Saturday, 5 September 2009

Bukti 4: Rendang Juga Asli Malaysia

Sebuah lagi syarikat berpangkalan di Singapura, Asian Home Gourmet, turut menjual sos untuk masakan Asia. Gambar di sebelah dipetik dari laman web syarikat tersebut.

Dari 10 jenis sos yang terjual, hanya satu saja sos asal Indonesia iaitu Indonesia Peanut Sauce.

Manakala sos yang lain kebanyakannya dari Malaysia iaitu Malaysian Assam Pedas sauce, Malaysian Fish Curry sauce, Malaysian Mee Goreng sauce, Malaysian Sambal Udang sauce dan Malaysian Spicy Tomato sauce.

Selain dari itu, syarikat tersebut turut menjual Rendang Sauce. Yang membanggakan, bukan Indonesian Rendang Sauce tetapi Malaysian Rendang Sauce.

Sekali lagi, ini bukanlah klaim pemerintah Malaysia, tetapi dibuat oleh syarikat Singapura.

Bukti-bukti ini jelas menunjukkan bahawa rendang adalah asli Malaysia yang diakui di peringkat antarabangsa. Tiada satu syarikat luar negara yang mengeluarkan Indonesian rendang. Kerana rendang asli Malaysia mempunyai resepi yang enak dan unik.

41 comments:

  1. arez..........

    ada yg menarik juga ni

    katika pun mereka klaim rakyat indon...mentang2lah nama bapa dia tu ala2 shukarno..
    nak gelak aku di buat nya,,,,

    lihat di

    inilah.com/berita/politik/2009/08/24/146101/model-ri-batal-dicambuk-malaysia/

    nampak sangat wartawan mereka tu tak ada etika

    ReplyDelete
  2. Halah.... bukti apaan tuh??
    Dari bukti 1 sampai bukti ini,u cuma ngejelasin soal dagang....,
    Mau bikin syarikat dagang manapun, u g' kan bisa buktiin kalo rendang tu asli negara u.
    Lagian yg di danggangin sos(sauce) rendang, kalau itu sih cuma barang produksi pabrik,yg kalau u makan u g' bakal kenyang, palingan u mencret2 gara2 makan sos.
    Males gw ngasi tau u ini itu, u g' akan ngerti...

    ReplyDelete
  3. Sudah 4 - 0. Bukti jelas menunjukkan rendang makanan asli malaysia.

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  4. oi blogger bego...
    percaya aja sma bukti o'on kyk gini...
    Rendang tu banyak jenisx jadi maklum aja
    kalian bilang Budaya itu milik Etnis bukan Negara...
    Tapi kalian suka mengklaim budaya itu ini milik kalian sendiri...
    Coba buka Wikipedia klo berani trus cari kata kunci "Rendang"...

    Baca & simak baik2 kenapa koq kalian seenaknya mengklaim budaya serumpun...

    ReplyDelete
  5. yang claim rendang, tempe dan sebagainya adalah orang indog itu sendiri sedangkan peringkat internasional tidak pernah sesekali mengiktiraf semuanya berasal dari Indog. Suruh orang Indog pergi luar negara. Suruh dia mengamok kat pasar-pasar di Eropah sana kalau dia nampak semua makanan dia orang claim semuanya berasal dari Malaysia. hahahahahaha.

    ReplyDelete
  6. kerajinan blogger dalam weblognya ini amat saya sanjung tinggi. Orang-2 indog telah membuka website rasmi - Malingsia.com untuk memburukkan negara kita yang berdaulat ini. Kita lihat bagaimana si indon anjing (indog) terus terkinja-2 dan menyalak-2 bagai dilempar dengan kasut jepun apabila kita membuka kebenaran.

    ReplyDelete
  7. salam tuan punya blog. saya tahu anda marah dan tak puas hati. tapi bukan begini caranya. lebih baik kita bersabar. biarlah org kata apa pun tambah2 lagi ni semua hal dunia. lebih baik kita kenang nasib saudara kita di patani, palestin, filipina, iraq dan lain2. kita umat islam di malaysia pun byk masalahnya. jgn kita tambah lagi masalah kita. cabaran terlalu banyak. perjuangan yg saudara lakukan tiada faedahnya. wasalam

    ReplyDelete
  8. tapi kenyataannya semua yang produk dari malaysia yang kalian banggakan itu tidak ada di pasaran eropa dan amerika...

    Di eropa dan Amerika lebih memilih Indonesia, Thailand, Vietnam, China produk dari pada Malaysia..
    so..Dari hal ini Malaysia kalah..sorry bro....

    ReplyDelete
  9. MAL|NGSIA = MONYET BAU KADAL BUNTING MUKA KADAL CICEK GORENG BABI NGEPET .........
    klo mau PERANG bilang aja........

    ReplyDelete
  10. yaudah deh terserah lu..ALLAH pun tau mana yang bener dan yang SALAH!!!!!

    ReplyDelete
  11. Astaghfirullah ini orang... insaf gan, lagi bulan puasa, ga ada pahala2nya memprovokasi kaya gini.

    Perlu dipertegas bahwa admin berfikiran sempit dan layaknya orang tidak berpendidikan. So?
    Jadi "saus asam pedas malaysia" itu asli dari malaysia? saus asam pedas yang ada di seluruh dunia adalah hasil jiplakan dari malaysia??? hal ini berlaku untuk produk yang lainnya.

    Mana buktinya bahwa nenek moyang anda menemukan "rendang" terlebih dahulu? semua tulisan yang anda buat tidak dapat membuktikan bahwa "rendang" adalah asli malaysia.

    Semakin lama anda hanya akan mendzalimi diri anda sendiri.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. asal Indon marah kepada Malaysia, Indon pasti kena bencana. Seingat ak macam tu lah.

    Lagi Anjing-anjing Indon menyalak bukit, lagi teruk Indon kena timba bala.

    ReplyDelete
  14. Halahhhh ni blognya orang bego yang mau ngadu domba,,,,,
    Oi Malay,kreatif dikit dunk. Bisana ngaku2 doang kebudayaan bangsa Indonesia, pada kaga berpendidikan semua apa????Memalukan!!!!

    ReplyDelete
  15. Ibu Belinda ada 2 orang anak, Ina dan Melya. Suatu hari si ibu mengajar anaknya memasak kari kering resepi warisan keluarga mereka. Beberapa tahun kemudian si ibu meninggal dunia. Ina mewarisi 2/3 daripada tanah pusaka manakala Melya hanya 1/3. Melya menjual tanah lalu berhijrah ke Tanah Semenanjung. Melya membuka kedai makan dan menjadikan kari kering yang telah diubahsuai sedikit sebagai resepi utama. Kari kering Melya sangat digemari pelanggan. Selepas berjaya membuka beberapa cawangan di Semenanjung, Melya mencuba untuk pasaran luar negara. Ternyata sambutannya sangat menggalakkan. Melya segera mempatenkan resepi kari keringnya. Beberapa syarikat luar negara turut menjual kari kering daripada jenama Melya. Jenama kari kering Melya telah terkenal di sluruh dunia.

    Di kampung asal, Ina masih bersenang2 di atas tanahnya yang luas itu sehingga suatu hari dia terbaca di koran tentang kejayaan bisnes kari kering milik adiknya. Ina terus menjerit, Maling! Maling! Itu kari kering ku. Aku mahu bagian ku! Cepat dibayar royaltinya! Lalu histerialah dia sekeliling kampung mengatakan Melya adiknya telah mencuri kari keringnya.

    Orang yang melihat keadaan Ina hanya tersenyum sinis. Si pemalas yang selama ini tidak pernah berusaha untuk menjual kari keringnya, hari ini tiba2 sahaja menuntut bagian dari perusahaan adiknya yang rajin, Melya.

    ~ Lyn ~

    ReplyDelete
  16. mmg rendang msia. tak penah pun dgr rendang indon ni.. lepas ni dorg claim plak lauk kurma. kari, asam pedas dr indon huhu.. apa je indon ni..

    ReplyDelete
  17. harap saudara arezeo dapat mengulas isu ini.
    biar padan muka orang2 yg suka buat provokasi.para pembaca blog ni pun...boleh baca link ni

    http://www.tempointeraktif.com/hg/nusa/2009/09/05/brk,20090905-196389,id.html

    ada lagi satu berita lawak bodoh mereka nii....memang kemaruk nak burukkan malaysia.model kartika yg dijatuhkan hukuman sebat tu pun mereka kata rakyat RI.apa dah jadi nii

    http://www.inilah.com/berita/politik/2009/08/24/146101/model-ri-batal-dicambuk-malaysia/

    arezeo..boleh bagi ulasan lah.buat posting isu2 ni.

    media indo ni terang2 buat salah,tapi tak nak mengaku.minta maaf jauh sekali..

    http://www.kbrikualalumpur.org/id/berita/2009/25-08-09.html

    kawan2 yg baca blog ni...jgn lupa baca juga..

    semoga rakyat indo lebih dewasa menyingkapi hal2 yg berkaitan provokasi.bedakan mana baik dan buruk.kaji dahulu baru bertindak.kalau tidak hanya sia2 dan menuruti emosi yg x rasional.

    ReplyDelete
  18. wah... ohh gtu
    klo gtu gmana klo anda cba rendang INdonesiasaya jga mau melihat bgaimana ciri rendang Malay
    mungkin gtu kita bleh share n damai

    ReplyDelete
  19. Di eropa dan Amerika lebih memilih Indonesia, Thailand, Vietnam, China produk dari pada Malaysia..
    Sila kemukakan buktinya, jangan bisa ngomong aja. Restoran satay di Amerika Serikat dan Eropa, semuanya restoran satay malaysia. Mana indon nya?

    ReplyDelete
  20. Coba buka Wikipedia klo berani trus cari kata kunci "Rendang"
    Untuk pengetahun, wikipedia bukan situs terpercaya. Sesiapa saja bisa mengedit contentnya hinggakan nenek gw juga bisa nulis artikel wikipedianya sendiri. HAHAHAHA.

    ReplyDelete
  21. husss tdk sopan begini !!
    kta hrus sopan terhadap bangsa malaysia

    ReplyDelete
  22. ajink loe malaysia!!!! klaim rendang milikmu!!!
    gw bersumpah blog loe gk hack!!! dancok!!!

    ReplyDelete
  23. tentang kartika sari dewi.. dia sendiri yg merayu utk dihukum kerana tlh meminum minuman haram di khalayak ramai.. baca ni..
    Begitulah pinta pesalah kes minum arak Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32 tahun, seorang wanita Muslim berasal dari Sungai Siput, Perak dan hidup berkahwin dengan warga Singapura selama 15 tahun disana. Bekerjaya sebagai seorang peragawati sambilan.

    Kartika yang ditangkap ketika meminum arak dikhalayak ramai disebuah hotel di Cherating, Kuantan, Pahang Darul Makmur dijatuhkan hukum disebat 6 kali dan didenda RM5000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan.

    Keputusan Hakim Datuk Abdul Rahman Yunus itu mengikut peruntukan Undang Undang Syariah, Seksyen 136, Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982.

    Ikuti contoh pelaksanaan hukum sebatan ini di dalam video dibawah ini :

    Saya kagum terhadap kesedaran Kartika terhadap kewajipan umat Islam yang melanggar undang undang Allah dan juga undang undang negeri akur terhadap hukuman dunia ini dan betapa bilamana sahaja hukuman itu dijalankan keatas dirinya, ia tidak lagi akan dikenakan hukuman di akhirat.
    http://mahaguru58.blogspot.com/2009/07/sebat-lah-saya-segera-kartika-sari-dewi.html

    tentang culture debate..
    http://www.thejakartapost.com/news/2009/08/29/letter-the-cultural-debate.html
    Having taken a keen interest in the debate on cultural identities of Malaysia and Indonesia, I found that most commentators, whose opinions have been published in this newspaper, have lost the perspective that the peoples of both countries share the same cultural roots.

    Long before the political divisions of Southeast Asian countries by the colonial powers - Britain and the Netherlands - there had been a free movement of peoples across Malaysia, Indonesia and Borneo and as far as Indo-China, Sri Lanka and even South Africa, in search of wealth.

    My great grandparents came from Jambi, Kerichi and Bukittinggi and brought with them the rich cultural heritage of Sumatra. There were so many Malaysians of Minangkabau, Batak, Bugis and Javanese ancestry, and many retained their cultural heritage of their roots.

    So Indonesians of today cannot claim to have cultural exclusi-vity to sate (satay), batik, wayang, rendang, gamelan and "Rasa Sayangeh". These are also the cultural heritage of Malaysia, although they have gone through various adaptations over the years.

    Today, our gamelan sounds quite distinct from the Javanese and Balinese gamelan. Our satay definitely looks and tastes different. Our batik and wayang is prominent in the northeastern states of Kelantan and Terengganu.

    Even the Malays of Cape Town in South Africa also claim that "Rasa Sayangeh" is their folk song. The African-Asians of Madagascar also adopted and adapted some of the Javanese culture of their forefathers who immigrated to the African island.

    In fact, Indonesians should be proud of their heritage and the profound influence they have had in Southeast Asia, parts of Africa and Indo-China, and see the common cultural heritage as a binding force that augurs well for peace and stability in the region.

    Malaysians don't have problems with Thailand although Manohra - which has strong Thai influence, is considered a folk dance from Kelantan.
    p/s: hope indo will understand ^^

    ReplyDelete
  24. eh tu krena orang mallingsia promosiin budaya indonesia ke luar negeri, padahal mah semua just milik indonesia tercinta
    lo aja gag punya budaya promsi" budaya orang...
    makanya luar negeri lebih tau semua budaya lo karena malaysia kebanyakan promosi ...LEBAY .. lo tau artinya lebay????
    oia gua lupa malaysia kan ndeso,, gug tau arti lebay... hahahahahahahahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  25. apa org indon dok claim rendang? rendang asli berasal dr Minang! jgn syok sendiri la!

    ReplyDelete
  26. indo oh indon...wikipedia tu moyang aku pun leh edit....apa daaa.... :D

    ReplyDelete
  27. malaysia tidak tw malu seperti ini.
    tidak malu buat promosi sesuatu yang bukan miliknya.
    katanya negara islam, apa tidak tahu hukum islam tentang pencurian....
    apa tidak bisa malaysia membuat karyanya sendiri..
    katanya malaysia negara hebat, negara besar, apa di ajarkan di malaysia untuk mencuri sesuatu yang bukan miliknya..
    apa ini semua tradisi turun menurun dari malaysia...
    aku tetap berDO'A agar negara tetangga, satu rumpun kita MALAYSIA diberikan hidayah...(AMIN)..

    KAMI DENGAN TEGAS MEMPERINGATKAN NEGARA MALAYSIA BISA LEBIH TERAMPIL DENGAN TIDAK MENGAMBIL, MERUBAH ATAUPUN MENGAKUI SEGALA HAL YANG MEMANG MENJADI HAK INDONESIA.

    ReplyDelete
  28. lagi puasa ributin rendang, biarin aja tu malingsia ribut-ribut makanan, yang penting rumah makan padang masih punya kita cuy...

    ReplyDelete
  29. astaga,,,,ini iklan rendang y mana sejarah rendangnya? oh y memang semua orang bisa menulis apa saja di wiki tpi disana hrus dicantumkan dari mana sumber tersebut bisa didapat,,,,,pening aq liat orang malaysia ini hanya karena iklan az langsung mengclaim rendang milik malaysia oh y kemarin babu aq masak rendang malaysia rasanya aneh n sakit perut makanya kukasih anjing aq makan daripada mubazir sayang anjing aq az gx mw makan rendang kalian

    ReplyDelete
  30. Rendang dari padang bego!!!
    Tai Kucing dikecapin th pasti mkan asli maysia...

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. hohoho...
    ape kes nih...
    pasal rendang pon nk gadoh2 ke...
    indon pon satu xabih2 nk cr pasal..
    bertindak xpakai otak...
    kite sesama islam weiii...
    bulan puase ni elok la byk2 bramal bkn cr psal..

    ReplyDelete
  33. rendang pun jadi topik gaduh???

    ish..ish.. ish..

    tak bertamadun

    lepas nih kecoh indon klaim kentucky fried chicken pun budaya mereka yang colonel sanders curi sebab guna resepi ayam bumbu

    hahah..jangan heran nanti

    ReplyDelete
  34. Aduh tak tahan baca smua komen-komen. Come on Malaysians, we are above all these. Dari kita bergaduh, lebih baik kita beramal, jgn dilayan sentimen sentimen yang tak berfaedah ni. Yang penting, kita hidup aman damai, makan cukup, pakai cukup, kita tahu kita tak perlu bergantung pada orang lain. Itu dah cukup untuk kita syukuri. :D

    ReplyDelete
  35. "Anjing menggongong kafilah tetap berlalu", kita orang indonesia tidak perlu ambil pusing mengenai claim tiada malu malasya yang pemalas ini karena semua artikel wikipedia baik dalam bahasa Indonesia, Inggris bahkan artikel wiki bahasa melayunya malingsia juga mengakui bahwa rendang itu makanan asli dari minangkabau , Indonesia. Hati nurani yang punya web site ini pasti juga tau bahwa rendang itu asli minangkabau tetapi biasalah pepatah melayu "sudah gaharu cendana pula" , "kura-kura dalam perahu", sudah tahu pura-pura tidak tahu. Sudah saatnya kita mengasihani jiran kita yang sedang krisis budaya ini, biarkanlah mereka terhibur dengan warisan budaya dan kreatifitas yang kita miliki, wassalam.

    ReplyDelete
  36. MANA ADA MALING NGAKU????
    KALAU MALING NGAKU, PENJARA PENUH!!!

    DAMAI?? GIMANA MAU DAMAI??
    SELAMA KALIAN MASIH MENGAKU2 YANG BUKAN
    HAK KALIAN, TIADA KATA DAMAI!
    DAN ORANG PASTI AKAN MENJAUHI KALIAN!
    SELAMA KALIAN BELUM MEMINTA MAAF, JANGAN
    HARAP PERDAMAIAN!

    KREATIVITAS DIMULAI DARI DIRI SENDIRI!
    BUKAN MENCURI KARYA ORANG LAIN!

    MALU!!
    KECUALI KALIAN TIDAK TAU MAKNA KATA "MALU".

    MENCURI MERUPAKAN DOSA BESAR!
    BERTOBATLAH, MUMPUNG MASIH ADA KESEMPATAN!
    KALIAN TIDAK TAU SAMPAI KAPAN BISA HIDUP!

    KECUALI KALIAN PUN MENG-KLAIM TELAH
    MENCIPTAKAN DAN MEMATIKAN MANUSIA, HEWAN, DAN
    ALAM SEMESTA....

    NAUDZUBILLAH MIN DZALIK...

    ReplyDelete
  37. --EKA SAPUTRA-- said:

    whuakakakak,,,ribut soal rendang yah,,,

    jadi pengen tahu Rendang mana yang paling HOT and SPICY,,,,,hehehe,,

    nah,,Rendang yang paling Pedas dan nikmat,,itulah juaranya,,,

    duh,,jadi laper,,,

    ReplyDelete
  38. lebih enak makan rendang asli INDONESIA daripada makan rendang asli MALINGSIA..

    ReplyDelete
  39. kereta asal dari mana? apa versi kereta terawal di dunia? kereta lembu atau kereta kuda?

    manusia mempertingkatkan keupayaan kereta sehingga menjadi kereta yang mempunyai enjin. lantas dunia berlumba-lumba mencipta kereta yang termoden. hasilnya ada kereta jepun, kereta germany dan sebagainya. dunia hari ini cuma lihat apa yang dipakai dengan banyak pada hari ini. yang origin suda jadi history.

    sama juga dengan rendang. kalian ada bukti rendang dari indonesia? tampilkan saja. mungkin kalian benar rendang dari indonesia tapi resepinya suda di upgrade pada hari ini. jadi mustahil kalian bisa tampilkan rendang yang tidak pernah dimodified. walau apa pun, dunia merasakan rendang yang telah diupgrade oleh malaysian lagi enak. agar manusia tidak perlu cari rendang yang enak diseluruh dunia, dunia mengiktiraf rendang malaysia sangat sedap. hoho.. mudah untuk dicari.

    pokoknya yang asal hanya untuk dibaca atau dirujuk, yang ada sekarang untuk dinikmati. kalau mau adil tanya chef dunia rendang mana yang terenak di dunia.

    jadi tak usah gaduh-gaduh. sila cipta rendang yang enak. kemudian taruh nama negara masing-masing. tidak payah sakit otak. kuang..kuang..kuang...

    ReplyDelete
  40. indog.the truly dog of asia.no brain.

    ReplyDelete