Saturday 6 October 2007

Rasa Sayang? Kita Tidak Gentar

Bravo buat menteri kita yang tidak gentar dengan tindakan pemimpin Indonesia mahu menyaman kita. Ini menunjukkan betapa menteri kita mempunyai pemikiran yang tinggi. Kami sentiasa di belakang anda.

Dipetik dari Berita Harian, 4 Oktober 2007

KUALA LUMPUR: "Saya tidak faham dengan mereka (kerajaan Indonesia) dan saya tidak takut dengan ugutan itu. Kita akan tetap gunakan lagu Rasa Sayang untuk mempromosi Malaysia dan menarik lebih ramai pelancong," kata Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Malah, gembira kerana tindakan Indonesia mahu menyaman Malaysia menunjukkan usahanya mempromosi Malaysia menggunakan lagu Rasa Sayang memberi tekanan kepada negara jiran itu yang ketandusan idea untuk menarik lebih ramai pelancong.

Katanya, tindakan Indonesia itu menunjukkan rasa iri hati dan cadangan menyaman Malaysia tidak berasas kerana tiada bukti siapa pencipta lagu itu yang sudah sekian lama menjadi siulan masyarakat di kedua-dua negara.

"Jika mereka mahu saman teruskan. Tapi atas dasar apa. Siapa pencipta lagu itu. Saya sedih dengan apa yang berlaku kerana di Malaysia kita tidak berkira memutarkan lagu artis mereka, sedangkan mereka tidak mahu membantu memutarkan lagu artis kita.

"Saya beri jaminan, kita tidak takut dan tidak akan tunduk dengan sikap mereka," katanya mengulas laporan Indonesia sedang menimbang mengambil tindakan undang-undang berhubung penggunaan secara komersial lagu Rasa Sayang yang didakwa republik itu miliknya.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Indonesia, Jero Wacik, semalam dilaporkan berkata, pihaknya sedang menyiasat sama ada Indonesia mempunyai hak cipta terhadap lagu popular itu dan mengatur mesyuarat dengan Ahli Parlimen yang mendesak Jakarta mengambil tindakan undang-undang terhadap Kuala Lumpur.


Sementara itu, pelbagai pihak berpendapat bukan mudah menentukan pencipta sebenar lagu Rasa Sayang yang menjadi siulan ramai kerana ia tidak pernah dipatenkan dan lagu tradisional yang mendapat sentuhan penggubah dari kedua-dua negara.

Bekas Pengarah Muzik RTM, Datuk Johari Salleh, berkata saya tidak fikir Indonesia boleh menyaman Malaysia kerana lagu itu terlalu lama dan sudah menjadi milik khalayak. Mengikut undang-undang hak cipta, selepas 25 tahun sesebuah lagu tidak dipatenkan, ia automatik menjadi milik umum dan bebas diguna sesiapa saja.

Pensyarah Kebudayaan Universiti Malaya, Dr Ariff Ahmad, berkata susur galur masyarakat Melayu nusantara dan penghijrahan rakyat Indonesia ke tanah Melayu mungkin mendorong perkongsian lagu Rasa Sayang.

Prof Emeritus Datuk Dr Khoo Kay Kim pula berkata, satu kajian perlu dibuat segera bagi mengenal pasti asal usul lagu tradisional seperti Rasa Sayang bagi mengelakkan kekeliruan dan konflik berterusan antara kedua negara.

6 comments:

  1. ...bebas giguna sesiapa saja...

    lalu Malaysia cepat2 paten kan jd milik nya. Tak malu kah...?

    ReplyDelete
  2. kami tak perlu patenkan.. Kalau kamu indon mau guna, kami tidak akan bising seperti anjing menyalak bukit....
    Kami bukan bodoh macam indon yang sedang menyalak-nyalak pasal lagu Rasa Sayang... Ingat yaaa

    ReplyDelete
  3. Some Indon comes to Malaysia without permit,
    becomes robbers, thieves, perampok, pencuri, pecah rumah and etc..

    Sekarang kalian mau kecoh pasal lagu..

    Tidak malukah kalian..orang indon.
    Shamed on you indons..

    ReplyDelete
  4. Memang betul "PENDATANG HARAM INDON-PATI" tak tahu malu datang ke Malaysia sebagai perampok, pencuri, pecah rumah orang.

    Bangsa indon memang tak tahu malu..
    tahu merampok saja..

    ReplyDelete
  5. saya tidak membenci malaysia..saya hanya membenci orang malaysia yang tidak beradab seperti banyak orang malaysia yang comment disini,berkata tidak pantas..Jangan membahas bencana alam dan pemboman,karena DR AZHARI berasal dari MALAYSIA,dan azab Tuhan akan datang kepada engkau yang arogan MALAYSIA,karena engkau membahas bencana alam yang menimpa manusia2 tak berdosa..Dunia pun mengirim simpati dan doa kepada korban bencana alam di Indonesia..Kenapa engkau begitu picik..

    Tapi masih ada rakyat malaysia yang WELL EDUCATED & Fair -> Look at this one..
    http://rantingsbymm.blogspot.com/2007/01/exporting-creativity-not-just-labour.html

    ReplyDelete
  6. Iya dong,

    kamu orang indon punyai banyak dosa.

    Satu lagi gunung berapi di pulau jawa sudah mula mengeluarkan gas dan debu beracun.. mungkin juga akan meletup.

    Oleh itu insaf lah wahai orang indon, bertaubatlah kamu segera. kamu punyai banyak dosa.

    ReplyDelete