Wednesday, 9 September 2009

Pendemontrasi Indonesia Dibayar Upah

Postingan ini dipublish tepat pada 09.09.09 pukul 9.09 pagi.

Di bawah ini adalah gambar-gambar aksi yang dilakukan oleh rakyat Indonesia di hadapan kedutaan Malaysia baru-baru ini. Tindakan mereka ini boleh dikatakan bodoh dan bego kerana langsung tidak menguntungkan Indonesia.

Apa untungnya mereka menyita (menyegel) pejabat Kedutaan Malaysia? Yang pasti rugi ialah beratus-ratus rakyat mereka yang saban hari berkunjung ke pejabat itu bagi memohon visa untuk mencari rezeki di Malaysia.

Ulasan Perdana Menteri kita bahawa ada orang ketiga yang menangguk di air keruh dengan menimbulkan konflik ini ada benarnya. Mereka ini sebenarnya dibayar untuk melakukan tunjuk perasaan (unjuk rasa).

Berikut ini adalah petikan dari Utusan Malaysia bertarikh 6 September 2009. Petikan ini ditulis oleh wartawan Zulkiflee Bakar yang pernah tinggal di Jakarta.


Kelompok yang melakukan perbuatan berkenaan di Indonesia adalah penunjuk- penunjuk perasaan upahan, mereka ini dibayar antara Rupiah 5,000 hingga Rupiah 10,000 (RM1.60 hingga RM3.30). [Sumber]


Dengan upah sebanyak itu dan diberi sebungkus nasi dan segelas air, mereka akan terpekik terlolong di jalanan bagi mengecam Malaysia. Malah kerana upah itu juga mereka melakukan tindakan tidak masuk akal termasuk kononnya ‘menyita’ Kedutaan Malaysia.[Sumber]


Bangsa yang miskin ini sanggup mengambil upah supaya menjerit-jerit "maling" dan "ganyang Malaysia" serta membakar Jalur Gemilang di sana sini. Yang ini pula adalah klip video yang menunjukkan tindakan bodoh rakyat Indonesia membakar Jalur Gemilang. Apakah untungnya mereka berbuat demikian tambah-tambah lagi di bulan Ramadan?



Mungkin kita boleh sedikit tersinggung kerana Jalur Gemilang dibakar tetapi kita jangan memiliki fikiran singkat seperti mereka. [Sumber]


Yang melucukan, sesudah dibakar, dipijak pulak api tersebut supaya padam agar tidak terus menghanguskan Jalur Gemilang. Mereka sendiri yang memadamnya. Hahaha. Begitulah pemikiran mundur dan primitif rakyat Indonesia. Yang penting, kita jangan mengikut jejak langkah mereka yang tidak bertamadun itu.

 

Berlembut tidak semestinya beralah. Tetapi ia melambangkan bagaimana sebagai masyarakat bertamadun kita lebih rela menyelesaikan masalah secara perundingan bukannya konfrantasi. [Sumber]

94 comments:

  1. Bodoh giler!! Sbb nak seringgit due sanggup buat camni, miskin nak mampos la depa ni.

    ReplyDelete
  2. kesiannyer, maruah mereka tak samapi rm3.50? sanggup gadaikan kemuliaan Ramadhan. Balik umah, mengaji Al-Quran, boleh dapat pahala dari menyalak tak tentu arah.

    semoga Allah bukakan pintu hati mereka untuk cahaya keimanan.

    ReplyDelete
  3. Lihat tu,sekumpulan celeng (khinzir) menari2 diatas bendera Malaysia.

    Kau memijak2 bendera Malaysia ibarat kau memijak kepala kami rakyat Malaysia.

    Dasar Indon bongok ! Ingsaplah..!

    ReplyDelete
  4. indon2 yang menyalak ni umpama jamban..

    indon is equal to jamban...

    ReplyDelete
  5. Sabar2....jgn kita gaduh sesama rumpun..macamana semua ini boleh melarut sampai begini sekali??...isunya bermula dgn tarian pendet, kemudian melarut-larut sampai ke sejarah bagai..namun, sedarkah kita mungkinkah pihak discovery channel saje menyiarkan tarian pendet itu dlm siaran promosi budaya Malaysia??..sedarkah kita mungkin discovery channel nak melihat kita bergaduh sesama rumpun??..sedarkah kita discovery channel sudah merancang utk meminta maaf dan sebagainya??sedarkah kita mungkin rancangan discovery channel telah berjaya itu melihat bangsa serumpun kita bergaduh??..

    Jangan bertelagah lagi bangsa serumpunku..

    kepada arezeo...sy mohon jasa baik arezeo supaya tidak membangkitkan hal ini lagi...

    maaf dari sy..

    ReplyDelete
  6. itu lah perbezaan rakyat MALAYSIA dan INDON,
    walau pun sama2 satu rumpun kemelayuan tp kebodohan, kebahlolan, tidak bertamadun, dasar primitif rakyat indon telah membezakan kite. tesangatttttttttttttttt lah jauh perbezaaannye dgn rkyat malaysia yg lebih bertamadun..

    ReplyDelete
  7. Ternyata sudah masuk jarum. Korang perasan tak ada usaha untuk jejaskan hubungan antara Indo dan Malaysia? Lepas ni apa pula? Mungkin ada rancangan lebih besar lepas ni. Bila terputusnya hubungan dengan indonesia maka dengan senang nanti orang melayu malaysia dicabar, rusuhan akan berlaku dan tiada bantuan dari saudara2 kita dari indonesia...

    ReplyDelete
  8. pity u indonesia..what brings u to do such thing like that?
    kalau stakat rp10000 tu meh dtg kat aku, aku bley bg la...xpyh la ssh pyh nk terjerit terlolong mcm orng gler..aku nk g kedutaan hantar result pon xley... aishhh

    ReplyDelete
  9. ok, camni lah, hantar SEMUA TKI balik indon, buat hal masing2. kalau indon betul2 hebat (ye ke? ;P) panggil balik semua, carik makan kat negara indon tercinta tu. boleyyy??

    takyah amik tau pasal malaysia. kami negara merdeka dan berjiwa merdeka. tak reti nak menyibuk hal orang lain.

    ReplyDelete
  10. Cikgu Zul, sekurang2nya blog ini telah mempertahankan maruah negara dan rakyat Msia dari terus difitnah dan dihina oleh pihak Indon. Blog ini menjawab setiap tuduhan dengan fakta. Blog ini telah menyedarkan pihak Indon yang masih mahu berfikir tentang kekurangan negara mereka dan blog ini telah mendiamkan dan memalukan pihak Indon yang asalnya suka memaki dan menghina kita.

    Syabas Arezeo. Lawan tetap lawan.

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  11. Ribuan anak Malaysia menyaksikan bendera mereka.Dan disebalik kemarahan mereka tertawa dengan kebodohan saudara mereka yang serumpun disana.

    Perang? Kita khabarkan pada seluruh dunia kebodohan warga Indon ini berperang kerana budaya yang satu dunia tahu kaitan sejarah kedua negara. Perang? Khabarkan kebodohan Indon ni pada seluruh dunia menyuluh perang kerana batik,rendang,ikan kelisa,wayang dsb.Dan sejarah akan tertulis INDON ADALAH BANGSA PALING BODOH.

    Jika kalian mengganyang Malaysia dari selatan,yang akan menghadapi kalian adalah bangsa2 Jawa sendiri yang ramai diselatan Malaysia.Dari barat,orang2 Minang di negeri sembilan dan Banjar di Perak akan mempertahankan bumi Malaysia.Dan dunia akan menjadi saksi betapa primitif kalian ini.

    Jika kalian khabarkan pada dunia kami maling budaya kalian,dunia akan tertawakan kalian kerana tiada bukti jelas.Tiada bukti bertulis dari Malaysia telah klaim dari Indonesia.Dan Indonesia akan kalah didunia jika Malaysia membuka fakta tentang sejarah.

    KALIAN AKAN DIPANDANG HINA OLEH NEGARA2 ARAB.JANGAN LUPA MALAYSIA PERNAH MENJADI KETUA PERSIDANGAN PERTUBUHAN NEGARA ISLAM.BETAPA RAPATNYA HUBUNGAN MALAYSIA DENGAN NEGARA2 ARAB BERBANDING WARGA INDO YANG HANYA MEMENUHKAN KOLONG2 BAWAH JAMBATAN DI MEKAH..? KALIAN GANYANG MALAYSIA TAHUKAH KALIAN BETAPA BESARNYA ASET NEGARA2 ARAB SAUDI DISINI..?

    DI KUALA LUMPUR,MENARA PETRONAS ITU DIMILIKI HAMPIR SEPARUH OLEH KERAJAAN BRUNEI MALAHAN BRUNEI MEMPUNYAI ISTANA KEDUA DI KUALA LUMPUR.TAHUKAH BETAPA AKRABNYA SULTAN BRUNEI DENGAN RAJA2 DI MALAYSIA..?

    DAN ADAKAH MELAYU2 DISINGAPURA AKAN BERDIAM DIRI..?? MEREKA DENGAN KAMI MEMPUNYAI PERTALIAN SAUDARA YANG LEBIH RAPAT DENGAN KAMI BERBANDING KAMU.

    ReplyDelete
  12. "Dengan upah sebanyak itu dan diberi sebungkus nasi dan segelas air, mereka akan terpekik terlolong di jalanan bagi mengecam Malaysia."

    tak pose ekkk...... patut la semangat terpekik terlolong terberak.

    ReplyDelete
  13. Betapa rendahnya maruah bangsa indonesia, hanya kerna RM3,mereka sanggup buat kerja bodoh. Bangsa indonesia kalau bawa berdebat, langsung tiada kualiti, tiada yang berpelajaran langsung. aku malu untuk mengaku bangsa serumpun macam mereka ni. Berfikiran terlalu sempit macam tin sardin.

    ReplyDelete
  14. bangang gile oh!!
    kat Malaysia je la tempat die org dpt keje!
    pas2, nk bakar Jalur Gemilang!
    tgk ape die org buat kat facebook : http://www.facebook.com/group.php?gid=68311750529
    org Indon, jgn la nk dtg keje kat Malaysia kalau x de duit!
    RM3.00 pun da nk gile gile!
    get a life la!

    congrats arezeo :)

    ReplyDelete
  15. Anak Gayong Malaysia9 September 2009 at 14:57

    sedarlah sikit warga indon,
    korang dah la dok mesia,rompak,rogol sane sini
    ko ingat mesia nie indon ke..

    bangsar tak bertamadun betul..buduhnye indon..GRRR

    ReplyDelete
  16. Bodoh Indon. Memang semua MONYET!

    Mari kita dera semua pekerja Indon di Malaysia!

    ReplyDelete
  17. Pesanan untuk rakyat malaysia:

    Mari kta ambil tauladan diatas bencana yang menimpa indonesia dan bersimpati kepada 'warganya yang tidak berdosa' yang terpaksa turut sama menerima musibah diatas keangkuhan sesetengah warga mereka yang mengaku segalanyan milik mereka.

    jadi rakyat malaysia jangan terpancing dengan provoksi rakyat indon dan media mereka.kita mesti bijak dengan tidak memberi sebarang tindakbalas lagi dengan hujah2 mereka yang seperti tin kosong, seperti anjing menyalak bukit,buat baik berpada pada buat jahat jangan sekali.jangan dekati orang atau bangsa pengadu domba dan penyebar fitnah.nanti membawa kemudaratan yang besar.

    AKU SERU SELURUH BANGSA MALAYSIA MEMULAUKAN MUZIK, SHITNETRON DAN KONSERT INDON!!!!

    CUMA NI JE CARA KITA AJAR ORANG YG TAK BERSYUKUR! KITA SUPPORT KARYA DIA, BALIKNYA DIA MENGHINA KITA.

    BOIKOT ARTIS, LAGU, SHITNETRON DAN KONSERT SEMUA ARTIS INDON DENGAN SEGERA. SEBARKAN MESEJ INI DAN LUASKAN KEMPEN INI. INI SAJA CARA HALUS KITA MENGAJAR MEREKA YG TELAH MEMBAKAR BENDERA KITA, MENGHINA PEMIMPIN KITA, MENGHINA SEJARAH KITA, MENGHINA PENCAPAIAN DAN KEMAJUAN KITA, MENAFIKAN WARISAN BUDAYA KITA, MEROMPAK RUMAH2 JIRAN KITA, MEROGOL ANAK2 GADIS KITA, MEMBUNUH DAN MENYAMUN RAKYAT KITA DAN MENYERANG NELAYAN DAN PASUKAN KEAMANAN KITA, MENYERANG RAKYAT KITA DI INDONESIA, MENGHINA KITA DI SEMUA MEDIA - TV, BLOGS, SURAT KHABAR DLL.

    BOIKOT ARTIS INDONESIA
    BOIKOT PRODUK INDONESIA
    BOIKOT RADIO YG MENYIARKAN LAGU INDONESIA
    BOIKOT TV YG MAIN SHITNETRON INDONESIA
    BOIKOT PENAJA KONSERT INDONESIA

    RAKYAT MALAYSIA, HANYA ANDA BOLEH MENGAJAR BANGSA BODOH SOMBONG INI!!! TANPA PERANG, TANPA JADI AGRESIF. SETIAP ORANG AKAN MEMBERI KESAN KEPADA BANGSA SOMBONG INI. MARILAH KITA SEBARKAN KEMPEN INI!!!!!!!

    KITA SERANG MEREKA TANPA PERANG!!!

    ReplyDelete
  18. Petikan tulisan Faisal Tehrani ;

    Dan gilanya mereka, gilanya mereka tarian pendet yang berkemban itu - kita pun malu nak mengaku itu tarian kita - dicuri. Waktu kita di Bali, kita ada menontonnya dalam satu acara pembukaan writers festival. Rasa malu pun ada. Mual pun ada. Tarian telanjang seperti itu kita pun tidak mahu mengaku milik kita. Sedangkan kesilapan itu dilakukan Discovery Channel. Tetapi orang kita yang budiman di sana, mahu dijolok dengan buluh runcing. Sebab itu ada perkataan 'bodoh' dan 'gila'. Beri muka. Terlampau beri muka. Kita sahaja yang terhegeh-hegeh untuk berbuat baik tak boleh juga.

    ReplyDelete
  19. korang tak baik tau.........jangan kerana nila (orang yang melalak ni) setitik rosak susu (yang masih berpikiran rasional) sebelanga....

    yang mlalak melolong tu takde kena mengena pun dgn yang mencari rezeki kat sini...

    yang kat sana tk knala pun dngn orang yg cari rezeki kat sini..

    kalau kita wat benda yang sama dngan diorang maksudnya kita pun bego la mcm diorang...

    yg penting kita tunjukkan adab sopan pada orang mereka di sini....tanyala warga diorang kat sini...kna ketawa je adala...yg cri rezeki kat sini pun naik menyampah dengan orang kt sana..

    kalau rajin pegila cari bibik2 pergi tanya diorang..taua apa diorang cakap..."kurang kerjaan kali ini orang..kita disini baik aja mereka sakit hati terusss" lebih kurang gitula yg diorang ckp.....

    kalau nk yg lbih professional..g tanya org indo yang kerja opis kt malaysia ni..diorang mesti ckp...takde otak orang2 ni....

    ReplyDelete
  20. Cikgu Zul

    Cadangan anda tak relevan... bezakan blog ini dgn blg2 indon... anda pasti tau dimanakah bezanya adab melayu kita dgn adab melayu indon (mungkin tidak semua... kebiadaban mereka melampau... keselamatan rakyat malaysia diindonesia skrg dalam bahaya, bila2 masa sj mereka diancam oleh segenlintir rakyat indo yang begitu taksub pada warisan dan resam dari saudara seagama dan sebangsa... mereka sanggup bunuh saudara seislam hanya kerana isu klaim mengklaim...
    pasal isu discovery channel... seharusnya rakyat indo yang patut memikirkan kemungkinan itu... bukan terpekik terlolong dibulan puasa ni... kerana bagi malaysia itu semua small matter... indo je yg lebih2...

    Lg pn klu negara kita dalam kesusahan satu2 nya negara yg tak akan membantu kita adalah Indonesia... sejak mereka membenci kita bukan baru sebulan dua malah sejak tertubuhnya Malaysia...

    ReplyDelete
  21. standUp for Malaysia9 September 2009 at 16:12

    Wahai Bangsa Malaysia,

    Kita bangsa bermaruah,
    Kita bangsa bertamadun,
    Hentikanlah caci maki kita,jangan kita terpekik terlolong seperti mereka,
    Di dunia Malaysia adalah negara maju di asia tenggara.

    Kita tikamlah bangsa Indonesia dengan pena dan dalam senyuman,
    Kita gunakan bahasa yang menikam kalbu mereka,
    Kita keluarkan fakta dan bukti kerana kita orang terpelajar.

    Kepada INDON,ambillah tarian pendet mu itu.RAKYAT MALAYSIA TIADA MASA DENGAN TARIAN HUDUH DAN BERKEMBAN ITU.KAMI JUGA TIDAK KENAL DENGAN TARIAN PENDET BUDAYA MISTIK HINDU ITU.JANGAN KALIAN RISAU KAMI MALING PENDET ATAU REOG,KAMI TIDAK MAHU ITU.KAMI HARUS GUNAKAN WAKTU UNTUK MEMBANGUN NEGARA KAMI DARIPADA JOGETAN TARIAN PENDET ATAU GOYANG GERUDI INUL ITU.

    ReplyDelete
  22. KUALA LUMPUR 8 Sept.- Mungkinkah kemarahan segelintir rakyat Indonesia terhadap Malaysia ketika ini dicetuskan oleh sesetengah pihak di negara itu untuk menutup kelemahan mereka?

    Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, ada kemungkinan konflik yang ditimbulkan kebelakangan ini sengaja dicipta bagi mengalih perhatian rakyat negara itu terhadap situasi ekonomi Indonesia yang tidak menentu.

    Tanpa mahu menamakan pihak itu beliau menjelaskan, golongan tersebut sedaya mungkin cuba mencari isu-isu luar yang remeh tetapi dapat menarik perhatian rakyat Indonesia untuk disensasikan.

    ''Terdapat kelemahan tertentu pada Indonesia seperti ekonomi misalnya yang cuba ditutup dengan mengalih perhatian rakyat kepada Malaysia.

    ''Individu yang sepatutnya menerangkan kepada rakyat juga gagal melaksanakan tanggungjawab sekali gus menyemarakkan api kemarahan segelintir masyarakat kepada kumpulan yang lebih besar,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

    Beliau mengulas laporan agensi berita asing mengenai sekumpulan 486 sukarelawan di Indonesia yang mempersiapkan diri kononnya untuk berperang dengan Malaysia.

    Kelmarin, penyelaras kempen anjuran Kumpulan Pemuda Nasionalis Bendera, Mustar Bonaventura memberitahu AFP, kesemua sukarelawan itu telah menyimpan stok makanan, ubat-ubatan termasuk senjata seperti pedang samurai bagi menghadapi kemungkinan perang.

    Mengenai dakwaan beberapa pihak terhadap media Indonesia yang dikatakan terlalu mensensasikan berita, Khairudin berpendapat, media di negara itu kini menikmati kebebasan yang disifatkan 'luar biasa'.

    Tambahnya, persaingan sengit sesama sendiri mendesak media-media di Indonesia untuk memaparkan isu-isu sensitif demi mengatasi pesaing lain.

    ''Kebebasan itu sering disalahgunakan hanya bagi meningkatkan jualan akhbar tanpa mempedulikan rasa tanggungjawab terhadap hubungan di antara negara-negara serantau,'' ujarnya.

    Mengulas lanjut, beliau tetap yakin hubungan persaudaraan di antara Malaysia dan Indonesia yang telah lama terjalin boleh menjadi 'tonik' terbaik dalam memperkukuhkan kerjasama di antara dua negara serumpun.

    ''Ibarat adik-beradik, hubungan kedua-dua negara ada pasang surutnya. Sudah beberapa kali ia berlaku dan terbukti, segalanya kembali normal dalam ikatan yang erat,'' ujarnya.

    ReplyDelete
  23. KUALA LUMPUR--Menteri penerangan, komunikasi dan kebudayaan Malaysia Rais Yatim mengatakan sikap pemerintah dan rakyat Malaysia untuk tidak melakukan demonstrasi di KBRI Kuala Lumpur sebagai balasan demo di kedutaan Malaysia di Jakarta."Walaupun bendera Malaysia dibakar. Kedutaan kami dilempari telur dan batu, kami tidak akan membalas terhadap kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur," kata Rais Yatim didampingi Dubes RI untuk Malaysia Da'i Bachtiar di Kuala Lumpur, Selasa.
    Menteri Rais Yatim, yang masa kecilnya sempat dihabiskan di Sawahlunto, Sumatra Barat, mengadakan acara buka bersama dengan karyawan RTM (radio televisi Malaysia) di gedung RTM. Ia mengundang Dubes RI Da'i Bachtiar dan para wartawan Indonesia di Malaysia untuk mendinginkan suasana akibat pemberitaan pers Indonesia yang menuduh Malaysia mengklaim beberapa kesenian dan kebudayaan Indonesia yang akhirnya menimbulkan kemarahan dan demonstrasi di Kedubes Malaysia Jakarta dan beberapa kota.
    "Kami tidak mau membalas demo dengan demo karena Malaysia memang ingin menjalin terus hubungan baik dengan Indonesia sebagai negara tetangga dan serumpun. Indonesia dan Malaysia adalah pendiri Asean yang kini punya cita-cita sama yakni terciptanya masyarakat Asean," katanya.
    Walaupun tuduhan pers Indonesia bahwa Malaysia mengklaim tari pendet, batik, lagu rasa sayange , Reog, mengklaim pulau Jemur dan tuduhan macam-macam lainnya itu adalah tidak benar sehingga menimbulkan kebencian rakyat Indonesia pada Malaysia dan menimbulkan berbagai demonstrasi, namun tidak akan dibalas di Malaysia.Rakyat Malaysia ada yang keturunan Aceh, Sumatra Barat, Mandailing, Riau, Jambi, Palembang, Jawa, dan Bugis. "Mereka datang ke Malaysia dan meneruskan kebudayaan mereka dari Indonesia. Apakah salah mereka melestarikan kebudayaan Indonesia. Dan kami tidak pernah mengklaim itu kebudayaan Malaysia," tambah dia.
    Begitu juga dengan rakyat Malaysia keturunan Cina dan India. Mereka masih melestarikan bahasa, budaya, kesenian dan lagu-lagu dari China dan India tapi kedua negara itu tidak pernah protes," kata menteri."Kami tahu bahwa begitu banyak rakyat Indonesia di Malaysia, mencari nafkah, belajar, melancong, saya jamin mereka akan aman di Malaysia," janji Rais Yatim.
    Selain itu, Rais Yatim juga mengatakan, akan bekerja sama erat dengan KBRI untuk mengadakan inter media dialog antara pers Indonesia dengan Malaysia. Pertama kali, pers Malaysia akan diundang ke Jakarta, kemudian dibalas dengan mengundang pers Indonesia ke Malaysia."Selain itu, akan dilakukan pengiriman tim kesenian ke Indonesia dan mengundang tim kesenian Indonesia di Malaysia untuk saling mengenal kesenian negara tetangga," katanya.
    Dubes Da'i Bachtiar ketika ditanya mengaku merasa malu dengan sikap rakyat Indonesia bila dibandingkan dengan sikap pemerintah dan rakyat Malaysia dalam menangani berbagai isu klaim kebudayaan. "Kita malu karena semua tuduhan bahwa Malaysia mengklaim budaya kita itu tidak benar," katanya. ant/kpo

    ReplyDelete
  24. @ Dg.
    eh kau , jgn la . bodoh tu namanya..apsal lak ko nak dera pekerja indon kt malaysia..derang x mek port pon !
    ish ko ni..aq yg msian lak rase bengang ngn msian cam ko.
    sebab org mcm ko la..bikin derang rase terancam duduk kt msia.
    n sbb org mcm ko la..wat imej msia. jadi 2 x 5 mcm indon.
    matang la beb !

    ReplyDelete
  25. Ckigu Zul, kami minta cikgu lawat juga la ke blog2 Indon. mereka lagi celaka. mereka Menulis tidak ada bukti. jadi.. cikgu zul sila2 lah nasihatkan bloger2 indon tu supaya beretika. okey??..

    Arezeo tulis berdasarkan 'bukti dan sumber'. dan arezeo ni cuma memberi penjelasan yg sebenarnya(dalam bahasa indon 'pencerahan') dalam segala masalah ini.

    Itu bukti kebodohan indon yg tersedia bodoh.

    -RokaPIX

    ReplyDelete
  26. AnakAchehMalaysia.9 September 2009 at 19:13

    Tak perlu nak dera warga Indo disini.Kita bangsa Melayu bangsa beradab.Tak kiralah Melayu Minang ke..bugis ke..Jawa ker.Mentaliti kita jauh berbeda dengan mereka.

    Semalam di TV pun ramai warga Indo di Malaysia tak setuju dengan kempen ganyang Malaysia tu.Pembantu rumah aku pun cakap mereka yang berdemonstrasi tu bodoh.

    Warga Indon ni memang tak pernah berfikir.Habis apa yang diperkatakan media mereka,mereka percaya.Saat baru berlaku gempa ni mereka masih punya masa nak ganyang Malaysia.Waktu yang ada ni lebih baik mereka menjadi sukarelawan di TasikMalaya tu.Jadi tak perlulah kita sibuk hantar orang kesana lagi

    Wahai warga Indonesia,kami tidak berminat dengan tarian pendet mu itu.Bagi kami pakaian semasa persembahan tarian pendet itu tidak cocok dengan budaya kami yang bersopan.Malahan budaya angker dan mistik dan ada unsur kesyaitanan itu di Malaysia tidak diterima dalam budaya.Kalian buka situs Malaysia search kebudayaan kami.Mana2 kebudayaan yang ada unsur2 setan dihapuskan oleh pemerintah kami sedikit demi sedikit.

    Dan kami tidak mahu reog,kami cuma mahu kemajuan dan cukup makan minum kami.Urus negara kalian sendiri lebih baik.Kalian ngomong kami miskin budaya,sikap kalian itu lebih mencerminkan betapa miskinnya budaya hidup kalian.

    ReplyDelete
  27. lagi sekarang malaysia dituduh klaim pulau jemur diarong..tapi hakikatnya memang pulau malaysia,
    xsoal selidik terus tuduh, akhirnya diaorang yang malu..

    bro arezeo, tolong siarkan berita nih pasal bodoh nya orang yg menuduh tanpa bukti
    antara sumber..
    http://rovicky.wordpress.com/2009/09/02/pulau-jemur-dimana-sih/

    http://www.tempointeraktif.com/hg/nusa/2009/09/05/brk,20090905-196389,id.html?page=2

    ReplyDelete
  28. @ AnakAceh dan AnakJawa Malaysia ;

    Biarkan sahaja.Sikap 50 orang bodoh tu tak menggambarkan sikap warga Indonesia keseluruhannya.Masih ramai golongan intelektual di indonesia yang bijak pandai tahu menilai baik buruk tentang kebudayaan ini.

    Cuma yang menjadi masalah ialah sentimen ganyang Malaysia yang mula mempengaruhi generasi muda di Indonesia hari ini.Biasalah anak muda mesti mudah dipergunakan,cuma pengalaman akan mematangkan mereka.Sama juga kita harus memperbaiki generasi muda di Malaysia yang sudah hilang jati diri sebagai orang Melayu dan lebih mengangkat budaya barat.

    Persoalannya sekarang ialah siapa yang untung akibat dari pertelingkahan Malay-Indo ini?? Cuma sikap warga Indonesia yang terlebih emosi tu sahaja banyak mengundang masalah.Pemilik blog ini berhujah berdasarkan fakta dan syabas tetapi kadang2 ada juga bersikap menghina.

    Kita takut anak muda Malaysia akan terikut2 dengan nasionalisme membabi buta warga Indo ni.Takut nanti kita pula terlebih sensitif,sikit2 nak perang.China tidak pula klaim kebudayaan pada negara Jepun,Taiwan,Korea atau Singapura.Tetapi kenapa Indonesia..? Ini yang menjadi pertanyaan orang2 Malaysia.Bukan mereka tidak tahu di Malaysia juga ramai orang Jawa,orang minang,Banjar,Sunda dan sebagainya.Bukan mereka tidak tahu Sultan dan Raja di Malaysia banyak yang mewarisi kesultanan di Indonesia yang kebanyakannya sudah pupus..? Kenapa tamak dengan budaya sehingga tempe dan kunyit pun jadi isu..? Jika perkhabaran ini sampai ke dunia sudah tentu akan menjadi bahan lucu dan jenaka mereka berbanding isu maling budaya.

    Ya Allah,satukanlah kedua negara ini.Jauhilah anak Malaysia dari semangat nasionalisme membabi buta yang menyesatkan hasil dari fahaman asabiyah ciptaan Yahudi sehingga lupa kita satu agama dan susur galur.Jauhilah Indonesia dari bencana alam.Biarkan kedua negara ini hidup aman.

    ReplyDelete
  29. Orang Indonesia banyak yang pandai2 dan bijak.Cuma media mereka sahaja suka menunjukkan kebodohan warga mereka lalu ditonton kebodohan itu diseluruh dunia.

    Orang Indonesia yang bijak juga tahu hampir semua manusia di gugusan nusantara berasal dari moyang/paman/nenek/kakek yang sama jadi persoalan budaya tidak timbul.

    Paling penting orang Malay tahu sejarah budaya tersebut dan tidak mengatakan budaya tersebut hak mutlak Malaysia.Tahu asal usulnya sudah..

    ReplyDelete
  30. aku pun dah lama tefikir.sebab banyak bukti sgt.kerajaan indonesia sgja beri tumpuan dgn kontroversi dua negara ni agar rakyaatnya tak ambil pusing masalah ekonomi(korupsi semstinya) yg makin hebat disana.tambahan pula,rakyat mereka mudah membara,cucuk sdkt aja sudah melompat-lompat

    ReplyDelete
  31. oi, TKI dari indonesia GA BUTUH pekerjaan di negara sialan mu itu njing
    17 Negara di dunia termasuk AS udh melarang rakyatnya untuk kerja di negara malingshit....

    MATI AJA LO MALING!!!! GA GUNA!!! MENGAKU ISLAM PADAHAL MUNAFIK!!! INDONESIA UDAH KASIH KESEMPATAN DAMAI BERKALI - KALI TETEP AJA LO PADA BIKIN PERKARA LAGI AMA INDONESIA!!!!

    DIE YOU PIECE OF SHIT

    ReplyDelete
  32. need bro arezeo to write something about the AMBALAT... now, indonesians are shifting into dat issue..

    ReplyDelete
  33. indon sengal...

    sedar tak brapa ramai bangsa indonesia kat malaysia??? kalo rasa malaysia ni teruk sangat amek bawak balik je suma pkerja2 indon 2...dok malaysia pon bkn wat baik pon...pecah umah...rompak...yg jadi pbantu umah plak aniaya majikan...curi barang kemas la...duit la...of course tak suma...tapi bla ada masalah pekerja asing je mesti ada nama indonesia...dok malaysia wat semak je...kalo kitorg yg dikatakan goblok ni nk sweep korang senang je...bersepah2 rakyat indon kat malaysia...jangan katakan 30 minit...dok tepi jalan kat kl 2 untuk 2 minit pon da jmpa...so xyah la sibuk nk sweep org malaysia kat indon 2...kitorg pon tringin nk pegi sana...baik malaysia yg kecik dari sumatera ni...kecil tp maju...bertamadun...rasional...KAYA...(bkn hanya kata harta malahan juga kaya budi bahasa...aku bangga jadi anak malaysia...MERDEKA!!!

    ReplyDelete
  34. Berkatalah berdasarkan fakta dan jangan bersandarkan emosi semata-mata.
    Jika apa yang anda akan katakan hanya mengundang kemarahan orang lain, adalah lebih baik anda tidak berkata apa-apa pun

    ReplyDelete
  35. go ahead anti malaysia silakan... semoga dengan cara ini hati anda bisa tenang..... :)

    mm, anyway, i suggest u to have some massage therapy to relief ur stress.. di indonesia kan GAMPANG utk mendapatkan servis itu.. aku khawatir kapan nnt lho bisa diserang penyakit jantung!

    ReplyDelete
  36. Malaysia,...?hahaha dasar negara aneh!!! Logika dong kawan, Malaysia tu sebenernya gak ada!!! Malaysia sebenernya bisa diambil begitu aja sama Indonesia, yah, karena Indonesia gak mau gabung sama negara teroris ya gak jadi deh, hahaha!!! Nyantai aja bro, HEy cuy, dunia lagi tertawa liat kalian masuk tipi, kakakakaka!!! Sok ngaku2, semua orang jd ngrasa jijik deket sama kalian.
    Mmmm sebenernya kita gak fitnah kalian kok tapi gara2 pemerintah kalian yang sok n sombong itu, kalian jadi kena batunya, salain aja pemimpin gadungan kamu tuh!!! sok jelek2in Indonesia lagi, biar dunia gak ketawa liat kalian??? Hey cuy dunia udah terlanjur cinta Indonesia... Maap aja yaaa!!! katanya negara bersahaja tapi suka nyuri, mana hadisnya tuh## cuma ngingetin aja: Sekarang negara bersahaja berubah jadi negara pencuri kelas dunia, eiiiits kata dunia lho!

    ReplyDelete
  37. @ anti Malaysia,mana buktinya..? kemukakan bukti sebagaimana pemilik blog ini lakukan.Visual,tulisan.gambar dan sebagainya.Jangan menabur fitnah lagi.

    ReplyDelete
  38. lihat komen diatas.. tak sedar diri..hanya tahu menyumpah-seranah orang lain. memang patut kamu dipandang hina.

    ReplyDelete
  39. Kempen Boikot Produk Indonesia.

    1. Jangan Beli Produk Indonesia.
    2. Jangan Melancong Ke Indonesia.
    3. Jangan Belajar Di Indonesia.
    4. Jangan Beli Lagu/Filem/Drama Indonesia.

    ReplyDelete
  40. Bukti KEBODDOHAN INDON dan INDON bangsa PRIMITIF...




    Selasa, 08/09/2009 00:40 WIB
    Posko Ganyang Malaysia, Pendaftar Diisi Ilmu Kebal
    M. Rizal Maslan - detikNews


    Jakarta - Pendaftaran untuk para relawan 'Ganyang Malaysia' terus dibuka Relawan Benteng Demokrasi Untuk Rakyat (Bendera) yang bermarkas di Jalan Diponegoro 58, Jakarta Pusat. Selain didata, para relawan yang ingin pergi ke Malaysia juga diisi ilmu kebal.

    "Saat ini yang sudah mendaftar sebanyak 360 orang. Mereka semua telah dilatih ilmu kebal oleh seorang pendekar asal Banten," jelas Aji Kusuma, Sekjen Repdem kepada detikcom, Senin (7/9/2009).

    Dikatakan Aji, ilmu kebal yang diberikan para relawan yang akan dikirim ke
    Malaysia bukan sekadar tempelan alias diberi jimat saja. Para relawan diisi ilmu kebal secara permanen.

    Selain para relawan yang mendaftar, kata Aji, para aktivis posko Bendera juga diisi ilmu kebal tersebut. Salah satunya adalah Adian Napitupulu, tokoh Forum Kota (Forkot).

    "Adian Napitupulu dan teman-teman di Posko Bendera diisi ilmu kebal semua.
    Mereka dalam kondisi siap tempur jika diberangkatkan ke Malaysia," tandasnya.

    Posko ganyang Malaysia tersebut mulai dibuka 1 September 2009, lalu. Selain
    membuka pendaftaran relawan, Posko Bendera juga menerima berbagai sumbangan,
    seperti pedang, kemenyan, dan ilmu kebal.

    (zal/mok)


    http://www.detiknews.com/read/2009/09/08/004012/1198686/10/posko-ganyang-malaysia-pendaftar-diisi-ilmu-kebal





    wakakakaka.....INDON BODOH....

    ReplyDelete
  41. antiMalaysia,luahkan kemarahan sepuas2 hatimu.Jerit,menyalak dan berteriaklah sepuas2 hatimu menghujat Malaysia.

    Orang Malaysia jangan ikut perangai itu ok.Tenangkan emosi anda,kelak nanti kita pun kelihatan tiada beza dengan mereka.Jaga hati orang2 Indonesia diluar sana yang masih ramai cinta damai.Bangsa kita bangsa penyabar,kita jangan menjerit2 dan berteriak seperti beruk kehilangan pisang.

    Gunakan bahasa yang lembut tetapi tajam.

    ReplyDelete
  42. ILMU KEBAL???? Bodohnyer depa, itula bole Islam dah campur ngan adat karut marut, camnila jadinyer. Bodoh btol indon indon ni yer.

    ReplyDelete
  43. aku tak tau dah nak cakap macam mana ngan indon ni..seolah2 diperisai dengan kebangangan mereka. orang dah bagi bukti, tak nak terima. orang dah bagi fakta, tak nak terima. pastu boleh komen, 99% semuanya mencaci-maki, bukan nak bagi jawapan yang relevan.. bila dah bagi fakta, tak nak terima..sikit sikit malingsia, sikit sikit malingshit..itu je yang boleh dibalas..takde plak nak dijawab secara ilmiah dan bernas. mendidih darah aku baca.

    To blog owner, well done. aku dah bookmark blog ko. salam Ramadhan dari U.K

    ReplyDelete
  44. Cukuplah,tu Tan Sri Dai Bachtiar pun dah mengeluarkan kenyataan bahawa isu klaim tari pendet hanya salah faham.

    Warga Indonesia ambil pengajaran ok.Sebelum kalian jatuhkan maruah Malaysia lagi dengan membakar bendera kami,sweeping pelajar2 kami dan membaling telur busuk ke kedutaan kami di Jakarta silalah berfikir dengan waras dahulu.

    Saya bersyukur ramai lagi pemerintah Indonesia yang bijak2 dalam menangani isu ini terutamanya pemerintah di bahagian sumatera dan kepulauan Riau.Mungkin kerana mereka lebih dekat dengan rumpun Melayu di Malaysia.Jangan tu kalian susahkan lagi Tan Sri Dai Bachtiar.Kasihan deh dia..

    Warga Malaysia rasanya tak perlu boikot barang Indonesia,barang Indonesia bukan banyak pun kat Malaysia.Kalau ada warga Indon kat Malaysia ni layan sahaja baik2.Jangan pandang rendah kat diorang,sweepinh yang buat taik jer.

    ReplyDelete
  45. Cukup sekadar kita boikot melancong ke Indonesia buat masa ini. Kita lihat apa akan jadi kpd penguasaha2 pelancongan di kawasan2 yg mana pelancong Malaysia yg paling ramai dtg - Padang/Bukit Tinggi, Bali dan Medan. Dlm portal visitawan di sana, di katakan pelancong Malaysia adalah yg ke 4 paling ramai ke seluruh Indonesia. Tapi ... kesian juga ya saudara2 kita di Sumatera yg rata2 keturunan Melayu dan tidak bersalah itu. Ini semua omong2 dan kebodohan orang2 Jawa yg berada di Jawa. Orang2 Jawa di Malaysia sudah bijak (termasuklah saya). he he

    ReplyDelete
  46. 17 Negara di dunia termasuk AS udh melarang rakyatnya untuk kerja di negara malingshit.... Aku heran Indon nie. Dahulu mereka bangsa yang tidak kurang bijaknya tapi ntah kenapa sekarang nie mereka dah jadi bodoh, bodoh-sebodohnya@tolol-terlampau.com.
    Tak guna akal tapi guna perasaan. Semua didasari dengan kata-2 sudah cukup, Aku heran. atas dasar apa 17 negara melarang rakyatnya bekerja di Malaysia?. Negara nie ada bomkah? ada rusuhan kaumkah? atau ada apa-apa yang menakutkan orangkah.

    Tuan Blog - Indon menyatakan kerajaan Malaysia mengira pelancong yang datang ke Malaysia adalah terdiri dari pelajar dan pekerja Indonesia. Dari itu saya cadangkan agar Tuan Blog tunjukkan keadaan Bukit Bintang yang tak kalah banyaknya tourist seperti Bali.

    Sehinggakan Bukit Bintang boleh digelar sebagai bukit Arab dengan lambakan orang Timur Tengah dan orang Putih sebanyak-banyaknya.

    ReplyDelete
  47. Boikot barang Indonesia selepas ni..! Masalahnya stesen2 radio dan TV di Malaysia ni terlalu bangsat..! terlalu bermurah hati dengan kehendak rakyat Indon kat sini.

    Woi tv3..radio era,suria fm semua JANGAN JADI BANGSAT..! hiloangkan semua lagu2 dari Indonesia di bumi Malaysia ni..!

    ReplyDelete
  48. indon datang Malaysia bukan sebagai tourist, bangsa indon datang Malaysia sebagai pendatang haram. Yg lelaki indon menjadi perampok dan kuli.. yg gadis indon menjadi pelacur dan amah.

    ReplyDelete
  49. bangsa indon adalah bangsa yg paling di pandang hina oleh rakyat dunia. Negara indonsial pula negara yg paling tolol sekali..

    ReplyDelete
  50. TO ALL INDON yg dh melawat blog nih..
    kami ucapkan time kasih sbb mgkin dlm ht kau, tdetik akan kebenaran yg makin terserlah dlm blog nih & blog2 lain yg kau lawat..
    tp kerna kebodohan dan keegoan kau indon, menyebabkn kau menutup mata dan telinga akan kebenaran yg makin teselah..tidak kah kau sedar akan kuasa media kau memonipulasi minda warga indon yng penuh emosi..
    sedarlah indon.. dunia sedang mtertawakan kau kerana kebodohan, emosi, hukum seblum selidik, dan yg paling sadis sekali kebodohan mu... menggunakan buluh runcing utk buat sekatan jln raya bg mcari warga Malaysia disana..
    dgn ini jelas menunjukan negara indon teramatlah kaya dgn kebodohan, kegoan, mhukum tanpa selidik dan MISKIN dgn budi pekerti, MISKIN sistem hukum, MISKIN kebijaksanaan MEDIA/RAKYAT, yg penting skali MISKIN DGN KECERDIKKAN..

    AMAH kt rumah aku pun malu dgn sikap negara dia sendiri(berulang kali dia minta ampun dr aku sekeluarga bimbang aku akan apa2kan dia..tp aku tau aku sebagai rakyat malaysia yg merdeka yg tk kan buat pkara yg mcm org tk de IMAN.)

    aduhai INDON>>>

    ReplyDelete
  51. diMAne mane biNAtang ade, tapi cuMA di MALINGSIA yang binataNG`a MiriP saNgat ma Orangnya.. SusAh beDAin oRangNYa Ma biNAtaNg`a.., kelakUannYA saMA siH. ., saMA" gaK tau diri....!!!!!

    ReplyDelete
  52. YaIYaLaH. ., 17 NeGaRa NgeLaraNg KerJA di MAliNgfucKingsHiTSIA, TaKut haK cIpta mereKA Tak diLInduNGi. MALingfuckingshitSYa kan The BezT PLAGIATOR of ALL TIME.....

    ReplyDelete
  53. Aku baca posting Indon kat atas bodoh gile. Dari manale dapat fakta karut tu, memandai je reka. Patut pun udah sangat percaya fitnah media indon tuh. Orang bagi penjelasan pun taknak siarkan, taknak dengar, sikit2 ganyang, malingshit, bodoh sombong betul.

    ReplyDelete
  54. semestinya...apa yang di lakukan oleh malaysia adalah berbicara langsung di hadapan bnyak orang indonesia kalau malaysia memang terbukti tidak pernah mengklaim kebudayaan indonesia......
    malaysia jangan cuma merundingkan dengan Da'i bachtiar saja...tetapi yang harus di lakukan malaysia adalah berbicara langsung di hadapan orang2 indonesia bahwa malaysia tidak pernah megklaim kebudayaan indonesia.....
    saya sebagai orang indonesia juga menyayangkan masalah ini......kenapa orang malaysia tidak langsung menindak lanjuti masalah ini....
    kita sedang di adu domba oleh pihak pihak yang menginginkan kita bertengkar......
    sadarlah kalu kita sedang di adu domba.....

    ReplyDelete
  55. orang Indon memang suka kutuk org lain MUNAFIK! masya-Allah.mengucaplah sikit. kamu yang banyak berbuat perkara khurafat nak kutuk2 orang lagi.
    BOIKOT INDON!!!! Berlaku apa2 bencana jgn terhegeh2 kita nak bantu! Geram dibuatnya!

    ReplyDelete
  56. orang indon kalau bagus sangat tak datang merempat di malaysia dan jadi pendatang haram di sini. sedarlah orang indon. kalau indon tu bagus sangat sudah ramai orang malaysia jadi pendatang haram di sana ikut nordin mat top. apa tak sadar lagi ka orang indon? apa saja yang kamu cakap, malaysia tetap yang lebih baik, indon harap ramai penduduk dan banyak pulau tapi tak ada apa-apa termasuk otak orang yang postingan di sini hahaha

    ReplyDelete
  57. kepada anonymous indon diatas, sudah berapa kali kami menerangkan bahawa kami tidak mencuri kebudayaan kamu. kita berjiran, sudah tentu mempunyai sedikit persamaan. nenek moyang kamu yang datang ke semenanjung tanah melayu pada zaman dahulu dan mengembangkan budaya di tanah melayu sebelum Indonesia dan Malaysia ditubuhkan. Adakah kami patut dipersalahkan? Mengapa kamu tidak mahu berkongsi dengan kami jika kamu rasa kamu mempunyai hak? sesungguhnya orang-orang kamu yang berdegil, menyumpah seranah orang lain.

    ReplyDelete
  58. para maloners yg tolol.Kalian fikir cuma kalian aja yg bener.Kami gak hanya cuma bakar bendera,tpi juga mau membakar kepala kalian biar hangus.Biar didunia udah ngerasain panasnya neraka....Tinggal Allah yg kasih kalian neraka yg sesungguhnya

    ReplyDelete
  59. Orang Melayu ni baik sangat..! itu masalahnya..! dari dulu lagi indon ni dah bakar bendera Malaysia,panggil malaysia maling,ganyang Malaysia dan sebagainya.Tapi kita sendiri yang taknak buat apa2.! Kalau dari dulu kita boikot barang Indon kan bagus.

    Muzik,filem,sinetron yang penuh unsur tahyul tu semua patut disekat masuk dari dahulu lagi.Tapi disebabkan orang Malaysia sendiri murah hati nak bwk lagu2 filem2 mereka masuk.Bukan untuk kita pun..! tetapi nak penuhi keperluan warga Indon kat sini.Dah la masuk banyak secara haram kita nak penuhi keperluan mereka pula..!

    Oi si tegar,bodoh amat sih kamu ini.Puas aku search dalam internet mencari bukti kata2 mu itu.Tap tidak gw ketemu tu.Ehh bodoh amat sih ni warga Indon seperti kamu.Mana fakta dan buktinya..??

    Rakan2 Malaysia,cuba lihat dalam youtube iklan enigmatic Malaysia tu.Tarian pendet tu dipersembahkan dalam keadaan statik..! bukan ada tarian apa pun.! orang pun tak akan sedar yang tu tarian pendet.

    OI INDON ! KAMI TAK MAHULAH TARIAN PENDET TU..! AMALAN KEBUDAYAAN YANG PENUH MISTIK DAN TAHYUL SUDAH LAMA DITOLAK DARI MEMPENGARUHI TARIAN ATAU APA SAJA KEBUDAYAAN MELAYU. KALIAN SAHAJA YANG MASIH PERCAYA SAMA DEWA2,MANUSIA SIAL,NASIB MALANG DAN SEBAGAINYA.PANTAS TUHAN BAGI BENCANA PADA KAMU.

    ReplyDelete
  60. AIYAH..NASIB BULAN PUASA BULAN RAMADHAN YG MULIA NE..
    SABAR2..............
    SABAR2...............
    KALAU TAK SABAR SUDA TENTU SYA SUMBAT JA BUNTUT DORANG PAKAI SUP LAPTOP AKU NE YANG JENIS ACER NE..EKEKEKE..
    INJAK JA KAMU INDON..SEPERTI KAMU INJAK TAIK AYAM...IHIHIH
    INGAT ALLAH LEBIH BERKUASA.........LEBIH HEBAT DARI KAMU YANG SUKA MEN2 TUDUH2 KA..........
    KAMI DI SINI PUN KIRA BAGUS JUGA BA KLU ORG INDON P KEJA2 DI NEGARA NE..
    CUBA PIKIR.......MAMPU KA NEGARA KAMU DI INDON MAJU???????????KAYA?????????????BERTEKNOLOGI???????????????

    KALAU YA PUN PIKIR NEGARA SENDIRI LA BUKAN MO MAIN2 ANTI MALAYSIA JA BALIK2...SURUH ORANG2 INDON KAMU DI NEGARA KAMI BALIK JA TEMPAT ASAL...KEJA SANA BISNIS SANA..KASIH MAJU NEGARA KAMU SENDIRI MCM KAMI MAJUKAN NEGARA KAMI SELAMA 52 TAHUN SELEPAS JAJAHAN OMPUTIH...
    TEDA KEJA LAEN KA SELAEN 2 BENDA???
    RASA2 NYA MAKIN BANYAK AKU CHECK2 WEB BERKAITAN MAIN2 HINA NEGARA KAMI TAPI DI SINI MO PERTAHANKAN HAK KAMI JUGA..
    KALAU MO LAWAN SILAKAN...
    SIAP SEDIA AKU BOM TAIK GAJAH KAT MUKA KAMU SANA 2...
    NAH...PUTUS SUDA LA KAPALA KAMU 2..EKEKEEK

    RASIONAL SIKIT LA............

    KALAU NAK KAITANKAN NEGARA KAMI BIAR KAN SAHAJA NEGARA KAMI SELESAI SENDIRI..
    KALAU NEGARA KAMU NAK SELESAI MASALAH KAMI,,,KAMI TAK IKUT CAMPUR HAL ITU PUN...
    NO HAL NO KOMENTUT OWH..IHHIHIHIIH




    BA.....KAMU DI SANA BERTOBAT LA DI BULAN RAMADHAN YANG MULIA..BUKAN NAK MEN2 HINA SANA SINI JA...

    TAPI..AKU PASTI...KAMU DI SANA TATAP JUGA NAK HINA NEGARA KAMI PASAL KAMU KORANG MEMANG TAK PANDAI TAUBAT.............



    TAIKO FROM SABAH..............

    ReplyDelete
  61. sgt mnyakitkan hatii..
    da byk aku komen ttg isu nih..
    tp,nice infO..
    aku bru tau,dorang d byar..
    shit!

    ReplyDelete
  62. knp pula malaysia kena terangkan terus pada rakyat indo. kan duta indo ke malaysia tu sebagai wakil rakyat indo. kalau mcm tu teruk la malaysia. tiap kali indo buat tuduhan kat malaysia. malaysia kena pegi buat penerangan kat semua rakyat indo walaupon malaysia tak buat apa2. dah tu takde fungsi la duta indo kat malaysia ni. makan gaji buta la dia karang.

    ReplyDelete
  63. Indon yang nak ganyang tu orang bodoh semua..tak sedar dikudakan oleh media tolol diorang.

    ReplyDelete
  64. saya cadangkan seseorang buat satu petition untuk suruh radio era hot fm suria dan tv3 boikot lagu dan cerita indon.pasti semua rakyat malaysia akan sign petition tu

    ReplyDelete
  65. Kenapa media Msia tak mau jawab tuduhan media Indon. Buatlah dokumentari tentang isu ini. Tunjukkan kat orang Indon sana tentang kebudayaan orang Msia, tentang TKI di Msia, biar terbukak sikit kepala otak. Asik kena tipu ngan media je.

    ReplyDelete
  66. Salam semua,
    Takyah "retaliate" pd komen2 bangang warga indon goblok dlm ni. Diorang tu bak anjing gila...menyalak tanpa sebab. So kita buat bodo jer. Takyah nak response pd komen2 caci maki. Korang pun tau kan, disebabkan RM1.50 - RM3.00 diorang sanggup buat perkara bodo bahlul bangang dan goblok. Kita ni ader "akal dan maruah" lebih2 lagi bagi yg MUSLIM, berpegang kpd ajaran agama, di BULAN RAMADAN Al Mubarak mcm ni kita jgn terikut2 perangai SYAITAN- biarkan diorang. Cuma yg kita risaukan ialah "keselamatan" warga kita di sana.

    ReplyDelete
  67. tidak sedarkah mereka (Indonesian) siapa yang menolong mereka ketika tsunami dan gempa bumi berlaku di negara mereka? stopkan segala bantuan kepada rakyat indonesia. tiada lagi tabung khas untuk mangsa gempa bumi. wujudkan tabung khas untuk pendidikan anak2 malaysia supaya menjadi masyarakat bermoral dan bertamadun.

    ReplyDelete
  68. sedarlah indonesia,sesungguhnya fitnah itu lagi BESAR dosa nya dari membunuh. . .

    ReplyDelete
  69. diorang tak fikir , kat malaysia ada ramai indonesian.. diorang brani nak bunuh rakyat kita sbb diorang tahu kita ney bertamadun.xkan bunuh2 orang sbg balas dendam. tp insyaAllah kalau perlu , kita terpaksa jugak,. bg saya,lebih berbaloi mati di tangan yahudi sbb perjuangkan Islam dr mati di tangan diorang yg brebutkan RENDANG , tarian yang melalaikan , bahasa melayu , etc.. diorang ney tak fikir diorang ney lebih teruk dari yahudi.yahudi padanlaa bunuh orang layen agama.. kita ney yang majoriti ,, seagama ( islam ) ,, diorang nak berbunuh2 bunuhan.. astaghfirullah.. mmg sah kiamat maken hampir.. umat islam berbunuhan sesama sendri.. pttnya kita bekerjasama ,lupakan hal remeh dan perjuangkan Islam.kalau mati pun , KERANA ISLAM,kerana ALLAH.. !! itu lebih baik..

    ps: kalau ada indon yg baca komen saya ney.. wey!! aku ney 90% darah indon taw x? acheh + banjar. dan ramai lagi yg brdarah jawa di malaysia.. korang bunuh kitorang sma mcm korang bunuh keturunan korang sndiri.. fikir aa!!

    ReplyDelete
  70. Malingsial , dasar anak2 perek , tukang maling jahanam

    ReplyDelete
  71. Ganyang habis mentaliti rendah orang2 Indonesia nih..!!

    ReplyDelete
  72. orang indon dan malaysia jangan gadoh2.Kamu semua dari rumpun yang sama,nusantara.Bahasa pun sama malah kebayakannya Islam.nanti orang nusantara berbunuhan sesama sendiri yang naik nanti ialah Cina Singapore dan LTTE yang tuntut Indonesia dan Malaysia ialah sebahagian Great Tamil huhuhu...insaflah wahai bangsa nusantaraku

    ReplyDelete
  73. Bachtiar(spelling cam pantat) tu mmg bodoh pon takde otak.

    ReplyDelete
  74. hahaha emang kalian maloners tuh kumpilan bangsat2,,tidak tau diri,ngomong masih belepotan,munafik,najis gw serumpun sama kalian bangsa anjing wkwkwkwkwk,,ibarat pepatah anjing di kasih baju tetap saja anjing....

    ReplyDelete
  75. Kebal la sangat, kuat la, nak perang la kononnya..sekali kena gempa bumi dok bawah batu la korang indon..(sokong la lagi produk ngan lagu-lagu indon tu)..kita boleh tengok bertapa bodohnya pemikiran masyarakat indonesia hanya kerana hal-hal remeh...jangan kita jadi bodoh seperti mereka..

    ReplyDelete
  76. diam bukan beerti kalah13 September 2009 at 12:26

    bagus blog ni. defend tetap defend! macam bagus sgt negara "...." (i cant say the name) itu. perkara remeh pun nak gadoh. bullshit. biarkan mereka menyalak.

    ReplyDelete
  77. itu name nye Malaysia sgt mementingkan kesopanan & bertolak-ansur...Malaysia cube nk jaga hubungan dgn Indonesia ni...

    lupe lak..

    slm tuk sume...
    sya mahasiswa Malaysia yg studi kt Indo...
    kami,anak2 Malaysia yg berada di Bandung bernasib baik kerana setakat ini tiada bende2 yg kurg wajar berlaku di sekitar cni...x de demo yg teruk2,x de boikot2 or rmpas2 kad pengenalan, x de kne baling2 batu...masyarakat tempatan masih melayan kami dgn baik...

    tp..yg kt Jakarta & Jogja tu...kenapa la mahasiswa Malaysia yg diserang?mereka...kami just student...nk blajar kt cni...x pyh la nk srg2 kmi...kmi dh diigtkan oleh pihak kedutaan + JMPI tuk x terlibat dgn perbincgn2 isu ni...

    just doakan kmi smua slmt la yer...
    hope that bende ni reda dlm mase terdekat....

    ReplyDelete
  78. Kurnia Joedawinata, Jakarta, Indonesia13 September 2009 at 17:19

    Ada beberapa fenomena yang saya amati di Internet akhir2 ini:

    1. Kita semua gampang berkomentar di Internet tanpa berpikir panjang akibatnya, sekedar mengumbar nafsu belaka. Hal ini bisa jadi disebabkan ketika kita berkomentar di Internet kita bisa berlindung di balik anonimity, yang artinya apapun yg kita tulis di internet, tidak akan ada orang yang bisa meminta kita mempertanggung jawabkannya. Tanpa kita sadari kita telah menjadi pengecut2 bodoh, hamba nafsu yang mudah di adu domba dengan kata2 kosong bertajuk nasionalisme, kedaulatan, kesamaan/perbedaan suku, agama dan ras, serta tai kucing tai kucing lainnya. Jangan salah, saya pun tidak lebih baik dari anda2 semua. Oleh karenanya, mari kita ingat bersama sebuah pepatah lama: "MULUTMU HARIMAU MU". Sekecil apapun RACUN yang kita sebar di internet, walaupun hanya gurau canda saja, akibatnya nanti akan kita tuai sendiri. Kalau sampai Indonesia konflik fisik dengan malaysia, maukah kita menanggung sekian banyak nyawa yang melayang? 1 nyawa pun belum tentu mau bukan?

    2.Ada pihak2 yang memanfaatkan konflik antar kedua bangsa yang serumpun ini utk sekedar menaikan eksistensi nya di dunia maya ini, untuk mengharumkan namanya sendiri agar dikenal sebagai "seorang / kelompok / partai yang nasionalis" atau "seorang / kelompok / partai yang memperjuangkan kedaulatan bangsanya".. bah! Omong kosong! Nasionalis sejati tidak akan menyeret bangsanya ke sengketa2 tidak berujung hanya demi eksistensi dan pergaulannya. Untuk orang2 seperti ini, pesan saya hanya satu. Saya tunggu di neraka..

    3. Kita dengan mudah meng-generalisir / menyamakan orang. Seakan2 bila satu dua orang brengsek di malaysia artinya semua orang malaysia itu brengsek. Seakan2 bila satu dua orang Indonesia itu bajingan, semua orang Indonesia itu bajingan. Coba lah berpikir logis. PERILAKU BURUK BISA DILAKUKAN OLEH SEMUA ORANG, APAPUN BANGSA, AGAMA, SUKU, RAS, DAN GOLONGANNYA. Anda2 semua kan orang berpendidikan dan mengenal logika bukan? Oleh karena itu gunakanlah otak (dan juga hati tentunya) anda semua, karena otak dan perasaan itu seperti otot, semakin tidak digunakan, akan semakin lemah. Jika tidak, lama kelamaan kita tidak ada bedanya dengan manusia2 jaman batu. Lantas kemana perginya peradaban manusia selama ini?

    Ini hanya sekedar saran, saya tunggu reply nya

    Regards,

    Kurnia Joedawinata

    ReplyDelete
  79. rakyat Indonesia dah taksub sangat dengan cakapan pemimpin dan media diorang. bila dah terbukti tuduhan2 yang dilemparkan tak berasas sama skali, diorang buat pekak, degil, tak nak mengaku salah. dah berapa kali diterangkan pada diorang, pun tak nak dengar jugak. tengoklah, blog ni buktinya. Arezeo dah berhujah, siap bagi bukti lagi, diorang cuma balas dengan caci dan makian, lepas tu suruh kita mengaku salah. diorang je la yang betul. ini contoh2 pelakuan biadab diorang terhadap Malaysia.

    1. membakar 'Jalur Gemilang'.
    2. operasi 'sweeping Malaysians'
    3. laungan ganyang Malaysia.
    4. hack lawan web Malaysia.
    5. demonstrasi tiap2 hari depan kedutaan Malaysia.
    6. pelajar dihalau kuliah dari universiti Indonesia.
    7. rumah pelajar Malaysia diserang.
    8. sukarelawan Indonesia mendaftar diri untuk perang dengan Malaysia.

    Ternyata sekali rakyat Indonesia suka menyelesaikan masalah diorang melalui keganasan dan peperangan. Kalau berani, cuba sangkalkan bukti2 di forum ni dengan hujah, bukan dengan memaki hamun tak tentu pasal.

    ReplyDelete
  80. @tegar-is

    oo..umur kau baru 16 tahun yek. patot ah otak kau tak matang..selamat mengaji banyak2 ye. jangan suke ponteng sekolah.

    ReplyDelete
  81. Hina menghina ni tak baik untuk kesihatan mental..bawa bertenang tak kira siapapun kalian..berdoalah kita agar tuhan jauhkan dari tipersengketaan yang merugikan ini.

    ReplyDelete
  82. Dasar BANGSA LAKNAT! MALINGSHIT. MATI AJA LU SMUA!!!!! Bangsa plagiat bisanya ngambil budaya Indonesia!!!! Ga kreatif tau ga? Jadu shut the fuck up!

    ReplyDelete
  83. ck ck ck.....
    sebenarnya yg tertawa tuh bukan kalian(Malaysia) bukan jg kami(Indo)tp bangsa lain.....bagsa yg tidak mau bertanggung jawab yg telah mengadu domba kita yg mengatas namakan kalian(Malaysia) atau kami(indo)....yg senang mengadu antar umat muslim....buat apa kalian bertengkar sesama umat muslim????bukakah islam melarang kalian untuk bertengkar????apa diajaran islam ada kata "PERANGI SESAMA UMAT ISLAM"??

    buat apa kalian bertengkar???siapa yg akan senang meliat umat islam bertengkar???sempatkah kalian berfikir siapa yg akan senang meliat ini???senang meliat sodara/i kalian sesama umat muslim bertengkar???

    sadar atau tdknya kalian "YAHUDI" sudah "BERHASIL" membuat kalian sesama umat islam bertengkar...s'ling menghina,s'ling menyumpah...mungkin sekarang mereka sedang membaca tulisan2 kalian dan tertawa terbahak-bahak karena mereka(Yahudi) sudah berhasil membuat islam bertengkar...

    dan inilah mau mereka dan mereka berhasil...

    ReplyDelete
  84. Tengok dan lihat komentar dari serang warga indonesia bernama Kurnia Joedawinata yang bersifat neutral dan mulia. Semoga kata-kata anda dijadikan azimat bagi kedua-dua negara :-

    ReplyDelete
  85. dasar indon bego!
    bagus lagi loe belikan makanan dr loe belikan bendera lantas lalu di bakar..
    emangnya loe ini nggak ada otak sih?
    udah dasar indon bajingan nggak ada adab!

    ReplyDelete
  86. indon memang bego macam dalam sinetronya!! kesal sangat dorang memperbesarkan isu2 yang remeh..sekarang sentimen anti-malaysia di sana sudah menebal...ada yang mahu perang dengan malaysia...mereka malaysia curi tarian pendet utk tarik tourist padahal tourist makin bertambah bukan sebab tarin pendet..

    mereka sebenarnya iri hati dengan malaysia kerana jumlah pelancong ke malaysia bertambah saban tahun...promosi tourism malaysia berjaya mempromosi malaysia

    sebaliknya indonesia gagal tarik pelancong ke negara mereka seperti yg disasarkan...sebab itu mereka emotional dalam hal ini..

    sekarang mereka menggelar malaysia "malingsial"..tapi tki2 masih mau datng ke mari mencari kerja...sungguh tidak malu

    yang terbaru mereka bangga kerana negara mereka dijemput hadir dalam G20..perkara pertama sekali bila disenaraikan dalam G20 adalah menghina dan mengejek malaysia kerana tidak disenaraikan..mereka bangga ekonomi negara mereka lagi bagus dari malaysia...mereka juga ngaku negara mereka lebih kaya dari malaysia..

    sungguh memalukan...baru nak membangun tapi nak bermegah2 dengan malaysia...padahal ramai rakyatnya yg masih miskin...rupanya dapat bayaran rm3 dah tergadai maruah!!

    ReplyDelete
  87. memang benar banyak etnis indonesia yg menikah dgn ornag malaysia dan mungkin ada beberapa yang menajdi warga negara malaysia. sebenarnya polemik ini gak akan terjadi seandainya...pihak pemerintahan maklaysia tidak membuat dan mengiklankan pariwisata dengan mengambil perihal kebuadayaan etnis yang ada di negara indonesia. kami juga mempunyai warga negara keturunan bangsa lain seperti china, arab dan india..tapi kami sama sekali tidak pernah mencomot mengambil unsur budaya asal negara mereka untuk dijadikan obyek jual pariwisata kami. itu dia masalahnya...so polemik ini berkemabng luas karena malaysia tidak menghormati kebudayaan negara lain dalam hal ini indonesia..sehingga kesannya malaysia menjiplak dan mencuri budaya etnis bangsa indonesia...bangsa yang beradab pasti mengakui kesalahan. jadi awal dibuat oleh malaysia..suka tuidak suka akuilah. oindoneismakanya jangan

    ReplyDelete
  88. saya mau tanya,
    apa untungnya anda membuat blog ini? Anda sendiri bilang perbuatan kita itu tak ada untungnya, sedangkan apa untungnya jika anda membuat blog ini?

    ReplyDelete
  89. hhmmm.. sorry to say. I live in Indonesia. For the first two months or so, boleh la nak kata Indon ni macam best tempat2 nya. Malangnya, bila masuk bulan ke tiga, masuk bab2 nak buat dokumen, masuk bab2 duit, Indon ni memang KORUPSI....Memang suka menipu duit orang. Kalau nak duit dari orang Malaysia, baru dia mengaku kita serumpun, kalau tidak... senyum dan ramah nya tu sumer lakonan dan bersebab duit. Kami tahu anda tu nak kelentong kami, tapi yelah kan, nak marah Indon2 ni pun tak guna. Sebab diorang ni bangsa yang DEGIL, TIDAK AMANAH, KORUPSI, SUKA MEMFITNAH, TIDAK CINTA KEAMANAN, TIDAK BERFIKIRAN PANJANG DAN TERBUKA, TIDAK FAHAM MAKSUD DIPLOMASI. Tahunya duit, duit, duit...Mana tak, nak cari makan kat Indon ni memang susaaaahhh sangat. Nak kasi sedekah pun ralat, kenapa? sebab yang meminta sedekah tu anak muda, kuat tenaga, kasihaaannnn~ KERJA la wess..

    ReplyDelete
  90. anonymous yang bertarikh 27 september.....
    kenapa lain macam jer ko eja orang, ornag plak yang ko tulis, nie mesti ko dah marah sangat kan, exited nak bagi pendapat sampai ejaan pun dah tak melayu lagi,,,,, , heheheheheheh, benci-benci kita kat indon pun kita still lagi tengok drama dari negara dorang kan... hahahhaah

    ReplyDelete
  91. bila ekonomi drop.. gejala sosial meningkat.. skrg mslh utama bdk bdk Indon ni sendiri perlu bangunkan ekonomi negara Indonesia tu sendiri.


    bdk bdk Indon ni sbb duit jd mcm ni? kesian.. bnyk sngt KORUPSI dan RASUAH.. tergadai maruah anak anak muda Indonesia.



    EPIC PHAIL!

    ReplyDelete
  92. tarian pundek serammm..mcm tengan tengok kuntilanak menari je.

    ReplyDelete