Tuesday 12 February 2008

Rusuhan Jawa vs Aceh Di Kuala Lumpur

Sikap suka merusuh rakyat Indonesia bukan sahaja berlaku dalam negara mereka sahaja, malah turut berlaku di luar negara. Buktinya, pendatang Indonesia ke negara kita turut membawa budaya rusuhan mereka ke sini.

 

Pada 10 Februari 2008,berlaku pergaduhan sesama pendatang Indonesia (TKI/TKW) di Kuala Lumpur. Nasib baik pergaduhan tersebut hanya melibatkan pendatang Indonesia (Jawa vs Acheh) dan tidak melibatkan rakyat kita. Baca petikan berita berikut yang dipetik dari Harian Metro, 11 Februari 2008.

Petikan berita berikut melaporkan bahawa pendatang asing Indonesia tersebut membawa senjata kerambit! Bayangkan, mereka merayau2 di sekitar KL dengan membawa senjata tajam.

Petikan akhbar yang berikut pula mengesahkan bahawa hampir 50 warga Indonesia terlibat dalam pergaduhan itu. Dahsyat sekali!

Pergaduhan tersebut berpunca dari sikap perkauman (racist) yang dibawa oleh pendatang Indonesia tersebut. Begitulah sikap racist mereka hingga sesama Indonesia pun boleh bergaduh.

Oleh itu, berhati2lah kita apabila terserempak dengan pendatang asing Indonesia (TKI/TKW) di mana2. Mereka mungkin membawa senjata berbahaya dan yang pasti, mereka mempunyai budaya rusuhan! Awas ya!

Klik sini untuk berita penuh atau terus saja ke laman Harian Metro di sini.

p/s - Terima kasih kepada pesanan khidmat masyarakat yang dibawakan secara percuma oleh CrimeBuster.

26 comments:

  1. Ye lah... I saw a bunch of Indons carrying weapon-like sticks etc. on the eve of CNY!!!

    Maybe that was part of this incident!!!

    Sialannn!!!

    ReplyDelete
  2. WHY MY 'COMMENT' HAS BEEN DELETED???

    ReplyDelete
  3. Patut kerajaan Malaysia menghentikan pengambilan tenaga buruh dari Indon yg byk memberikan masalah sosial, sebaliknya di ganti dgn tenaga buruh dari Myanmar atau Nepal (yg ternyata lebih baik, dan lebih jauh HENSEM uolsss!!!)....

    P/s: Aku pun dah naik benci dgn bangsa Indon....kalau boleh di tembak,aku tembak je sorang2

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. Komen di atas dikeluarkan kerana menyimpang dari tajuk posting. Sila jangan berdolak-dalik.

    ReplyDelete
  6. komentar deleted kerana komentar anda tidak berkaitan dengan rusuhan jawa vs aceh di KL. Itu Kalimantan Barat akan dibincangkan kemudian hari. Harap bersabar ya, desember ceria. Bila postingan mengenai Kalimantan Barat itu keluar, baru anda bisa memberi komentar anda. Terima kasih, mas!

    ReplyDelete
  7. hello.

    i hv been to yogyakarta few days ago,

    i ada juga nampak few sikap rebellious mereka...(kaum indonesia)

    but i percaya semua ini berlaku atas sebab cara hidup dan tekanan society masyarakat indonesia, juga disebakan saya rasa mereka masih mengamalkan dasar pengkelasan status (kasta-pengaruh hindu),ini dapat saya buktikan ketika saya baru check in bilik hotel dan di kaca tv ketika itu menceritakan bahawa pada saat ini hospital masih mengamalkan pilih kasih, dimana layanan dan keutamaan pada yang berduit berbanding yang miskin, and no doubt sometime mereka bertindak atas dasar emosi bukan realiti...

    fire up first, clarify later..thats the problems...

    hidup tertekan utk sesuap nasi menyebabkan mereka mencari jalan mudah dgn merusuh agar rintihan mereka didengari, mereka tidak berapa percaya pada usaha diplomatik... jika anda pergi ke Vredeburg Fort Museum di Yogyakarta anda akan tahu how they struggle for kemerdekaan....i believe kita masih ada usaha diplomasi but to indonesia mereka lebih kepada pemberontakkan dan usaha secara aggresif...oleh itu kemerdekaan mereka tercapai dlm masa 5 tahun..

    Sikat aggresif ini juga dpt saya lihat kekal dalam sanubari merekka ketika saya menjejakkan kaki ke candi borobudur di mana peniaga jalanan hyper agresif berjualan..

    i believe sikap merusuh dan aggresif tanpa diplomasi ini masih menebal dlm diri mereka..

    to pentadbir blog:
    masih ingat lagi ke kat aku...huhuhu u hv change A LOT bosss

    Thx and take care

    ReplyDelete
  8. Iskandar Khazimin Razali, tentu la ingat. Dari nama Khazimin tu dah tau saper orang nyerrrr.... Tima kasih sebab sudi melawat ke sini dan tima kasih gak sudi memberi komen bernas!

    I have change alot? Ye lerrr..makin gemuk aku skang kan.... Hehehe

    ReplyDelete
  9. sori i dun know where else to comment or keep i ntouch with you, its ok if u wanna delete this ahakss yess u getting bigger not gemuk, but u no doubt u r getting wiser bosss

    ahakss

    feel free browse my blog, ezmil also pergi yogyakarta last few days

    take care ok cheers

    p/s: can i put ur blog link at my blog so that others can easily access ur blog..

    thx again

    ReplyDelete
  10. sure ezmil, lagi arez suka u letak my blog link kat ur blog... ur blog best laaa...... i tgh browse nih. bila nak jumpa ngan ur ehem ehem?

    ReplyDelete
  11. iyo nian, dan sikap licik serta mau menang sendiri memang juga menebal didalam diri orang Malaysia contohnya bae jingoklah galak ngapus comment orang lain kalau tidak suka seperti yang dilakukan oleh Arezeo. Kenapo ye kalo komen malaysia yang mendukung dibiarkan tapi komen Indonesia yang dianggap "menyimpang" langsung dihapus dengan alasan idak sesuai tajuk, tapi komen Malaysia yang juga menyimpang dibiarkan, lihat saja komen dari Iskandar langsung dialu-alukan.
    berat sebelah si Arezeo ini, rasanya malu aku nak jadi orang Melayu asal Palembang.

    biarkan sajalah toh biasanya orang yang menulis hanya nak tutupi kelemahan yang dimiliki oleh orang Malaysia dan negaranya, apalagi kalau berhadapan dengan orang Singapore yang menganggap Melayu Malaysia adalah masyarakat kelas dua.

    cunning first...explain later...and then erase it quickly tsk-tsk-tsk

    -Ki Agus Djemat-

    ReplyDelete
  12. Yang lebih penting, masyarakat dunia memandang Indon sebagai sampah. Hinggakan ada yang mengatakan Indon, Sick Man of Asia.... Ayuh Mari Lihat Video Indonesia The Sick Man of Asia http://youtube.com/watch?v=ha_t6do0q_4

    ReplyDelete
  13. kalau singapore memandang Malaysia kelas kedua ( ada ker bukti???)..sudah pastinya Singapore memandang INDON dengan kelas keseribu...atau lebih tepat lagi...tak pandang langsung..even sebelah mata...
    Indon...INDON...lain kali nak komen..pikir dulu..eh..tak perlu pikir..KAMU INDON kan BODOH!

    ya udah..INDON MMG SIAL!

    ReplyDelete
  14. kpd KI AGUS ;

    Isu yang dibincangkan oleh kamu menyimpang..tidak relevan...sudah dibagitau oleh Arezeo...
    inilah makin terserlah KEBODOHAN INDON...
    DOLAK DALIK lagi...SIAL apatah lagi..
    cerita pasal keretapi, INDON cerita pasal batik..

    YA ..udah...MAKIN BODOH INDON!

    ReplyDelete
  15. to indonsial:
    dengar bae omongan Lee Kuan Yew soal rezim Umno. suka baca koran idak, mas, termasuk utusan Melayu awak tu?.
    kalau bicaro samo orang licik sih dak usah pakek otak, pakek kaki bae-lah, karena darjah wong licik dak lebih rendah dari kaki...hi-hi-hi.


    -Ki Agus Djemat-
    bangga jadi wong Palembang

    ReplyDelete
  16. udah-udah ler tu...

    sepatutnya komen ini adalah komen membina dan saling bantu membantu sesama manusia, bkan saling merendah-rendahkan martabat manusia.

    idea yg dicetuskan oleh pentadbir blog walau sesapa pun perlu kita ambil secara positif dan kita hitung utk kemajuan kita bersama, contoh jika arezeo mengatakan perihal kereta (train) di indonesia sebegitu rupa...makanya pihak satu lagi perlu mengambil di hak yg positif bukan melenting membabi buta, setiap idea yg dicetuskan oleh arezeo adalah berdasarkan pemerhatian dan pengetahuan yg dia perolehi, begitu juga saya..setiap idea saya adalah terbatas atas apa yg saya ketahui...(makanya hanya yg pencipta sahaja Maha mengetahui)

    jadi adalah peluang bagi pentadbir blog yg mengeluarkan idea tida mengetahui sesuatu element itu dari aspek lain, maka komen ini bertujuan untuk anda kongsi semua itu...get it...

    claim sana claim sini pasal tempe, rasa sayang dan etc ....perlukah ita havickan isu yg remeh temeh ini berbanding isu global yg lebih penting seperti peperangan di negara islam, atau pun kebuluran yg berlaku di merata dunia ini....

    isu-isu dan idea yg areazeo kemukakan ini adalah sesuatu yg wajar kita ambil untu memperbaiki dan me 'enhance' negara masing-masing agar maju bersama...

    maaf agak putar belit...

    to Ki Agus Djemat:

    about komentar yg saya beri dimana dikatakan menyimoang dr tajuk, ya mmg betul and cuba anda lihat ayat ini tertera "sori i dun know where else to comment or keep i ntouch with you, its ok if u wanna delete this ", bermakna saya aui komentar itu tidak mengena dgn tajuk..this is just isu remeh ok

    cheers dan bersatu....perbaiki mana yg patut, yg positif dikekal kan, negatif di improve

    thx

    ReplyDelete
  17. I LOVE..U...MR. ISKANDAR...2MORROW ..VALENTINE'S DAY LOVE..YOU SOO MUCH D :-)

    bener tuch masak gambar kereta api diindonesia pas org mudik lebaran aidil fitri n gambar kereta api dimalaysia cantik..banget...
    kagak nyambung la yau... jgn gila donk...

    ReplyDelete
  18. Salam hormat untuk saudara Iskandar:
    Terima kasih sebelumnya atas komen simpatik ini. Kami orang Indonesia tentu tak akan cari masalah jikalau tidak dipancing.

    Saya tidak tahu apakah penjelasan Mbak Dian Herdiani dalam thread Kereta api Indonesia Mundur sekali dapat menjelaskan rekan-rekan dari Malaysia. tapi Saya rasa penjelasan itu tidak masuk.
    Pada intinya Mbak Dian berusaha membangun kesadaran kita bahwa jangan pernah menganggap suatu hal sebagai remeh temeh. Seperti yang telah disebut oleh Dian, masalah Rasa Sayange, Reog, batik, tempe dan segala macam tetek bengek itu mungkin bagi Malaysia masalah kecil, tapi tidak bagi Indonesia karena berkaitan dengan masalah KHAZANAH KEKAYAAN SUATU BANGSA BERDAULAT, saya tidak tahu kenapa Malaysia seolah ignore dan menganggap tuntutan Indonesia itu dengan alasan tak masuk akal, apakah karena Malaysia memang tidak memiliki suatu budaya asli yang patut dipertahankan dalam khazanah kekayaannya, sehingga budaya adalah masalah remeh (Semoga saya salah dalam hal ini, semoga).

    Mbak Dian juga menyebutkan masalah Transportasi adalah masalah yang memang harus diurus oleh pemerintah Jakarta, dan itu juga berbarengan dengan masalah budaya, tentu saja kekurangan ada, tapi tidak pernah masalah transportasi dilupakan, makanya kalau ada penumpang bandel, punishment harus dilakukan. Disini, masyarakat berhak untuk bicara, terutama sekali pada pemerintahanya kalau pemerintahnya mulai melakukan kesalahan.

    Saudara Arezeo sebagai sahabat anda juga punya hak untuk mengkritik Indonesia, seperti halnya yang dilakukan oleh beberapa masyarakat di Indonesia, namun harap diingatkan konsekuensinya dia juga harus obyektif untuk juga menerima kritikan terutama sekali pada sistem Malaysia yang masih ada kekurangannya.

    Kami tidak pernah mau memusuhi orang Malaysia karena kami tahu darah nenek moyang Malaysia datang juga dari Indonesia. tapi apakah Indonesia harus diam saja ketika bangsa ini sedang lemah dihampir semua sektor, lalu beberapa gelintir orang di Malaysia dengan seenak perut menjelekan nama, maruah dan kehormatan suatu bangsa?
    anda harus ingat banyak kisahnya suatu bangsa yang dianggap bangsa kuli suatu saat akan mencapai kemajuannya, dan sebuah bangsa yang dulunya dianggap hebat sekarang hanya tinggal debu disudut dunia.

    Kami juga malu memang kalau ada orang Indonesia yang bikin onar di Malaysia, hukum sesuai dengan hukum kerajaan yang berlaku. tapi kami juga ingin perlakuan yang adil dan sama kalau suatu jinayah dilakukan orang Malaysia kepada orang Indonesia, jangan ditutup-tutupi,walaupun dia adalah pembantu yang juga berperan penting untuk kemajuan negara anda(didunia mungkin dia adalah pembantu, tapi di akhirat mungkin ahli surga)

    saya tak tahu apakah komen ini akan dihapus, atau bakal didengar atau hanya jadi sumber ejekan baru. itu saja, terima kasih

    -Ki Agus Djemat-
    Tangga Buntung, Seberang Ulu, Palembang
    Sumatra Selatan, Indonesia

    ReplyDelete
  19. bagi pihak arezeo saya mengucapkan terima kasih atas pendapat dan teguran bernas Ki Agus Djemat...

    apa pun kami ini manusia tidak sepi dari melakukan kesilapan..mana yg perlu akan kami ambil sebagai pedoman insyallah

    thx

    ps: arezeo, can u gv me ur contact mana tau leh jumpa..lama tak in touch ngan awak...ermmm by the way saya tidak punya pacar atau ehem ehem hehehehehe.....still single and available

    ReplyDelete
  20. haha... syukur.. mudah-mudahan mereka membawa kerusuhan terus di malaysia. biarlah mampus orang-orang malaysia hidup dalam ketakutan.
    mereka adalah orang tidak terpakai di indonesia, jadi cuma pantas hidup di malaysia. sangat mudah bersaing dengan orang-orang pemalas.

    ReplyDelete
  21. rusuhan itu sesama indon ya... tidak melibatkan rakyat malaysia..
    jadi kita biarkan aja rusuhan aceh vs jawa terus2an berlaku... dan lepas nie kita tgk pulak pendatang sunda sama pendatang minang bergaduh di KL.. biar habis pendatang indon di malaysia nii. diorg ni sampah jerrrr...

    ReplyDelete
  22. Indonsial.. cuba check IP aku betul2 kalo ko cakap aku dari Indon..sentap tau. Geli ler dituduh dari Indon. I originally from Malaysia ler..mai nak Jehan skit.

    ReplyDelete
  23. aku setuju sekali sama mbak Dian,kita semua kan sama-sama makhluk Tuhan jadi dimata Tuhan kita sama kenapa kita saling menghujat ya bukankah dengan menghujat sama saja menghina ciptaan Tuhan dan yang terpenting lagi nih didalam hadist terdapat"janganlah kau ambil apa yang bukan milikmu".(jika kalian beragama pasti mengerti apa maksudnya).

    ReplyDelete
  24. Mintak tolong jangan dikatakan berita Jawa vs Aceh itu perkelahian sesama HINDUNESIA. Orang Aceh adalah bangsa Aceh, rumpun Melayu Sumatra, bukan bangsa HINDUNESIA.

    ReplyDelete
  25. Indonesia negara penjajah yang tamak
    Indonesia kononnya mendapat kemerdekaan melalui peperangan dengan Belanda setelah Jepun kalah perang dunia kedua. Indonesia pernah menjajah melalui peperangan Aceh, Maluku, Papua (Irian Jaya) dan Ambon. Ia adalah negara yang tamak. Terdapat kemungkinan mereka ini ingin menjajah Brunai. Ia juga pernah menjalankan program "Ganyang Malaysia" malangnya mereka telah kalah. Sungguh memalukan. Mereka menakluk Timur Timor sebaik sahaja Timur Timor mendapat kemerdekaan daripada Portugal. Sebenarnya Indon ni takut perang dengan Portugal yang peralatan perangnya mencukupi tetapi hanya mahu berperang dengan negara miskin yang baru merdeka. Pengecut !!! Setelah krisis ekonomi Indonesia menjadi papa kedana dan akibat tekanan antarabangsa mereka terpaksa melepaskan Timur Timor. Kalah dan malu mereka ini.




    Sukarno
    Sukarno adalah merupan president pertama Indonesia. Dia adalah salah seorang yang memulakan rancangan jahat "Ganyang Malaysia". Sungguh memalukan bila Indonesia telah kalah. Sukarno dikatakan telah mati ditembak. Dia ialah Hitler Asia Tenggara. Dia bercita-cita menakluk seluruh Asia Tenggara.

    ReplyDelete
  26. Dasar Ras melayu satu Maling satu rusuh ..go to hell lah

    ReplyDelete