Friday 2 October 2009

Indonesia Takabbur Akhirnya Lebur

Sikap riak Indonesia kononnya segalanya asli mereka, akhirnya terpaksa akur dengan kebesaran Tuhan. Kawasan yang dibangga-banggakan sebagai asli rendang itu akhirnya ranap dan hancur dilanda gempa bumi besar pada 30 September 2009

Rakyat Indonesia yang sebelum ini berteriak "Ganyang Malaysia" dan "Rendang Asli Indonesia" kini terpaksa berteriak dan menangis apabila lebih seribu rakyatnya mati ditelan gempa bumi berkekuatan 7.6 Skala Richter itu. Innalillah wa inna lillahi rojiun.

Walaupun Indonesia sering memfitnah Malaysia, namun di tanah air, kita masih mempunyai hati budi yang baik terhadap jiran kita yang angkuh itu Berikut ini adalah petikan dari akhbar Utusan Malaysia bertarikh 1 Oktober 2009.

Dalam suratnya kepada Susilo, Najib menyatakan rasa amat sedih dan terharunya dengan kejadian gempa bumi yang melanda Padang, Sumatera Barat pada Rabu lepas.

“Dalam hal ini, saya bagi pihak kerajaan dan rakyat Malaysia serta bagi pihak diri saya sendiri ingin mengucapkan takziah dan rasa simpati kepada keluarga mangsa yang terlibat,” katanya. [Sumber]

Malah negara kita masih sanggup membantu negara jiran kita yang ditimpa musibah berganda itu.

Najib juga memberi jaminan kepada Susilo bahawa Malaysia sentiasa bersedia menghulurkan sebarang kerjasama dan bantuan sewajarnya kepada Indonesia sekiranya diperlukan.

Beliau juga berdoa kepada Allah S.W.T agar terus melindungi Indonesia dan rakyatnya selain berharap mereka akan terus tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan itu.[Sumber]

Begitulah kerdilnya Indonesia. Semasa aman, mereka tidak sedar diri dan begitu takabbur kononnya semua budaya milik mereka.  Balasan Tuhan ke atas mereka ini diharap akan membuka mata mereka bahawa segalanya bukan asli Indonesia tetapi milik Yang Maha Esa.

p/s-Masih wujudkah rendang di Padang?

56 comments:

  1. anda sendiri malah mengadu domba....
    apa gunanya coba membuat blog tidak berguna yang pantas dikatakan sampah ini?

    Isinya hanya omongan yang tidak berguna yang hanya menjelek2an negara lain...

    ReplyDelete
  2. Sorry, we're not arrogant but we're proud having so many variations of cultures. You all just don't KNOW what exactly your government do. They filter all BAD informations & news about your country, included CLAIMING Indonesia's things such as cultures or foods. It it ABSOLUTELY same with STEALING right? If your country has 2 hands, I think it doesn't have hands anymore to be cut because your country had stolen so many things of ours, just like if someone steals a motorcycle from his friend. Innalillahi :(

    And then, you are very happy HAPPY when others get disaster, are you all human or not? Don't you have pure heart? Aren't you afraid of Allah SWT's Judgement Day?

    Open your eyes guys!

    So you've known who has the FAULT, right? Too poor if you can't catch the meaning. Innalillahi. Allahu akbar. If you're still stubborn, just wait what happen in The Judgement Day. You'll get the revenge because of what you've done. REMEMBER IT!

    ReplyDelete
  3. sikap takbur bongkak dan keangkuhan inilah punca bencana menimpa. masihkah indon ni riak dgn jumlah rakyatnya yg ramai? sekaligus ALLAH tu ambil nyawa bkn seorg malah beribu2. Ini bkn masa utk bongkak dan bodoh sombong lagi wahai indon.

    ReplyDelete
  4. Balasan Tuhan ke atas mereka ini diharap akan membuka mata mereka bahawa segalanya bukan asli Indonesia tetapi milik Yang Maha Esa.

    arezeo, aku setuju dengan ko 200%... milik Yang Maha Esa, sekali lagi aku ulangi, milik Yang Maha Esa...

    Faham-fahamkan jangan buat-buat tak faham ok!!!

    ReplyDelete
  5. Gempa pertama terjadi pada hari Kamis, 30 September, pukul 17:16 Waktu Indonesia Barat.
    "Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya. "
    (17):16. al-isra. renung2kanlah

    ReplyDelete
  6. which part dlm post ni yg menjelek2an negara lain?x rase cm tu pown time bce post ni...
    ade gak yg x puas hati rupe2nya...

    just igt la...SBY sendiri mengalu-alukan pertolangan from semua negara,termasuk MALAYSIA yg kmu,org indo yg dok panggil MALINGSIA tu...

    jgn la nk gado2 lg...most of org indo akn kate org Malaysia & Indonesia tu serumpun...tu ape yg dosen2 kata + teman2 dlm universitas yg kate...
    tp nape nk gaduh2 psl bnde ni?

    bencana yg berlaku kt Padang tu..same2 la kit amik iktibar yer...maybe ni ujian + peringatan dari Allah Taala...

    mari la same2 kite doakan kesejahteraan mereka yg berada di Padang...

    ReplyDelete
  7. tak tau la nak tergelak ke nak bersedih.. kesian jugak kene bencana. tapi kalau kita angkuh, susah nya pada diri sendiri bukan org lain...

    ReplyDelete
  8. ih indon sekor nih, blog2, facebook sampah indon lagi banyak don! lagilah sampah, langsung tak ada bukti jelas n akurat,, don2.

    ReplyDelete
  9. mereka di sumatera tidak mempunyai sentimen anti-malaysia seperti di pulau jawa jahanam tersebut.
    marilah bantu saudara minang dan acheh...kerana mereka sudah berjanji mempertahankan melayu dan malaysia daripada bajingan-bajingan jawa dari pulau jawa celaka yang emosional itu sekiranya kita diserang.

    ReplyDelete
  10. oi indon kat atas,dasar indon merempat kat tempat orang,mencuri,menipu,merogol.
    dah la busuk,hodoh,miskin...berambus kau dari malaysia.
    pencacai taik nak mampos

    ReplyDelete
  11. indon indon.dah lah taubatlah .haram hukumnya mengambil darah sesama islam dengan bambu runcing meniup permusuhan.

    ReplyDelete
  12. ALhamdulillah. Padan muke INDONS.

    ReplyDelete
  13. menyadarkan bangsa Indonesia?? blog ini?? BOHONG SEKALI!!

    ini cuman bencana yang kayak negara kagak pernah kena aja.

    klo mau membangun kita (Indonesia) jangan menjelek-jelekan.

    Gw terima komenan apapun tapi tanpa ada penghinaan di dalamnya.

    Islam kok seneng amat ya liat saudara sesama Islam kena Musibah.

    ReplyDelete
  14. berani kandang anda ini!! berani bilang "takabur jadinya kena musibah!" ke kita saja. Saat Cina yang malah agama Islam lebih sedikit kena musibah di diemin, Amerika kena musibah di diemin. negara lain kena musibah, di diemin. Indonesia kena musibah dibilang gara-gara takabur.

    gw sih juga ga berani karena gw ga mau bilang takabur ke orang lain. Karena gw sendiri juga banyak dosa.

    lu liat dlo negara lu sendiri baru ngomong ke kita.

    Pengecut!!!! Gara-gara udh aliansi sama Uk, Australia dan lain-lain ngeklaim punya orang yang ga beraliansi. Najis dah gw

    ReplyDelete
  15. saya pikir anda terdiam setelah noordin m top tertembak mati, ternyata anda dapat bahan tulisan lain setelah musibah menimpa Indonesia, selamat.

    ReplyDelete
  16. Selagi kita mampu kita akan bantu. Tidak mampu dengan harta benda, cukup lah dengan doa. Sesungguhnya tidaklah sempurna iman engkau selagi engkau belum dapat mengasihi saudara2mu. Ketepikan segala sengketa yang terjadi antara engkau dan saudara2mu itu, yang pada hakikatnya 'tangan ghaib' lah yang punya rencana buat menghancur leburkan kita semua..

    ReplyDelete
  17. Padan muka Indon kerana menentang kekuasaan Allah S.W.T.

    ReplyDelete
  18. hoi, isi nya betol
    negara kamu suka membangga diri dan menolak negara jiran mu sendiri. bahkan negara kamu selalu ditimpa bencana alam, tetapi negara jiranmu malaysia masih lagi mahu menolong negara mu itu.

    ReplyDelete
  19. Kenapa org diatas? Tidak dapat terima kenyataan ya? Tidak usah sembunyi segala kebusukan bangsa kamu... Bangsa kamu itu sudah ckup berdosa dengan kami. Apatah lagi dengan Allah SWT. Kalian sudah terima balasan berulang-ulang kali. Masih jugak tidak mahu insaf! Aku cukup kesian dengan bangsa kamu.. Harapkan pagar,pagar makan padi!

    ReplyDelete
  20. rendang tetap asli dari padang.
    gw udh pernah makan rendang malaysia. sumpah itu rasanya GAK ENAK BAGNET.
    mereka mau coba2 ngikuti rendang resep padang, tapi jadinnya malah ancur.

    dan tentang gempa yg melanda saudara kita di padang. iti adalah salah satu teguran dari ALLAH SWT. dan ALLAH SWT masih menunjukan rasa sayngnya kepada saudara kita di sumbar dan daerah lain yg terkena gempa di tanah air indonesia dengan mendatangkan gempa sebgai peringatan agar kita bisa menjadi manusia yg bersyukur dikemudian harinya.amiin

    dan buat malaysia terimakasih atas doa dan perhatiannya kepada negri kami INDONESIA.
    TAPI KLO MALAYSIA TIDAK IKHLAS HANYA INGIN MENUNJUKAN KE RIA-AN NYA.

    ReplyDelete
  21. ia betul2,,,sombong banget sich arezeo....mana katanya negara yang gak miskin kayak indonesia,,,,tetangga nya sendiri lagi kena musibah sama skali gak ngucurin biaya se sen pun.......

    ReplyDelete
  22. Moga-moga kejadian semacam itu menginsafkan orang indon! Kalau tak insaf tunggulah meletusnya gunung krakatua pula.

    ReplyDelete
  23. itulah arezeo n sebagian org2 yg berpikiran dengkul seperti dia,,,,,setiap kali aq baca cerita bencana di blog ini pasti menyatakan bahwa inilah azab tuhan kepada indonesia akibat ulahnya pada malaysia blah,,blah,,blah,,, dengan membuat postingan seperti diatas justru kalianlah yg bersifat takabur n riya,,,, apa kalian udh merasa menjadi manusia paling suci dibandingkan kami n merasa tuhan hanya menyayangi kalian n tidak akan menjatuhkan bencana pada kalian? di mata tuhan kita semua adalah sama n jgn menyamakan semua orang di indonesia dan juga di malaysia berpikiran kolot seperti kalian(arezeo,,malingsia.com dll) yg suka mencaci dengan sesama saudara sendiri,,,,,,masih banyak orang2 di negara ini n negara kalian yg menjunjung persaudaraan gx kayak kalian yg teriak2 malingsial n indonsial,,,,

    ReplyDelete
  24. Kau tau tak apa yang lebih takbur...
    artikel yang kau postingkan ni. Berasa bongkak masa makhluk lain kena bala sangat le tak patut.

    Bagi Indon yang kat atas tu, kau tak sedar ke blog Indon menjelekkan Malaysia berlambak?Bukan setakat website je, station tv sekali pulak tu!
    Kau buat apa nyemak sini?Gajah depan mata tak nampak, BUTA!

    ReplyDelete
  25. Jadi, apa gunanya juga anda bloggers indon mengutuk Malaysia & mengapi-apikan rakyat anda untuk membenci Malaysia? Anda juga menjadi jelekkan negara jiran yang lain...

    ReplyDelete
  26. sila sebarkan ke semua email kawan anda..
    PERLU KE KITA MEMBANTU INDONESIA LAGI? SETELAH MEMBACA PETIKAN AKHBAR DIBAWAH..
    Harian Kota, 2 Oktober 2009
    .
    JAKARTA - Berbagai bantuan telah mengalir dan mulai menumpuk di Bandara Minangkabau, Padang, Sumatera Barat sejak Kamis lalu, hal ini cukup mengganggu kepadatan traffic di Bandara Minangkabau, Padang, Sumatera Barat, yang sudah cukup tinggi dan mengakibatkan sejumlah penerbangan mengalami delay. Bahkan pesawat yang ditumpangi Menteri Kesehatan Siti Fadilah Supari dan Menko Kesra Aburizal Bakrie sempat tertahan di udara Padang selama beberapa jam.

    Namun ada yang menarik dari tumpukan bantuan tersebut, yaitu dipisahkannya bantuan dari Pemerintah Malaysia dengan bantuan dari negara-negara lainnya, hal ini di sebabkan karena adanya penolakan bantuan dari Pemerintah Malaysia dikarenakan alasan sumber dana Judi.

    "Kami sangat berterimakasih atas kepedulian Pemerintah Malaysia, namun karena dibeberapa tempat terjadi penolakan dikarenakan alasan judi, kami memilih untuk memisahkan bantuan Pemerintah malaysia dengan bantuan negara lain, akan tetapi banyak juga bantuan dari perkumpulan warga minang di Malaysia yang mengirim bantuan dan tidak ditolak" ujar Kepala Distribusi Bantuan Bandara Minangkabau, Departemen Perhubungan Budi S Ervan.

    Seperti diketahui Pemerintah Malaysia memiliki fasilitas perjudian terbaik dan terlengkap di Asia Tenggara dengan omset pendapatan 4 Milliar Dollar/tahun bernama Genting Highland, dan hal tersebut dinilai warga Sumatra Barat sangat bertolak belakang dengan budaya Muslim negeri Jiran tersebut.Bantuan Pemerintah Malaysia berupa Mie Instan, Selimut, Tenda dan obat-obatan terlihat dibiarkan menumpuk di sisi kiri bandara Minagkabau dan sangat menggangu lalulintas bantuan korban gempa.

    "Bantuan dari Negara Jepang yang tiba lebih dulu berupa 2500 Genset, 500 Tenda, 25 Instalasi penyaringan air, 400 Toilet portable dan 10 Kontainer Rumah Sakit Mini sudah kami sebarkan di 6 Kabupaten, sedang dari Pemerintah Amerika, Brasil, Jerman, Filipinna, Brunai, Australia, Thailand, Vietnam dan Russia berupa Beras, obat-obatan, tenda, selimut, bahan makanan, instalasi air yang total keseluruhan berjumlah sekitar 28.000 ton akan tiba mulai hari ini, kami berusaha berkadinasi Barkorlak dan Palang Merah Internasional untuk penyediaan tempat penyimpanan dan penyalurannya" ujar Budi S Ervan.

    Harian Kota, Jumat (2/10/2009).

    fakta bantuan dari malaysia
    http://jawiherbshop.blogspot.com/200...empa-bumi.html

    http://www.maybank2u.com.my/mbb_info...PRO-Promotions


    http://www.utusan.com.my/utusan/info...7.htm&arc=hive


    http://www.bharian.com.my/Current_Ne...34913/Article/


    http://www.utusan.com.my/utusan/info...9.htm&arc=hive


    http://www.utusan.com.my/utusan/info...i&pg=dn_08.htm

    ReplyDelete
  27. We're not arrogant. You all just don't KNOW what exactly your government do. They filter all BAD things about your country, included claiming Indonesia's things such as culture. It is ABSOLUTELY same with STEALING right? If your country has two hands, I think it doesn't have hands anymore to be cut because your country had stolen so many of ours. Innalillahi :(

    And then you are very HAPPY when others get disaster, are you all human or not? Don't you have pure heart? Aren't you afraid of Allah SWT's Judgement Day?

    Open your eyes guys!

    So you've known who has the FAULT, right? Too poor if you don't know. Innalillahi. Allahu akbar. Just wait what happen in The Judgement Day. You'll get what you've done.

    ReplyDelete
  28. aku tak tau nak kata , apa rata pekerja indonesia yang cari makan kat sini, mereka pernah kata betapa susah cari makan negara mereka, ada sudah kerja disini sudah mampu beli tanah dinegara mereka, aku tak sangka mereka ni sombong, dah timpa musibah masih sombong lagi, kalau berani , datanglah negara malaysia, setiap 5 minit kamu akan jumpa rakyat indonesia, kenapa ? mereka sudah bersyukur apa yang kerja disini, dan kamu yang disana tidak mengerti apa2 keadaan di malaysia, kalau berani sila datang malaysia lihat keaadaan.. usahlah sesama Islam masih lagi bersikap sombong ,

    ReplyDelete
  29. tu Allah nak tunjuk kat indonesia yang rakyat nya takkabur,bongkak, taksub ngn ajaran sesat.... sedar lah rakyat indonesia... Allah itu maha berkuasa....

    ReplyDelete
  30. omic_basi@yahoo.com4 October 2009 at 21:34

    salam persahabatan..
    kami mengajak kepada seluruh rakyat malaysia untuk bersahabat, tak baik berperang..walaupun kata-kata
    mari kita ciptakan suasana damai dan saling menghargai..
    peace..
    djoen.
    ___pemuda asli indonesia___

    ReplyDelete
  31. WOI PUKIMAK INDON MINUM AIR SENI BAPAK SENDIRI KAU SIAL.....

    SIAPA YANG MULAKAN DULU???????????????
    SIAPA YANG MULAKAN?????
    SIAPA????????!!!!!!!

    PUKIMAK KAU BABI.........
    JANGAN NAK CAKAP ORANG SAHAJA........

    CERMIN DULU DIRI KAU INDON

    DASAR BANGSA BANGSAT......
    DASAR SUKARNO ANJING KOMUNIS!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  32. Dalam keadaan camnih pon..Indon still nak ajak Malaysia perang...hish3x...x syukur langsung dengan apa yg malaysia tolong...

    pehtu...kalo korang tgk kat newspaper dorang...bukan pasal gempa yg dorang kecohkan...tp 'kemenangan' dorang atas Batik bila mana Unesco kata itu milik Indon..padahal kita kat mesia nih dok la laporkan hari2 pasal gempa bumi kat indon sana...siap kutip derma lagik...


    yang lawaknya...indon siap bagi amaran kat mesia...jgn claim gempa bumi nih...alangkah bodohnya indon nih..hahahahahha

    ReplyDelete
  33. dan ternyata bantuan itu kadaluarsa

    ReplyDelete
  34. Mana perginya rakyat indonesia yang sering melaung2kan "MALING-SIA","GANYANG MALAYSIA","SAPU MALAYSIA" itu????
    Kerahkan mereka membantu rakan-rakan senegara yang menjadi mangsa bencana alam itu!
    Jangan hanya tahu bergaduh saja....membuat kerja amal lagi baik!

    ReplyDelete
  35. Anonymus:

    Kenapa perlu selindung identiti kamu kalau kamu rasa blog ini sampah? Dan kalau sampah kenapa kamu masuk baca?

    Itulah pasal, Islam melarang umatnya untuk riak dan takkabur. Inilah balasannya. Namun kami yang kalian panggil anjing ini jugalah bersusah payah mengutip derma untuk membantu rakyat kamu yang ditimpa bala Allah.

    Anjing-anjing inilah yang pertama sekali tiba dengan bantuan kemanusiaan kerana kami anjing berhati manusia dan bukan manusia berhati anjing.

    Kami tidak pernah mendendami kamu. Kami tidak pernah mengatakan kami hebat dan bisa memusnahkan negara saudara Islam kami. Cuba kalian lihat, apakah yang berlaku akibat sifat takkabur kamu? Di mana letaknya kekebalan kamu? Kamu katakan kamu tidak boleh mati sedangkan hanya DIA sahaja YA HAYUU YA QAYYUM. DIA MENGHIDUPKAN YANG HIDUP, DIA MEMATIKAN YANG HIDUP, DIA MENHGHIDUPKAN YANG MATI.

    Sedarlah wahai saudaraku (aku tetap mengaku kamu saudara walaupun kamu tidak mengaku kami saudara kamu), merilah kita sama-sama menginsafi apa yang telah berlaku. Innallaillahiwainallillahirojiun.

    ReplyDelete
  36. haizzz...
    x abis2 ckp malaysia claim...
    ada bukti??
    ada surat menunjukkn malaysia claim budaya indon??
    x abis2 yg kasi blog buatan sendiri...
    dh la mcm2 kena azab tuhan pn masih takbur...

    comment no 2 tu x leh blah...
    ada bukti??semestinya dia kasi ayat sendiri
    xpn kasi blog buatan org indon...tu jerk mampu
    x da surat hitam putih tp masih melalak
    ketegori fitnah tu

    sbb org lain buat masalah..sekeliling kena...
    kesian org x bersalah...

    ReplyDelete
  37. Gempa dan Ayat-Ayat Allah Swt

    Segala sesuatu kejadian di muka bumi merupakan ketetapan Allah Swt. Demikian pula dengan musibah bernama gempa bumi. Hanya berseling sehari setelah kejadian, beredar kabar—di antaranya lewat pesan singkat—yang mengkaitkan waktu terjadinya musibah tiba gempa itu dengan surat dan ayat yang ada di dalam kitab suci Al-Qur’an.

    “Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

    17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

    17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”

    8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”

    Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.

    ReplyDelete
  38. senang Ajer...bagi aku...INDON...bangsa MERUSUH,...dah gempa BUMI menelan rakyatnya Pun masih nak MERUSUH...
    SIAL INDON..

    kalau ditolak pemberian dari MALAYSIA yang dikatakan punca utama adalah JUDI...wah...gaji2 orang2 INDON di MALAYSIA jangan diberikan pada sedara mara INDON laa....
    dah diberi bantuan, malah pilih lagi...sedangkan INDON sendiri ntah apa ISLAMnya...masih ngak sedar,,,

    ya udah...INDON mmg SIALAN deh@!

    ReplyDelete
  39. biarlah indo2 tu
    Allah Maha Adil lagi mengetahui sesuatu kejadian
    keadaan yg menimpa mereka entah berapa kerap sudah bencana ini terjadi, mungkin dugaan atau peringatan terhadap sikap mereka yg makin keterlaluan.hope mereka ambil ikhtibar dan insaf. permusuhan yg mreka ciptakan mgkn jg membuat Allah murka. mungkin mereka masih tidak sedar.. mugkin hati mereka sudah tertutup. dan lebih suka mencaci serta menghina.teruskan lah indo.. cacilah kami semua.. Allah akan menghukummu.

    ReplyDelete
  40. Mengapa Manusia Ditimpa Bencana? Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh At-Tarmizi daripada Ali bin Abu Talib, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah mereka ditimpa bencana iaitu:
    1. Apabila harta yang dirampas (daripada peperangan) diagih-agihkan kepada orang-orang yang tertentu sahaja.

    2. Apabila zakat dikeluarkan kerana penebus kesalahan (terpaksa).

    3. Apabila sesuatu yang diamanahkan menjadi milik sendiri.

    4. Apabila suami terlalu mentaati isteri.

    5. Apabila anak-anak menderhakai ibu bapa masing-masing.

    6. Apabila seseorang lebih memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.

    7. Apabila kedengaran banyak bunyi bising.

    8. Apabila lebih ramai berbicara mengenai hak keduniaan di dalam masjid.

    9. Apabila sesuatu kaum itu terdiri daripada orang yang dihina oleh mereka.

    10. Apabila memuliakan seseorang kerana takutkan tindakan buruknya.

    11. Apabila arak menjadi minuman biasa.

    12. Apabila lelaki memakai sutera.

    13. Apabila perempuan dijemput menghiburkan lelaki.

    14. Apabila wanita memainkan alat-alat muzik.

    15. Apabila orang yang terkemudian menghina orang terdahulu, maka pada saat itu tunggulah bala yang akan menimpa dalam bentuk angin merah (puting beliung) atau gerak gempa yang maha dahsyat atau tanaman yang tidak menjadi.

    Seandainya kita sama-sama merenungi hadis di atas, tidak dapat tidak kita akan menerima hakikat bahawa bencana yang menimpa sesuatu kaum itu adalah berpunca daripada perbuatan mereka sendiri. Oleh itu, kembali kepada yang dituntut oleh Islam, semoga kehidupan kita akan dirahmati keamanan dari dunia hingga ke akhirat.

    ReplyDelete
  41. Kebetulan gempa terjadi selepas Nordin dibunuh. Rakyat Indon bersorak kegembiraan. Mereka menghina2 kematian Nordin sambil mempermain2kan syurga dan neraka. Jenazah Nordin disiksa dengan melewat2kan pengebumian. Bila dikatakan Nordin itu jahat, kita pun mengiyakan tanpa mendengar cerita di pihak Nordin. Semasa pengebumian Nordin, keluarga dan sahabatnya bercerita tentang kebaikan peribadi Nordin yang dianggap soleh dan taat kepada agama. Manalah kita tahu Nordin dikasihi Allah. Kita terus jatuhkan hukum dengan mendahului Allah yang Maha Mengetahui. Mungkin Allah murka...

    ReplyDelete
  42. Semoga negaraku Msia terhindar dari mala petaka. Amin.

    ReplyDelete
  43. "Bantuan dari Negara Jepang yang tiba lebih dulu berupa 2500 Genset, 500 Tenda, 25 Instalasi penyaringan air, 400 Toilet portable dan 10 Kontainer Rumah Sakit Mini sudah kami sebarkan di 6 Kabupaten, sedang dari Pemerintah Amerika, Brasil, Jerman, Filipinna, Brunai, Australia, Thailand, Vietnam dan Russia berupa Beras, obat-obatan, tenda, selimut, bahan makanan, instalasi air yang total keseluruhan berjumlah sekitar 28.000 ton akan tiba mulai hari ini, kami berusaha berkadinasi Barkorlak dan Palang Merah Internasional untuk penyediaan tempat penyimpanan dan penyalurannya" ujar Budi S Ervan."

    MACAM LAH NEGARA JEPUN, BRASIL, AMERICA, GERMAN N ETC TU HALAL SANGAT HASIL PENCARIAN DAN WANG YG DIDERMA TU HALAL KER? JAPAN TU NEGARA ISLAM KER? INDO TAU PIKIR X? LOL

    ReplyDelete
  44. indon taubatlah.janganlah meniup api permusuhan di bulan suci ramadhan dan bulan syawal.sepatutnya kita bersyukur masih hidup di dunia ini dan meraikan ramadhan,syawal dan hari raya haji.bukan mencari darah umat islam dengan aksi sweeping bambu runcing.janganlah ikut nafsu syaitan yang suka permusuhan bencikan kedamaian.
    bersederhanalah kita dan jangan melampaui batas.

    ReplyDelete
  45. ckp la mcm mana pun.. umpama mencurah air ke daun keladi je dgn indon2 ni.. hanya segelintir je yg fhm ;) peace!

    ReplyDelete
  46. Answer: Masih wujudkah rendang di Padang?
    Saya selaku seorg korban selamat dari gempa itu, nak beri tahu kalau sampai sekarang saya masih makan rendang. Yang bantu kami disini bukan Malaysia je, but juga negara2 Eropa,Amerika,Asia timur, bahkan negara2 arab. Org2 Jawa, Sulawesi and daerah2 lain d Indonesia ikut bantu. Thanks buat org2 yg bantu kami dengan "ikhlas"..

    ReplyDelete
  47. so dat.. dun ur indo eva b arrogant n put aside our donation.. cuz we r willing to donate for ur poor people.
    futhermore, if u said dat our donation is from "judi".. how bout japan, america n d others dat oso dat unsure if dey donation "halal" or not.

    it doesnt matter if d donation is from non-muslim or muslim..

    ReplyDelete
  48. salam...
    Takziah buat warga indo ...banyak2lah bersabar...dan buat warga indo..jangan lupa sila amik pengajaran dari apa yang telah terjadi :)

    ReplyDelete
  49. hadoi...indon tak puas hati ngn Malaysia pasal "Tarian Pendet" ngn "Rendang asli"? itu je?..korang ni sekolah ke x?

    Memang nak akhir zaman la bila umat islam itu bermusuh2an sesama sendiri...

    Nauzubillahiminzalik..

    ReplyDelete
  50. Indon memang jenis bangsa yang tak tau bersyukur... Pukimak Indon

    ReplyDelete
  51. Urang sumbar, ade pulak masa kau nak mengenet lepas terselamat gempa ek? Bukan kami tak ikhlas, tapi bila diberi bunga, tahi yang dibalas patut ke begitu? Cermin diri dulu. Jangan semberono je menuduh. Rendang kami laen sket kot dari rendang kamu. Sya Malaysia, tinggal kat Indon sya tahula... rendang Malaysia maksudnya rendang Malaysia, rendang Indonesia maksudnya rendang Indonesia. So jangan keliru terlebih, pastu melatah tak tentu hala. Bertenang ya!

    ReplyDelete
  52. ayolah, yang perang mulut itu kan pemerintah.
    mari, para blogger. berdamai.
    blogger cinta damai!
    :)

    ReplyDelete
  53. mana gerakan bendera nie kata nak datang serang.....aku pun tak sabar nak cincang orang yang menghina bangsa dan negara ku nie.... kecoh jer lebih tp batang idung tak timbul gak....ingat lah kita serumpun beb apa yang ada kat indon tue sini pun ada...jgn ingat indon je tau tetak orang.

    ReplyDelete
  54. Ingat semua orang sama dihadapan Allah....tidak ada gunanya saling mencaci, didunia hanya paling 70 tahun......Ingat Surga adalah segalanya....sadarlah saudara2 ku Indonesian dan Malaysian tidak ada gunanya saling menghujat.......Ingat Akherat

    ReplyDelete
  55. Kalian tahu, informasi2 jelek tentang negara kalian sudah difilter oleh pemerintah kalian. jadi yg bagus2nya aja yg kalian terima. Makanya gaul dikit donk, jangan mau pake kacamata kuda.

    Lihat tuh Noordin M Top, sudah membunuh banyak orang. Apa itu yg namanya pahlawan?? Apa itu kurang cukup mewakili kalian yg tidak beradab? Kalo mau bunuh2 orang, bunuh sana mereka2 yg menyerang Palestina.

    Saling ngomong kotor, lakukan aktivitas yg berguna kek, macam bukan manusia aja.

    ReplyDelete
  56. eh arezeo bencana itu musibah, datangnya dari Allah. Muslim bukan sih anda ini? gak usah lah bikin yang gak berguna kayak gini, anda buat blog kayak gini sama aja anda jelek jelekin Negara anda alias MALAYSIA yang bertetangga dengan INDONESIA dan sudah bersahabat, artisnya sering datang ke Indonesia, begitu juga sebaliknya dan kalo anda masih menjelekan Indonesia. maka Hacker Indonesia akan melacak anda karna anda menggunakan foto asli anda dan data anda yang dapat di lacak!

    ReplyDelete