Monday 7 September 2009

Indonesia Maling Lagu Perancis?

Indonesia mengklaim kononnya lagu kebangsaan Malaysia, Negaraku menjiplak lagu Terang Bulan. Klaim tersebut ternyata satu tuduhan palsu dan bersifat fitnah.

Namun, hakikatnya, salah satu lagu patriotik Indonesia berjudul Dari Sabang Sampai Merauke menjiplak lagu kebangsaan Perancis bertajuk La Marseillaise. Tonton klip video berikut yang jelas menunjukkan kemiripan kedua-dua lagu tersebut.

Kenapakah mereka menciplak lagu Perancis? Adakah kerana bendera Perancis yang begitu mirip dengan bendera penjajah mereka, Belanda? Gambar di sebelah ini adalah bendera Belanda. Bandingkan dengan bendera Perancis di atas.

Di bawah ini adalah bukti-bukti bahawa Indonesia sendiri mengaku bahawa mereka menciplak (menjiplak) lagu kebangsaan Perancis.

Remy Silado bahkan pernah bilang di TV bahwa lagu kebangsaan “Indonesia Raya” dan lagu perjuangan “Dari Sabang Sampai Merauke” basically adalah juga lagu-lagu jiplakan. [Sumber]


Memang sih, lagu “Dari Sabang Sampai Merauke” terdengar mirip dengan lagu kebangsaannya Prancis “La Marseilles”. [Sumber]


Saat mendengar lagu kebangsaan Prancis, saya kaget, nadanya mirip banget dengan lagu “Dari Sabang sampai Merauke” [Sumber]


"Dari Sabang sampai Meeerauke
Berjajar puulau-puulauuuu ... "

. eee.. it's in French!!! [Sumber]


Lagu Nasional Perancis mirip dengan Lagu Dari Sabang Sampai Merauke [Sumber]


Dulu,musikolog dan komposer Amir Pasaribu bahkan menuding "Indonesia Raya" tak lebih dari jiplakan atas lagu "Lekka Lekka".

Juga kemiripan lagu "Dari Sabang Sampai Merauke" dengan "Les Marsailes",lagu kebangsaan Prancis.[Sumber]


Indonesia ibarat meludah ke langit apabila menuduh Malaysia menciplak lagu negara lain, padahal di negaranya sendiri penuh dengan jiplakan. Baca petikan berikut.


Sejarah jiplak menjipklakan, plagiarism etc etc negeri ini sangat panjang oom.
Ibaratnya,kita terbakar nasionalisme ketika sebuah sendok di rumah kita dicuri tetangga.Padahal di dalam rumah kita,penuh dengan perabot hasil curian..[Sumber]


p/s-Memalukan sekali apabila lagu Patriotik Indonesia dimaling dari lagu kebangsaan negara lain. Lebih malu apabila menuduh Malaysia pula yang maling.

31 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. haha.. bagus skali dong.. inilah fakta, mesti diorang terus terdiam xterkata.. ya, kita bercakap menggunakan fakta.. fakta tetap fakta ya..

    ReplyDelete
  3. ayo teriak.. INDON MALING... INDON MALING!

    ReplyDelete
  4. apa kata saudara arezeo menyiarkan semula komen2 terbaik dari warga Malaysia di satu posting khas untuk disiarkan?

    sebenarnya Indonesia memang terlalu dengki dan irihati sama Malaysia.Rakyatnya tidak dapat menerima hakikat kemajuan yang semakin pantas di Malaysia.Ibarat seorang abang yang cemburu melihat kejayaan adiknya sedangkan dia yang tua.

    isu hanya akan jadi panas apabila melibatkan Malaysia.Tapi gak jika kasus dari negara lain.Mereka sendiri maling2 lagu dan kebudayaan negara lain tetapi gak kecoh.

    INDONESI..koyok jaman mbien..!!

    MALAYSIA..terus mengarep..!!

    ketemu neh..Malaysia..WORLD..!! (Pinjam ayat MAWI)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Kabeh sedulur wong Jowo sak ngalam..
    Aku wong Malaysia..lahir Segamat,Johor.

    ReplyDelete
  7. maling teriak maling lah jadinya...

    malu malu malu......

    meludah ke langit lah lagi......

    ReplyDelete
  8. indon2 yg menyalak kat sini dan forum2 lain tu pernah datang ke Malaysia ke atau cuma mendengar dari metroTV diorang je??? indon oh indon...

    ReplyDelete
  9. Thanks Sdr. Arezeo di atas fakta2 ini. Mohon izin untuk gunakan fakta2 dalam laman ini untuk tujuan rujukan.

    ReplyDelete
  10. HIDUP INDONESIA!!

    ReplyDelete
  11. Ape nak heran, lagu2 popular indon sekarang pun banyak yang ciplak dari macam2 negara. so, kalo lagu indon popular ade aku kisah????

    ReplyDelete
  12. Woooooooooooooooooooooooyyyyyyyyyyyyyy !!!!!!!
    Malay !
    You are...

    udahlah introspeksi diri woy !!!!

    ReplyDelete
  13. huhu..indon dah kehabisan modal. Bagus..uduk umah, gi semayang terawih lagi bagus daripada bertekak pasal bender yg remeh temeh ni. Bila nak maju kalo pikir bender ni jer?...

    ReplyDelete
  14. kita kene perbanyakkan mengingati MATI dr berkata HIDUP INDONESIA!! mengingati mati itu sunat dan org yg bijak ialah org yg sentiasa mengingati mati dr berkata Hidup! betul tak indon?

    ReplyDelete
  15. hah kan dah terkena, ada apa2 lagi yg nak dikatakan... sila kan Indon...

    ReplyDelete
  16. pemikiran kolot org2 indonesia.
    takde kerja lain
    kalau negara indonesia bagus sgt, buat apa melata2 org2nya di sini,
    menyemak dan menyusahkan
    dtg ke negara org jd pencuri, buat hal.
    .....
    yg baik tu boleh bilang jari lah.
    ...jaga diri sendiri laa wwwoooooiii

    ReplyDelete
  17. Indonesia Truly Maling in Asia

    ReplyDelete
  18. Indon ga punya kreativiti. Jiplak lagu orang aja tau nya.(try cakap Indon sket)

    Aku dah lama tau Indon ni bangsa penciplak. Ingat tak lagi lagu "Ayam" nyanyian Jalil Hamid. Dia ciplak sebijik.Lagi satu cuba kau orang dengar lagu patriotik dan lagu raya mereka, tak de yang sedap. Orang melayu Msia (termasuk jawa, minang dan bugis) jauh lebih kreatif dari mereka ni. Toi dah dinobatkan sebagai pemain angklung terbaik di dunia. Indon mana ada inisiatif nak modenkan permainan angklung. Bila angklung dah terkenal mulalah nak berteriak kita maling budaya mereka. Begitu juga dengan lagu Rasa Sayang Eh. Dulu, lagu ni tak terkenalpun di Indon. Bila Msia popularkan lagu ni diseluruh dunia, barulah nak mengaku lagu tu dia punya.

    Eh, tuduh2 orang Msia maling dan gak kreatif. Cermin muka tu dulu lah Indon. Negara besar tetapi otak sempit!

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  19. Indon akan cakap " gak mirip sama sekali"

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  21. Hai Malayon (Malay Bloon) sadarlah diri jangan terlalu sombong atas kemajuan ekonomi yang telah dicapai...bisa jadi itu pertanda bencana bila amanah tidak dijaga dengan benar..tunggulah kehancuran bangsamu akibat diri merasa tinggi dari bangsa indonesia.

    hai Malayon (Malay Bloon)

    Kami akan stop kirim TKI kenegeri orang2 Bloon
    yang suka mengaku budaya bangsa lain.

    kami akan tarik semua TKi kami dari negeri Malayon (malay Bloon) sehingga pembangunan di negeri berantakan..

    lupakan tuan-tuan Malayon siapa yang membangun gedung2 di kuala lumpur...kami tentunya

    dasar tak tahu dibalas untung
    semoga Alloh memberikan ujian bencana kepada negeri Malayon yang sudah mulai angkuh seperti USA...biar sadar diri ..amiien

    ReplyDelete
  22. KUALA LUMPUR 8 Sept.- Mungkinkah kemarahan segelintir rakyat Indonesia terhadap Malaysia ketika ini dicetuskan oleh sesetengah pihak di negara itu untuk menutup kelemahan mereka?

    Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, ada kemungkinan konflik yang ditimbulkan kebelakangan ini sengaja dicipta bagi mengalih perhatian rakyat negara itu terhadap situasi ekonomi Indonesia yang tidak menentu.

    Tanpa mahu menamakan pihak itu beliau menjelaskan, golongan tersebut sedaya mungkin cuba mencari isu-isu luar yang remeh tetapi dapat menarik perhatian rakyat Indonesia untuk disensasikan.

    ''Terdapat kelemahan tertentu pada Indonesia seperti ekonomi misalnya yang cuba ditutup dengan mengalih perhatian rakyat kepada Malaysia.

    ''Individu yang sepatutnya menerangkan kepada rakyat juga gagal melaksanakan tanggungjawab sekali gus menyemarakkan api kemarahan segelintir masyarakat kepada kumpulan yang lebih besar,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

    Beliau mengulas laporan agensi berita asing mengenai sekumpulan 486 sukarelawan di Indonesia yang mempersiapkan diri kononnya untuk berperang dengan Malaysia.

    Kelmarin, penyelaras kempen anjuran Kumpulan Pemuda Nasionalis Bendera, Mustar Bonaventura memberitahu AFP, kesemua sukarelawan itu telah menyimpan stok makanan, ubat-ubatan termasuk senjata seperti pedang samurai bagi menghadapi kemungkinan perang.

    Mengenai dakwaan beberapa pihak terhadap media Indonesia yang dikatakan terlalu mensensasikan berita, Khairudin berpendapat, media di negara itu kini menikmati kebebasan yang disifatkan 'luar biasa'.

    Tambahnya, persaingan sengit sesama sendiri mendesak media-media di Indonesia untuk memaparkan isu-isu sensitif demi mengatasi pesaing lain.

    ''Kebebasan itu sering disalahgunakan hanya bagi meningkatkan jualan akhbar tanpa mempedulikan rasa tanggungjawab terhadap hubungan di antara negara-negara serantau,'' ujarnya.

    Mengulas lanjut, beliau tetap yakin hubungan persaudaraan di antara Malaysia dan Indonesia yang telah lama terjalin boleh menjadi 'tonik' terbaik dalam memperkukuhkan kerjasama di antara dua negara serumpun.

    ''Ibarat adik-beradik, hubungan kedua-dua negara ada pasang surutnya. Sudah beberapa kali ia berlaku dan terbukti, segalanya kembali normal dalam ikatan yang erat,'' ujarnya.

    ReplyDelete
  23. KUALA LUMPUR--Menteri penerangan, komunikasi dan kebudayaan Malaysia Rais Yatim mengatakan sikap pemerintah dan rakyat Malaysia untuk tidak melakukan demonstrasi di KBRI Kuala Lumpur sebagai balasan demo di kedutaan Malaysia di Jakarta."Walaupun bendera Malaysia dibakar. Kedutaan kami dilempari telur dan batu, kami tidak akan membalas terhadap kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur," kata Rais Yatim didampingi Dubes RI untuk Malaysia Da'i Bachtiar di Kuala Lumpur, Selasa.
    Menteri Rais Yatim, yang masa kecilnya sempat dihabiskan di Sawahlunto, Sumatra Barat, mengadakan acara buka bersama dengan karyawan RTM (radio televisi Malaysia) di gedung RTM. Ia mengundang Dubes RI Da'i Bachtiar dan para wartawan Indonesia di Malaysia untuk mendinginkan suasana akibat pemberitaan pers Indonesia yang menuduh Malaysia mengklaim beberapa kesenian dan kebudayaan Indonesia yang akhirnya menimbulkan kemarahan dan demonstrasi di Kedubes Malaysia Jakarta dan beberapa kota.
    "Kami tidak mau membalas demo dengan demo karena Malaysia memang ingin menjalin terus hubungan baik dengan Indonesia sebagai negara tetangga dan serumpun. Indonesia dan Malaysia adalah pendiri Asean yang kini punya cita-cita sama yakni terciptanya masyarakat Asean," katanya.
    Walaupun tuduhan pers Indonesia bahwa Malaysia mengklaim tari pendet, batik, lagu rasa sayange , Reog, mengklaim pulau Jemur dan tuduhan macam-macam lainnya itu adalah tidak benar sehingga menimbulkan kebencian rakyat Indonesia pada Malaysia dan menimbulkan berbagai demonstrasi, namun tidak akan dibalas di Malaysia.Rakyat Malaysia ada yang keturunan Aceh, Sumatra Barat, Mandailing, Riau, Jambi, Palembang, Jawa, dan Bugis. "Mereka datang ke Malaysia dan meneruskan kebudayaan mereka dari Indonesia. Apakah salah mereka melestarikan kebudayaan Indonesia. Dan kami tidak pernah mengklaim itu kebudayaan Malaysia," tambah dia.
    Begitu juga dengan rakyat Malaysia keturunan Cina dan India. Mereka masih melestarikan bahasa, budaya, kesenian dan lagu-lagu dari China dan India tapi kedua negara itu tidak pernah protes," kata menteri."Kami tahu bahwa begitu banyak rakyat Indonesia di Malaysia, mencari nafkah, belajar, melancong, saya jamin mereka akan aman di Malaysia," janji Rais Yatim.
    Selain itu, Rais Yatim juga mengatakan, akan bekerja sama erat dengan KBRI untuk mengadakan inter media dialog antara pers Indonesia dengan Malaysia. Pertama kali, pers Malaysia akan diundang ke Jakarta, kemudian dibalas dengan mengundang pers Indonesia ke Malaysia."Selain itu, akan dilakukan pengiriman tim kesenian ke Indonesia dan mengundang tim kesenian Indonesia di Malaysia untuk saling mengenal kesenian negara tetangga," katanya.
    Dubes Da'i Bachtiar ketika ditanya mengaku merasa malu dengan sikap rakyat Indonesia bila dibandingkan dengan sikap pemerintah dan rakyat Malaysia dalam menangani berbagai isu klaim kebudayaan. "Kita malu karena semua tuduhan bahwa Malaysia mengklaim budaya kita itu tidak benar," katanya. ant/kpo

    ReplyDelete
  24. RAS MELAYU RAS MALING HEHEHHEEH MALINGSIA +INDON = TRULY MALING IN ASIA

    ReplyDelete
  25. indon ni tak faham ke sengaja tak nak faham??? Dah terang-terang media mereka melaporkan berita yang salah...macam berita Nordin Mat Top terbunuh hari tu, semua media Indonesia bersungguh-sungguh melaporkan yang NMT dah mati. Akhirnya, orang lain yang terbunuh. Media Indonesia sengaja nak lariskan berita tu dengan melaporkan berita yang bersifat sensasi, disebabkan berita kematian NMT tu, media luar negara pun datang malah ada yang membeli laporan media Indonesia. Ternyata media Indonesia sengaja melaporkan berita salah untuk menaikkan rating program mereka. Yang merana, rakyat Indonesia sendiri, company2 media hidung senang.

    ReplyDelete
  26. sesama muslim tak perlu bertengkar,,,
    mencaci sesama itu bagaikan memakan bankai,,,,
    kalo mang merasa benar stop klaim yang kalian lakukan,,,
    Azab Allah pedih,,,
    jangan sampai merasakanya,,,
    mari kita berdiskusi,,
    kita lihat negara mana yang terpelajar,,,

    ReplyDelete
  27. Nak bawa balik TKI, bawa balik Pendatang Tanpa Izin juga yaa.. Kalau kamu tak ada, paras jenayah akan berkurangan, begitu juga masalah sosial. Masalah kesihatan juga lebih terjamin. Nanti pesan sama rakyat kamu yang miskin, jangan berenang ke Malaysia yaa, nanti kapal2 besar tabrak, terkorban sia2 di laut.

    ReplyDelete
  28. jelas jelas lagunya cuman mirip doang tapi beda
    emhh dengar lebih baik.g bisa membedakan apa??
    banyak lagu yang mirip tapi beda.
    and jelas lagu indonesia raya tidak sama dengan lekka lekka penda penda atau dari sabang sampai merauke dengan lagu perancis.
    dan kalau pun lagu negaraku mirip lagu terang bulan atau menjiplak ya...... tetep aja mirip

    ini berawal dari klaim2 malaysia terhadap kebudayaan.kalau mengaku itu kebudayaan orang keturunan indonesia yang hidup di malaysia
    tolong diperjelas dong jangan di patenkan begitu saja.
    dan tidak perlu mempatenkan kebudayaan menurut saya.kesannya mencari jati diri takut keburu dipatenkan orang lain.
    bagus kalau kebudayaan indonesia menjamur di malaysia tapi jangan dipatenkan berasal dari malaysia dong.
    sudahlah sama-sama saling menghina
    ga ada gunanya

    ReplyDelete
  29. arghhh...peduli kan ape orang nak cakap pasal kita....yang penting aku bangga jadi rakyat malaysia...negara aman....wat pe kalo tau cakap jerk tp ape pun x de....negara huru hara...pastu bangga x tentu pasal cam diorg tu bangsa terbaik kat bumi ni...sesungguhnyee aku bersyukur jadi rakyat malaysia...

    ReplyDelete
  30. kan betol tu..mesti dorang xngaku punya..lepas tu nak cari salah kita..dasar bangsa mundur

    ReplyDelete