Friday, 28 August 2009

Indonesia Makin Kuat Menyalak

Kenyataan bahawa bukan Malaysia yang mengklaim tarian Pendet tetapi adalah kesilapan Discovery Channel yang berpusat di Singapura, rupanya belum memuaskan hati Indonesia. Mereka masih menyalak. Salakan mereka kini berunsur fitnah terhadap isu-isu budaya seperti batik, angklung, tarian kuda kepang dan lain-lain. Tonton petikan berita Indonesia berikut.

 

Dalam berita di atas, ternyata media Indonesia melakukan provokasi dengan penuh fitnah terhadap Malaysia. Kononnya Malaysia mengklaim batik tujuh tahun yang lalu. Terbukti ini adalah provokasi dan adu domba. Kain batik Malaysia telah wujud sejak ratusan tahun lalu. Nenek aku pun pakai kain batik Malaysia. Kain batik Indonesia hanya digunakan sebagai kain basahan, kain lap lantai dan paling terhormat pun sebagai kain menutup mayat kerana warnanya yang kusam.

Begitu juga angklung dan kuda kepang. Sudah ada di Malaysia sejak beratus-ratus tahun lampau. Paling melucukan, kerana isu remeh macam ni, mereka hendak menghalau Duta Besar kita dari Indonesia. Sungguh keanak-anakan sikap mereka. Dalam klip video di atas juga seorang mat salleh mengakui angklung itu berasal dari Malaysia. Sudah terbukti ke seluruh dunia, Indonesia pula membuat ulah dan fitnah.

Soalnya, perlukah kita mengendahkan provokasi media Indonesia ini? Jawapannya, sudah pasti tidak. Ingat lagi klaim Indonesia terhadap lagu Rasa Sayang Malaysia? Sudah hampir 2 tahun klaim Indonesia terhadap lagu tersebut. Nah, lihat hasilnya. Ia masih lagi lagu Malaysia hari ini dan masih dimainkan di TV8 berulang kali sempena hari kemerdekaan kita ke-52.

Terbukti, segala salakan Indonesia selama 2 tahun ni umpama anjing tersepit yang menyalak bukit. Kita biarkan saja mereka teriak "Maling!" atau "Malingsia" atau "Ganyang Malaysia".  Kerana teriakan mereka sedikit pun tidak merugikan kita.

Malah kemajuan negara kita yang baru merdeka 52 tahun sudah jauh ke depan berbanding mereka yang sudah tua 64 tahun.

Cuba korang cari rumah rakyat Indonesia yang tersembunyi dalam gambar sebelah. Layakkah tempat itu dihuni manusia? Hehehe.

Sekurangnya para pendemo Indonesia pernah dimalukan di hadapan kedutaan besar Malaysia dua tahun lepas. [Sumber]

Selamat menyambut Hari Kebangsaan. Salam 1 Malaysia untuk semua.

p/s - Yang pasti, saban hari ada saja rakyat Indonesia terprovokasi dan dimonyetkan oleh media negara mereka sendiri. Biarin saja mereka diperbodohkan begitu. Setidaknya, mereka bakal kehilangan lagi 3 buah pulau esok atau lusa. [Sumber]

43 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. siapa nak pakai batik indog??? buruk laaaa. tgk baju batik indog hahhaha takde laki kat malaysia ni nak pakai. low class punya baju. malu org malaysia nak pakai.

    ReplyDelete
  3. Kalau rakyat Indonesia suka sangat menuduh rakyat Malaysia mencuri budaya mereka..cadangan saya pada rakyat Malaysia ialah kita curi sahaja budaya mereka..!

    seperti..

    1.buat rumah bawah jambatan.

    2.suka menyusup masuk kenegara orang secara haram.

    3.enggan keluar dari negara orang walaupun sudah diusir.

    4.Yang kaya semakin kaya..yang miskin semakin miskin.

    5.Dan lain2..!

    Jika rakyat Malaysia menjadi seperti diatas..rakyat Indonesia boleh menuduh kami mencuri budaya kalian sepuas2nya..!! kerana itu memang budaya kalian..!!

    Tapi aku berdoa..minta dijauhkan dari budaya kotor diatas.Malahan aku berbangga sama nenek moyangku yang berhijrah dari kepulauan Sumatra dan Sulawesi (BUKAN INDONESIA) ratusan tahun dahulu tidak membawa budaya kotor diatas.

    SYUKUR..!!

    ReplyDelete
  4. Kalau rakyat Indonesia suka menuduh rakyat Malaysia maling budaya kalian..khabarkan pada para TKI dan Pendatang2 Tanpa Izin (PATI) kalian tidak membawa budaya kotor mereka seperti tidur bawah jambatan ke Malaysia..!

    Saya takut penyakit itu akan bejangkit kepada rakyat Malaysia..! Minta dijauhkan..!

    Dan jika benar ada segelintir rakyat Malaysia akan tidur bawah jambatan..takut nanti media negara kalian akan memprovok mengatakan rakyat Malaysia maling budaya kalian.

    haha.

    ReplyDelete
  5. MALAYSIA = THIEF FROM ASIA !!

    ReplyDelete
  6. Dan jika ada rakyat Indonesia yang mahu berhijrah ke negara lain selain dari Malaysia..khabarkan pada mereka JANGAN AMALKAN budaya Indonesia itu di tempat baru.

    Kerana di masa akan datang keturunan warga Indonesia yang telah menjadi rakyat negara baru itu akan dituduh maling..!!

    What a low class mentality..

    heh.

    ReplyDelete
  7. MALAYSIA = THIEF FROM ASIA !!

    ReplyDelete
  8. MALAYSIA = THIEF FROM ASIA !! DOG MALAYSIA !!

    ReplyDelete
  9. INDONESIA = PRIMITIF FROM ASIA !!

    ReplyDelete
  10. Dalam ruangan minichat di sebelah kiri atas seorang warga Indonesia menulis ;

    TO AREZEO "YA ALLAH..KABULKANLAH DO'A SAYA AGAR AREZEO INI HARI MATI DI TABRAK MOBIL....KEPALANTYA HANCUR BERKEPING-KEPING....INSYA ALLAH ...AMIIN..KABULKANLAH.."

    Diatas ialah salah satu bukti kebodohan dan menunjukkan betapa jahilnya mereka tentang Islam.

    Islam itu bukankah dilarang mendoakan yang buruk2 mengenai orang lain..? Melainkan didalam peperangan melawan puak2 kafir didalam perang jihad..?

    Mungkin ini salah satu tuhan menurunkan bencana keatas negara kamu..seperti tidak henti2.Dalam zaman yang semakin moden ini..ada banyak lagi perkara2 khurafat dan amalan2 ilmu hitam yang masih diamalkan disana..

    Sepatutnya kau mendoakan itu tidak berlaku di Indonesia..tetapi sebaliknya.What a moron.

    Di Malaysia jika ada ilmu hitam kedengaran..semuanya dibawa oleh para2 Pendatang Tanpa Izin seperti kalian..kepada warga indonesia yang bijak dan tahu berfikir..saya mendoakan yang baik buat kalian.

    Semoga kalian yang bijak2 ini akan mendidik warga2 indonesia yang bodoh walaupun bilangan kalian kecil.

    ReplyDelete
  11. INDONESIA - THIEF OF INDIAN CULTURES!! THIEF OF THE WORLD!! INDOGNESIAL IS A THIEF! THEY LIVE IN OTHER COUNTRIES AND BECAME THE MOST WANTED CRIMINALS ESPECIALLY IN ROBBERING AND KILLING PEOPLE.

    ReplyDelete
  12. sorry but i dont exactly know how to communicate with malaysian people,, so I prefer to use english as international language. so there'll be no miss understood.. ok? ^^

    well for ur information, if theres no javanesse or indonesian people in malaysia,, your great petronas will not be exist. becouse in the time u build that thing, your builder is not skilled enough. so your goverment asked help from indonesia to build that magnificent building. and in years that u guys just being independent, your party PMN or PNM or whatever ;) will not be glorious for yearssssss if they'r not asked help from javanesse people. etc..

    so,, i think u guys dont know exactly ur own history, so u can talk like that to indonesia. even u should be thankfully to indonesia.

    i just wanna say one more thing : Astaghfirullah... astaghfirullah.. astagfirullah... in indonesian idiom,, malaysian is like "kacang lupa kulitnya" couse after u can stand up high now,, u forget the one that help u. even you are tarnish us now...

    Astaghfirullah.....................

    ReplyDelete
  13. TQ Anonymous, your comment is very much appreciated. But to appreciate INDON for building that petronas tower, is a BIG NO NO. We prefer to thank our country for all the money it invested in. On the other hand, INDON should thank us for giving them salary after building the tallest twin tower in the world for them to feed their hungry families in INDON.

    ReplyDelete
  14. the labors build up the twin towers and the other buildings based on the instructions given by the engineer..they didn't made it by their selves.

    If the Indonesia government used to terminate their workers to getting involved in any projects at Malaysia..we still have other labors from other countries.But the main problem here is we will not have the benefits to give the cheapest salary like have been given to labors from Indonesia.

    ReplyDelete
  15. indonesian build up twin towers?? please.... get ur fact rite. indon just too skilled in that low-life job. they r jobless in indon n came to malaysia n willingly do anything they can.

    indon hanya pandai bancuh simen, letak batu bata and cat bangunan. dan masih jugak di bawah arahan dan pemerhatian org malaysia. dan bisa dipecat anytime. becoz they are nothing. just a small piece of thrash. n there are bangladesh people who can works greater than indons anytime.

    ive told thousand times, china people also illegally entered japan and work similarly like indons here. but is that means china build japan??? HELL NO.plsss... you are only a worker.a worker who doesnt know anything..but to earn money and send back our money to indons.

    PITY INDONS....THEY THOUGHT THEY BUILD THE WORLD.... HAHAHAHA

    ReplyDelete
  16. U forget to mention about Indonesian also build up a garbage look alike house in Malaysia..

    But I have to admit..Indonesian labors helped us a lot in our constructions industry..thanks a lot.

    BUT..

    U guys from Indonesian also have to admit that a lot of workers from Indonesia who come to Malaysia did and keep doing all the unacceptable stuff here..dont bring that stupid and garbage culture when u come to other peoples country.It is rude..!

    Remind them..

    ReplyDelete
  17. Would love to see more stupid INDONS speak English. Hahahahaha NONE!!!

    ReplyDelete
  18. wahai manusia tak berotak dan sangat munafik....

    Jujur saya kasihan melihat anda.... anda hanya mengeluarkan statement2 palsu yang penuh dengan bualan dan kemunafikan....

    kalo boleh jujur,,, tolong ceritakan apa sejarah dari negeri malingsia???? hal apa saja yang bisa anda banggakan dari negeri anda selain budaya plagiat dan mencuri???

    tolong jawab dengan jujur yach....

    ReplyDelete
  19. hahaha mau tau sejarah malaysia?? bukak aja situs ttg sejarah malaysia. dan kami bangga sudah merdeka secara pakai otak ( bkn perang sana sini tapi akhirnya mundur )

    org indon ni perasan yg diorang tu hebat dan superior tapi sebenarnya gak ada apa2. coma budaya kurafat aja yg dibangga2 mereka.

    ReplyDelete
  20. Apa yang bisa kami banggakan..?

    Rakyat kami cukup makan..saluh satu dari beribu jawapan.

    ReplyDelete
  21. Kalau mewarisi budaya nenek moyang kami pun dikatakan maling..waduh..apa kalian tidak punya otak mahu menyekat kami mengamalkan budaya nenek moyang kami..??

    Jangan katakan kami mengamalkan budaya Indonesia..

    Kerana sebelum 1945 TIDAK WUJUD INDONESIA..!! Dan budaya yang kalian bilang kami maling itu sudah wujud ratusan malah ribuan tahun sebelum Indonesia wujud lagi.

    Kasihan deh gak punya otak..

    Soalan saya pada Hendry..

    hal apa yang bisa anda banggakan sama Indonesia..? Sudah tentu banyak juga jawapannya kan..??

    Sekurang2nya nama Malaysia tidak seburuk Indonesia dimata dunia..Malaysia hanya buruk dimata warga Indonesia.Buruk kerana cerita2 khayalan..dongengan ciptaan otak manusia mundur warga Indonesia.

    Dan saya berdoa akan lahir dan bangkit manusia bijak pandai dari kalangan kalian yang boleh mengubah mentaliti kalian yang semakin jauh ketinggalan di belakang.Amin.

    ReplyDelete
  22. MALAYSIA CUKUP MAKAN KARENA HASIL DARI MENGKLAIM BUDAYA ORANG LAIN BUAT IKLAN PARIWISATA NEGARANYA.. PANTES CEPET KAYA....
    DASAR NGEPET

    ReplyDelete
  23. Manusia diatas ialah manusia yang sudah kehabisan fakta untuk berhujah..

    Kasihan..

    ReplyDelete
  24. MALINGSIA Merdekanya dikasih Inggris aja BANGGA!!!
    MALINGSIA,Kalau berani tatap muka langsung,jngan hanya dri dunia maya........

    ReplyDelete
  25. @ enambelas ;

    typical statements from Indonesian when they don't have any facts to prove anymore..

    Mereka berteriak MALING2..sehingga sudah sebati dalam diri mereka.Akhirnya kebanyakan mereka sendiri jadi MALING.

    ReplyDelete
  26. Saya bersyukur warga Arab tidak bersikap seperti sebahagian warga Indonesia..

    Jika tidak..

    Para Ulamak..Kiai..Ustaz di Malaysia dan Indonesia pun ga dibenarkan memakai serban dan jubah.Malah untuk menghisap shisha juga tidak bisa..

    Haha,

    ReplyDelete
  27. Saya bersyukur warga India tidak seperti sebahagian dari warga Indonesia..

    Jika tidak..

    Mahu makan kari..juga tidak bisa..

    Haha,

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Saya bersyukur warga Cina tidak seperti sebahagian dari warga Indonesia..

    Jika tidak..

    Mahu menonton tarian singa..juga tidak bisa..

    Haha,

    ReplyDelete
  30. ckckckckck....bacotnya anaz....
    swt....

    ReplyDelete
  31. ....................../´¯/) TERKUTUKLAH KAU MALAYSIA
    ....................,/¯../KAU SUDAH REMUKKAN HARGA DIRI INDONESIA INI
    .................../..../ AKU DO'AKAN NEGARAMU HANCUR LEBUR
    ............./´¯/'...'/´¯¯`·¸AKU SBG CALON GENERASI BANGSA TDK TRIMA
    ........../'/.../..../......./¨¯\MALINGSIA KAU LEBIH RENDAH DARI KOTORAN
    ........('(...´...´.... ¯~/'...')LEBIH RENDAH DARI SETAN
    .........\.................'...../KAU BERWAJAH SUCI TAPI HATIMU BUSUK
    ..........''...\.........._.·´SEPERTI BANGKAI DI TENGAH JALAN
    ............\..............( AKU SUKA DARAH ORANG MALAYSIA MENGUCUR
    ..............\.............\...DERAS

    ReplyDelete
  32. hahaha anaz byk cakap tapi xde isi...stupid la awk ni..hahaha

    ReplyDelete
  33. @ Nik Azwan ;

    Terima kasih.Rasanya bodoh lagi orang yang meperbodohkan orang lain tanpa memberi alasan yang kukuh.Entah dari mana kau copy paste nama itu saudara.

    ReplyDelete
  34. banyak bicara kalian semua,apalagi anaz....

    sok bijak,,,selalu mengulangi kata "kehabisan fakta utk berhujjah"....

    niat anda bgs utk mendukung negara anda,,syg,justru anda malah ikutan mengejek...artinya, tak ada solusi yg dpt anda berikan, terlebih karena anda seorg blogger yg seharusnya mencari jln penengah utuk menyelesaikan masalah ini, bukannya dijadikan media utk mengolok-olok.

    melalui dunia maya tak akan terselesaikan...memang kita harus meminta ada kontak langsung antar pemerintah agar ini semua dapat terjadi kesepakatan yg adil dan bijaksana,,kita hrs dukung ini,karena apalah enaknya bermusuhan?tak ada yg enak. kita harap saja (ini hanya opini saya, benar/tdk ya tgntg masing2)

    ReplyDelete
  35. @ anon ;

    terima kasih..jika diteliti..saya tidak ikutan mengejek.Benar..melalui dunia maya masalah mungkin tidak akan dapat diselesaikan..tetapi sedikit sebanyak akan mengubah minda dan persepsi warga Indonesia.Kerana dari usaha yang kecil itu kadangkala akan menjadi besar.

    Bukakan minda..bagaimana sebilangan kecil warga Indonesia boleh mendoakan kemusnahan dan kehancuran Malaysia..? Jika kalian mendoakan keburukan saudara2 kalian disini..tuhan itu maha adil..maka tidak mustahil apa yang kalian doakan itu akan jatuh semula pada kalian.

    Terima kritikan dengan hati dan minda yang terbuka.Saya doakan yang terbaik buat negara Indonesia..semoga bisa berubah untuk menjadi lebih maju dimasa akan datang.Yang penting jangan terbawa2 dengan emosi..

    Kalian berteriak maling2..tetapi apa kesannya pada Malaysia..?? Nothing..! Rakyat Malaysia masih hidup dalam aman damai walaupun berlku sedikit ketidakstabilan politik.

    Lebih baik masa yang digunakan untuk berdemonstrasi dan mendukung Manohara itu digunakan untuk membangunkan Indonesia.Negara kalian sangat kaya..tetapi kebanyakan rakyatnya masih mempunyai minda yang masih jauh kebelakang.

    ReplyDelete
  36. ada yang pernah lihat film Entrapment (1999?

    ReplyDelete
  37. malaysia truly maling asia30 August 2009 at 20:25

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  38. indons like "1 finger pointing to msia, but d others 4 fingers is actually pointing to themselves (indo)"

    ReplyDelete
  39. MALAYSIA PUNYA BUDAYA..
    BUDAYA NYURI KALI..
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAAH

    ReplyDelete
  40. saya suka tuh komen dari anaz yg bilang klo rakyat indonesia itu harus lebih banyak bekerja dari pada berdemonstrasi yg ga ada guna .lebih baik untuk membangun negeri

    yaaah .smoga saja indonesia bisa lebih maju kedepannya .tapi bukan brarti indonesia tidak maju .hanya saja masi banyak yang harus dilakukan indonesia ke depan

    betul.betul.betul ???
    :DD

    ReplyDelete
  41. anjig MALINGSIA... bangsat babi..ngepet lu pada memek....
    mau lu apa sih? laknat kalian semua...anjing!!!

    ReplyDelete
  42. aku ngak ngerti sama Indonesia,sbnrnya aku yang harus nanyakn sokla itu pd pd kamu,apa mau lu sih?gak abis2nya membendi malaysia...kamu tahu gak yg warga negara kamu disini yg bikin ngaco,merampok,maling,ada gak pernah kami berdemo menghina negara kamu?malah kami memberi layanan yg baik terhadap warga kamu wlaupn datang ke malaysia tanpa permit dan paspor..

    ketika aku kuliah disana bgaimana layanan kamu terhadap pelajar2 malaysia di sana?dikecam,dihina,apa sih salah kami hanya sekadar mahasiswa,kami mempunyai paspor,permit kuliah,tp kok dilayan begitu?

    sudahlah kamu jgn terbawa2 dgn strategi n agenda dari amarika utk mengadu domba antara kedua negara ini...ini smua merupakan 1 propaganda dari barat untuk menjatuhkn dan menjahanam dua buah negara di asia tenggara yg penduduknya majoriti berugama Islam..

    sedar dunk!!kita 1 bangsa yg serumpun..gak ada faedahnya..aku ngerti gimana negara kamu,aku tahu bgaimana susahnya kehidupan dinegara kamu,bangunlah utk memperbaiki negara kamu,kami di malaysia gak pernah melakukan keburukan kpd warga negara kamu,wlaupn ada jg segelintirnya suri rumah tangga dilakukan dgn kurang sopan oleh majikan,akan tetapi tindakan sudah dikenakn terhadap mereka..

    kamu sedar gak sih ketika mana negara kamu dilanda stunami di aceh,negara kami lah yg byk menghulurkan bantuan kemanusian terhadap negara kamu..sehinggakan kami mahasiswa malaysia disana pergi ke aceh utk memberikan bantuan kemanusian..

    jgn kerna negara kami agak lebih selesa sedikit dari negara kamu maka kamu merasa iri terhadap kami..ga ada artinya,bukalah minda dan fikiran..

    ReplyDelete