Tuesday 30 October 2007

Hey, Adakah Ini Dikatakan Sayang?

Tahukah anda bahawa lagu Rasa Sayang juga pernah dinyanyikan dalam filem Bollywood 48 tahun dahulu? Filem yang dimaksudkan berjudul Hai Pyar Ka Hi Naam Ra Sa yang dirakam pada tahun 1959 di Singapura.  yang dibintangi oleh Shammi Kapoor.

 

Seorang pelakon berkerakyatan Malaysia, Maria Menado turut membintangi filem berkenaan sebagai pelakon jemputan. Lagu Rasa Sayang ini dinyanyikan oleh Mohd Rafi dan Lata Mangeshkar.

Singapura pada ketika itu adalah sebahagian daripada Malaya (sebelum Malaysia). Filem Bollywood ini menggunakan lagu Rasa Sayang sudah pasti kerana ia adalah lagu rakyat Malaya. Mustahil sebuah filem luar yang dirakamkan dalam negara akan mengambil lagu rakyat negara asing untuk didendangkan.

Cuba korang tonton klip video di atas. Antara lirik lagu berkenaan yang diberi nama Rasa Sayang Re (bukan Rasa Sayange) ialah

Rasa Sayang Re,
Rasa Sayang Sayang Re,
Hey, pyar ka hee nam?
(Hey, adakah ini dikatakan sayang?)
Rasa Sayang Sayang Re.

Lirik lagu dalam bahasa Hindi di atas "Hey, adakah ini dikatakan sayang?" seolah-olah menggambarkan situasi yang melanda hubungan Malaysia-Indonesia berkenaan sebuah lagu. Rasa Sayang kini menyebarkan rasa benci di antara rakyat kedua-dua negara. Lihat sajalah mesej2 pada shout-out box sebelah dan komen2 yang diberikan pada posting. Lupakah mereka apabila Acheh ditimpa bencana tsunami dulu, Malaysia adalah antara negara pertama yang menghulurkan bantuan?

Persoalannya, adakah satu kerugian yang besar bagi Indonesia untuk mengakui bahawa lagu berkenaan adalah lagu Nusantara? Akan runtuhkah candi Borobudur jika Rasa Sayang itu dikongsi bersama Malaysia? Perlukah Indonesia menimbulkan provokasi terhadap Malaysia hanya kerana sebuah lagu? Hey, pyar ka hee nam?

4 comments:

  1. SANGAT RUGI BESAR BAGI BANGSA INDONESIA JIKA LAGU TERSEBUT MILIK NUSANTARA DALAM ARTI LUAS (MALAYSIA,INDONESIA,SINGAPURA DLL). MENGAPA KARENA LAGU TERSEBUT MENJADI IDENTITAS SETIAP DAERAH ATAU PROPINSI DI INDONESIA. MISAL LAGU JALI-JALI,KICIR-KICIR,LENGGANG KANGKUNG (JAKARTA), AMPAR-AMPAR PISANG,CICK-CIK PERIUK (KALIMANTAN), ES LILIN,BUBUY BULAN (JAWA BARAT), APUSE (PAPUA), AYAM DEN LAPEH,KAPARINYO (MINANG),SOLERAM,INJIT-INJIT SEMUT (RIAU),RASA SAYANGE,AYO MAMA,O I NANI KEKE, SI PATOKAAN (SULAWESI)DAN LAIN SEBAGINYA. ITU HANYA SEBAGAIAN.

    The use of 'e' at the end of 'Sayange' is a unique dialect of Ambonese Malay, which distinguish them with the other tribes in Malay Archipelago.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rasa_sayange)

    seperti lagu ambon berikut:
    http://www.youtube.com/watch?v=ljgOBtIcSaA

    ReplyDelete
  2. DAFTAR NAMA LAGU DAERAH DI INDONESIA:
    http://organisasi.org/daftar_nama_lagu_daerah_musik_tradisional_khas_budaya_nasional_kebudayaan_nusantara_indonesia

    ReplyDelete
  3. see this beautiful dance:
    http://www.youtube.com/watch?v=IK8WUOZwSDQ

    ReplyDelete
  4. gak usah banyak cakap kau maling!! mari berperang melawan indonesia..!!

    ReplyDelete