ENGGA ABIS PIKIR D:-) Kenapa orang India China dan seluruh dunia termasuk malaysia menyebut seni wax paiting itu dengan nama BATIK.
    konon katanya kata batik berasal dari Jawa ( Indonesia )

    Ref.AMAR182
    wax paiting ni telah wujud sejak sebelum masihi (B.C.) kenapa wax paiting juga disebut BATIK..??? please answer D:-).

    kan kau blajar Sejarah Tamadun Dunia .

    selebihnya komentar kamu aku Agree d :-) peace

    ReplyDelete
  4. Hi INDONSIAL .. I MISS U SO MUCH

    cem ni donk ..2day kata2 U kagak GALAK ...makin hari ai makin kangen d ama u
    ai mau makan inget kamu
    ai mau bobo inget kamu ..terusin d
    Ingat Kamu (Maia & Friends ) and
    kaulah Makhluk Tuhan Yang Paling Sexy wouw..wouw...

    ReplyDelete
  5. TEruskan merindui ( kangen ) sama aku ...teruskan...
    yang pastinya INDON tetap BODOH looo!

    ya udah...Indon mmg tak patut dikasihani setelah apa yang INdon telah buat kepada Malaysia! IRI hati dan DENGKI lagi!

    ReplyDelete
  6. ai tambah sayang d ama kamu indonsial .....

    ReplyDelete
  7. HI AREZEO yang bodoh dan INDONSIAL YG AANGKUH answer dounk...
    ENGGA ABIS PIKIR D:-) Kenapa orang India China dan seluruh dunia termasuk malaysia menyebut seni wax paiting itu dengan nama BATIK.
    konon katanya kata batik berasal dari Jawa ( Indonesia )

    wax paiting ni telah wujud sejak sebelum masihi (B.C.) kenapa wax paiting juga disebut BATIK..??? please answer D:-).

    ReplyDelete
  8. sabar ya anonymous. Pertanyaan saudara akan saya jawab dalam posting yang akan datang. Dan tunggu juga pendedahan bahawa perkataan BATIK bukan berasal dari bahasa Jawa. Nantikan postingannya minggu hadapan.

    Sementara itu, terimalah hakikat bahawa BATIK BUKAN ASLI INDONESIA.

    ReplyDelete
  9. batik n. bu'teek 1 method of dyeing textiles by applying wax to parts to be left uncoloured. 2 cloth so treated. [Javanese, = painted]

    dari oxford dictonary

    ReplyDelete
  10. The Meaning of the Word Batik

    Where does the word 'batik' come from? There are several theories on the origins of this craft. The word "batik" is Indonesian in origin. The word batik also occurs in Javanese as Ambatik, which actually means drawing and writing. Batik has evolved around the principle that wax and water repel each other, therefore an area of fabric that has been covered with wax is unable to accept dye. The Indonesian word "tik", meaning a drop (referring to the small drops of hot wax), shows how the word batik was derived.

    thank 4 ur understand !!

    ReplyDelete
  11. WAHAI INDON YANG BODOH DAN SIAL.

    telah aku katakan, INDON akan mencari idea lain utk menerangkan KETAMAKAN INDON lagi..

    biler isu BATIK bukan asal dari INDON ( INDON dah malu!)...di carik pulak perkataan BATIK!

    SO....BODOH
    ya udah..INDON makin BODOH!

    ReplyDelete
  12. woi malingsial sok pinter banget sih,udah cari belun dikamus-kamus seluruh dunia kata "batik" itu darimana? jadi jangan sok tau dasar IQ jongkok

    ReplyDelete
  13. emang sih satu2nya orang malingsial yang bodoh itu adalah initial INDONSIAL....BODOH ... IDIOT...N ...PECUNDANG..termasuk yang punya blog ini...

    ReplyDelete
  14. DIBAWAH INI MENUNJUKKAN LAGI KOMEN INDON YANG BODOH...SUDAH MALU KERANA KLAIM SEMUA MILIK INDON..

    YA UDAH: AKU KETAWAKAN SAJA INDON YANG BODOH AMAT INI..

    WEI..INDON..GEMPA BUMI LAGI SKALI !

    woi malingsial sok pinter banget sih,udah cari belun dikamus-kamus seluruh dunia kata "batik" itu darimana? jadi jangan sok tau dasar IQ jongkok

    emang sih satu2nya orang malingsial yang bodoh itu adalah initial INDONSIAL....BODOH ... IDIOT...N ...PECUNDANG..termasuk yang punya blog ini...

    ReplyDelete
  15. AH..... TIDAK PERLU DIPERDEBATKAN LAGI, SEMUA ORANG TAHU BAHWA "BATIK" BERASAL DARI INDONESIA TERUTAMA DARI JAWA. BAIK DI EROPA, AMERIKA, ASIA, AUSTRALIA, MAUPUN AFRIKA. BATIK TELAH BANYAK SIPERKENALKAN OLEH ORANG2 INDONESIA DI MANCANEGARA TERUTAMA MELALUI MEDIA TV MAUPUN RADIO NEGARA LUAR YANG MENYIARKAN SIARAN INTERNATIONAL YANG BERBAHASA INDONESIA (seperti VOA di Amerika, BBC di Inggris, Ranesi di Belanda, DW-RADIO di Jerman dan masih banyak lagi (radio dan televisi tersebut tidak ada siaran berbahasa Melayu, tidak percaya kunjungi websitenya)

    ORANG BARAT LEBIH MENGENAL BATIK BERASAL DARI INDONESIA DARIPADA "WAX PAINTING", MENGAPA KARENA "WAX PAINTING" LEBIH BERMAKNA GLOBAL DAN TIDAK MERUJUK PADA SUATU TRADISI DARI DAERAH ATAU NEGARA TERTENTU, SEDANGKAN "BATIK" BERMAKNA LOKAL TAPI GLOBAL, APA MAKSUDNYA? BATIK LEBIH DIKENAL SEBAGAI TRADISI LOKAL INDONESIA TAPI DIKENAL DISELURUH DUNIA.

    SAYA HERAN MENGAPA ORANG MALAYSIA TIDAK MEMPERKENALKAN SARONG (SARUNG DALAM BAHASA INDONESIA) DAN BAJU KURUNG KE DUNIA INTERNATIONAL SEBAGAI IDENTITAS BUDAYA MALAYSIA, MENGAPA LEBIH TERTARIK PADA BATIK YANG SUDAH JELAS TRADISI DARI ORANG JAWA. PADAHAL KITA TAHU BAHWA "SARONG" ADALAH PAKAIAN TRADISIONAL MELAYU YANG TIDAK BISA DIPISAHKAN DAN MENJADI CIRI UTAMA PAKAIAN LAKI2 ORANG MELAYU DISAMPING SONGKOKNYA BEGITU JUGA BAJU URUNG BAGI KAUM WANITA.

    JIKA SAYA MENJADI ORANG MELAYU MALAYSIA SAYA AKAN BANGGA DAN AKAN MEMPERKENALKAN SARONG SEBAGAI BAGIAN DARI PAKAIAN LAKI2 MELAYU DAN JUGA BAJU KURUNG SEBAGAI PAKAIAN WANITA MELAYU SEBAGAI IDENTITAS BANGSA MALAYSIA. MENGAPA? KITA TAHU BAHWA DUNIA LEBIH MENGENAL BUDAYA DAN TRADISI MELAYU DI MALAYSIA KETIMBANG DI INDONESIA, SINGAPURA, ATAUPUN BRUNEI DARUSALAM. BUKAN BEGITU?

    ReplyDelete
  16. Hi INDONSIAL .. I MISS U SO MUCH

    cem ni donk ..2day kata2 U kagak GALAK ...makin hari ai makin kangen d ama u
    ai mau makan inget kamu
    ai mau bobo inget kamu ..terusin d
    Ingat Kamu (Maia & Friends ) and
    kaulah Makhluk Tuhan Yang Paling Sexy wouw..wouw...

    -> katanya benci ma Indonesia ... kok nyanyi lagu Indonesia ???

    gimana sih ??? plin-plan deh !

    ReplyDelete
  17. kasihan yah malaysia ...

    punya warga negara seperti INDONSIAL...

    sebenarnya mungkin malaysia juga bukan negara yang buruk ... tapi ,, warga negara-nya yang seperti INDONSIAL yang membuat malaysia menjadi buruk... kan kasihan malaysia jadi malu karena punya warga negara seperti INDONSIAL YANG TIDAK PUNYA SOPAN SANTUN DAN TIDAK BERBUDI PEKERTI YANG BAIK ...YANG BISANYA MENGATAI INDONESIA ITU PERUSUH TAPI SEBENARNYA YANG LEBIH PERUSUH ITU DIA ... ITU BISA TERLIHAT DARI KATA-KATANYA ...

    COBA DEH INDONSIAL ...
    LIHAT SEKALI LAGI KATA-KATA YANG KAU TULIS ...
    SEPERTI ORANG TAK TERPELAJAR BUKAN ????

    ReplyDelete
  18. Sudahlah ...

    blog seperti ini hanya tipu muslihat untuk mengadu domba saja ...

    nanti bisa dilaporkan karena membuat perseteruan antara kedua belah pihak negara .

    ReplyDelete
  19. betul kata comment anonymous yang diatas ...

    INDONSIAL kok seperti tidak tepelajar ???

    bahasanya tidak menunjukkan kalau dia itu adalah seorang warga negara yang baik ...

    ReplyDelete
  20. betul...

    jangan - jangan ini hanyalah sarana untuk mengadu domba Indonesia dengan Malaysia ....????

    dan si INDONSIAL ini adalah tokoh yang dibuat untuk terus memprovokasi pertengkaran ...

    hati-hati INDONSIAL nanti kalau pada akhirnya blog ini di selidiki , anda bisa-bisa di tangkap dengan tuduhan provokator ...

    ReplyDelete
  21. BATIK MENURUT OXFORD DAN MERRIAM-WEBSTER:

    http://www.askoxford.com/concise_oed/batik?view=uk

    Compact Oxford English Dictionary


    batik

    /bteek/

    • noun a method (originating in Java) of producing coloured designs on cloth by waxing the parts not to be dyed.

    — ORIGIN from Javanese, ‘painted’.


    http://www.merriam-webster.com/dictionary/batik

    batik
    One entry found.

    batik

    Main Entry:
    ba·tik Listen to the pronunciation of batik Listen to the pronunciation of batik
    Pronunciation:
    \bə-ˈtēk, ˈba-tik\
    Function:
    noun
    Etymology:
    Javanese baṭik
    Date:
    1817

    1: a fabric printed by an Indonesian method of hand-printing textiles by coating with wax the parts not to be dyed; also : the method itself2: a design executed in batik

    ReplyDelete
  22. jangan2 INDONSIAL tuch orang yang paling dicari oleh indonesia asal MALINGSIA...yang bikin rusuh disini... yang satunya kan udah ketembak.... ayo AREZEO kau lacak tuch INDONSIAL...siapa tau kau dapat hadiah....dan bikin dunia DAMAI

    ReplyDelete
  23. entah-entah, batik memang origin India. Tetapi mereka menyalak2 meng'klaim' perkataan batik diambil dari perkataan Indon.

    ReplyDelete
  24. Sila lihat lagi blog mengenai pizza.

    kalau sekarang dunia lebih kenal batik berasal dari Indonesia, kenapa harus nak dinafikan?

    sama sajalah dengan pizza itu, bukan dari Italia, namun karena kerja keras dari Italia, justru Italia yang jadi lebih dikenal. itulah analogi yang cocok untuk batik Indonesia.

    Gimana sih...

    o ya, sila lihat Merriam-Webster itu aja deh atau yang ini http://www.answers.com/topic/batik
    ...biar kebuka matanya kalau dunia pun mengakui Indonesia yang telah mengembangbesarkan Batik itu sehingga menyebar keseluruh dunia seperti Italia dengan pizza-nya. Sampai Cina dan India pun guna istilah itu.

    da-da...aku off dulu dari blog caur ini...aku nak pergi wisata ke Bali selama seminggu (penat sangat, dari mendaki gunung besok hari Minggu langsung ke Bali).... :)

    ReplyDelete
  25. Batik asli Indonesia!
    Those chinese batik and batik saree is just ordinary wax painting! Not batik!

    May I reminded that batik is from javanese word. And those chinese and indian just try to use the already well known 'batik' word so that their wax painting could became as famous as javanese batik. It's still OK that they use the word 'batik saree' or 'Chinese batik', not just batik. What does it mean? It means they respect the origin of the worda and they just try to have a word that resemble their wax painting art. just like calling spaghetti as "western noodle" with western followed by noodle meaning it is something like 'noodle' that came from western.

    But with malaysia? Geezz... calling it just 'batik' as though it is their traditional art and the word is native to them. Lihat kutipan website batik saree:
    "Batik in Malaysia is a recent entrant as late as 1913. It has now become a prime economic earner for the country. Kelantan in western Malaysia is the home of Malaysian batik.Since it is a recently acquired art, IT HAS NO TRADITION TO FALL BACK ON."

    ReplyDelete
  26. to hand15:

    Kalau India atau China boleh menggunakan perkataan batik untuk seni wax painting mereka dan menggelarnya 'Indian batik' atau 'Chinese batik', mengapa tidak bagi Malaysia?

    Untuk pengetahuan anda, seni batik Malaysia seperti corak dan penggunaan warna berbeza dengan batik Indonesia walaupun teknik yg digunakan sama iaitu menggunakan blok atau canting.

    Saya percaya jika kita ingin membuat batik/wax painting, kita memerlukan alat khas seperti canting untuk melukis corak2 menggunakan lilin panas. Mungkin di India mahupun China alat itu tidak digelar 'canting' atau mungkin bentuknya berbeza. Tetapi fungsinya sama iaitu untuk melukis corak menggunakan lilin panas.

    Rakyat Malaysia apabila mempromosikan batiknya di luar negara, mereka akan menggunakan frasa 'batik Malaysia' bukan sekadar batik. Hal ini kerana mereka tahu terdapat batik Indonesia. Anda jangan salah faham. Rakyat Malaysia mahupun kerajaannya akan menggunakan perkataan/frasa 'batik Malaysia' untuk mempromosikan batik keluarannya. Malaysia masih mengakui kewujudan malah mengimport batik Indonesia..

    Adakah Malaysia pernah mengatakan bahawa 'batik' itu berasal dari Malaysia? Malaysia cuma mengatakan bahawa 'batik Malaysia' berasal dari Malaysia..bukan batik.

    Namun di kalangan rakyat Malaysia, kami tidaklah menyebut kain batik Malaysia atau kain batik Indonesia. Cuma sekadar kain batik/batik sahaja. Yang memebezakannya ialah corak, harga dan tempatnya dibuat..

    Saya lihat, pers anda (WRI) gemar mengapi-apikan isu seperti ini. Setelah saya meneliti blog arezeo ini, saya dapati isu adu domba ini bermula dgn tuntutan Indonesia terhadap lagu Rasa Sayang(e) yg dimulakan, diapi-apikan oleh media Indonesia. So kiranya blog ini sebagai counter fight terhadap pers Indonesia.

    Rakyat Malaysia kebanyakannya gemar akan batik Malaysia moden/kontemporari. Batik moden ini tidak dipakai sebagai kain basahan. Batik ini dijadikan baju kurung, baju batik untuk lelaki, kebaya, blaus etc. untuk dipakai ke tempat kerja atau menghadiri majlis2/kenduri2..Kebanyakan batik moden ini menggunakan kain sutera.
    Corak batik moden ini berbeza dengan batik biasa. Batik moden Malaysia ini banyak menggunakan corak abstrak..

    Saya ingin bertanya, adakah industri batik Indonesia akan tergugat dengan kehadiran batik Malaysia? Saya kira tidak kerana batik kita berbeza! Mungkin ada yang sama tetapi kebanyakannya berbeza. Jika anda arif tentang seni batik, anda pasti dapat membezakan batik Indonesia dengan batik Malaysia..

    ReplyDelete
  27. Dear all...indonesia jeles gan malaysia coz AIR ASIA , ASTRO , PLUS, PETRONAS, SIME Plantation cube exploit negara mereka...Penjajahan yg berorientasikan GLOBALISASI...

    ReplyDelete
  28. rancak benar ye mereka duk claim segalanya milik mereka...

    gini lah.. tulung lah claim balik segala pendatang yang halal dan haram tu dari sini... semak lah.. buat tambah statistik jenayah je...

    cepat lah claim balik weh!!!

    ReplyDelete
  29. Sikap orang Indon menunjukkan mentaliti mereka banyak dipengaurhi oleh drama indon(atau sinetron dlm bhs indon)yg sering memaparkan konflik pergaduhan, iri hati, dengki mengdengki, merebut harta, membuli, etc....drama mereka telah berjaya menjadikan mentaliti orang indon mentaliti kelas bawahan dan orang2 hina!

    Atau memang drama2 seperti itu menggambarkan realiti sebenarnya masyarakat Indon yg suka bergaduh, iri hati, etc?

    ReplyDelete
  30. Ya betul apa yang desember ceria katakan bahawa Indonesia mengembangkan industri batik. Tetapi ingat, batik BUKAN ASLI INDONESIA.

    ReplyDelete
  31. LAKNAT KAMU AREZEO!

    KAMU BILANG BATIK BUKAN ASLI INDONESIA! BATIK ITU KARYA ORANG JAWA! SETIAP MOTIF MEMILIKI ARTI YANG SANGAT SAKRAL!

    BERANI2NYA KAMU BILANG BUKAN ASLI INDONESIA! HATI2 DENGAN MULUT DAN LIDAHMU! SUNGGUH LAKNAT KAMU AREZEO! BICARA ATAS NAMA APA KAMU! PUNYA TUHAN JUGA BELUM TENTU KAMU!

    ReplyDelete
  32. Bukan saya yang bilang Batik Bukan Asli Indonesia, tetapi situs-situs yang saya senaraikan di atas yang bilang Batik Bukan Asli Indonesia.

    Nampaknya anonymous masih belum memahami sepenuhnya posting di atas. Sila baca dan fahami postingan di atas sebelum memberi komen. Terima kasih

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  34. SIAPA BILANG BATIT DARI INDONESIA , JELAS2 BATIT " BAU TITIT " DARI ..MALINGSIA...
    KALO BATIK JELAS TRULY INDONESIA ...ORANG MALINGSIA TAK PUNYA SENI BUDAYA SENDIRI , RAKYATNYA JUGA KAGAK ADA YG ORIGINAL SEMUANYA IMITASI ..MELAYU DARI SUMATRA ...CHINA DAN INDIA JELAS DR SONO

    ReplyDelete
  35. "GANYANG MALAYSIA"
    Slogan ini harusnya dilaksanakan negara kami pada orde presiden SOEKARNO..hny karena kasihan maka malaysia sekarang tumbuh menjadi negara besar yg hidup dari mencuri/maling!

    ReplyDelete
  36. INDON MALING!! INDON MALING!! INDON MALING!!! INDON MALING KEBUDAYAAN BATIK INDIA.

    INDON TUKANG CLAIM KEBUDAYAAN BATIK

    INDON TUKANG CLAIM KEBUDAYAAN BATIK

    INDONG NYOLONG!!! INDON NYOLONG!!

    INDONMALING TUKANG CLAIM!!!

    ReplyDelete
  37. Gardening set ngan tong gas pun mau 'maling' ke? hahaha...

    klaka la pencuri2 ni..kalo nak mencuri sangat, pi la rompak bank..ini tak. Tong gas yg dicuri..
    bodoh btol!

    ReplyDelete
  38. TO ALL INDONS!!!!

    Please read the comment posted by amar182 above (keseluruhannya)...

    I think that should explain everything...

    Thanks amar182!!!

    ReplyDelete
  39. INDONS THE BARBARIAN...!!

    ReplyDelete
  40. to all indons,

    Jangan fikir kamu sahaja yg mempunyai budaya! kita semua di Nusantara mempunyai budaya masing-masing. Siam budaya mereka lebih hebat! Even masyarakat di Borneo pun ada budaya mereka. Kami di Semenanjung Malaysia sememangnya kaya dengan budaya. di bahagian pantai timur semenajung seperti Kelantan dan Terengganu, kaya dengan budaya dan kesenian. Harus di ingat, Kelantan dan Terengganu sebahagian dari kawasan kesultanan Patani yg hebat suatu ketika dulu....Budaya kami lebih hebat dari budaya kamu di Jawa sana!

    Soalnya sekarang, jika sesebuah negara itu memiliki sesebuah budaya, seharusnya itu budaya mereka. walau dari mana pun mmereka berasal. Sebagai contoh, orang Minang di Malaysia, yea...budaya itu budaya mereka, sebab mereka orang Minang, walaupun betul orang minang berasal dari Sumatera, tp mereka datang ke semenanjung dan mereka membawa bersama budaya mereka. Dah semestinya mereka berhak keatas budaya mereka. Begitu juga dgn orang jawa yg datang ke Johor dan membawa budaya mereka ke Johor. mereka membawa masuk tarian kuda kepang, yeaa itu budaya mereka...dan mereka akhirnya menjadi wargeneraga Malaysia. jadi, budaya itu menjadi sebahagian budaya Malaysia...

    Sebetulnya, kita semua di nusantara, kita berkongsi budaya! the keyword is "KONGSI" atau SHARING budaya. Jadi seharusnya tidak perlu timbul soal siapa mahu claim budaya siapa...jangan jadi bodoh!

    ReplyDelete
  41. ANALISA ORANG BODOH ...
    BATIK BUKAN ASLI INDONESIA

    TEMAN2 DARI INDONESIA...DULU JAMAN KITA BELUM MENGENAL BOM ...APAKAH PIHAK MALINGSIA BEKOAR -KOAR PROMOSI TENTANG INDUSTRI PARIWISATA TERMASUK SENI BUDAYANYA ( BATIK BARONGAN RASA SAYANGE DLL ) ????
    DAN HI ...ORANG MALINGSIA SIAPA DALANG SEMUA BOM DISELURUH INDONESIA ...??
    KALO INDUSTRI PARIWISATA DIMALINGSIA MAJU DAN BANYAK TURIS KESONO APAKAH ANDA TIDAK TAKUT NEGARA ANDA DIBOM SEPERTI INDONESIA YANG KATANYA BENCI SAMA ORANG BULE ...???

    PERTANYAAN KENAPA DALANG BOM DIINDONESIA DARI MALINGSIA ? DAN APAKAH ORANG BULE TIDAK ADA DIMALINGSIA DAN KENAPA MALINGSIA TIDAK PERNAH KENA BOM TERORIS...
    DAN KENAPA SEJAK BALI DIBOM BEKALI-KALI MALINGSIA GENCAR PROMOSI BUDAYA DAN PARIWISATANYA ??? KARENA MALINGSIA NEGARA PALING AMAN DIDUNIA...

    BATIK MEMANG ASLI INDONESIA TETAPI SECARA DUNIA MALINGSIA MENGAKUI BATIK BERASAL DARINYA... KARENA NAMA INDONESIA TELAH DIKUBURKAN OLEH BOMMMMMM.....

    THANKS ...BUAT ANALISA ORANG BODOH... PEACE..

    ReplyDelete
  42. Sial nyer INDON, datang negare aku asyik buat jahat. Nasib baik 3 ekor penyamun ni mati kena bunuh, syabas polis Malaysia.
    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0226&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_02.htm

    ReplyDelete
  43. BATIK:

    http://www.youtube.com/watch?v=DD_tFMZhnQw

    ReplyDelete
  44. orang lain sibuk memajukan negeri mereka. eh ini si author malah sibuk mencari kesalahan2 Indonesia.

    Pathetic banget.

    Don't u have ur own mirror???

    ReplyDelete
  45. orang lain sibuk memajukan negeri mereka. eh ini si author malah sibuk mencari kesalahan2 Indonesia.

    Pathetic banget.

    Don't u have ur own mirror???

    KOMEN TASYA...

    HELLO! INDON!...adakah kamu memajukan negeri kamu sendiri?? sedangkan INDON mmg terkenal dengan KEMISKINAN tahap LONGKANG.
    Penjara kamu saja sudah penuh INDON>..maksudnya kamu mmg INDON PENJENAYAH...
    PEnjenayah batik pun sama...bukan dari INDON kok Ngaku INDON!

    alangkah BODOH!

    ya udah: INDON makin SIALAN deh!

    ReplyDelete
  46. Astagfirullah...apa memang kita yang dilahirkan di satu Nusantara ini harus HANCUR SEPERTI INI?

    Kami di Indonesia memang mengakui lupa untuk selalu belajar menjadi lebih lagi..tapi, setelah Malaysia berkembang dan terus maju, wajarkah bila rakyatnya semena-mena terhadap kami?

    Kami tidak akan memohon, pantang bagi kami sebagai bangsa yang besar mengemis, meskipun kami sedang terjerembab ke lubang nan dalam dan mayoritas hanya berusaha cari selamat sendiri-sendiri.

    Tp, cobalah berpikir secara garis besar. Kita sebagai bangsa satu nusa bersama Brunei & Singapore, diberkahi kekayaan alam dan budaya luar biasa yang unik & mustahil ada duanya di dunia. Anugerah itu mengandung potensi besar bagi kita untuk menjadi kekuatan dunia. Dan saya percaya, apa yang ada dalam satu wilayah, akan bisa dilihat dengan lebih cermat oleh mereka yang berada di luar wilayah tersebut.

    Tuhan maha adil. Mereka yang tidak dianugerahi kekayaan alam & budaya, diberkahi kepintaran lebih untuk mengembangkan ilmu pengetahuan & teknologi.

    Saya tidak menunjuk. Tp saya percaya mereka di luar Nusantara banyak yang tergiur dengan kekayaan di dalam sini dan berusaha 'mengeruk' untuk kepentingan mereka sendiri bermodalkan ilmu pengetahuan dan teknologi itu!

    Dan mereka sedang menuju arah yang benar bila melihat apa yang terjadi pada 2 pemilik terbesar Nusantara yang dahulu padu nan jaya raya ini.

    Astagfirullah.....

    ReplyDelete
  47. Hi korang sumer, aku ni orang Indon tau. Tapi malu nak mengaku. Aku lahir kat M'sia tapi mak bapak aku indon. Kitorang lagi bangge kalu kitorang ckp kitorang ni org MALAYSIA. Kitorang malu jadi indon tau. Ehhhh, geli la nak balik INDON, kotor, saye bangge jadi org Malaysia walaupon saye keturunan INDON. Indonesia ni, rakyat berpecah belah, miskin plak tu, dahla ramai yang bodoh. Asyik nak gaduh jer, mane nak maju.
    Sebab tu mak bapak aku dtg Malaysia cari nafkah kat sini, orang Malaysia banyak yang baik tau. I love MALAYSIA. Mak bapak aku pon malu nak ngaku INDON, hehehehe.

    ReplyDelete
  48. wah-wah...perkelahian makin seru saja sejak aku tidak lihat laman ini (maklum bali memang sangatlah eksotis, puas satu minggu setengah disitu)

    Nah, kalau pizza saja yang katanya bukan asli dari Italia bisa dipatenkan oleh Italia dan dunia mengakui itu sebagai makanan asli Italia, (ayo sila baca lagi blog sebelumya dari teman-teman Indo yang lain), kalau Ayam Goreng sudah dibentuk bermacam-macam menjadi Texas Fried Chicken atau Ayam Kentucky Fried Chicken bisa dipatenkan dan diakui dunia menjadi makanan original Amerika Syarikat...

    Kenape tidak dengan Batik yang identik dengan Indonesia?...(bukan India yang identik dengan Sarinya atau Cina dengan Jubahnya)... :)

    Batik identik dengan Malaysia????????...ah jangan bercanda ah, baru pulang nih...don't ruin my post holiday nuisance...

    Arez, sekali-sekali datanglah awak ke Bali...tak menyesal awak... :)

    ReplyDelete
  49. ya ampun! hal sepele begini jadi heboh malah jadi gerakan anti-malaysia? gw lagi malu nih krn media indonesia lebih suka maen bom asap dengan isu ini ketimbang isu imperialis amerika. ternyata rp turun krn menyimpan byk kertas hijau petrodollar ga jadi isu

    ReplyDelete
  50. Msia menggunakan corak yang berbeza dengan indon untuk ke bawa ke pentas antarabangsa. Bukankah Msia sudah ada corak 'identik'nya yang tersendiri? Aku lebih percaya batik dari India, walaupun namanya 'wax painting' tapi apa lagi teknik melukis yang menggunakan wax? nama batik tak penting kerana org Indon boleh namakan apa sahaja. Aku akui kita tak mengaku batik berasal dari Msia, tetapi Indon biarlah tahu asal-usul baru nak menegakkan benang yang basah weiiii...apa nak heran kerana sewaktu Tanah Melayu dalam proses mendaulatkan bahasa Melayu, kita banyak menggunakan perkataan awal yang diambil dari Indonesia, contohnya 'pawagam' (panggung wayang gambar), 'kugiran'(kumpulan gitar rancak) dan seumpamanya. Lihat secara objektif sesuatu isu, jangan main bertekak aja. batik Msia dan Indon ada identiti yang berbeza sekarang untuk diperjuangkan di peringkat antarabangsa. Idea mengetengahkan kain sarung dan baju kurung ke peringkat antarabangsa adalah bagus, namun aku curiga nanti Indon akan dakwa kain sarung origin dari depa juga! Msia mempopularkan corak dan motif, bukan cutting okai? Namun pereka2 tenpatan banyak mengadaptasi cutting kebaya, kaftan, dsb dalam rekaan yang dibawa ke peringkat antarabangsa, cth Rizalman, Kirana, Bernard Chandran. Cheers......

    ReplyDelete
  51. SEBELUMNYA DI INDONESIA HANYA MENGENAL DUA ISTILAH UNTUK BATIK, YAITU "BATIK TULIS" DAN "BATIK CAP". BARULAH SETELAH MALAYSIA JUGA MENYATAKAN DIRI BAHWA MEREKA JUGA PUNYA "BATIK MALAYSIA" BARULAH DI INDONESIA JUGA MUNCUL ISTILAH "BATIK INDONESIA".

    SELAIN ITU ORANG INDONESIA LEBIH FAMILIAR DENGAN ISTILAH "BATIK" SAJA DARIPADA "BATIK INDONESIA" KARENA ORANG INDONESIA PERCAYA BAHWA BATIK SAMA DENGAN INDONESIA, JADI TIDAKLAH PERLU MENGATAKAN "BATIK INDONESIA".

    ORANG INDONESIA LEBIH SUKA MENYEBUT BATIK DENGAN ISTILAH BATIK PEKALONGAN, BATIK SOLO, BATIK YOGYA, BATIK CIREBON, DAN YANG LAINNYA SESUAI DENGAN CORAK/MOTIF DAN DAERAH ASALNYA.

    CONTOH BATIK YOGYA; MOTIF PARANG RUSAK, BATIK CIREBON: MOTIF MEGA MENDUNG DAN LAIN-LAIN.

    ReplyDelete
  52. Kain batik sutera sulam organza, cantik bermutu dari Indonesia. Kunjungi kedai online kami. http://jelitayucollection.blogspot.com

    ReplyDelete
  53. eh anjing lo malaysia tai.... berak aja lo di kebon...

    ReplyDelete
  54. EH BEGO BATIK KAN MACEM2 UKIRAN NYA! DASAR TOLOL! INDONESIA PUNYA UKIRAN BATIK SENDIRI! GAK KAYAK NEGARA LO! MALA**IA

    ReplyDelete
  55. good effort la arezeo!! congrattss..

    by the way, aku tak paham, ape la puak2 sebrang ni dok menyalak sana sini ni.. who cares batik ni asal mana. in fact, sape kat malaysia ni nk pakai baju batik indon. sgt beza dgn batik malaysia hokeyyy.. batik indon takde sape pon nak pakai ye.sgt memalukannn la. mcm ala2 nk main wayang kulit gitu hahahaha

    ReplyDelete
  56. Jangan sombong banget wahai malaysia, warga kalian juga membeli BATIK KE BANDUNG kalau tak mau menerima batik itu dr INDONESIA jangan cemburu gitu donk. KAlian aja yang salah..malaysia itu kan miskin budaya,,, semuanya ASLI INDONESIA 99%, kalian negara plagiat aja dibanggakan apalagi belum merdeka, teruk lah punya negara.

    ReplyDelete
  57. Haha, indon trully a maling country. Not Malaysia! hahaha

    ReplyDelete
  58. Kenapa sih ada lagi blog kya gini... hanya menyalakan api kemarahan kedua negara... aku pikir yang buat ini "sangat benci Indonesia"... di topix ada forumer-forumer malaysia yang sering berkata "ngapain sih bergaduh??" blog ini jawabannya... blog kya gini provokatornya...

    ReplyDelete
  59. Blog ini bukan menyalakan api kemarahan. Tujuan postingan ini diwujudkan adalah untuk memberi keterangan sebenar tentang asal usul batik yang sebenarnya. Sekiranya anda tidak dapat menerima fakta, terserah....

    ReplyDelete
  60. saya orang indonesia ..
    walaupun batik asalnya dari india,,negara kami lebih maju dari mereka,,tanpa batik pun kita bisa maju..
    saya juga ga tau kenapa orang indonesia mempermasalahkan ini,,india juga ga marah kalau lagu dangdut indonesia mirip dengan lagu india,,indian ga marah kalau seluruh rakyat dunia merokok padahal itu budaya indian,,amerika ga marah kalau band2 di dunia menggunakan alat musik yang asalnya dari negara mereka..etc..
    saya yakin indonesia bisa lebih maju walaupun tanpa batik..

    lebih baik kita damai ,, jangan sampai ada perang .. kenapa selalu negara dari asia yang bermusuhan (korea selatan & korea utara , israel & palestina , etc) .. kalau indonesia & malaysia juga bermusuhan ,, bukan hanya reputasi negara yang dipertaruhkan , tapi juga reputasi asia ..

    salam damai dari rakyat indonesia ..

    ReplyDelete
  61. arezeo said...

    Blog ini bukan menyalakan api kemarahan. Tujuan postingan ini diwujudkan adalah untuk memberi keterangan sebenar tentang asal usul batik yang sebenarnya. Sekiranya anda tidak dapat menerima FAKTA, terserah....
    ............................................
    well, everything's blurry in online world my friend....
    you can't always count on the facts you got in internet..

    to INDONSIAL
    where did you study my friend?
    the more you speak, the less your thoughts sound...

    ReplyDelete
  62. nape lah dok gaduh sapa punya batik sapa punya lagu, sapa punya rendang sapa punya sate, musuh org islam adalah kaum kafir dan juga yahudi laknatullah, selagi kita ni seagama maknanya kita ni bersaudara, nape nak gaduh pada benda yg xpenting. bukak laaaa otak korang tu jgn jadi bodoh sgt

    ReplyDelete
  63. From amar 182:

    Kalau India atau China boleh menggunakan perkataan batik untuk seni wax painting mereka dan menggelarnya 'Indian batik' atau 'Chinese batik', mengapa tidak bagi Malaysia?

    Untuk pengetahuan anda, seni batik Malaysia seperti corak dan penggunaan warna berbeza dengan batik Indonesia walaupun teknik yg digunakan sama iaitu menggunakan blok atau canting.

    Saya percaya jika kita ingin membuat batik/wax painting, kita memerlukan alat khas seperti canting untuk melukis corak2 menggunakan lilin panas. Mungkin di India mahupun China alat itu tidak digelar 'canting' atau mungkin bentuknya berbeza. Tetapi fungsinya sama iaitu untuk melukis corak menggunakan lilin panas.

    Rakyat Malaysia apabila mempromosikan batiknya di luar negara, mereka akan menggunakan frasa 'batik Malaysia' bukan sekadar batik. Hal ini kerana mereka tahu terdapat batik Indonesia. Anda jangan salah faham. Rakyat Malaysia mahupun kerajaannya akan menggunakan perkataan/frasa 'batik Malaysia' untuk mempromosikan batik keluarannya. Malaysia masih mengakui kewujudan malah mengimport batik Indonesia..

    Adakah Malaysia pernah mengatakan bahawa 'batik' itu berasal dari Malaysia? Malaysia cuma mengatakan bahawa 'batik Malaysia' berasal dari Malaysia..bukan batik.

    Namun di kalangan rakyat Malaysia, kami tidaklah menyebut kain batik Malaysia atau kain batik Indonesia. Cuma sekadar kain batik/batik sahaja. Yang memebezakannya ialah corak, harga dan tempatnya dibuat..

    Saya lihat, pers anda (WRI) gemar mengapi-apikan isu seperti ini. Setelah saya meneliti blog arezeo ini, saya dapati isu adu domba ini bermula dgn tuntutan Indonesia terhadap lagu Rasa Sayang(e) yg dimulakan, diapi-apikan oleh media Indonesia. So kiranya blog ini sebagai counter fight terhadap pers Indonesia.

    Rakyat Malaysia kebanyakannya gemar akan batik Malaysia moden/kontemporari. Batik moden ini tidak dipakai sebagai kain basahan. Batik ini dijadikan baju kurung, baju batik untuk lelaki, kebaya, blaus etc. untuk dipakai ke tempat kerja atau menghadiri majlis2/kenduri2..Kebanyakan batik moden ini menggunakan kain sutera.
    Corak batik moden ini berbeza dengan batik biasa. Batik moden Malaysia ini banyak menggunakan corak abstrak..

    Saya ingin bertanya, adakah industri batik Indonesia akan tergugat dengan kehadiran batik Malaysia? Saya kira tidak kerana batik kita berbeza! Mungkin ada yang sama tetapi kebanyakannya berbeza. Jika anda arif tentang seni batik, anda pasti dapat membezakan batik Indonesia dengan batik Malaysia..
    ------------------------------------------------
    I like this one.. kami ada corak tersendiri dan dapat membezakan antara seni malaysia dan seni indonesia.

    ReplyDelete
  64. From Anonymous:

    saya orang indonesia ..
    walaupun batik asalnya dari india,,negara kami lebih maju dari mereka,,tanpa batik pun kita bisa maju..
    saya juga ga tau kenapa orang indonesia mempermasalahkan ini,,india juga ga marah kalau lagu dangdut indonesia mirip dengan lagu india,,indian ga marah kalau seluruh rakyat dunia merokok padahal itu budaya indian,,amerika ga marah kalau band2 di dunia menggunakan alat musik yang asalnya dari negara mereka..etc..
    saya yakin indonesia bisa lebih maju walaupun tanpa batik..

    lebih baik kita damai ,, jangan sampai ada perang .. kenapa selalu negara dari asia yang bermusuhan (korea selatan & korea utara , israel & palestina , etc) .. kalau indonesia & malaysia juga bermusuhan ,, bukan hanya reputasi negara yang dipertaruhkan , tapi juga reputasi asia ..

    salam damai dari rakyat indonesia ..
    ==============================================
    Salam damai dari Malaysia juga.
    dari analisis saya, semua ini berlaku dari gembar gembur media yang mengaut keuntungan dengan menaikkan api kemarahan antara rakyat dua negara dan akan membantutkan perkembangan idea. Adakah kamu orang perasan bahawa minyak sawit sangat dan akan bernilai pada masa hadapan? Mungkin ini juga perancangan awal Yahudi sebagai langkah awal mendominasi ekonomi asia. Semua propaganda yang dibuat hanya akan menguntungkan pihak ketiga..

    Salam dari Malaysia

    ReplyDelete