Wednesday, 9 September 2009

Sweeping Warga Malaysia Di Indonesia Mencerminkan Primitifnya Indonesia

Disebabkan terprovokasi oleh media Indonesia yang sering memfitnah Malaysia, rakyat Indonesia kini melakukan sweeping kepada warga Malaysia yang berada di sana. Berikut ini adalah petikan dari akhbar Indonesia, Detiknews bertajuk Warga Malaysia Di-Sweeping di Jalan Diponegoro.

 

50 Aktivis dari Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) melakukan sweeping terhadap warga Malaysia yang melintas di Jl Diponegoro, Jakarta Pusat. [Sumber]


Relawan Bendera ini mengenakan ikat kepala berwarna putih. Beberapa di antaranya memegang bambu runcing. [Sumber]


Dalam aksinya, mereka menghentikan setiap kendaraan yang lewat dan meminta kartu identitas si pengemudi maupun penumpangnya. [Sumber]


Berikut ini pula adalah gambar-gambar semasa aksi sweeping ini dijalankan. Tindakan mereka menyebabkan kesesakan (macet) yang teruk di sana.

Mereka secara terang-terangan tidak menghormati bulan suci Ramadan. Ketika orang lain sibuk beribadah, mereka membuang masa dan tenaga dengan sia-sia.

Ini pula adalah reaksi daripada pemerintah Indonesia yang dipetik dari akhbar Vivanews bertajuk Istana Minta Hentikan Sweeping Warga Malaysia.


Istana mengimbau masyarakat Indonesia tidak melakukan sweeping terhadap warga Malaysia untuk mengungkapkan ketidakpuasan terhadap Malaysia. [Sumber]


“Bayangkan, warga kita di-sweeping di negara lain, tentunya juga akan berakibat ada saudara-saudarah kita di negara lain,” kata dia.[Sumber]


Berikut ini pula adalah amaran yang dipetik dari BERNAMA bertarikh 8 September 2009 bertajuk Rakyat Malaysia di Jakarta diancam dengan buluh runcing.

 

Kebencian mereka itu memuncak lagi apabila hari ini terdapat sekumpulan orang yang menggelar diri mereka sebagai Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) mula bertindak liar dengan mengugut rakyat Malaysia dengan buluh runcing di Jalan Diponegoro.

Dilaporkan bahawa 50 anggota BENDERA yang bersenjatakan buluh runcing (buluh yang ditajamkan hujungnya) memaksa orang ramai yang melalui jalan itu menunjukkan tanda pengenalan mereka dan jika kebetulannya orang berkenaan seorang rakyat Malaysia maka orang itu akan terus ditahan. [Sumber]


Bagi aku, kumpulan rakyat Indonesia yang bertindak liar ini telah terprovokasi oleh media negara mereka sendiri yang mengapi-api isu remeh. Paling tidak pun, mereka diupah oleh kumpulan tertentu untuk melakukan tindakan bodoh ini.

Yang pasti, masyarakat dunia akan memandang Indonesia sebagai bangsa primitif yang masih melakukan rusuhan jalanan. Paling melucukan, mereka juga menggunakan senjata primitif iaitu buluh runcing. Hahaha.

Bagaimanapun, detikcom melaporkan bahawa tiada seorang pun rakyat Malaysia yang kebetulan melalui jalan itu dan tindakan yang dikatakan akan dilakukan selama sejam, berakhir hanya selepas setengah jam. [Sumber]


Mereka ni cuma hangat-hangat tahi ayam saja. Aksi yang kononnya sweeping ini hanya berlaku selama 30 minit saja. Mereka sudah pasti kecewa kerana tidak dapat  menahan seorang pun warga Malaysia. Allah melindungi warga negara kita di sana. Sama-samalah kita berdoa agar negara kita sentiasa aman dan rakyat Indonesia yang dikuasai nafsu ini diberi petunjuk oleh Tuhan.

p/s-Inilah pemikiran primitif rakyat negara pulau itu. Tidak hairanlah bangsa Indonesia menjadi antara bangsa yang mundur di Asia Tenggara. Kasihan mereka.

54 comments:

  1. Depa ni buat malu negara ja ah. Moga2 student kita kat sana dilindungi Allah.

    ReplyDelete
  2. Bro Arezeo,kau dah tertinggal maklumat tentang mereka dibekalkan dengan ilmu kebal.

    Astaghfirullah,pada bulan ramadhan ni mereka masih percaya kepada perkara2 syirik dan mendatangkan kemurkaan Allah.Bukti ilmu hitam masih berleluasa di Indon.

    Rasululullah sendiri tidak dikebalkan oleh Allah walaupun baginda rasulullah menentang puak kafir.Inikan pula mereka yang berkobar2 mahu mengganyang Malaysia yang sudah tentu ada pertalian dengan mereka.Dimanakah otak mereka..?

    Golongan cerdik pandai Indonesia dimana..? dimanakah suara ulamak2 dan kiyai2 Indonesia disana..? Ramai manusia bijaksana di Indonesia tetapi kemanakah suara mereka dalam menghadapi keburukan seperti ini??

    ReplyDelete
  3. AYUHHHHHH...
    KITA SATU MALAYSIA SWEEPING RAKYAT INDO..

    BIAR MEREKA RASAKAN AKIBAT TIDAKAN BODOH MEREKA

    ReplyDelete
  4. Bodo gile.

    Aku geli betul bila Indon sebut Indonesia negara hukum. Yelah tu, hukum rimba adalah!

    Bodoh nak mampos, makan fitnah dengan provokasi, dah tu nak sweeping dengan buluh runcing?

    Primitif cam nigger.

    ReplyDelete
  5. ingat warga kita bnyak disana..jngan buat mreka jd sasaran....

    ReplyDelete
  6. Tak habis2 ngan "ganyang malaysia"..Otak tau berperang je, rakyat masih ramai yng miskin..Negara miskin kalau berperang bertambah miskin la..
    Diorang lupa ke kat Malaysia ni ada jutaan TKI? Kita keluar rumah je nampak sorang TKI, gi tempat kerja nampak TKI,tak payah sweeping pun. Kang Malaysia halau TKI ni balik kng baru tau..Oh lupa, orng Malaysia tak bodoh macm tu, bnde kecik nak dibesar besarkan..

    ReplyDelete
  7. yg peliknya polis dan kerajaan mereka x kisah ke rakyat they all buat keje2 primitif ni? wah hebatkan indon sape2 pun boleh tahan orang. kalo kat Malaysia jangan harap. silap-silap orng yang buat sweeping tu nanti yang kena 'sweep' dgn FRU. satu lagi yang pelik, indon ni kata cintakan bahasa tapi yang aku tengok kreatif betul amik bahasa inggeris jadi bahasa indon bayang kan perkataan 'sweeping'. rasa nak terguling2 bila baca perkataan tuh.

    ReplyDelete
  8. Ya Allah..Lindungilah kami dan rakyat Malaysia yg lain di Jakarta dari manusia2 bodoh ini...

    bukakan lah hati pemimpin Malaysia... Sekiranya mereka(pemimpin Malaysia) mengetahui apa yang kami lalui disini tetapi hanya berdiam diri, berikanlah petunjukmu kepada mereka... AMIN..

    Kepada rakyat Malaysia yg berada di tanah air, kami pelajar2 Malaysia di Jakarta memohon agar anda semua mendesak kerajan malaysia mengambil tindakan... jeritan kami disini hanya bahan ketawa bagi org indonesia... kedutaan Malaysia disini langsung tidak berfungsi. sudah puluhan mahasiswa dihalau dari kuliah

    sekali lagi kami PELAJAR-PELAJAR MALAYSIA DI INDONESIA MEMOHON AGAR RAKYAT MALAYSIA MENDESAK KERAJAAN MALAYSIA PIMPINAN DATO' SRI MOHD NAJIB MENGAMBIL TINDAKAN, JANGAN SEHINGGA ADA YANG MATI BARU TINDAKAN DIAMBIL!

    ReplyDelete
  9. Amin.. semoga kalian pelajar Malaysia senantiasa dibawah LindunganNYA.. bimbang dan kasihan org Malaysia di bumi indon.

    ReplyDelete
  10. Aku heran melihat kebodohan Indon yang boleh dikategorikan Maha Bodoh dan penting diri semata-mata. Bayangkan mereka sweeping rakyat Malaysia yang berapa kerat dan kita laks sweeping rakyat Indon kat sini yang berapa juta. Yang manakan lebih gila?

    Aku rasa kita rakyat Malaysia yang jauh lebih bertamadun jangan membalas tindakan mereka. Kita sepatutnya sudah mulai sedar dan cari puncanya. Saudara kita yang paling akrab adalah Indonesia itu sendiri dan ada dikalangan manusia durjana cuba meretakkan hubungan kekeluargaan ini. Di kirakan ada sesuatu muslihat satu pihak yang mahu keretakan ini berlanjutan.

    Cuba bayangkan jika sesuatu terjadi kepada Malaysia, Pada siapakah saudara kita paling akrab dengan kita jika perlu meminta bantuan?. Singapore tidak mungkin. Thailand juga tidak. Phillipina lagilah tak boleh disebabkan mereka semua ini tiada talian apa-apa dengan kita. hanya bangsa serumpun ini yang boleh kita harapkan untuk membantu. Namun ada satu pihak cuba memutuskan silaturahim.

    ReplyDelete
  11. inilah kebodohan rakyat, pemerintah & media indon yg amat nyata...
    yg pemerintah dok sibuk isi poket sendirik sampai rakyat x leh cari makan...terpaksa pegi luar negara cari kerja...yg media lak....tak abis2 dok menghasut...yg rakyat lak...termakan sumer yg diciterkan...
    iskk..kesian indon...

    ReplyDelete
  12. Kalau nak sweeping indon, kat umah aku pon ada sorang, xyah carik jauh2, xyah buat roadblock, huhu... tapi kita x bodo cam dorang, ORANG MALAYSIA BERTAMADDUN!!

    ReplyDelete
  13. wakaka biasa la tu masyarakat zaman batu

    ReplyDelete
  14. Beza warga INDONESIA DAN MALAYSIA sangat ketara dari segi pemikiran.Di Indonesia,mereka yang datang dengan pasport,permit dan dengan tujuan untuk menuntut ilmu disweeping (haha) dan dilayan sedemikian rupa.Mahasiswa Malaysia dikecam diberi layanan buruk.

    WARGA INDONESIA KAMU TANYA PADA MAHASISWA KAMU DI MALAYSIA BAGAIMANA LAYANAN KAMI TERHADAP MEREKA DISINI.MALAHAN MEREKA KAMI ANGGAP SEBAGAI KELUARGA.CUMA KADANGKALA DALAM TIDAK SEDAR KAMI MEMANGGIL MEREKA DENGAN NAMA INDON.

    KAMU TANYAKAN SAMA TKI KAMU DI MALAYSIA,APA PERNAH MEREKA MELIHAT KAMI MEMBAKAR BENDERA NEGARA KAMU? MEREKA YANG DATANG SECARA HARAM,SECARA ILLEGAL MASIH DIBERI PELUANG DAN TEMPAT SEHINGGA KADANGKALA MAMPU MEMBUKA KEDAI MAKANAN DAN MENJADI TAUKE DISINI.

    BANGSAT.

    ReplyDelete
  15. bodoh btol ah orang indon nih...kate kte amik budaya die...Ingat maju sgt ke negara dorang sampai kte nk ciplak budaya die??
    Dorang ni tidak membace...sumber ilmu tu kurang n susah nk dpt...berharap pada tv n radio..nk kaji sndri jgn harap..Malaysia dah bnyk tolong dorang..wak2 dorang bankrup pon kite salurkan bantuan kewangan hampir usd 1billion . Patutnye indon bersyukur dgan jiran sperti Malaysia.

    ReplyDelete
  16. Polis2 di sana semua tak de kote - ikut shj apa yg dia orang nak buat. Mungkin juga polis2 di sana di bayar untuk membolehkan mereka membodohkan diri sendiri.

    Kalau Malaysia buat sweeping mcm ini - tak cukup kapal mahu di hantar pulang. Lagipun rata2 rakyat Malaysia ke sana bukan mencari rezeki tp memberi mereka rezeki dgn bershopping !

    Loh ! itu pun dia orang tak boleh fikir ! Malu aku ada darah Jawa, nasib baiklah nenek moyang aku dulu dtg ke Malaysia, kalau tidak mungkin aku jadi bodoh mcm mereka juga. Simpang malikat 44. he he

    ReplyDelete
  17. @ Pkn ; JAWA MALAYSIA JAWA BERMARUAH,JAWA BERTAMADUN.

    Sibuk2 budaya,sibuk2 ganyang Malaysia.Tapi perangai begini dikatakan masyarakat berbudaya?? Dari menggunakan wang untuk ganyang,lebih baik kalian tu ngurusin negara sendiri.

    ReplyDelete
  18. Arezeo - kenapa tak ulas kebodohan mereka mengenai Pulau Jemur dan Jemor ?

    lihat juga provokasi2 mereka di detik, kompas dsbgnya.

    Nasib baik ada juga antara mereka yg dah celik - itupun sebab dia dah berada di Malaysia. Lihat penjelasan ini. Kalau semua orang Indonesia mcm ni - barulah ada tamaddun sedikit.
    Malunya aku ada darah Jawa ni - macamana nak buang eh ?

    Lihat: http://rovicky.wordpress.com/2009/09/02/pulau-jemur-dimana-sih/

    ReplyDelete
  19. diharap pelajar2 malaysia medapat plidungan dr ALLAH SWT pd bulan yg penuh keberkatan dan kemuliaan ini..

    AMINN

    ReplyDelete
  20. Sweeping tu apa? Dah tak de perkataan indon ke. Balik2 maling perkataan Inggeris.

    Krjn Indon tak buat apa ke nak jaga rakyat Msia kat sana. Bende ni serius. PM jangan buat donno ke. Kena discuss ngan SBY bagi menjamin keselamatan rakyat kira di sana. Maklumlah hidup di kalangan golongan primitif.

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  21. Malaysian Identity9 September 2009 at 13:02

    Memang seronok sikap kutuk mengutuk ni, termasuklah aku sekali.

    Aku rasa kita dah terlanjur jauh selama ni. Kita banyak bergaduh sesama sendiri dalam bulan yang mulia ni.

    Udah-udahla, sayang pahala puasa kita semua.

    Aku cadangkan semua Malaysian amik sikap berdiam diri dulu. InsyaAllah, biar indon2 tu penat - senyap la dia nanti.

    Kita tak perlu nak pertahankan lagi sebab kita sememangnya bermaruah.

    Dikhuatiri jika kita pon ikut perangai indon, kita pon sama terjerumus jadi bodoh macam dorang jugak.

    Biar dia sorak sorang-sorang, kita senyum dah la. Itu lebih baik dalam ISLAM.

    Sekali lagi saya merayu, ni semua xde faedahnya. kalau Indon still degil, dah memang itu 'habit' dan sikap dorang. Kita yang mulia ni, utamakan ibadat dan bersabar. InsyaAllah, kita akan lebih diberkati.

    ReplyDelete
  22. wah.. posting.. 090909:0909 hehe.. cantik no. sekali dlm hidup no ni kan..

    ReplyDelete
  23. 1st aku baca tajuk dah tergelak...
    nak sweeping konon. try la tengok nak jadi apa...
    kang budak indon yg tgh buat umah aku yg kna sweep dulu. bulan2 posa ni pun nak wat hal. dprd buluh runcing tu nak sweep org m'sia, baik gi cari buluh buat lemang. lagi best. raya dah dekat nih.
    err kat indonesia ada lemang x?

    ReplyDelete
  24. Amat nyata sekali kebusukan mereka.

    Meyedihkan

    ReplyDelete
  25. @ AnakPKN ;

    Kenapa nak buang darah jawa,berbanggalah dengan darah jawa yang mengalir tu.Yang penting jawa Malaysia jawa bermaruah.Jawa bertamadun bukan seperti di Indonesia.

    Jangan lupa badminton Malaysia cemerlang kerana orang2 Jawa.Walau Jawa,kita angkat negara Malaysia ke peringkat lebih tinggi.Ketepikan semangat Nasionalisme jawa bodoh tu.

    ReplyDelete
  26. Lagi satu, Indon buat buluh runcing, kita laks buat meriam buluh. Mana lagi kuat???

    ReplyDelete
  27. Eh ! jgn cakap nak buat lemang kat sini ! nanti mamat2 kat Indon yg tak berpelajaran dan tertutup minda tu kata kita kalim Lemang pulak ! Dah .... tu nak makan apa ? Bakso ? Tak lalu Den.

    ReplyDelete
  28. biarkan indon mo sweeping kek..apa kek..nanti mereka akan diam sendiri setelah capei...

    terbukti rame rakyat indon yang masih pada nganggur..kalo di Malaysia kita ga punya masa mo bikin perkara remeg gituan..semua pada sibuk kerja cari uang biar kaya dan idup seneng....

    tapi di indon mo cari kerja aja susah banget..makanya pekerjaan kayak unjuk rasa dengan upah minim nasi bungkus udah lumayan banget...

    kasihan indon...ayo datenglah ke Malaysia...disini loe bisa idup senang...pekerjaan banyak..asal masuknya cara legal..jangan jadi perampok nanti di dor Polis Diraja Malaysia...

    ReplyDelete
  29. indon nak sgt berperang dgn Msia...Diorg pkr nak menang je... Kekuatan diorg cuma ada pada bomoh2 mereka yg ntah apa2 tue je... hurm... indon2... hrp2 warga Msia disana akan selamat... Amin...

    ReplyDelete
  30. duh tolong dong..kita ini semuanya salah paham..
    I'm Indonesian..

    gmana y..
    saya tidak pernah menjudge malaysia sebagai negara yang suka mencuri budaya dll..
    karena saya tidak tau siapa yang melakukan itu semua, bisa saja orang indonesia sendiri yang melakukan itu.. ataupun jika memang orang malaysia yang melakukan itu..saya tidak berani berkata bahwa negara malaysia suka mengklaim budaya orang..karena tidak lucu rasanya jika perbuatan satu orang menjadi perbuataan 1 negara.
    begitu juga dengan orang indonesia..
    mungkin mereka adalah orang2 bodoh yang sampai2 men sweeping warga malaysia di Indonesia..tetapi anda semua juga tidak boleh menganggap semua warga Indonesia ingin berperang atau semacamnya..
    buktinya ketika mereka repot2 men sweeping, saya dan teman2saya masih santai2 bermain dan tidak memperdulikan itu..
    maka dari itu..marilah berfikir dengan bijak..
    kita ini bersaudara..terlebih yang beragama muslim..semua muslim adalah bersaudara..
    Hidup Malaysia dan Indonesia..^_^

    ReplyDelete
  31. Kita tak de masalah nak bersahabat dgn Indon asal saje Indon tau menghormati kita.

    ReplyDelete
  32. heheheh sebenarnya mereka dah terasa Malaysia nak sweeping dia orang dulu coz malaysia tak setuju dgn gaji RM800.00 untuk amah hahhahaa

    ReplyDelete
  33. so orang Malaysia tak buka mata lagi dan tak sedar diri lagi ker..berduyun rakyat Malaysia pergi ke MEDAN,Tanjung Pinang,Jakarta,Yogja..apa tunggu lagi ibu bapa Malaysia yg menghantar anak belajar di U sana..Tabung haji melabur di sana, SIME DARBY melabur di sana,Guthrie melabur di sana,CIMB dan Maybank tunggu apa lagi..tarik keluar semua pelaburan kalau nak melabur byk negara lagi yg menunjukan sikap yg baik seperti di Vietnam dan Thailand..
    Boikot AIR ASIA yg menawarkan penerbangan dgn cara pelancongan ke INDONESIA..
    Thailand jiran yg buddha pun mengalu2kan orang MALAYSIA di sana..
    dah sudah kalau kerajaan Malaysia berlembut kita rakyat yg merancang untuk memboikot..
    kita buat silent boikot....boikot secara ekonomi..

    ReplyDelete
  34. Rakyat Malaysia tidak selamat di INDONESIA itu lah kesimpulannya

    ReplyDelete
  35. BTOL!! SOKONG!! BOIKOT INDON!!

    ReplyDelete
  36. buluh runcing,eeei gerunnya, apa kata kita guna M-16 kt rakyat Indon kt sini pulak, bru adil, Indon kt sini snang nk cr, dapat aje kumpul rmi anta pulang

    ReplyDelete
  37. ya allah, janganlah jd mende2 xelok kt member2 aku yg study kt Indonesia.

    ReplyDelete
  38. haduuuhhhh..pusing...
    kenapa juga sih kita harus berperang??
    kita semua sudah di adu domba tau..
    tau tidak..
    di blog2 orang Indonesia seperti ini saya menyuarakan damai..
    dan begitu pula di sini..
    saya ingin kita damai..

    apa bagusnya berperang dengan saudara sendiri??
    ada baiknya kita suara kan damai..
    bukan lagi perang..

    Hidup perdamaian..~_~

    ReplyDelete
  39. orang indonesia primitif

    negara makin maju.. orang nya kok semakin primitif aja ya... buat bangsa indonesia jadi negara bodoh pringkat sekian gara2 SDM yang makin rendah... preman jalanan udah berkurang eh oknum yang membrantas preman mlah lebih dari preman.. pungli dmna-mana.

    kalo dulu kita jalan sendiri takut di palak preman.... sekarang seh udah bisa dikatakn hampir gak da lagi tukang palak... tapi sebalik nya oknumyang jadi tukang palak, mo jlan pakek motor takut ma preman yang makek pakaian dinas... terpaksa milih2 jalan tikus..... ampun gw hidup di negara neh.. gk habis2 nya di hantui ketakutan dari zaman penjajahn ampe sekarang masih aja merasa di jajah.......
    http://tuang-pikiran-osep.blogspot.com/2009/04/orang-indonesia-primitif.html

    ReplyDelete
  40. ORANG-ORANG MALON DI INDONESIA TIDAK PANTAS DI SWEEPING, TAPI DIGENOSIDA SEMUA BIAR SEGERA MENGHADAP YANG MAHA KUASA ATAS DOSA-DOSA YANG SELAMA INI DIPERBUAT KEPADA TETANGGA!!!!!!
    KALAU MALON MAU PERANG, SERATUS TAHUN PUN KAMI LAYANI!!!
    TAPI KALAU MAU BERDAMAI BESOK SORE KITA BISA MINUM TEH BERSAMA!!!!
    PILIH MANA HAYO????

    ReplyDelete
  41. orang malaysia udah damai, kamu aja yang mau perang! Dasar penipu, bilang mau damai, awal-awal aja udah bilang mau genosida segala!

    Kamu buta atau bego apa?Baca ayatmu sendiri tu!

    ReplyDelete
  42. woi indon...

    loe berani kaco cewek gue kt sana..siap loe gw buat monster kill kat loe

    ReplyDelete
  43. nggak usah perang. Indonesia akan menyerbu dengan musik film dan sinetron-sinetronnya. tunggulah, grup Dewa akan datang, disusul Samson, Ungu, dan Padi. di bidang filem pun dah ramai filem Indonesia siap menyerang Malaysia.
    silahkan kirim kumpulan2 Malaysia ke Indonesia, atau Mawi suruh datang. akan disambut dengan mesra.

    ReplyDelete
  44. Damai deh..

    Gak ada orang yang sempurna, orang Indonesia emang salah, tapi Malaysia juga sadar donk, kamu juga banyak salah, jangan menilai semua orang Indonesia itu jahat.

    Itu kesalahan orang2 yang tidak mengerti Malaysia dan tidak mendukung perdamaian, saya ingin kita damai dan mendukung perdamaian, saling menghormati satu sama lain, tidak bertengkar. Jangan sampai air susu dibalas air tuba, kebaikan dibalas kejahatan.

    Untuk orang Malaysia, tolong jangan terpancing kemarahan mereka.

    ReplyDelete
  45. DAMAI2 JUGA.....
    YANG KAMU NAK BAKAR N INJAK2 BENDERA 2 APAHAL AH??????????

    KAMI DI MALAYSIA PUN LAYAN ORANG INDON MACAM BIASA JA..
    TEDA PENAH PUN NAK INJAK2 BENDERA INDON SEKALI PUN...
    BERKAWAN RAPAT SEMACAM KELUARGA...........
    TAPI APA KAMU BUAT DI SANA?????????
    NAK ASYIK BUAT ANTI MALAYSIA JA KEJA..............
    PERKARA KECIK PUN MENJADI ISU BESAR........
    CUBA PIKIR SIKIT OI...........
    MATANG LA..BUKAN MO PIKIRAN MACAM ZAMAN BATU SUDA OI...
    DAH ZAMAN MODEN DAH.....................

    AYOH.....................BIKIN SIH KAMU PUNYA NEGARA KASIH MAJU DONG..BUKAN MO PERTINGKAIKAN ANTI MALAYASIA AJA SIH................
    NGGAK ADA KEJA LAEN KAMU SANA SIH.................

    KALAU MO DAMAI BOLEH AJA...TAPI KAMU AKAN BUAT LAGI SIH....


    ORANG INDON BANYAK DATANG PERGI SABAH.............
    KAMI LAYAN BAIK PUN...
    TKI PUN KAMI LAYAN BAIK JUGA.......
    BERKAWAN JUGA.....

    KEBANYAKAN ORANG INDON BUKA KEDAI PUN DAH JADI TAUKE DAH.......
    TEDA KAMI BERGADUH GAN ORG INDON.......KALAU ORG INDON DI SABAH ADA MASALAH KAMI BANTU APA YANG PATUT PUN.......SALING BANTU MEMBANTU..SALING PELUK2 SEBAGAI SAHABAT...


    TAIKO FROM SABAH...

    ReplyDelete
  46. aku ingat nak bagi satu soalan Kuizlah...
    TAJUK KUIZ KALI INI ADALAH : PIHAK YANG MANAKAH LEBIH RUGI DAN BODOH...
    Jika orang Indon meng'sweeping' orang Malaysia di Indonesia,.. pihak mana yang lebih rugi..
    1. Malaysia.
    2. Indonesia.
    Fakta : Terdapat kira-2 5 juta orang rakyat indo di Malaysia berbagai sektor yang rata-2 mencari wang dan mengirimkan wang tadi ke Indonesia. Secara purata beratus juta ringgit telah ditukarkan ke rupiah untuk melestarikan sebahagian rakyatnya untuk melanjutkan kehidupan.
    Di Indonesia pula, terdapat kira-2 (mungkin) 10 atau 20 ribu rakyat Malaysia yang belajar dan menyumbangkan wang pengajian mereka kepada Indonesia - ini juga melibatkan wang jutaan ringgit yang dicairkan menjadi Rupiah.
    Jika terjadi sweeping antara dua negara tadi, siapakah benar-2 rugi?
    Fakta selanjutnya : Jika benar perkara ini berlaku Malaysia akan kehilangan 5 juta pekerja Indonesia dan Malaysia terpaksa mengambil negara tetangga lain dan Indonesia akan kehilangan cairan pengaliran ke Indonesia sedangkan Malaysia tidak rugi apa-2 kerana masih banyak negara seperti Indonesia di Asia Tenggara mencari pekerjaan.

    Dipihak Indonesia : Pelajar-2 Malaysia yang belajar di Indonesia terpaksa pulang ke tanahair untuk menyambungkan pelajaran maka ringgit mengalir kembali ke dalam negara, dan paling tidak mereka akan menyambung pengajian ke negara lain (indonesia semakin kehilangan pendapatan negara yang sepatutnya mereka perolehi).
    Pelancong Malaysia yang kebanyakkan pelancong yang mengunjungi family mereka di Indonesia juga tidak berani ke Indonesia dan ini juga meng'effect' cairan aliran tunai ke Indonesia.
    5 juta rakyat Indonesia terpaksa angkat kaki dan pulang ke Indonesia, maka dengan itu rakyat Indonesia semakin ramai dan saingan untuk hidup semakin sengit. Kek ekonomi terpaksa dibahagi sekecil-kecilnya.

    ReplyDelete
  47. haduh2....gk dimana2 sama aja....
    kalian saudara2 dr Malaysia berteriak2 di postingan ini kalo di Indonesia rakyatnya gampang diprovokasi...skrg coba semua liat diri sendiri??
    saya mw tanya, isi postingan blog ini memprovokasi bukan?? tanggapan nya apa lagi...malah lebih parah...saya setuju dengan Indonesian Boy biar Indonesia sama Malaysia berdamai...

    saya disini berani nulisin nama sebenar saya...tidak menggunakan anonymous...silakan kl ada yg mw berargumen pergunakan juga identitas yang sebenarnya...kalo memang punya niat yg baik, tidak perlu ada yg disembunyikan kan??

    benar itu kata Indonesian Boy kalo perlakuan segelintir kelompok jangan dinilai jd perbuatan satu negara...misalnya saja kasus pencaplokan budaya oleh Indonesia oleh Malaysia...saya tidak menilai seperti itu...saya yakin itu cm perbuatan dr salah satu warga malaysia...begitu pula kasus sweeping yg terjadi di Indonesia...itu jg cm perbuatan segelintir kelompok...ayo kita perluas pola pikir...kan orang Malaysia dan Indonesia sama2 cerdas...jgn lah kita mw dibodoh-bodohi segelintir orang...

    nah, kalo masalah seniman2 yg berdemo menuntut pemerintah untuk melakukan tindakan karena budaya bangsa Indonesia telah dianggap "dicaplok" Malaysia, itu merupakan hal yg wajar...karena itu adalah budaya warisan nenek moyang mereka yg telah berjuang untuk memerdekakan Indonesia sewaktu jaman penjajahan...itu merupakan suatu bentuk patriotisme mereka terhadap tanah air dan penghormatan terhadap pahlawan bangsa...coba lihat cara mereka berdemo...apa disitu ada bentuk anarki?? ngga kan?? jd jangan samakan semua hal yg terjadi di Indonesia...

    apalagi komen2 di atas sampe bawa rakyat Indonesia primitif, wajar kl nantinya ada yg tersinggung, itu kan salah satu bentuk provokasi...jd marilah sama2 kita hentikan pro dan kontra ini...mari kita saling hidup berdampingan dengan damai...buktinya saya bisa bersahabat dengan teman saya orang malaysia yg berkuliah di Indonesia...

    ayo kita mulai dari diri sendiri, tak perlu menyuruh orang lain....dan dimulai sekarang juga...semua setuju??

    ReplyDelete
  48. sweeping rakyat malaysia di indonesia dijalankan selama 30 minit tetapi tak de hasil,cuba kat malaysia wat sweeping rakyat indonesia,aku rasa tiap2 3 saat leh dapat sorang..tak yah la besar2 hal kecik,remeh..baik fikir kita nak buat ibadah ape malam ni lagi bagus..malam2 lailatul qadar ni..

    ReplyDelete
  49. Kena Sweping ya... pernah nonton film kartun Dora the Explorer ngga .. bagaimana cara Dora dan Boots menghalangi gangguan dari si Swiper: Swiper jangan mencuri, Swiper jangan mencuri, Swiper jangan mencuri!. diajarkan norma-norma yang baik dalam film ini. Yaitu kata-kata “JANGAN MENCURI”.
    Ya...supaya ngga kena Sweping.....peace aahhh..

    ReplyDelete
  50. i suggest that our belovef country malaysia should not lend a hand anymore to indon when they're in trouble..:)
    susu diberi tuba yg dibalas..

    ReplyDelete
  51. ha tulah! Allah dah bagi bencana lagi...

    ReplyDelete
  52. sepatutnya islam indonesia dan malaysia brganding bahu mnentang bangsa zionis di israel yg telah mmbunuh beribu2 umat islam dan bkannya bergaduh ssame islam...2 la sebabnye Allah trunkan bencana..renung2 kn lah

    ReplyDelete
  53. indon negara bahaya.fuhh.

    ReplyDelete