Thursday 28 February 2008

Indonesia Republik Aborsi

Jika di Pavilion, Kuala Lumpur terdapat Food Republic di mana kita boleh menikmati pelbagai jenis makanan, Indonesia pula boleh diberi nama julukan baru republik aborsi.

Apa tidaknya, sikap kejam yang ditonjolkan oleh rakyat negara jiran kita, Indonesia tidak hanya pada sikap mereka yang suka merusuh dan membuat kerosakan malah melibatkan nyawa insan yang tidak berdosa.

Baru2 ini, Buletin Utama TV3 melaporkan 2.5 juta kes pengguguran bayi (aborsi) berlaku setiap tahun di negara republik itu. Tonton klip video sebelah yang dipetik dari Buletin Utama 24 Februari 2008

Angka yang sudah pasti menakutkan. Cuba bayangkan 2.5 juta bayi digugurkan setiap tahun di negara itu. Tambah mengejutkan apabila angka 2.5 juta itu tidak termasuk pengguguran yang dilakukan oleh dukun (bidan kampung).

Malah menurut WHO, 20-60 peratus daripada jumlah itu dilakukan secara sukarela! Sudah hilangkah sikap berperikemanusiaan dalam diri mereka?

Yang pasti memalukan Indonesia ialah apabila sikap kejam dan tidak bertamadun ini mendapat perhatian akhbar2 seluruh dunia. Klik gambar untuk berita penuh.

2.5 juta aborsi ini turut membimbangkan media negara Indonesia. Klik gambar untuk berita penuh.

Kejam kan Indonesia? Sewenang2nya rakyat Indonesia membunuh lebih daripada 2.5 juta bayi setiap tahun!!

p/s - Ingatkan pers Indonesia hanya tahu membincangkan soal tempeh dan kunyit, rupanya masih ada sedikit kewarasan mereka. Persoalannya, masihkah dunia mahu menyokong Tahun Kunjungan Wisata negara aborsi?

27 comments:

  1. itulah kebebasan pers di Indonesia, mengungkap fakta apa adanya tanpa di tutup-tutupi sedikitpun. Dan ingat pers Indonesia tidak ada campur tangan pemerintah SAMA SEKALI. Tidak seperti di Malaysia semua pemberitaan pers harus di filter dulu oleh pemerintah sebelum dipublikasikan. Sehingga anda tahu sendiri semua pemberitaan tentang Malaysia hanya yang bagus2nya saja, tanpa ada cacat sedikitpun, seolah2 Malaysia adalah negara yang damai sejahtera. Padahal OMONG KOSONG!

    ReplyDelete
  2. Abis gimana Donk...kalo ML pake SARONG ( asli Malaysia ) alias KONDOM..... engga enak...daripada hubungan sejenis...mendingan ABORSI D:-)

    ReplyDelete
  3. Bukan apa... Rakyat Indonesia terlalu ramai dan penawaran nisbah lowongan kerja yang ditawarkan amat tidak sebanding dengan jumlah penduduknya. Dengan itu aktiviti "buat anak" merupakan alternatif hiburan jenis murah meriah selain dapat melupakan masaalah finansial (kewangan) yang menyelimuti kebanyakan penduduknya.

    Mengenai kebebasan Pers di Malaysia, yang kita ketahui Malaysia sudah mengamalkannya berpuluh tahun yang lalu. Cuba kalian orang Indon datang kemari dan lawati kiosk kecil, supermarket dan pasar raya besar beserta gedung-2 kerajaan. penjual majalah sepertinya tidak rasa terancam menjual koran-koran yang terang-terangan "menghantam" pemerintah secara langsung, ayat-ayat seperti "kerajaan pembohong besar" atau "Ahmad Badawi menipu rakyat", kerajaan BN mengamalkan rasuah dan sebagainya mewarnai kepala tajuk akhbar-2 tempatan yang bebas dipampang dimata umum.

    Saya pernah ke Indonesia beberapa kali dan tidak pernah melihat di tajuk akhbar-2 (Pers) kalian terang-terangan bertajuk "SBY menipu rakyat" "Pemerintah makan duit rakyat" dan seumpamanya. Terkadang saya tertanya dimanakah kebebesan Pers kalian?. Mungkin juga pemerintah Indon bersih dari kesilapan. Maaf jika saya menilai pers dan koran yang berada di sekitar kawasan di Jakarta dan Bali sahaja. Yang saya lihat Kebebasan Pers Indons hanya berani mengutuk Malaysia dan perkara-perkara yang tidak sedikit pun menyentuh pemerintah kalian dan tidak terlalu terbuka seperti yang kalian banggakan.

    Di Malaysia banyak berita mengenai kes pembuangan bayi dan sebagainya. ia termasuk kerosakan akhlak remaja iaitu jenayah (Kriminal) dan sebagainya. Kita disini pun tahu mengenai perkara itu. Tidak memungkinkan kerajaan Malaysia menyiarkan berita manis sedangkan apa yang kami alami sebaliknya. Menyatakan pemberita diMalaysia hanya menunjukan yang manis-2 sahaja adalah tidak berasas sama sekali.

    Untuk mengimbangi kenyataan ini dan jika diperhitungkan secara kasar jumlah 2.5 juta anak yang digugurkan merupakan 1 persen dari keseluruhan penduduk Indon yang mempunyai jumlah 250 Juta. Kalau di Malaysia sendiri yang mempunyai penduduk 25 juta orang. Cukup 25 ribu untuk menjadikan 1 persen. Mungkin ada dinegara lain mengalami keguguran lebih dari 2 persen dari jumlah penduduknya. Jadi melabelkan mereka sebagai Republik of Abortion adalah tidak wajar sama sekali. Terasa seperti tidak adil layaknya.

    Nurkilan dari Malaysia...

    ReplyDelete
  4. Untuk mengimbangi kenyataan ini dan jika diperhitungkan secara kasar jumlah 2.5 juta anak yang digugurkan merupakan 1 persen dari keseluruhan penduduk Indon yang mempunyai jumlah 250 Juta. Kalau di Malaysia sendiri yang mempunyai penduduk 25 juta orang. Cukup 25 ribu untuk menjadikan 1 persen. Mungkin ada dinegara lain mengalami keguguran lebih dari 2 persen dari jumlah penduduknya. Jadi melabelkan mereka sebagai Republik of Abortion adalah tidak wajar sama sekali. Terasa seperti tidak adil layaknya.

    Nurkilan dari Malaysia...

    WAH... INI BARU ORANG MALAYSIA TULEN .... SALUT DECH BUAT ANDA Nurkilan... PEACE...ENGGA S'PERTI YANG PUNYA BLOG INI ALWAYS TELLING UGLY STORY ABOUT INDONESIA ... PADAHAL ORANG INDONESIA PONTENSI BUAT MALAYSIA DARI SEGI PARIWISATA STUDY N YANG KONTROVERSI TKW/TKI ....COBA XX YG PUNYA BLOG INI BIKIN BERITA BAGUS TTG INDONESIA .... AI TUNGGU YA ...
    MAU WISATA KE INDONESIA DATANG KE PULAU KU YA...DISINI KITA MASIH SERUMPUN ...BISA BAHASA MALAY....LOH..http://www.belitungisland.com/ AND http://www.indonesia-tourism.com/bangka-belitung/bangka.html

    ReplyDelete
  5. Anonymous,

    Aku tengok 'Nukilan Dari Malaysia' punyer bahasa pun aku dah tahu dier dari Malaysia ke ataupun Indon.

    Kalo orang Malaysia, dey all xkan tulis camtu..Cth: tidak sebanding adalah tidak setanding, masaalah finansial=masalah kewangan,kalian=korang,menghantam=menghentam,

    Ataupun, maybe orang Malaysia nih banyak sangat bergaul dengan orang Indon kot... biarlah.

    "Peace"

    ReplyDelete
  6. Kalo Kuala Lumpur terdapat Food Republic di Jakarta ada REPUBLIK CINTA milik Dewa 19 salah satu lsongnya sesuai denga tajuk AREZEO simak D:-))))

    Sedang Ingin Bercinta

    Setiap ada kamu
    mengapa jantungku ini
    berdetak lebih kencang
    seperti genderang mau perang

    Setiap ada kamu
    mengapa darahku mengalir lebih cepat
    Dari ujung kaki ke ujung kepala

    Setiap ada kamu
    otak ku berpikir
    bagaimana caranya untuk berdua bersama kamu

    AKU SEDANG INGIN BERCINTA KARENA
    MUNGKIN ADA KAMU DISINI…AKU INGIN...

    " Eh...mas...koq jadi lagi sih..anak..kitakan sudah ada 12 org..gimana donk..." Abis gimana donk neng TEMBAKAN mas kan masih oke punya... wakakak peace...daripada stress..

    ReplyDelete
  7. Dewa - Sedang Ingin Bercinta
    Intro : Bm Em A D F#

    *
    Bm Em
    Setiap ada kamu mengapa jantungku ini
    A D F#
    Berdetak lebih kencang seperti genderang mau pecah
    Bm Em A
    Setiap ada kamu mengapa darahku mengalir lebih cepat
    D F#
    Dari ujung kaki ke ujung kepala
    Bm Em
    Setiap ada kamu otakku berfikir
    A D F#
    Bagaimana caranya untuk berdua sama kamu

    Reff :
    Bm Em
    Aku sedang ingin bercinta
    A D Bm Em
    Karena mungkin ada kamu disini
    A D A D
    Aku ingin?Aku ingin?

    Back To : *, Reff
    Intro : Bm Em A D (4x)
    Back To : Reff

    " SELAMAT DATANG DI REPUBLIK CINTA "

    ReplyDelete
  8. Kepada:
    Anonymous Anonymous :-

    Sebenarnya aku adalah penulis "nurkilan dari Malaysia" - aku terpaksa me'rojakkan' sedikit gaya dan bentuk tulisan aku supaya orang Indon tak salah faham atau faham faham kandungan yang ingin aku disampaikan. Oklah, mak bapak aku orang Indon. Tapi.. aku paling benci orang Indon dan sesiapa sahaja yang menghina kedaulatan negara aku (Malaysia). Bagi aku kedaulatan negara ini adalah harga mati dan tidak boleh ditukar ganti.

    Aku merasa terpanggil untuk membaiki salah faham mereka-2 nie semua terhadap kita... Yang aku nampak jiwa dan fikiran mereka sudah dimandikan dengan kebencian dan buruk sangka selain buta fakta. Semua ini harus diperbetulkan sebelum ia menjadi barah dan menganggu proses perdamaian dan persaudaran kita selama ini.

    http://discoveringindon.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. SENANG SAJA WAHAI AREZEO...

    INDON TAK BOLEH KLAIM BATIK,RASA SAYANG DAN SEMUA YANG ADA DALAM BLOG U,...

    TAPI...INDON BOLEH KLAIM PENJENAYAH,PERUSUH,PENCURI,PEROGOL DAN PEMBUNUH ANAK...
    ITU MILIK MUTLAK INDON
    MENGAKU SAJA INDON ITU MILIK KAMU..DAN ITU PENJENAYAH,PERUSUH,PEROGOL DAN PEMBUNUH ANAK KAMU BOLEH KLAIM..

    PS: KUNYIT SUDAH DIKLAIMKAN KER???

    YA UDAH...INDON MMG SIALAN!

    ReplyDelete
  10. SEE......

    erm! lupa pulak sekarang, kenapa lagu Indon semakin x sedap yer? Dulu aku pun suka jugak dengar lagu Indon tapi sekarang x lagi..sebab lagunyer semakin mengarut. Yang paling OK cumer Melly Goeslow sorang jerk.

    U ols, perasan tak lagu Malay sekarang nih mcm gaya Indon skit, tengok aje kumpulan Hujan, Meet Uncle Usin dsbg.. Pasni, gerenti Indon x boleh cari makan kat Malaysia. Lagu Malay yang tidak dipengaruhi Indon pun sekarang ini semakin sedap..cthnya mcm lagu Siti Nurhaliza-ku mahu, Hilang-diddy, mila-Mila bila cinta, lagu singapore pun cam sayang2-aliff aziz, imran ajmain-seribu tahun, dll... X larat ler Indon nak cari makan lepas nih. Telan air liur ler gamaknyer. Pasni, I nak support lagu Singapore lah pulak.. cayalah.

    "Peace"

    ReplyDelete
  11. Aku sedih tengok Malaysia-Indonesia bergaduh dalam hal-hal remeh macam nih. Kan elok kalau kita berdamai aja. Tak yah cari salah silap negara orang. Perbetulkan diri dulu. Malaysia dan Indonesia dua-dua ada buat silap. Dan buat Indonesia, tak perlulah kalian bersikap keanak-anakan dalam isu budaya. Semua benda nak dikorek dan dijadikan isu. Dan Malaysia pulak, dah orang Indonesia tak suka digelar "Indon"..maka hentikanlah panggil dorang Indon. Ok? Peace.

    ReplyDelete
  12. TANAH AIR.

    Lagu penutup video pada Buletin Utama TV3:
    http://www.youtube.com/watch?v=UCiukjJoTtg

    ReplyDelete
  13. Indonesian Kuda Kepang - Documentary

    http://www.youtube.com/watch?v=GLb3vvxi848

    ReplyDelete
  14. U ols, perasan tak lagu Malay sekarang nih mcm gaya Indon skit, tengok aje kumpulan Hujan, Meet Uncle Usin dsbg.. Pasni, gerenti Indon x boleh cari makan kat Malaysia. Lagu Malay yang tidak dipengaruhi Indon pun sekarang ini semakin sedap..cthnya mcm lagu Siti Nurhaliza-ku mahu, Hilang-diddy, mila-Mila bila cinta, lagu singapore pun cam sayang2-aliff aziz, imran ajmain-seribu tahun, dll... X larat ler Indon nak cari makan lepas nih. Telan air liur ler gamaknyer. Pasni, I nak support lagu Singapore lah pulak.. cayalah.

    Hei, jangan samakan genre Hujan & Meet Uncle Hussein dgn lagu Indon ok! Lagu Hujan & MUH lagi sodap and fresh berbanding dgn lagu2 dari band Indonesia yg skarang ni kebanyakannya lemau2 belaka. Dah tak sedap. Seriously! Dulu kat Fly fm slalu gak dgr lagu2 band Indon tp skarang dah kureng..diorang lagi banyak main lagu2 band2 underground/indie Malaysia. Nice effort, I'd say. Keep it up!

    Tapi aku setuju yg lagu2 Singaporeans dah makin sedap..Imran Ajmain's 'Seribu Tahun'..aku tak taupun die Singaporean masa 1st time dengar. Aliff Aziz's 'Sayang2' is also not bad..quite catchy. Ahli Fiqir aku rasa dah jadi macam bukan band dr Singapore lak...pasal famous kat Malaysia.

    Adakah ini bermakna industri muzik di Malaysia sudah menunjukkan perkembangan yang positif?


    Only time will tell...

    ReplyDelete
  15. Lagu indon liriknya terlalu ringkas dan pojok! Tidak habis2 dgn mahadewi, dewi ku, dewa ku, kekasih gelapku, etc etc etc....Lagu Malaysia dan Singapore liriknya lebih berkualiti dari segi seni penulisan, lebih puitis dan berkias kias...

    ReplyDelete
  16. Arezeo, jgn delete yer thread nih..kalo boleh pindahkan saje kalo nanti ader posting 'Lagu Malay vs Lagu Indon'..tima kasih :-)

    Actually too, muzik lagu Indon banyak menciplak dari muzik Jepun..contohnya kumpulan yang paling ketara adalah J-Rocks...boleh dikatakan dalam setiap album itu meniru.

    Lagi satu, lagu-lagu Indon kebanyakannya tidak menampakkan keaslian negara mereka. Just tengok jer lah sekarang nih, sumer lagu yang menyembah dewa, lagu-lagu cinta dan jiwang karat. Langsung tidak kedengaran lagu cam Irama Malaysialah (kalo kat malaysia), lagu berupa nasihat( cam ahli fikir) dan lagu nasyid ( langsung x kedengaran kalo Indon )..ader ke lagu nasyid kat saner?. Sekarang nih, lagu dangdut pun susah nak dengar kat Indon..kalo ader pun x glamor.

    Hidup lagu Melayu and Singapore.

    "Peace"

    ReplyDelete
  17. hurm. Kenapa ya Indonesian diam aja? nggak bisa membalas kerana itulah realiti dibumi Indonesia. Kemana hilangnya kemanusian di bumi Indonesia?

    ReplyDelete
  18. huaahh...capek deh...untuk negara yang mengaku sebagai demokrasi (single party), dimana pers terlalu dekat dengan Umno, berita yang teruk soal Malaysia tentu tak akan ade atau paling jadi berita kecil...

    o, iya, gimana kabar pers Malaysia soal Nirmala Bonat atau Ceriyati, ya?
    atau ada tak kritik dari pers soal pemilu Malaysia yag katanya tidak akan pakai tinta penanda? (hebaat...bisa kalah dengan Jepang, katanya Malaysia boleh...:) )

    Syukur...pers Indonesia jujur...kasihan orang Malaysia ditipu kerajaan sendiri dan disodori "kebebasan" ala Malaysia.

    ReplyDelete
  19. To desember ceria...

    Memang pers utama itu dikawal ama pemerintah kerana alasan-2 tertentu, namun pemerintah Malaysia tidak menghalang Pers Oposisi menyebarkan cerita yang dianggap benar oleh mereka. Marilah ke Malaysia anda akan lihat koran Oposisi yang bermaharaja lela dimana. Mengatakan Pers Malaysia tidak bebas itu adalah tidak munasabah. Saya rasa kalau dibandingkan dengan Indonesia belum pernah saya lihat Pers Opisisi yang bertebaran.

    ReplyDelete
  20. Sebelum mengatakan bahwa Malaysia adalah negara yang paling "suci" dan "bersih" dari aborsi, sila tengok laman ini:
    http://www.adnkronos.com/AKI/English/CultureAndMedia/?id=1.0.1797067658

    Jumlah wanita aborsi yang melakukan aborsi ilegal di Malaysia tak akan pernah diketahui karna tidak pernah diangkat dalam pers negeri awak, bagi UMNO, itu taboo/haram dan memalukan kalau diangkat dinegeri awak.

    atau ini:
    http://www.popline.org/docs/0728/043652.html

    Aborsi menjadi masalah umum di Asia, termasuk di malaysia, sila lihat di:

    http://ipsnews.net/africa/interna.asp?idnews=25304

    Bagaimana kalau judul blognya diganti seperti ini: "Malaysia; Kesultanan Aborsi yang Selalu Ditutup-tutupi" .... :) (don't erase it, lads)

    Jadi jangan sombong dulu dengan menuduh negara lain sebagai republik aborsi, Malaysia juga mengalami masalah yang sama, hanya tak pernah diselidiki oleh pers dan kerajaan Malaysia sehingga rakyat malaysia tak akan pernah tahu kasus (kes) aborsi di Negerinya sendiri.

    yang lebih sadiskan kalau orang Malaysia tidak tahu (atau pretending/pura-pura tak tahu) apa yang terjadi sebenarnya didalam negeri mereka (ada yang berani dari orang Malaysia nak buka kes illegal aborsi ini)?


    peace

    ReplyDelete
  21. to anonymous:
    kalau begitu anda yang tak pernah tahu bagaimana pers anda sendiri. Nak ambil contoh untuk awak:
    Pernah ada pers anda yang mau lagi mengungkap masalah Pencurian Kayu oleh orang Malaysia dibatas Kalimantan/borneo-Indonesia?
    atau mengenai salah omong dari pejabat kedutaan Malaysia di Bandung (kalau tak salah Arez menaruhnya di blog tentang klaim bahasa Indonesia), ada dikoran tempatan negeri awak?
    saya rasa tidak, maruah seorang yang setia kepada UMNO dipertaruhkan.

    atau ada tak yang mau angkat masalah aborsi ilegal di Malaysia?mana buktinya kalau ada kebebasan pers mengenai hal ini

    kalau anda mau lihat bagaimana bertebarannya kebebasan pers di Indonesia, jangan dibandingkan dengan Malaysia, Beberapa isu di Malaysia itu haram untuk diangkat atau kalau diangkat pun sudah mengalami pembelokan berita.(kalau masalah ethnicity Malaysia...haram, tabooo nak dibuka terang-terangan...tak heran puak cina dan India selalu mengeluh di Malaysia)

    DiIndonesia, mulai dari Petinggi kerajaan Indonesia korupsi, aborsi, Masalah diskriminasi dan Human Rights, kereta api yang teruk kondisinya, masalah ambalat, askar wattaniah, diberitakan, tidak ditutupi...Malaysia?

    sila tengok:
    http://www.ifj-asia.org/page/malaysia050706.html

    sila tengok sendiri,aku tak nak comment...

    ReplyDelete
  22. Assalamu'alaikum Wr wb

    SAya orang Indonesia, tapi saya tak suka di panggil Indon. Awak orang Malaysia pasti juga tak suka dipanggil Malingsia (pencuri). Maka dari itu, janganlah menghina kami. Kamipun tak akan menghina awak.

    Kami tahu sekarang kami berada dibawah, tapi itu hanyalah hal biasa. Bagai roda, semua pasti berputar, kadang ada diatas kadang dibawah.

    Jika pekerja Indonesia tak ada di Malaysia, juga akan menjadi masaalah bagi Malaysia, krn tak ada penopang ekonomi dari beberapa bahagian. Begitupun bagi kami di Indonesia, jika kami tak menggirim tenaga kerja kami ke Malaysia, tentu juga akan menjadi masaalah ekonomi bagi Indonesia.

    Bumi Allah itu luas, jadi kami sebagai Muslim berhak dan wajib mencari kerja dimana-mana juga. Tak terkecuali di Malaysia.

    Jika awak yang punya blog seorang muslim, hentikanlah buat treat macam ni. Janganlah awak memancing-mancing keributan yang sudah ada juga dari dahulu, kerana kita muslim adalah saudara. Seharusnya saudara sesama muslim saling bantu membantu. Tapi jika awak bukan muslimpun,juga harus menghargai kami warga Indonesia, kerana saya yakin, mestilah di agama awak tidak diajarkan mencaci suatu kaum.

    Apapun yang terjadi di negara kami, itu adalah masaalah kami. Kalau awak memang ingin memberikan komentar ataupun saran, berikanlah dengan baik2. Jangan hina lagi kami.

    Sayapun tidak suka menghina Malaysia. Saya cinta Indonesia bagaimanapun keadaannya, tapi juga saya sangat menghormati Malaysia. Saya juga sangat mencintai saudara saya sesama muslim di Malaysia dan di Dunia.

    Muslim yang satu dengan yang lainnya bagaikan satu tangan, jika tangan yang satu sakit, tangan yang lain juga merasakannya.

    Wasalam

    ReplyDelete
  23. Muslim yang satu dengan yang lainnya bagaikan satu tangan, jika tangan yang satu sakit, tangan yang lain juga merasakannya.


    ----> masalahnya INDON sajer yang sering menyakiti...sedangkan Malaysia kok ngak apa2...dasar SIALAN INDON!

    ReplyDelete
  24. well...

    biasalah malay pasti akan ngaku2 negara yg bersih dr kurupsi....krn mana tau info korupsi krn semua di ban oleh pemerintah......saya hanya geli saja liat generasi muda malay skrg....tp hasil pemilu krmn menunjukan ada perkembangan yg baik bagi demokrasi di malay....yup UMNO digembosi itu krn ulah mereka sendiri....

    yg saya heran kok pada hafal lagu2 indo ya......aku sama sekali blum pernah denger lagu2 malay.....apalagi lagu2 para mat rocker malay itu.....siti nurhaliza? wao....liat mukanya aja udah muak aku....krn ternyata dia doyan kambing bandot tua.....hahahaha......kelas diva malay cuma segini ternyata......

    ReplyDelete
  25. MELIHAT KOMENTAR ORANG MALAYSIA,, TERASA BENAR SOMBONGNYA,RIYA DAN MEMBANGGAKAN DIRI,,MENGANGGAP BANSA LAIN BUDAK,SEMOGA ALLAH, MEMAAFKAN SEBELUM AZAB MENIMPA,,,DIMATA ALLAH SEMAU SAMA KECUALI YANG BERTAQWA

    ReplyDelete
  26. Lagi satu orang Indon buta, sampai huruf caps semua, ngata orang sombong, padahal komen orang indon yang bongkak, merendah-rendahkan orang lain, panggil orang malingsia tu apa?
    Nak minta Tuhan maafkan kita sebelum azab menimpa konon, yang banyak bala kat negara korang tu, kira korang tu tak pernah dimaafkan tuhan la ye?

    ReplyDelete