Monday 20 July 2009

Rayuan Pulau Kelapa Ditolak

Malaysia sudah pasti berbangga kerana menjadi negara pertama pilihan Manchester United (MU) dalam Asia Tour 2009 mereka. Sungguhpun pasukan kita kalah 2-3 kepada mereka, namun ia juga harus dibanggakan. Apa tidaknya, pasukan kuat Eropah ini hanya menang tipis kepada Malaysia. Malah ia menjadi bualan hangat di beberapa laman sukan seperti berikut.


Kemenangan tipis itu cukup mengejutkan. Pasalnya, MU yang turun dengan kekuatan penuh diharapkan bisa meraih hasil lebih baik.

Namun lain pula jadinya di negara jiran. Kegagalan pemerintah Indonesia menyekat teroris daripada mengebom ibu kota Jakarta, menyebabkan negara itu dilabel sebagai negara bahaya.

Buktinya, pasukan (tim) bola sepak Manchester United (MU) membatalkan kunjungan mereka ke negara pulau berkenaan dalam Asia Tour mereka.

Namun Indonesia tanpa segan silu terus merayu kepada MU agar mempertimbangkan keputusan mereka semula. Petikan berikut dipetik dari akhbar Kosmo.

Namun, Indonesia terpaksa bertebal muka apabila rayuan mereka ditolak mentah-mentah oleh MU. Petikan berikut dipetik dari akhbar Utusan Malaysia bertarikh 19 Julai 2009.

Apa yang membanggakan kita ialah, MU yang batal ke Indonesia memilih untuk tinggal lebih lama di Malaysia. Dipetik dari akhbar Indonesia, Detik.

Malah lebih membanggakan apabila MU akan bertanding sekali lagi dengan Malaysia setelah mereka menang tipis hari itu.

Indonesia pun mengambil kesempatan berikut.

Malah, bukan itu saja, artis Indonesia bernama Ahmad Dhani yang pernah maling lagu P.Ramlee, Madu Tiga turut ke Malaysia tempoh hari untuk menonton perlawanan MU dengan Malaysia.

Tidak cukup dengan itu, penjualan tiket MU di Indonesia sebelum ini juga tidak lancar. Ini diakui sendiri oleh Indonesia.

Kemunduran Indonesia ini ditambahkan dengan label sebagai negara bahaya menjadikan bukan saja MU malah negara lain juga berasa takut untuk ke sana.

p/s- Yang pasti, rayuan Pulau Kelapa sudah ditolak. Hehehe.

22 comments:

  1. hahaha.... bullshit kalian (malaysia) semua.....

    kalian ini orang malaysia apa orang indonesia.....

    mencari tahu.... berbagai berita dan sejarah indonesia... di posting pula...

    apa kalian ga punya budaya sendiri...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. hahahhaa...
    kampungan...

    ReplyDelete
  4. arez, mu patut dapat honourary doctorate dlm international relations...wakakaka post yg GEMPAQ!!!

    ReplyDelete
  5. baru seperti itu saja kalian sudah sombongnya minta ampun.
    ckckck....
    tertawa di atas penderitaan orang lain kebudayaan kalian rupanya.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. Malaysian Petronas will soon be bombed too

    ReplyDelete
  8. po yow tag pikir......
    biarLah aLLah yg membaLas yg saLah,
    krn cm DIA yang tau sgaLanya,....

    ReplyDelete
  9. woi yang di atas, siapa yang benci inggris?? Indonesia itu benci belanda. Siapa yang merayu sampai berlutut? ada juga bangsa kau sujud ke bangsa inggris agar tidak datang ke indonesia

    ReplyDelete
  10. Terserah deh lo mau ngomong apa. Gue yakin indonesia bisa lebih maju daripada elo. Kalo gue main kata-kataan disini, sama aja gue kayak elo yang ngga punya otak. Jadi, terserah orang mau bilang apa. Blog ini yang menurut gue menjatuhkan nama Malaysia, bukan Indonesia. I think you will regret it for saying those things to my country.

    ReplyDelete
  11. icha...kalau maju sgt...terang kan pada kami apa yg maju...tp xpayah la ko nk cerita pasal ko punye batik,anglung ko..atau pon kepelbagaian bangsa...sbb suma tuh malaysia dh ade...and xpayah la kalo setakat nk bangga pasal penduduk ko yg ramai tuh...tp kalau more than half xde guna...campak lombong la..dimalaysia kami penting kn kualiti not kuantiti..

    wasalam...

    ReplyDelete
  12. haha..Icha bercakap kena batang idung sendiri. Ibarat pepatah melayu "ibarat meludah ke langit"..huhuhu. X dpt den nk nolong.

    AlohaDido

    ReplyDelete
  13. BERAAAAAAAAAAAAAKKKKKKKKK!!!!!!!!gw mo ngeden nih...aduh enak bgt abis terbang ke KL langsung gw berakinnn...enak toh..mantep toh!!!Maling lo!

    ReplyDelete
  14. Astagfirullah...nyebut...nyebut...

    kalo kalian muslim...malu sama agama oiii...

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. fakta : selain dengan indonesia, malaysia juga bermusuhan dengan Singapore, thailand dan philipina, artinya malaysia sumber masalah sama dengan bangsa israel, hanya ada satu kata DELETE malaysia dari bumi.....

    ReplyDelete
  18. fakta : berita-berita ini dikutip dari indonesia semua bukan dari berita media malaysia karena di malaysia tidak ada kebebasan pers dan kebebasan bicara, takut ama datok-datok ( bangsa yang katanya modern ternyat masih primitif ) padahal kebobrokan keluarga kerajaan malaysia sangat banyak tapi rakyat malaysia takut untuk berbicara...coba anda tulis di blok ini kalo berani...kamu minta berapa ringgit aku kasih....

    ReplyDelete
  19. blog ini sudah bukti kuat bahwa pemilik blog mengakui secara tertulis bahwa bangsa malaysia tidak inovatif dan tidak berbudaya, contoh blog ini beritanya aja ngambil atau mencuri dari media indonesia, mungkin pemilik blog pinginnya dilihat kritis karena mau mengkritik bangsanya sendiri takut, jadi lebih baik mengkritik bangsa indonesia....satu kata buat arezeo you are dumb and dumber

    ReplyDelete
  20. jangan sibuk mengomentari orang atau sesuatu di depanmu sebelum kau berbenah diri dan cepat2 lah sujud mohon ampun kepada allah wahai arezeo

    ReplyDelete
  21. revormasi bangsamu biar rakyat malaysia bisa berfikir dan bebas bersuara untuk kemajuan bangsamu sendiri... buat apa teriak2 memberi isu busuk sedangkan mengkritik bangsa sendiri tidak berani.. ayo bangkit dukung anwar ibrahim buat malaysia menjadi bangsa yang merdeka berbicara..

    ReplyDelete