Wednesday 9 September 2009

Bendera Dibakar, Malaysia Tak Panas

Tajuk postingan di atas dipetik dari sebuah akhbar Indonesia, Inilah.com bertarikh 3 September 2009. Mereka antara lain merasa bingung kerana tindakan mereka membakar Jalur Gemilng, sedikit pun tidak melemahkan rakyat Malaysia. Berikut ini adalah beberapa petikan yang dipetik dari akhbar tersebut.


INILAH.COM, Kuala Lumpur - Beberapa waktu lalu, bendera Malaysia dibakar dalam sebuah unjuk rasa anti negeri Jiran itu. Namun mereka tak panas hati dan tak menudingnya sebagai sikap pemerintah Indonesia secara keseluruhan. [Sumber]


Klip video di bawah ini dipetik dari Buletin Utama bertarikh 2 September 2009. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mengulas tindakan biadap rakyat Indonesia membakar Jalur Gemilang.

 


Yang pasti, Bendera Dibakar, Malaysia Tak Panas menyebabkan mulut Indonesia terlopong. Terbukti, selama ini mereka hanya bertepuk sebelah tangan. Paling tidak pun, tindakan mereka disifatkan seperti anjing menyalak bukit.

p/s- Anjing menggonggong, khafilah berlalu.

32 comments:

  1. Diorang bodoh sombong...kita tak balas diorang cakap kita yang tak berani.

    Lepas tu ngaku negara beradab dan bersopan santun.

    ReplyDelete
  2. Huhuhuhuhu sempat kasi twist ending kat video tu..lol

    ReplyDelete
  3. suka tang p/s tu..wat tajuk n3 best tu..hee

    ReplyDelete
  4. Sesungguhnya hati rakyat Msia terbakar bila jalur gemilang dibakar namun disebabkan orang Msia lebih bersifat matang, maka dibiarkan sahaja anjing2 Indon yang bebal itu menyalak sepuas2 hati. Jangan sampai anjing itu terkena penyakit anjing gila sudahlah....

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  5. Indon ni terlalu sibuk dengan 'budaya' tapi tindakan mereka sendiri mencerminkan yang mereka langsung takde budaya, malah JAHIL!

    ReplyDelete
  6. siapa kata rakyat Malaysia tak marah, Terbakar dan menangis hati ini melihat bendera yang dijulang dan berdaulat dipijak dan dibakar didepan mata.

    Walaupun ianya hanya sebuah bendera tapi dihati kita ia lebih dari nyawa dan maruah kita sendiri. Sebuah bendera yang dilakarkan, dihormati dan disanjungi dibakar dengan penuh kehinaan.

    Tunggu dan lihat apa lagi setelah ini.

    ReplyDelete
  7. Ada pulak dorang duit untuk beli bendera malaysia ya. beli makanan kan lagi baik, boleh buat berbuka nanti. kesian budak2 tu...

    ReplyDelete
  8. biar Tuhan je yg balas...gempa bumi, pesawat terhempas, bom sana sini, gunung berapi..ape lagi yg xde...?

    ReplyDelete
  9. Ribuan anak Malaysia menyaksikan bendera mereka.Dan disebalik kemarahan mereka tertawa dengan kebodohan saudara mereka yang serumpun disana.

    Perang? Kita khabarkan pada seluruh dunia kebodohan warga Indon ini berperang kerana budaya yang satu dunia tahu kaitan sejarah kedua negara. Perang? Khabarkan kebodohan Indon ni pada seluruh dunia menyuluh perang kerana batik,rendang,ikan kelisa,wayang dsb.Dan sejarah akan tertulis INDON ADALAH BANGSA PALING BODOH.

    Jika kalian mengganyang Malaysia dari selatan,yang akan menghadapi kalian adalah bangsa2 Jawa sendiri yang ramai diselatan Malaysia.Dari barat,orang2 Minang di negeri sembilan dan Banjar di Perak akan mempertahankan bumi Malaysia.Dan dunia akan menjadi saksi betapa primitif kalian ini.

    Jika kalian khabarkan pada dunia kami maling budaya kalian,dunia akan tertawakan kalian kerana tiada bukti jelas.Tiada bukti bertulis dari Malaysia telah klaim dari Indonesia.Dan Indonesia akan kalah didunia jika Malaysia membuka fakta tentang sejarah.

    KALIAN AKAN DIPANDANG HINA OLEH NEGARA2 ARAB.JANGAN LUPA MALAYSIA PERNAH MENJADI KETUA PERSIDANGAN PERTUBUHAN NEGARA ISLAM.BETAPA RAPATNYA HUBUNGAN MALAYSIA DENGAN NEGARA2 ARAB BERBANDING WARGA INDO YANG HANYA MEMENUHKAN KOLONG2 BAWAH JAMBATAN DI MEKAH..? KALIAN GANYANG MALAYSIA TAHUKAH KALIAN BETAPA BESARNYA ASET NEGARA2 ARAB SAUDI DISINI..?

    DI KUALA LUMPUR,MENARA PETRONAS ITU DIMILIKI HAMPIR SEPARUH OLEH KERAJAAN BRUNEI MALAHAN BRUNEI MEMPUNYAI ISTANA KEDUA DI KUALA LUMPUR.TAHUKAH BETAPA AKRABNYA SULTAN BRUNEI DENGAN RAJA2 DI MALAYSIA..?

    DAN ADAKAH MELAYU2 DISINGAPURA AKAN BERDIAM DIRI..??

    ReplyDelete
  10. Betul tu, negara sendiri kacau bilau, dok sibuk nak serang negara orang. Memang kelakar mat jenin la indon nih..

    ReplyDelete
  11. kalau aku, memang panas hati jugak la bila tengok bendera negara kita dibakar oleh indon2 yg tak bertamadun ni....

    tapi kita tahu rakyat Malaysia tidak mudah melatah dalam hal ni kerana kita matang berfikir...

    salute to arezeo...you are the best

    ~deathkiller

    ReplyDelete
  12. Mentaliti Malaysia9 September 2009 at 13:00

    Aku rasa kita dah terlanjur jauh selama ni. Kita banyak bergaduh sesama sendiri dalam bulan yang mulia ni.

    Udah-udahla, sayang pahala puasa kita semua.

    Aku cadangkan semua Malaysian amik sikap berdiam diri dulu. InsyaAllah, biar indon2 tu penat - senyap la dia nanti.

    Kita tak perlu nak pertahankan lagi sebab kita sememangnya bermaruah.

    Dikhuatiri jika kita pon ikut perangai indon, kita pon sama terjerumus jadi bodoh macam dorang jugak.

    Biar dia sorak sorang-sorang, kita senyum dah la. Itu lebih baik dalam ISLAM.

    Sekali lagi saya merayu, ni semua xde faedahnya. kalau Indon still degil, dah memang itu 'habit' dan sikap dorang. Kita yang mulia ni, utamakan ibadat dan bersabar. InsyaAllah, kita akan lebih diberkati.

    ReplyDelete
  13. Sebagai rakyat malaysia memang aku panas tengok bendera malaysia di bakar..itu maruah negara kita..
    Sedar la wahai endon2 sekalian..dah la kebanyakan rakyat korang cari rezeki kat malaysia..yang jadi maid tue nak naik gaji lagi..tak sedar rakyat malaysia yang bagi korang makan..kalau ko duduk kat negara ko sendiri dapat ke korang sesenang kat malaysia..pas tue banyak jenayah kat malaysia nie pon warga korang juga yang buat..rompak pecah rumah dll..yelah nak merompak kat negara sendiri ape dapat..kain pelikat ade laa..

    ReplyDelete
  14. KUALA LUMPUR--Menteri penerangan, komunikasi dan kebudayaan Malaysia Rais Yatim mengatakan sikap pemerintah dan rakyat Malaysia untuk tidak melakukan demonstrasi di KBRI Kuala Lumpur sebagai balasan demo di kedutaan Malaysia di Jakarta."Walaupun bendera Malaysia dibakar. Kedutaan kami dilempari telur dan batu, kami tidak akan membalas terhadap kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur," kata Rais Yatim didampingi Dubes RI untuk Malaysia Da'i Bachtiar di Kuala Lumpur, Selasa.
    Menteri Rais Yatim, yang masa kecilnya sempat dihabiskan di Sawahlunto, Sumatra Barat, mengadakan acara buka bersama dengan karyawan RTM (radio televisi Malaysia) di gedung RTM. Ia mengundang Dubes RI Da'i Bachtiar dan para wartawan Indonesia di Malaysia untuk mendinginkan suasana akibat pemberitaan pers Indonesia yang menuduh Malaysia mengklaim beberapa kesenian dan kebudayaan Indonesia yang akhirnya menimbulkan kemarahan dan demonstrasi di Kedubes Malaysia Jakarta dan beberapa kota.
    "Kami tidak mau membalas demo dengan demo karena Malaysia memang ingin menjalin terus hubungan baik dengan Indonesia sebagai negara tetangga dan serumpun. Indonesia dan Malaysia adalah pendiri Asean yang kini punya cita-cita sama yakni terciptanya masyarakat Asean," katanya.
    Walaupun tuduhan pers Indonesia bahwa Malaysia mengklaim tari pendet, batik, lagu rasa sayange , Reog, mengklaim pulau Jemur dan tuduhan macam-macam lainnya itu adalah tidak benar sehingga menimbulkan kebencian rakyat Indonesia pada Malaysia dan menimbulkan berbagai demonstrasi, namun tidak akan dibalas di Malaysia.Rakyat Malaysia ada yang keturunan Aceh, Sumatra Barat, Mandailing, Riau, Jambi, Palembang, Jawa, dan Bugis. "Mereka datang ke Malaysia dan meneruskan kebudayaan mereka dari Indonesia. Apakah salah mereka melestarikan kebudayaan Indonesia. Dan kami tidak pernah mengklaim itu kebudayaan Malaysia," tambah dia.
    Begitu juga dengan rakyat Malaysia keturunan Cina dan India. Mereka masih melestarikan bahasa, budaya, kesenian dan lagu-lagu dari China dan India tapi kedua negara itu tidak pernah protes," kata menteri."Kami tahu bahwa begitu banyak rakyat Indonesia di Malaysia, mencari nafkah, belajar, melancong, saya jamin mereka akan aman di Malaysia," janji Rais Yatim.
    Selain itu, Rais Yatim juga mengatakan, akan bekerja sama erat dengan KBRI untuk mengadakan inter media dialog antara pers Indonesia dengan Malaysia. Pertama kali, pers Malaysia akan diundang ke Jakarta, kemudian dibalas dengan mengundang pers Indonesia ke Malaysia."Selain itu, akan dilakukan pengiriman tim kesenian ke Indonesia dan mengundang tim kesenian Indonesia di Malaysia untuk saling mengenal kesenian negara tetangga," katanya.
    Dubes Da'i Bachtiar ketika ditanya mengaku merasa malu dengan sikap rakyat Indonesia bila dibandingkan dengan sikap pemerintah dan rakyat Malaysia dalam menangani berbagai isu klaim kebudayaan. "Kita malu karena semua tuduhan bahwa Malaysia mengklaim budaya kita itu tidak benar," katanya. ant/kpo

    p/s: indo sendiri malu

    ReplyDelete
  15. KUALA LUMPUR 8 Sept.- Mungkinkah kemarahan segelintir rakyat Indonesia terhadap Malaysia ketika ini dicetuskan oleh sesetengah pihak di negara itu untuk menutup kelemahan mereka?

    Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, ada kemungkinan konflik yang ditimbulkan kebelakangan ini sengaja dicipta bagi mengalih perhatian rakyat negara itu terhadap situasi ekonomi Indonesia yang tidak menentu.

    Tanpa mahu menamakan pihak itu beliau menjelaskan, golongan tersebut sedaya mungkin cuba mencari isu-isu luar yang remeh tetapi dapat menarik perhatian rakyat Indonesia untuk disensasikan.

    ''Terdapat kelemahan tertentu pada Indonesia seperti ekonomi misalnya yang cuba ditutup dengan mengalih perhatian rakyat kepada Malaysia.

    ''Individu yang sepatutnya menerangkan kepada rakyat juga gagal melaksanakan tanggungjawab sekali gus menyemarakkan api kemarahan segelintir masyarakat kepada kumpulan yang lebih besar,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

    Beliau mengulas laporan agensi berita asing mengenai sekumpulan 486 sukarelawan di Indonesia yang mempersiapkan diri kononnya untuk berperang dengan Malaysia.

    Kelmarin, penyelaras kempen anjuran Kumpulan Pemuda Nasionalis Bendera, Mustar Bonaventura memberitahu AFP, kesemua sukarelawan itu telah menyimpan stok makanan, ubat-ubatan termasuk senjata seperti pedang samurai bagi menghadapi kemungkinan perang.

    Mengenai dakwaan beberapa pihak terhadap media Indonesia yang dikatakan terlalu mensensasikan berita, Khairudin berpendapat, media di negara itu kini menikmati kebebasan yang disifatkan 'luar biasa'.

    Tambahnya, persaingan sengit sesama sendiri mendesak media-media di Indonesia untuk memaparkan isu-isu sensitif demi mengatasi pesaing lain.

    ''Kebebasan itu sering disalahgunakan hanya bagi meningkatkan jualan akhbar tanpa mempedulikan rasa tanggungjawab terhadap hubungan di antara negara-negara serantau,'' ujarnya.

    Mengulas lanjut, beliau tetap yakin hubungan persaudaraan di antara Malaysia dan Indonesia yang telah lama terjalin boleh menjadi 'tonik' terbaik dalam memperkukuhkan kerjasama di antara dua negara serumpun.

    ''Ibarat adik-beradik, hubungan kedua-dua negara ada pasang surutnya. Sudah beberapa kali ia berlaku dan terbukti, segalanya kembali normal dalam ikatan yang erat,'' ujarnya.

    ReplyDelete
  16. yg bakar bendera tu mmg bodoh. nk wat cam mane lagi kan.. da bodoh sangat..

    Indon nk cari modal nak sakitkan hati rakyat malaysia la tu. sebab semua cubaan nak sakitkan kite dilihat gagal....

    oi.. indon.. contohilah pemikiran warga malaysia yg positif.. kami kerja dan terus kerja. kami berdoa dan terus berdoa.

    aku percaya... Tuhan pasti akan membalas kejahatan, kebangsatan kalian tu.

    :P

    -rokaPix

    ReplyDelete
  17. Tahniah Datuk Rais. Kenyataan Datuk telah memalukan duta Indon di Msia. Semoga selepas ini Indon akan lebih menghormati negara jiran.

    ~ Lyn

    ReplyDelete
  18. Duta Indon tak dimalukan pun oleh Dato' Rais.Tetapi juga kerana Tan Sri Dai Bachtiar tu lebih faham dan dekat dengan warga Malaysia sendiri.

    ReplyDelete
  19. Bilguiede malaysia10 September 2009 at 18:48

    Yang pasti malaysia tak bisa berbuat apa

    soalnya itukan bendera yang dibuat dari perlombaan

    jadi didalam bendera itu tak ada makna didalamnya

    ReplyDelete
  20. mmg mara......

    aku nak tau spe dalang n pe faedahnye tindakan dorg?

    pe plak tindakan kite?

    ReplyDelete
  21. Satu2nya negara di dunia ini yang menyangka budaya adalah hakmilik mutlak negara sedangkan satu dunia tahu budaya adalah hakmilik etnik atau bangsa.

    Negara yang berbeza sedang bangsanya sama sudah tentulah mengamalkan budaya dan bahasa yang sama.Tidak timbulkan isu maling2an.Sebodoh2 manusia pun tahu perkara sebegini asas tapi indon masih juga tak faham2 atau pura2 tak faham.

    ReplyDelete
  22. apa tindakan kita? cadangan:

    1. Berhenti dengar lagu2 karya Indonesia.
    2. Berhenti upah pekerja (orang gaji atau pekerja am, sekuriti) dari Indonesia.
    3. Berhenti tengok drama Indonesia.
    4. Berhenti bertutur seperti orang Indonesia (loe, gue, banget, nggak dan sebagainya).
    5. Berhenti menyanyi lagu2 Indonesia ketika dalam karaoke.
    6. Elakkan bercuti di Indonesia.
    7. Elakkan kedai2 yang taukenya orang Indonesia. (kampung baru dan ampang banyak kedai camni)
    8. Elakkan menghantar anak2 kita ke universiti di Indonesia (hentikan aliran ringgit Malaysia ke luar negara).

    sebaliknya, kita pun boleh:

    1. lebih menghargai karya seni tempatan (filem,
    lagu2, tulisan sastera, pentas teater tempatan)
    2. bercuti dalam negara sendiri.
    3. menyokong industri barangan buatan tempatan.
    4. berhenti berhujan dengan orang yg tak dengar cakap (orang seberang sana tu).


    Kalau ada cadangan yang boleh ditambah, silakan.

    ReplyDelete
  23. aku dah berhenti dengar lagu dan tengok cerita karut dari Indonesia. TV pasang, aku tukar siaran, radio pasang, aku tutup je. Korang pulak camane?

    ReplyDelete
  24. to "Bilguiede malaysia",
    pemikiran rakyat Malaysia tak secetek rakyat kamu.apa yang Indon harap dari Malaysia dengan tindakan membakar Jalur Gemilang?Melenting seperti mana kamu menuduh kami mencuri batik Indon?Menghunus buluh runcing ke semua rakyat Indon di sini?Tidak..rakyat Malaysia semuanya berpelajaran tinggi dan tahu berfikir dengan akal logik..

    ReplyDelete
  25. alah bendera MALINGSIA tak pantas berkibar di udara layaknya seperti bangsa yang mulia dan merdeka bangsa INDONESIA bendera MALINGSIA hanya pantas dibakar dan di injak2 dihina diludah bendera MALINGSIA tidak blh berkibar dasar bangsa maling tidak punya budaya kalian tu ah sudahlah bangsa INDONESIA berkali2 lipat lebih mulia dibanding bangsa kaliian yang sama sekali belum merdeka cuhhhhh!!!!!!!!

    ReplyDelete
  26. negara indonsial adalah negara asu anjing... bendera indon asal nya dari kain cuci najis belanda..!!

    ReplyDelete
  27. maling aja bergaya

    ReplyDelete
  28. lg lg komen xde mkna..bosan ngn indon ni

    ReplyDelete
  29. Nggak semua orang Indonesia seperti yang kalian pikirkan...
    Mungkin mereka yang membakar bendera malaysia ataupun yang melempari kedutaan besar malaysia hanya ingin menunjukkan kemarahannya tapi tidak tahu dengan cara apa...
    Perlu kalian ketahui, masih banyak orang-orang indonesia lain yang bekerja sama dengan malaysia, dalam hal pertukaran pelajar misalnya...
    Dan juga banyak juga orang indonesia yang menghargai karya seni malyasia...
    Siti Nurhaliza saja terbilang sukses berkarir di Indonesia....
    jadi sepatutnya malaysia dan indonesia bisa menyelesaikan masalah 'saling klaim budaya' dengan damai...
    Kan masih ada PBB...


    Lagipula kita ini bangsa serumpun...
    Lucu jadinya kalau Indonesia dan malaysia terus-terusan saling menyebar berita bohong yang tidak pasti adanya...

    dan, bagaimana kalau pertikaian ini nggak ada hentinya...
    sekarang sudah musimnya nuklir...
    Apa jadinya kalau Indonesia dan malaysia perang nuklir...

    Lebih baik Indonesia dan Malaysia berdamai...

    ReplyDelete
  30. kurang hajaar.



    i always love JALUR GEMILANG.MUAH!!

    ReplyDelete
  31. yup damai itu indah brother
    dari pada saling hujat g ada abis
    cuma bikin marah dan emosi
    lebih baik kita melihat lingkungan kita yg udah rusak gara2 polusi
    stop global warming!!
    perang bukan solusi dari orang yg berpendidikan

    NB = winner turn to dust losser turn to chorcoal

    ReplyDelete
  32. bangsat lu semua ,
    malaysia anjing,
    eh malaysia bisa maen bola gak si?
    ko tunas cemerlang tahun kmaren kalah si di final MUPC zona asia pasifik?
    padahal maennya disono
    hahahaha

    ReplyDelete