Monday, 5 October 2009

Melepas Anjing Tersepit Indonesia?

Ketika negara Indonesia sibuk memfitnah Malaysia mencuri budaya mereka, negara tersebut diturunkan bencana yang dahsyat! Gempa di tempat yang kononnya asli rendang itu lenyap dilanda gempa bumi.

Namun begitu, negara Malaysia masih mempunyai rasa perikemanusiaan. Buktinya, rakyat Malaysia bersimpati terhadap tetangganya yang ditimpa musibah tersebut walaupun rakyat negara itu sendiri yang melakukan sweeping terhadap warga Malaysia di Jakarta baru-baru ini.

Terbaru, Tabung Gempa 1 Malaysia dilancarkan.

PORT DICKSON 3 Okt. – Atas semangat keprihatinan terhadap penderitaan mangsa bencana alam khususnya mangsa gempa bumi di Sumatera Barat, stesen TV kerajaan RTM hari ini bekerjasama dengan badan bantuan kemanusiaan dan pembangunan antarabangsa Islamic Relief Malaysia (IRM) melancarkan Tabung Gempa 1Malaysia Untuk Asia. [Sumber]

Tidak cukup dengan itu, rangkaian bank terbesar Malaysia telah terlebih dahulu mewujudkan Tabung Gempa Nusantara semata-mata untuk membantu tetangga kita yang dilanda musibah.

Rangkaian Media Prima pula melancarkan Tabung Bencana untuk membantu mangsa-mangsa gempa bumi di Padang.

Bantuan Malaysia kepada Indonesia ini sememangnya amat diharapkan oleh negara itu. Berikut ini adalah petikan dari akhbar Indonesia.

 

(ANTARA/Bernama-OANA) - Perdana Menteri Malaysia Najib Razak mengatakan negaranya mengirim tiga jenis bantuan kepada korban gempa dahsyat yang menghantam Sumatra Barat.

Tiga jenis bantuan itu adalah regu pencari dan penyelamat (tim SAR), bantuan medis dan bantuan kemanusiaan, katanya. [Sumber]

Semua ini dilakukan oleh Malaysia untuk meringankan beban yang ditanggung penduduk di situ.

Lihatlah, betapa pentingnya sesebuah negara itu berbaik-baik dengan jirannya kerana apabila tercetus bencana atau bahaya, jiran-jiran itulah paling hampir untuk disandarkan harapan.

Sebab itu, seboleh-bolehnya jangan disakiti hati jiran seperti yang dilakukan oleh Indonesia.

Melihat sikap jiran kita yang angkuh ini, sudah pasti ramai rakyat Malaysia tersentuh hati. Tidak hairanlah, tabung-tabung yang dilancarkan sehingga hari ini kurang sambutan kerana rakyat Malaysia kini menganggap membantu Indonesia umpama melepas anjing tersepit.

p/s-Perlukah kita melepas anjing tersepit ini supaya bisa menyalak "Ganyang Malaysia" atau membakar Jalur Gemilang?

23 comments:

  1. ish2...
    marilah kita sbgai org malaysia yang perihatin membantu warga indonesia yang dalam kesukaran dan memerlukan bantuan..
    walaupun pelbagai perkara yang jahat telah dilakukan mereka terhadap orang malaysia..

    ReplyDelete
  2. Dalam keadaan terdesak pun, endon masih lagi angkuh. Tolak bantuan Msia sebab mendakwa uang Msia terkait judi. Peliknya, bantuan negara kafir lain mereka terima pulak tanpa mengira sumber halal/haram.

    Lagi satu, mereka masih percaya kepada ramalan nasib. Ada ahli politik yang mendesak SBY letak jawatan kerana mendakwa SBY membawa sial.

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  3. X payah bantu pon xpe.Apa guna ada jutaan rakyat klu satu pon xleh bantu......

    ReplyDelete
  4. Gempa dan Ayat-Ayat Allah Swt

    Segala sesuatu kejadian di muka bumi merupakan ketetapan Allah Swt. Demikian pula dengan musibah bernama gempa bumi. Hanya berseling sehari setelah kejadian, beredar kabar—di antaranya lewat pesan singkat—yang mengkaitkan waktu terjadinya musibah tiba gempa itu dengan surat dan ayat yang ada di dalam kitab suci Al-Qur’an.

    “Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

    17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

    17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”

    8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”

    Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.

    ReplyDelete
  5. macam tolong zionis plak nanti

    pukimak megawati

    ReplyDelete
  6. ye la..yela....aku wat kerana Allah tau...jgn perasan lebih2..

    ReplyDelete
  7. apa yg berlaku di Indo adalah DUGAAN utk mereka dan PERINGATAN utk kita semua..

    ReplyDelete
  8. meluat pun ada simpati pun ada dgn indon ni.. meluat dgn sikap bobong mereka simpati pd yg menerima musibah.

    ReplyDelete
  9. gempa meragut beratus2 nyawa Indon... tapi xde rasa kecian langsung, seolah2 dah kena ragut dek perbuatan mrk trhadap kita, rasa gembira plak... RASAKAN mereka tu

    ReplyDelete
  10. Kekadand tu rase kesian gak tapi diorang nie= jenis manusia yg tak berterime kasih tau. Kimak indon

    ReplyDelete
  11. salam semua kepada warga malaysia yang tercinta, apepun kita jgnlah sampai bersorak apabila mereka kena bencana, apepun aku mintak la, kite semua doa lah banyak2 agar jgnlah musibah mcm nie kena kat negara kita plak.
    mmg kalo nak ikutkan hati aku nie mmg rasa sakit dengan perbuatan diorang nie sampaikan aku rasa nak tebas jer kepala amah jiran aku kat depan rumah aku nie,
    apepun aku sedar lahh diorang nie ada yang x suka gak dengan sekumpulan geng2 haprak dari negara diorang yg try buat kacau kat cnie.
    aku ssh nak ckp dengan geng2 mcm lahanat nie, mcm x paham bahasa, kite dah terangkan semua sekali tapi ttp x terima, betapa dungu dan bebalnyer diorang nie.
    aku mintak pada korang semua, sentiasa bersedia dalam ape jua keadaan, kita x tau apa yang akan datang, yang penting kita sentiasa dalam keadaan sedia. mmg ada pihak berkuasa, tapi kita sebagai org awam kena pikul sama2 tanggungjawab untuk mempertahankan negara.
    dan aku mintak juga, kite kena berhati2 dengan orang2 Indonesia kat cnie, baik mcm mana sekalipon, aku mintak korang jgn percaya 100%.
    kite x tau apa sebenarnyer niat diorang selain kerja kat cnie, apa pun aku mintak kite semua ttp akan berganding bahu mempertahankan tanah air ini.

    ReplyDelete
  12. kita tlg atas peri kemanusiaan..klu dorg xbrsyukur biar Allah sahaja yg blas...tarian pandet 2 klu kite nk rebut pon buang ms je...bkan ade dlm rukun islam pon...

    ReplyDelete
  13. tak payah nak tolong Indon tu.Malaysia hantar bantuan kemanusiaan pun banyak komplen. Makanan bantuan basi la, orang Malaysia nak mencuri la. Biar pegi mampus je Indon tu. Org Malaysia nie baik sangat. Dah berapa kali dah Indon layan Malaysia mcm sial, tp kerajaan Malaysia nak jugak berbaik2 dgn Indon sial tu. Dari kita derma kepada Indon, better derma kat mangsa taufan kat Filippina tu. Lagi ada pekdahnya.

    ReplyDelete
  14. hmmm... yang aku nampak la, yang over sangat angkuh ni org kaya2 je. mane la dia nak mengaku ng dia miskin sebab dia kaya.. memang la btul aku nampak sendiri kat Indon ni area Jawa Barat ramai gakla orang kaya, tapi aneh, kenapa bantuan dari diorang yang ramainya 220juta org ni tak meringankan pun... nape ek? nape ek? sebab tu penting berbaik ngan jiran tetangga ngek.. susah senang bersama diharungi. jangan kira nak menyombong je. kalau kat kampung aku ni dah kene pulau dah org cenggini

    ReplyDelete
  15. kawan2 sekalian,
    derma la utk indonesia..
    bg blik diorang modal utk wat rendang..
    huahhahha..
    tu sbb korang yg slh..
    dats y la bala dtg kt korang..
    jgn gado la..
    kn senag..
    otk x pening2 nk pk..
    so childish ok!

    ReplyDelete
  16. tak lame lagi maria ozawa blakon untuk filem kat indonesia,tp masih dalam proses..lpas ni porn star mane lagi ntah belakon kat indonesia..

    ReplyDelete
  17. Bagaimana dengan Japan yang lebih banyak gempa...? Apakah mereka banyak dosa...?

    ReplyDelete
  18. Aritu kta miyabi nak turun Indon, tapi x jadi

    ReplyDelete
  19. aku takutkan ada karma bagi yang mengutuk dan mengina selepas buat comment.

    indon tak semuanya salah......I love Indon

    ReplyDelete
  20. indog the truly dog of asia.tidak tau erti besyukur.

    ReplyDelete
  21. jgn g indog!!! bahaya!

    ReplyDelete
  22. oi orang jiran..

    aku melayu sumatra, cam kau kata...

    aku minang!!!

    tolong jaga omongan kau, aku tak punya masalah soma korang disana, aku punya saudara orang malaysia juga....

    jiklau kau tak mencerca, cerca lah dalam hati saja, jangan kau tulis dmana2x, itu setidaknya menambah 1 orang yang ikut berpartisipasi mengurangi ketegangan antar negara kita!!!

    tak tau kah kau, aku selamatkan temanku yang sedang study tour di padang... mereka orang malay!!! 3 selamat semua

    mereka pun mau kau hina???

    cukuplah jika kau tak suka, simpan untuk diri kau sendiri, jangan kau ajak2x orang, cukup sudah ketegangan antara negara kita

    cukup sudah!

    ReplyDelete