Saturday 6 October 2007

Rasa Sayang Eh Rasa Sayang-sayang Eh!

Semasa dok melayari internet, terbukak pulak laman blog Kuda Ranggi ni dan menarik betul postingnya tentang Rasa Sayang nie.

Mungkin dah tak ada isu lain atau dah ketandusan modal, maka seorang wakil rakyat di negara jiran Indonesia, menimbulkan persoalan hak milik lagu klasik malar segar, Rasa Sayang.

Dia mahukan pemerintah Indonesia mengambil tindakan ke atas Malaysia kerana menggunakan lagu Rasa Sayang dalam kempen penggalakan Tahun Melawat Malaysia dengan alasan lagu itu hak milik Indonesia.

Dalam erti kata lain, Malaysia telah melanggar hak cipta milik Indonesia dan tindakan sewajarnya perlu diambil. Persoalannya, tidak ada orang yang tahu asal-usul lagu rakyat itu, siapa yang mengarangnya dan siapa yang memegang hak ciptanya.

Lagu Rasa Sayang sudahpun menjadi salah satu lagu wajib bagi ASEAN kerana ia didendangkan sebagai lagu rakyat di Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei. Ia sebenarnya hak milik manusia yang berbahasa Melayu.

Oleh itu, adalah tidak wajar, kurang bijak dan tidak boleh diterima oleh bukan sahaja Malaysia bahkan Singapura dan Brunei bahawa lagu itu adalah hak milik Indonesia.

Selain lagu Rasa Sayang, mereka juga mempersoalkan hak milik dan hak cipta Indonesia yang mereka dakwa kononnya ditiru oleh Malaysia seperti batik dan wayang kulit.

Apabila diminta mengulas, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Dr Rais Yatim, atas sifat profesionalnya selaku seorang peguam, meminta pihak yang menimbulkan perkara itu memberikan bukti. Menteri Pelancongan Teuku Adnan Teuku Mansor pula berkata lagu itu adalah milik Nusantara dan bukan mana-mana negara tertentu kerana ia adalah lagu rakyat Nusantara Melayu.

Mungkin selepas ini, ada pula wakil rakyat lain di Indonesia yang akan meminta pemerintah republik itu membuat tuntutan ganti rugi ke atas hak milik mi jawa, mi bandung,asam jawa, bahulu betawi, air bandung,Kampung Jawa dan keris Taming Sari atas alasan semuanya hak milik mereka.

Apa kesudahannya?

Nak tergelak bila baca Indonesia nak buat saman ganti rugi atas Mee Jawa. Jadi, sesiapa yang nak buat Mee Jawa pada Hari Raya nie, buat senyap2 tau. Jangan masukkan dalam YouTube... Kalau nak masukkan jugak, pastikan anda mendapat keijinan dari pemerintah Indonesia tau. Kalau x nanti, kena saman.... Entah2, nak pakai samping raya ni pun x boleh. Samping milik Indonesia jugak ke?

12 comments:

  1. Bacalah disini.... apa kata Marina Mahathir:
    http://rantingsbymm.blogspot.com/2007/01/exporting-creativity-not-just-labour.html

    Orang Malaysia sendiri pun mengakui kreatifnya orang Indonesia. Dan ini datang dari orang Malaysia yang "educated"... :))

    ReplyDelete
  2. Ye, org Indon memang kreatif. PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin) nya kreatif merompak rumah2 di Malaysia.. kreatif menipu... dan kini kreatif menuduh kita mencuri budaya diorg.
    Kreatif nyerr org Indon.

    ReplyDelete
  3. jgn suka cari2 kesalahan org...
    lebih baik introspeksilah

    ReplyDelete
  4. perlu ke kami introspeksi ngan orang bodoh? sorry... kami tak mau jadi bodoh macam kalian....
    teruskan menyalak pasal lagu Rasa Sayang... kemudian menyalak pasal mi jawa, mi bandung,asam jawa, bahulu betawi, air bandung,Kampung Jawa
    hahahahahaha.....

    ReplyDelete
  5. lagi2 mencaci ... sesama muslim jangan mencaci ... liat dong begitu banyak negara2 arab...mereka fine2 aja tuh ...
    kalo benar tidak sombong, kalo salah minta maaf ...
    gak ada diantara mereka negara mana lebih kaya, negara mana lebih miskin ...
    ayo dong warga2 melayu ...
    respect dong respect!!!! ampun deh ....

    ReplyDelete
  6. Some Indon comes to Malaysia without permit,
    becomes robbers, thieves, perampok, pencuri, pecah rumah and etc..

    Sekarang kalian mau kecoh pasal lagu..

    Tidak malukah kalian..orang indon.
    Shamed on you indons..

    ReplyDelete
  7. Memang betul "PENDATANG HARAM INDON - PATI" tak tahu malu datang ke Malaysia sebagai perampok, pencuri, pecah rumah orang.

    Bangsa indon memang tak tahu malu..
    tahu merampok saja..

    ReplyDelete
  8. saya tidak membenci malaysia..saya hanya membenci orang malaysia yang tidak beradab seperti banyak orang malaysia yang comment disini,berkata tidak pantas..Jangan membahas bencana alam dan pemboman,karena DR AZHARI berasal dari MALAYSIA,dan azab Tuhan akan datang kepada engkau yang arogan MALAYSIA,karena engkau membahas bencana alam yang menimpa manusia2 tak berdosa..Dunia pun mengirim simpati dan doa kepada korban bencana alam di Indonesia..Kenapa engkau begitu picik..

    Tapi masih ada rakyat malaysia yang WELL EDUCATED & Fair -> Look at this one..
    http://rantingsbymm.blogspot.com/2007/01/exporting-creativity-not-just-labour.html

    ReplyDelete
  9. Sebagai rakyat Sarawak dan punyai saudara di Sabah, kami bersyukur bersama Malaysia.

    Jika kami bersama Indonesia, sudah tentu negeri kami akan miskin dan rakyat kami akan menjadi pendatang tanpa izin ke negara lain.

    Aceh dan Timur Timor menjadi contoh kegagalan indonesia meguruskan negara, kedua-duanya mahukan kemerdekaan mereka sendiri dari indonesia.

    Sepatutnya rakyat indonesia hendaklah cuba memajukan negara mereka, bukan hanya suka mencari gado, mencari kesalahan Malaysia, apa lagi hanya berebut lagu..
    Cuba kamu fikirkan urusan yang lebih penting bagi negara indonesia..

    majukan rakyat kalian, sungguh kasihan ku lihat rakyat kamu masih ramai lagi yg susah lagi miskn.

    ReplyDelete
  10. Iya dong,

    kamu orang indon punyai banyak dosa.

    Satu lagi gunung berapi di pulau jawa sudah mula mengeluarkan gas dan debu beracun.. mungkin juga akan meletup.

    Oleh itu insaf lah wahai orang indon, bertaubatlah kamu segera. kamu punyai banyak dosa.

    ReplyDelete
  11. Wah berarti kalian ini di sekolah sebenarnya tidak belajar GEOGRAFI ya??? Indonesia memang secara geografi punya banyak GUNUNG API (jadi wajar kalau banyak GUNUNG MELETUS), Indonesia punya beberapa PATAHAN GEMPA( contoh:lempengan euro asia), jadi TIDAK HERAN KALAU INDONESIA TERKENA GEMPA BUMI dan Tsunami. Banjir pun banyak penyebabnya, bisa jadi karena ulah manusia atau iklim. Soal Kebakaran Hutan di KALIMANTAN dan SUMATERA, ternyata itu bukan murni kesalahan manusia Indonesia, tapi juga karena musim kemarau atau ULAH MALAS-SIAN YANG MENCURI KAYU-KAYU INDONESIA. MANA MUNGKIN MALAS-SIA MENJADI SALAH EKSPORTIR KAYU TERBESAR PADAHAL LAHAN SAJA TIDAK PUNYA!

    SOAL LAGU, ORANG INDONESIA YANG TIDAK MEMUTAR LAGU MALAS-SIAH, ITU KARENA MURNI SOAL PREFERENSI KAMI. Menurut kami, hanya sedikit lagu melayu yang cocok dengan selera musik kami. IT MEANS karya kalian kurang kreatif untuk menembus selera pasar. (Kaya lagu2 ala Inggris yang kurang laku di USA).


    Soal azab Allah, tunggu saja. nanti juga NEGARA-MU akan merasakan akibatnya.

    ReplyDelete
  12. mi kari termasuk tak?
    hahaha..

    lepas ni aku kena stop makan mi jawa le nampaknye..kalo diorang nampak mampos aku kena parang..

    ehh asam jawa pun kena claim ke?
    ganti ngan asam keping bleh?

    hahaha...lawakla korang ni..

    ReplyDelete