Monday, 7 September 2009

Terbukti Lagu Negaraku Bukan Berasal Dari Terang Bulan

Indonesia tidak habis-habis mengurusi hal ehwal Malaysia. Terbaru, mereka mengurusi pula lagu kebangsaan tanah air kita, Negaraku. Mereka membuat andaian seenak perut mereka bahawa lagu kebangsaan kita menciplak lagu Indonesia berjudul Terang Bulan. Baca petikan berita berikut yang jelas merupakan fitnah kepada lagu Negaraku.

Lagu terang bulan sejak tahun 1940 sudah populer di Indonesia dan digunakan oleh Malaysia tahun 1950 sebagai lagu resmi kebangsaan. [Sumber]


Kini, giliran Indonesia yang balik mengklaim lagu kebangsaan Malaysia berjudul Negaraku adalah contekan dari lagu Terang Bulan milik Indonesia.[Sumber]

Kegoblokan, kedunguan, kegilaan dan kebegoan mereka tentang sejarah lagu Negaraku terserlah. Mereka menuduh kita menggunakan lagu Terang Bulan yang wujud pada tahun 1940. Padahal lagu Negaraku berasal dari lagu Negeri Perak yang diciptakan tahun 1888. Tonton klip video berikut. Lagu ini masih menjadi lagu rasmi Negeri Perak hari ini.


Lagu Kebesaran Negeri Perak ini pada asalnya merupakan sebuah lagu yang telah dicipta oleh penggubah Perancis, Pierre Jean de Beranger (1780-1857). [Sumber]


Terbuktilah bahawa Terang Bulan yang menciplak lagu Negeri Perak ini. Baca petikan berikut.


Lagu ini kemudiannya diambil sebagai lagu Terang Bulan sekitar 1920-an dan dipentaskan oleh kumpulan bangsawan di Singapura. Ia kemudiannya diambil sebagai irama lagu Mamula Moon, yang dinyanyikan oleh Felix Mendelssohn dan kumpulan Hawaiian Serenaders. [Sumber]


Apa yang melucukan berita TV Indonesia sendiri begitu daif dan tidak tahu asal usul Negaraku. Sudahlah tidak tahu, mereka membincangkannya pula. Malah mengatakan bahawa lagu tersebut berasal dari lagu Malayan Moon. Tonton klip video di bawah yang dipetik dari berita TV Indonesia, SCTV bertarikh 1 September 2009. Lihat lagu Negaraku berkumandang di seluruh Indonesia!



Yang pasti, akhbar Indonesia DetikNews sendiri mengakui bahawa lagu Negaraku bukan berasal dari lagu Terang Bulan. Baca petikan berikut.


Lagu 'Terang Bulan' yang konon dijiplak untuk lagu kebangsaan Malaysia, 'Negaraku' ternyata juga saduran dari lagu karangan musisi Prancis Pierre-Jean de Béranger. Dengan begitu, Malaysia tidak bisa disalahkan oleh Indonesia. [Sumber]


"Lagu itu bukan punya kita, kali ini Malaysia nggak bisa disalahkan," [Sumber]


Lagu ciptaan Béranger yang awalnya berbahasa Prancis itu disadur dalam bahasa Indonesia dengan judul 'Terang Bulan'. Lagu itu, kemudian sangat populer sehingga menjadi 'lagu rakyat'. [Sumber]


Terbukti bahawa lagu Terang Bulan nyolong ciptaan Béranger yang menjadi lagu kebangsaan kita. Petikan berikut menambahkan lagu bukti bahawa Negaraku bukan berasal dari lagu Terang Bulan.


Jika ada orang yang mengaku-ngaku sebagai ahli waris pencipta pastilah berbohong. "Nggak mungkin itu ciptaan Syamsul Bachri, orang lagu itu sudah ada sejak abad 19,"[Sumber]


Jelas terbukti bahawa lagu Negaraku bukan berasal dari lagu Terang Bulan.

Persoalannya, kenapakah setelah 52 tahun lagu Negaraku lahir, baru hari ini Indonesia mempersoalkan asal-usulnya. Inilah sikap Indonesia yang suka menangguk di air yang keruh. Akhirnya, yang malu mereka sendiri. Rupa-rupanya lagu Terang Bulan yang maling lagu Malaysia.

Apa yang membanggakan, lagu kebangsaan kita hangat dibincangkan di TV Indonesia. Malah lebih membanggakan, lagu kebangsaan kita ini berkumandang di seluruh Indonesia dan ditonton oleh rakyatnya. Pernahkah lagu Indonesia Raya ditayangkan di Malaysia? Tidak pernah dan tidak perlu.

p/s - Hebatnya lagu Negaraku kita kan? Aku yakin setiap rakyat Indonesia mengetahui melodi lagu Negaraku dan mampu menyanyikannya dengan baik. Bagaimana dengan Indonesia Raya? Aku tidak tahu. Yang pernah aku dengar, Lekka-Lekka, Pinda-Pinda.

71 comments:

  1. Ayo teriak. INDON MALING. TERANG BULAN MALING LAGU NEGERI PERAK. BENDERA INDON MALING BENDERA BELANDA. INDONESIA RAYA MALING LEKKA PINDA.

    ReplyDelete
  2. thanks again bro Arezeo for the clarification. I ask for your permission to used any of data in this blog for future reference. Selamat Bersahur.

    ReplyDelete
  3. eh goblok,,,
    blom kbukti lgu bangsa lo ntu lgu negeri perak..jgn2 ngejiplak jga,,sharus na lo2 pd cri informasi yg lbih detail,,jgn asal ngangap ky kompor meleduk..malingsia goblok,,maling teriak maling,,kagak malu apa...
    asal lo2 pd tw,,,lagu indonesia raya ntu,,gk nyambung bgd ma lagu lekka pinda,,,gw az sbagai seorg musisi..geleng2 kpla denger perbedaan lgu na,,SAMA SEKALI GK SAMA,,LUPUT DARI NADA NA... inilh membuktikn bahwa malingsia gk da jiwa seni...

    ReplyDelete
  4. Huhuhuhuhu pedas....

    ReplyDelete
  5. Ayoooo.......
    MalingIdon!!!!!!!!!
    media dan rakyatnya amat bodoh sih...

    ReplyDelete
  6. 1nd0n3514n h3r0356 September 2009 at 06:15

    menyalak jak kau ni..
    HARGA MATI UNTUK NKRI
    NEGARA KESATUAN REPUBLIK INDONESIA YANG PULAUNYA 17 RIBU LEBIH..
    MALAYSIA GIMANA??
    BUMMM, DI LEMPAR 1 ROKET UDAH PONTANG PANTING TUH.
    HARGA MATI NKRI

    ReplyDelete
  7. saya nggak peduli lagu lo asalnya dari mana..

    ngapaen ngurus punya malaysia...

    ckckck

    @anonymous: i don't care...

    ReplyDelete
  8. "Persoalannya, kenapakah setelah 52 tahun lagu Negaraku lahir, baru hari ini Indonesia mempersoalkan asal-usulnya. Inilah sikap Indonesia yang suka menangguk di air yang keruh."

    Betul! Betul...saya setuju...kenapa ditahun alaf tahun 2000 ke atas baru Indonesia sibuk klaim itu ini. Bertubi-tubi pulak tu. Berpuluh2 tahun sebelum tu die orang diam jer..nape?

    ReplyDelete
  9. I ask for your permission to used any of data in this blog for future reference.
    Sila kan Anonymous menggunakan mana-mana data dari mana-mana postingan sekali pun. Sama-sama kita sebarkan fakta sebenar. Selamat berbuka puasa nanti.

    ReplyDelete
  10. blom kbukti lgu bangsa lo ntu lgu negeri perak
    Saya sendiri dilahirkan dan dibesarkan di Negeri Perak. Sudah pasti saya mengetahui bahawa sejarah lagu Negaraku diambil dari lagu Negeri Perak. Sejak di bangku sekolah lagi saya sudah menyanyikan kedua-dua buah lagu ini. Kenapa kalian tidak mahu menerima fakta yang benar? Media kalian sendiri mengakui lagu Negeraku bukan asalnya lagu Terang Bulan. Kalian malu selepas menangguk di air yang keruh?

    ReplyDelete
  11. @Arezeo.

    Depa dah malu la tu. Biase la Indons. Kalau dah tau salah, tapi tak mau ngaku so cakap tak cukup bukti la itu la ini la. They're born like this, hasutan dari media and parents2 depa :)


    -adiputra-

    ReplyDelete
  12. betul tu....

    pepatah ada mengatakan::

    orang yg menang mencari jalan.....orang yg kalah mencari alasan

    dah terang2 bukti media depa salah..
    inilah sikap manusia yg bertuhankan media.segala penyampaian media dianggap wahyu yg wajib diimani...

    beriman dengan koran(suka baca koran)
    tapi alquran haram tak ikut.

    ReplyDelete
  13. Buat kawan Indo biar saja merka mau bilang ap tentang kita. .
    karana orang yang banyak bicara past IQ,EQ dan SQ nya rendah itu terbukti dengan adanya blog ini.

    ReplyDelete
  14. TAHNIAH! Blog owner... sungguh jelas sekali faktanya...

    "NEGARA KESATUAN REPUBLIK INDONESIA YANG PULAUNYA 17 RIBU LEBIH..
    MALAYSIA GIMANA??
    BUMMM, DI LEMPAR 1 ROKET UDAH PONTANG PANTING TUH"

    Dah kena musibah pn masih nak cakap byk... tak payah 1 roket, tuhan dah bagi sikit gempa bumi pn dh hampir hancur pulau malaya...
    nak lempar roket konon... indo punya satelit nak lepas orbit pn tak lepas...

    enough is enough la indonesia...

    ReplyDelete
  15. Jom layan lagi Malaysia Satu nyanyian Faizal Tahir..

    Ku teguh berdiri
    tiada lagi ragu atau gentar
    Ku terus berani
    melangkah maju
    terus ke hadapan
    Satu impian
    nyawaku pertaruhkan

    Genggaman tanganmu,
    semangatku oh terus membara
    janji ku pada mu,
    harapanmu
    ingin ku laksanakan

    kau
    adalah ilham
    pada mereka
    yang ingin berjaya
    Kau
    terus berjuang
    demi membawa perubahan
    satu impian oh berjuta harapan

    Genggaman tanganmu,
    semangatku oh terus membara
    janji ku pada mu,
    harapanmu
    ingin ku laksanakan

    Satu Malaysia,
    kita inspirasi pada dunia
    Nama kan dijulang,
    kita menjadi kebanggaan
    Satu wawasan
    bersama bergandingan..

    Genggaman tanganmu,
    semangatku oh terus membara
    janji ku pada mu,
    harapanmu
    ingin ku laksanakan

    Genggaman tanganmu,
    semangatku oh terus membara
    janji ku pada mu,
    harapanmu
    ingin ku laksanakan

    http://www.youtube.com/watch?v=oAWN25A16_w&feature=PlayList&p=491E27A6E3ACD0D1&playnext=1&playnext_from=PL&index=13

    ReplyDelete
  16. g nyangka, padahal negara "ISLAM", tapi bualannya kayak orang KAFIR smeua!!

    ReplyDelete
  17. Bodoh sgt INDON INDON yg suke makan BABI nih. AKu orang perak k, nenek aku pon ckp lagu Negaraku originated fr lagu negeri Perak. Korang ni makin bodo yer, maybe sbb korang makan byk sgt BABI GULING!!! Bukak pose ngan BABI eh!!

    ReplyDelete
  18. indon goblok memang macam tu...teruskan usaha bro arezeo!!!

    ReplyDelete
  19. SCTV tak habis2 cari pasal dengan Msia. Aku rasa nak suruh Nordin M. Top bom stesen tv tu. Aku heran apa motif SCTV berbuat begitu? Lepas satu, satu fitnah yang dilemparkan dan seperti biasa bangsa tolol Indon percaya bulat2 apa yang disumbatkan oleh media mereka.

    Tak boleh ke kerajaan Msia saman SCTV kerana menyiarkan berita fitnah tentang Msia? Sampai bila krjn nak berlembut dgn bangsa pembakar bendera tu? Apa tindakan kita sebagai rakyat Msia yang bermaruah terhadap penghinaan ini?

    Mungkin Arezeo boleh berbincang dengan blogers Msia yang lain akan tindakan yg boleh kita lakukan untuk menunjukkan protes terhdp media Indon ini.

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  20. INI LAH BANGSA MALINGSIA,,YG GK PNYA JIWA SENI N BUDAYA..
    NEGARA YG SOK MAJU,,SOK PINTER..
    SMUA NA SERBA NYOLONG...
    GK KREATIF BGD SEH LO JD NEGARA..MNDINGAN BUBARIN AZ TUH MALINGSIA JD NEGARA..
    MALU2IN..
    UNTUNG GW BKN BANGSA MALINGSIA...ih amit2 cabang bayi..

    ReplyDelete
  21. kekeke...
    x cukup bukti??diorg ni mcm bdk kecik...
    dh kasi bukti tp nk lg bukti sbb dh malu...
    bg aku org yg bodoh jerk
    percaya media pasal tahyul,memfitnah negara org tiap2 bulan(nmpk sgt dengki)....
    x kn tiap2 bulan fitnah??WTF??

    ReplyDelete
  22. Ini salah satu petikan dalam akhbar utusan hari ini ;

    Kelompok yang melakukan perbuatan berkenaan di Indonesia adalah penunjuk- penunjuk perasaan upahan, mereka ini dibayar antara Rupiah 5,000 hingga Rupiah 10,000 (RM1.60 hingga RM3.30).

    Dengan upah sebanyak itu dan diberi sebungkus nasi dan segelas air, mereka akan terpekik terlolong di jalanan bagi mengecam Malaysia. Malah kerana upah itu juga mereka melakukan tindakan tidak masuk akal termasuk kononnya ‘menyita’ Kedutaan Malaysia.

    Fikiran sempit dan tanggapan bahawa Indonesia adalah ‘abang’ kepada Malaysia masih ada. Sebenarnya, kalau hendak dibanding dengan sesetengah negara, dalam isu pembantu rumah contohnya, ada negara yang memberi layanan lebih buruk kepada kelompok berkenaan. Tetapi kenapakah penunjuk-penunjuk perasaan upahan tersebut tidak berdemonstrasi di kedutaan-kedutaan negara yang terlibat.

    Kenapa apabila ada isu berkaitan dengan Malaysia, tanpa usul periksa, mereka terus bertindak hendak melakukan protes? Apakah tindakan yang dilakukan itu boleh menyelesaikan masalah?

    Malaysia selama ini sudah lama bersabar dengan pelbagai tuduhan yang dilemparkan. Kita yakin kesabaran ini akan berterusan kerana memahami dalam apa juga situasi adalah sesuatu yang jahil jika rakyat kedua-dua negara bertelingkah. Sebarang masalah yang wujud biarlah diselesaikan secara diplomatik di meja rundingan. Berlembut tidak semestinya beralah. Tetapi ia melambangkan bagaimana sebagai masyarakat bertamadun kita lebih rela menyelesaikan masalah secara perundingan bukannya konfrantasi.

    ReplyDelete
  23. ooi indon goblok..xbaca betul2 ke..lagu negaraku asalnya lagu perak dan diambil dari lagu dan penggubah perancis.cuba fahamkan ayat tu..ada ke perancis klaim lagu negaraku ni lagu mereka..xda kan...indonesian dari pemerintah sampai rakyatnya mmg low mentaliti...media nya pun berebut2 mau cari sensasi.drpd bincang pasal lagu negaraku,baik korang bincang cara meningkatkan taraf ekonomi indonesia supaya indonesian blh berbakti pd negara mereka sendiri..skrg ni terlampau ramai org indon kt msia..silalah negara indon klaim mereka tu semua..

    ReplyDelete
  24. http://www.worldjewishcongress.org/comm_asia.html
    World Jewish Communities

    Asia and Oceania

    Afghanistan
    Australia
    Burma (Myanmar)
    China
    Fiji Islands
    Hawaii, USA
    Hong Kong
    India
    Indonesia
    Japan
    New Caledonia
    New Zealand
    South Korea
    The Philippines
    Singapore
    Tahiti
    Taiwan
    Thailand

    ReplyDelete
  25. indonesia sebenarnya cuba mengalihkan perhatian rakyatnya atas isu remeh temeh dan perkara kecil. Ini kerana pada masa ini indonesia dilanda masalah kegawatan ekonomi yg teruk.

    ReplyDelete
  26. Typical Indon... selalu rasa superior dr Malaysia..

    Rasa malu menjadi serumpun dengan bangsa yang emosional ini..

    Geram aku!!

    ReplyDelete
  27. bandingkan bendera negara indon ngan poland. skali dgn jata negara mereka.. maling amat tu..

    ReplyDelete
  28. media indon sendiri yang memperbodoh-bodohkan rakyat indon sendiri. dahlah rakyatnya bodoh, diperbodoh-bodohkan lagi. sudah miskin, bodoh, diperbodoh-bodohkan lagi. kasihan kasihan.

    ReplyDelete
  29. Sikit sikit harga mati NKRI, macam ada harga sangat nyawa diorang..pergi matilah semua nak mati sangat.

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  31. kenapa indonesia mempersoalkan asal usul nya,karna bangsa besar ni kaya akan budaya,jadi jika salah satu maha karya bangsa indonesia di akui negara lain yang wajar dong indonesia akan marah..................

    tunggu aja bukti yang bakal di keluarin lagi,

    sebagai contoh yang dahulu,malaysia mengambil lagu rasa sayange untuk keperluan pariwisatanya,dan mereka kate itu lagu dari malaysia,tapi fakta berkata lain,indonesia mengeluarkan bukti kuat bahwa lagu itu dari daerah maluku (indonesia) dan akhirnya pemerintah malaysia meminta maaf atas kesalahan yang mereka perbuat...

    indonesia ada banyak sangat budaya serta bahasa yang di miliki,mulai dari sabang sampai ke maraoke....

    maka dari itu jangan lah awak nak klaim budaya kita orang,hanya untuk mempromosikan negara kalian,tak malukah kalian akan hal itu.

    kalian kan punya budaya sendiri,kreatif dong....
    kalau anak muda malaysia saya percaya pasti punya kreativitas sendiri,tunjukin pada negara kalian bahwa bukan hanya pemerintah saja yang bisa mempromosikan bangsa kalian,tapi anak mudanya juga bisa bahkan bagus lagi dengan kreativitas yang kalian miliki,tunjukin bahwa kalian tu beda.........

    ReplyDelete
  32. semoga Allah memberi pentunjuk kepada orang2 Indons yg buta hati...Amin

    ReplyDelete
  33. aku orang Sabah. Minat belajar sejarah. Sejak kecil lagi memang sudah hafal lagu Negaraku. dan sejak kecil lagi aku tahu yg lagu Negaraku itu dr Lagu Negeri Perak.


    Terima kasih!!

    ReplyDelete
  34. Media Indonesia serius cam cibai, dok api2 baik nyerr. eeyyy, nasib baik bulan pose, klu xmmg ak dh mencarut r. bro, tade info pasal media bangang diorg tu ke? mau kafir laknatullah yg jd penaung media diorg tu.

    ReplyDelete
  35. apa pun org Indon org yg paling bodoh dan totol di dunia, lebih bodoh dr keladai, lebih totol dari babi

    tarapnya lebih rendah dari cacing pita dlm perut babi, sepatutnya USA dulu mendaratkan bom atom di Indon juga, bagi mereka semuanya mampus!

    hidup pun x guna, mengemis kat negara org!

    ReplyDelete
  36. Yealah.. takderkah undang-2 internasional melangkaui sempadan negara untuk kita saman media Indonesia seperti SCTV yang terlalu banyak memfitnah Malaysia. Sekarang orang Indno yang menyalak nie disebabkan mereka. Kita sebagai orang Malaysia tidak boleh menyalahkan bangsa Indon semata-mata kerana mereka nie hanya bertindak liar kerana media Indon yang melampaui batas.

    Dahulu semasa era Soeharto, media dikengkang oleh si presiden ini dan lihat apa terjadi di ketika itu kedua buah negara hidup aman dan harmonis tetapi setelah mereka mendapat demokrasi mutlak, media mereka seperti menanguk di air keroh. Dengan adanya berita sentimen begini akhbar (koran) mereka akan laku dari kebiasaan - ini memberikan keuntungan kepada akhbar. Penonton berita bertambah kerana orang indon dipancing dan dibakar semangat nasionalisme. Maka dengan ini para pengiklan di TV semakin menambahkan iklan dengan mencari penonton yang menonton disebabkan fitnah terhadap Malaysia.

    Seperti api didalam sekam, orang indonesia yang sememangnya memandang remeh terhadap malaysia sejak dulu lagi mudah terpancing dengan apa jua yang disajikan berita seperti SCTV ini.

    Saya harap kerajaan Malaysia tidak boleh tinggal diam dengan perbuatan SCTV. Kita kena cari puncanya. Rakyat Malaysia memang diam, tetapi tidak selamanya boleh diam begini. Memang kerajaan kita menghalang semua berita yang boleh memberi masaalah kepada negara. Walaupun tindakan kerajaan itu bijak namum jangan sampai ada diantara orang Malaysia hilang sabar. Impaknya sangat kuat. Bayangkan jika TV3 membalas apa yang SCTV lakukan. apa akan jadi pada negara?.

    ReplyDelete
  37. whut do u mean by being creative? sah-sah BUDAYA itu adalah HERITAGE from our GREAT-GREAT grand parents... jadi kami perlu ubah adat kami ke? opah aku kate, biar mati anak, jangan mati adat...

    ReplyDelete
  38. Kenapa BAHASA INDON bunyinyer begitu pelik? aku rasa mcm nak pijak2 je kalau diorang cakap bahasa Indon yang mcm cartoon bunyinya. Setuju?

    ReplyDelete
  39. POOR INDON... FRUSTRATED NATION

    ReplyDelete
  40. Betul! Betul...saya setuju...kenapa ditahun alaf tahun 2000 ke atas baru Indonesia sibuk klaim itu ini. Bertubi-tubi pulak tu. Berpuluh2 tahun sebelum tu die orang diam jer..nape?

    - Ini Kerana sebelum ini pemerintahan Indonesia dipimpin oleh ketegasan presiden yang mengawal segala bentuk pergerakan rakyatnya. Tidak ada satu pun media indon yang berani wewenang melakukan apa-apa perkara tanpa pengawasannya. Namun setelah ketiadaanya dan kebebasan (HAM) yang dikecapi Indonesia ianya disalahkan guna untuk melakukan apa sahaja tanpa melihat impak yang bakal terjadi. Pers ataupun SCTV Indonesia bebas mengutuk Malaysia dan memfitnah Malaysia mengikut rasa hati tanpa mengkaji sedetail-detailnya berbanding dengan berita Malaysia yang lebih matang menilai sesuatu untuk dibawa ke perhatian rakyat Malaysia.

    Media Indonesia sedar hanya isu sebegini maka jualan suratkhabar dan penonton TV akan meningkat dengan membakar sentimen nasionalisme. Isu-isu politik, bisnes dan apa sahaja yang bermanfaat untuk rakyat mungkin tidak dapat memancing penonton di Indonesia untuk melekat di muka TV. Mungkin banyak faktor lain lagi tapi akar umbi dari permasalahaan ini adalah datang dari media Indonesia itu sendiri. Jika Pers (news media) tidak melakukan apa-apa, mungkin perkara ini tidak akan berlaku.

    ReplyDelete
  41. media indon tu dinaungi YAHUDI.... bagi mengelakkan itu berlaku di MALAYSIA... kerajaan lebih awal lagi meletakkan MEDIA PRIMA sebagai sebuah syarikat yang menjadi controller kepada beberapa stesen TV...

    ReplyDelete
  42. typical indon , they are so stupid .

    ReplyDelete
  43. Bodoh betul media indon, aku harap kerajaan saman je diorang ni..tak gune betul, selalu sangat buat provokasi dan fitnah jelas tapi lepas macam tu je. yang rakyat indon pulak percaya bulat bulat

    Macam hanjing, ramai lagi yang tak tau kebenaran, tapi masih nak buat isu2 bodoh dan basi macam lagu rasa sayang, reog dan sebagainya..Senang citer, indon ni patut salahkan orang2 jawa, minang, dan macm2 suku lagi la yang datang sini ratusan tahun dulu, sebab bawa budaya indon diorang datang sini..Kalau diorang tak datang sini, takde la reog kat malaysia ni...Lagi satu, aku harap indon2 ni claim sekali semua TKI yang ada kat sini, patent kan sekali..haha, tapi aku yakin tak jadi, sebab indon2 yng kerja kat malaysia ni mati matian nak masuk malaysia, biarpun melalui cara haram dan tanpa izin..TKW yng kerja kat rumah aku, dapat duit banyak sangat, sampai suami nangis2 suruh balik indo, sebab lama sangat kerja kat Malaysia..

    ReplyDelete
  44. kenapalah jadi sampai mcm ni skali? peik betul.. benda2 remeh mcm ni pun nk dibesar2kan..

    taperlah wahai Malaysian.. biarla org dseberang tu menyalak bagai nak rak yang penting kita sudah jauh maju dari mereka.. taraf hidup kita lagi tinggi dari mereka.. kita masih lagi dpt menikmati kehidupan di dunia & sesekali x pernah melupakan akhirat..

    tgklah mereka.. berkahwin campur.. anak sorang islam sorang agama lain.. mcm mana nak ckp tu? itu ker ISLAM yg org diseberang bangga2kan sangat?

    biar Allah yang tentukan segala2nya..

    salam ramadhan buat semua umat ISLAM

    ReplyDelete
  45. malingsia kumpulan orang2 yg g bs berprestasi.....alias kumpulan orang2 goblok, penjilat, rampok, orang2 jalang, orang2 g kreatif etc.......wkwkwkwkwkwkkwkwkw makan tu tai......dasar maling......sekali maling tetep maling asia.........fuck jiran......penakut......g punya ideologi hidup budak inggris g pantas malingsia merayakan kemerdekaan ....dasar penakut/pengecut...................

    ReplyDelete
  46. kesian kau nih, dari sibuk hal orang, pergi la bantu mangsa gempabumi, banjir, kebulur, etc kat indon tu. xyah lah sibuk nak amik tau pasal Malaysia negara bertamaddun ni.

    ReplyDelete
  47. hey indon, tujukan semua tu pada dirimu sendiri. kalian yang banyak buat maksiat, kemungkaran dan segala jenis jenayah di bumi Malaysia ini. Datang tempat orang tapi buat masalah. Kalian lagi berhak untuk gelaran itu.

    p/s : kelakarlah bahasa indon nih... tak sedap didengar..kekeke

    ReplyDelete
  48. saya mintak izin nak link. sbb saya pon nak share on this issue. thanks!

    ReplyDelete
  49. HOOOIIII NEGARA CACAT!! CACAT BAHASA!! CACAT FISIK! CACAT OTAK, MENTAL, N MASIH BANYAK LAGI!! MALINGSHIT GA PUNYA OTAK. BAHASA LOE AJA GA DIANGGEP SAMA DUNIA! DI DUNIA CYBER COBA LOE CEK DALAM PEMILIHAN BAHASA! ADA GA BAHASA MELAYU!!!! CACAT!!! YA GA ADA LAH!! ADANYA BAHASA "INDONESIA" PASUKAN TENTARA LOE PERUTNYA BUNCIT2, GAJI GEDE TAPI SKILL 0 (NOL BESAR). NEGARA CUMA 1/3 SUMATRA AJA BANYAK TINGKAH!! BEGO.

    ReplyDelete
  50. INdon ni menyalak la pulak. ngapain loe?? ga dapat menerima fakta yah. Lagu terang Bulan tu jelas2 maling lagu Malayan Moon dlm Bahasa Melayu Bulan Malaya. wkakakak.. kalau maling mana ada yg ngaku kan don...

    jgn lupa.. media indon yg benar2 bangsat.. Metro Tv, TvOne dan SCTV. Provokasi ini benar2 membakar semangant indon yg rata2 dapat Info lewat Tv saja. itulah akibatnya kalau masih tinggal dalam Tempurung katak!!!!!

    makanya... sila selidiki dulu baru ngomong. aku heran... media indon makin melampau. Bayangkan kalau TV3, BernamaTv, Astro Awani ke nak balas mereka ni?? huru hara la jadinya.. nasib baik malaysia sentiasa berfikiran positif dalam segala hal.

    ReplyDelete
  51. HAHAHA.. INDON GOBLOK

    NEGARA MISKIN..

    JIJIK SAMA INDON..

    BUWEKKKK..WAKKAKA

    INDON GOBLOK
    INDON GOBLOK
    INDON GOBLOK

    WAKKAKAKAKA

    ReplyDelete
  52. katanya malingsia negara islam eh ternyata kelakuanyya melebihi binatang....
    kayak kancil yg suka nyuri timun licik banget...............
    si maling kan gak punya yg dibanggain jadi bisanya cuma nyuri....hhahahhaa

    ReplyDelete
  53. aku nk gelak je bile orng indon post kt sini pastu cakp bukan2.. adoi.. bce komen dorang lagi best dari nengok t.v..

    ReplyDelete
  54. saya dari indonesia...bagusnya kita semua kaji diri kita sendiri/negara kita/pemimpin kita dll...apa semuanya sudah betul?.....jangan sampai bawa2 agama!! karena agama bukan untuk menghakimi orang lain tapi untuk memperbaiki diri sendiri!!! jgn kayak anak kecil bro!!!!

    ReplyDelete
  55. Mengarut betul indon yang komen kat sini...cakap xada point lansung. Nampak sangat IQ rendah...

    ReplyDelete
  56. Mengarut betul indon yang komen kat sini...cakap xada point lansung. Nampak sangat IQ rendah...

    ReplyDelete
  57. malingsialaaaaaaaannn.....................!!!!!!!!
    plagiat

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum Wr. Wb.
    saya bukannya membela pihak negara saya. tapi, yang dikatakan oleh kawan-kawan saya yang memposting comment di blog ini ada benarnya juga. namun, saya selaku orang indonesia mohon maaf atas kata-kata kawan saya.

    ReplyDelete
  59. sdh2 damai kan lbh baik . . . . . .

    ReplyDelete
  60. KATANYA NEGARA MAJU,,,,BUKAN PLAGIAT,,,MASYARAKATNYA BERKEBUDAYAAN...TAPI KOK ADA KOMENT YG KATA2 NYA KAYAK TAI Y..???

    ato malay tu tai semua isinya..??

    ReplyDelete
  61. Namanya saja MALINGSIA ya begitulah, mana ada maling ngaku ??.malah buat tulisan yg aneh-aneh.
    Hati2 dengan yg menamakan saudara "serumpun" selagi kita sibuk mereka menikam dari belakang.

    ReplyDelete
  62. HOOOIIII NEGARA CACAT!! CACAT BAHASA!! CACAT FISIK! CACAT OTAK, MENTAL, N MASIH BANYAK LAGI!! MALINGSHIT GA PUNYA OTAK. BAHASA LOE AJA GA DIANGGEP SAMA DUNIA! DI DUNIA CYBER COBA LOE CEK DALAM PEMILIHAN BAHASA! ADA GA BAHASA MELAYU!!!! CACAT!!! YA GA ADA LAH!! ADANYA BAHASA "INDONESIA" PASUKAN TENTARA LOE PERUTNYA BUNCIT2, GAJI GEDE TAPI SKILL 0 (NOL BESAR). NEGARA CUMA 1/3 SUMATRA AJA BANYAK TINGKAH!! BEGO.

    Aku jawab yang nie - bangangnyer indon.. memang semenanjung malaysia memang sebesar 1/3 sumatera TAPI kalau termasuk Sabah dan Sarawak mungkin udah sebesar Sumatera.

    Ini sahaja pun masih lemah...

    ReplyDelete
  63. malingsia dasar maling

    ReplyDelete
  64. EH MALAYSHIT
    DIEM
    NEGARA CACAT G PUNYA BUDAYA AJA BELAGU
    DASAR NEGARA KECIL KYK SAMPAH

    ReplyDelete
  65. DASAR MALAYSIAL NEGARA KECIL BANGSAT
    MALINGSHIT
    NEGARA ISINYA SETAN SEMUA
    BAHASANYA AJA CACAT,g jelas
    MALAYSIA =GOBLOK GOBLOK

    ReplyDelete
  66. MALINGSIANJING KERJAANNYA NYOLONG DOANG

    ReplyDelete
  67. TERUS, KALIAN RAKYAT MALAYSIA YG KAYAK BABI ITU LUPA, KALO KALIAN LEBIH BODOH DARI INDONESIA ? KATANYA MAKMUR? BERPENDIDIKAN? TAPI KOK SUKA NGAKU NGAKU YG BUKAN PUNYA NYA . INDONESIA YG BIASA BIASA AJA NGGAK SUKA NGAKU NGAKU KAYAK KALIAN YG GAK PUNYA OTAK ITU

    ReplyDelete
  68. udahlah ngapain kita bertengkar dengan malaysia kan malaysia serumpun dengan indonesia wajarlah klo lagu negaraku sama dengan lagu mamula moon,,,,,kan kita serumpun betul tak encik? makanya kalau kalian org malaysia menganggap kalian memiliki hasil karya sendiri buktiin dong jgn maling budaya orang lain,,,, kalian jg gx mw kan hasil karya negara kalian diakui oleh negara lain,,,, :)

    ReplyDelete
  69. kasihan warga indon
    rajin2 baca buku ilmu
    supaya tidak terpengaruh dengan media-media kalian

    ReplyDelete
  70. asal lo tau jaman dulu tu malaysia belajar ke indonesia tau..... berartii kan bego bego......hahahahahhahaha n knapa tari pendet ma batik malaysia ambil malaysia tu bego tau ngak udah ngak punya kebudayaan ngambil punya indo lagi hufff menyebalkan dasar malaysia babi smua hahahahhaha

    ReplyDelete
  71. indog bodoh dikuasai media2 bodoh seperti sctv hahaaahaa bbodohhhhhhhhhhhhhh !!! mmg bodoh gilerrrr.....hahahahahaha...aku pake batik jawa buat lap buritttttt.......kerna harganya begitu murahhhhh indog negara babi.kedai babi guling dimerata2 tempat.indog tmpt pengoto.bpk aku pnah g bandung,ade keday mkn kt bandung cuci pinggan guna air parit.fakta bkn auta.YUCKIIIISS....majoriti indog kurang ajar.tidak ada pendidikan kureng ajar.indog the truly dog ...no brain..sucka.

    ReplyDelete