Thursday 3 September 2009

Bukti 1: Rendang Juga Asli Malaysia

Rendang adalah masakan asli Malaysia. Bukti pertama bahawa ia adalah masakan asli negara ialah rendang dihidangkan di restoran-restoran utama di Malaysia.

Berikut ini adalah menu promosi Rendang Ayam di Restoran Ayamas.

Sebagai sebuah antara rangkaian restoran terbesar di Malaysia, Ayamas sudah pasti memilih masakan asli Malaysia dalam promosi. Mustahil, Ayamas memilih masakan luar untuk promosi. Contohnya, ayam gudeg. Tidak mungkin digunakan oleh Ayamas. Ini membuktikan, rendang adalah asli Malaysia.

Walaupun Indonesia menyalak-nyalak kononnya Malaysia mencuri rendang, Ayamas tidak sedikit pun tertipu dengan ulah Indonesia ini.

41 comments:

  1. To: arezeo
    Thanks, coz u sudah jawab comment saya dengan post ini,
    But, bukti yg u tulis ini tidak menjamin.
    Di Indonesia sangat banyak Restoran besar yang menyediakan Rendang,
    "Mustahil, Ayamas memilih makanan luar untuk promosi." Mustahil? maksud loe? I think that's only your opiniom.

    ReplyDelete
  2. Terus, buktikan restoran besar di Indonesia yg menyediakan Rendang. jangan ngomong saja sih...

    DI Malaysia, bukan syarikat lokal saja yg menjual rendang. Syarikat internasional juga menjual rendang asli Malaysia. tunggu postingan saya selanjutnya.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. - berita baru pasal satelit buatan INDONs tak jadi masuk orbit...
    -malunya...malang sungguh jadi INdons ni..sial bertimpa2

    ReplyDelete
  5. indo.. listen here
    xspecially gue gituloh

    Disini kita bukan mahu benci Indonesia tetapi hentikan propaganda dan fitnah ini. Budaya tidak buleh di claim oleh negara tetapi oleh bangsanya..kami di Malaysia ramai keturunan org Minang, jawa, Bugis, etc dan tak hairan jika kita ada batik, rendang, dan sebagainya. Kenapa susah mahu diterima. Itu sahaja. Kalian patut bangga kerana kami tidaklupa asal usul mahupun me-modifykannya.

    Contoh:
    Singapura..kenapa negara CHINA tidak claim mereka curi budaya mereka seperti Lion dance, dragon dance, tang long, mee sup, etc itu mereka punya? Ini kerna mereka tahu itu bangsa mereka juga...

    Sama seperti org2 Spanish seperti Pueto Rico dan Cuban tidak tuduh Filipino SALSA milik mereka? kenapa nama org2 Filipina ada persamaan seperti org latin seperti Santiago? Check history Filipina!

    TANGO asal dari Argentina dan Uruguay tetapi kini sudah ada Finnish tango (Finland yg bukan etnik Latin / Spanish). Tetapi mereka (Argentina / Uruguay) tidak pun mengata mereka mencuri tetapi lagi suka kerna ia diperluaskan lagi. Dan pula kenapa Argentina dan Uruguay tidak bertekak TANGO milik sapa? kerana mereka tahu bangsa mereka adalah sama. Negara je lain.

    TACO, yg kini menjadi Mexican traditional dish pada asalnya ia diperkenalkan oleh org Eropah yg berhijrah ke Mexico pada masa dahulu. Kini India pun ada Taco India. kenapa tidak di claimnya sedang India jauh sekali banding ngan Latin. Kenapa tak mereka kata India curi makanan mereka?

    Almost all latin dance and music asalnya dari campuran etnik African dan juga Spanish. Seperti Panama, budaya mereka lebih dari asal American Natives (red Indians), Africa dan budaya Eropah. Disebabkan mereka ada etnik budaya Africa di Panama. Oleh sebab itu mereka ada musik Reggae en EspaƱol, iaitu sejenis musik reggae versi Sepanyol. Kenapa Africa tidak tuduh mereka curi raggae musik?

    CUMBIA, sejenis tarian latin yg asal dari Colombia dan juga Panama. Kenapa 2 negara berlainan buleh kongsi budaya tarian mereka? Kenapa Indonesia tidak buleh terima budaya malaysia seperti ini?

    MARIACHIi, asal dari Mexico tetapi ia juga di amalkan oleh penduduk Guatmala. Kenapa? Sebab negara bersebelahan dan mereka juga Spanish. Sama cam Malaysia dan Indonesia, brunei dan Singapura. Semuanya bersebelahan. Tapi kenapa nak ckp curi budaya lagi?

    Check PUNTA music, ia dikenali dan di amal oleh penduduk Nicaragua, Guatmala, El Savador. Semua negara lain tapi buleh diterima. Kenapa?

    ASADO - traditional dish for Argentina, Uruguay, Paraguay dan Chile. Kenapa tak ada sesiapa bilang or tuduh mencuri cara masakan ini? Di Brasil, Asodo di gelar churrasco n mexico gelarnya parrilladas. Di Filipina pun ada Chinese Asado. Kenapa Indonesia sering nak tuduh? Kita patut bangga kerana budaya kita di perluaskan.

    RUMBA asal dari Cuba but also di bawa oleh org2 di Columbia. Kenapa Cuba tak ganyang Columbia?

    CHA-CHA-CHA dance juga asal dari Cuba dan kemudian seorg dari UK hijrah ke sana pd tahun 1952 dan modify Cha Cha Dance kepada split 4th beat dan di expose kan kedlm ballroom dancing Cha-Cha..Cuba tidak tuduh pun UK mencuri. Bangga lagi ada sebab di perluaskan lagi.

    MARAKA atau rumba shaker adalah alat musik dari native Puerto Rico, Cuba, Venezuela and several nations of the Caribbean and Latin America. Kenapa tak ada 1 negara yg mengaku mereka punya? Ini kerna mereka tahu mereka (Latin / Spanish) adalah bangsa yg sama. Kenapa Indo tak buleh terima hakikat Msia bangsa yg sama juga dan oleh sebab itu tarian, makanan dan budaya nya sama.

    Caribbean Music buleh unite! Kenapa Malay-Indo music, crusine culture tak buleh unite?

    Soal lagu dijiplak / ciplak , saya tidak setuju jika kerejaan Malaysia menciplakannya..ini saya setuju but budaya tidak setuju...kita adalah sama..negara jer lain...
    diz is wat i want
    i hope indo will stop saying "msia claim itu ini"
    dats all

    ReplyDelete
  6. hey i'm dutch, i translate your comment from google translate. i just wanna say can you stop it?, both indonesia and malaysia are amazing country. I wish the best way for indonesia and malaysia. don't make some war!, over it friend colonialism has done you. won't repeat it ?

    ReplyDelete
  7. Indon mampu ke bukak kedai kat UK. Depa mampu bukak kedai tepi longkang jer sbb miskin.

    ReplyDelete
  8. mau buktinya ?
    kesini aja , semua restoran di indonesia yg menyajikan menu asli indonesia , pasti ada tuh rendang ..
    buktikan sendiri !
    km promosinya kok resto yg di luar negrimu ..

    ReplyDelete
  9. well maybe you should go to Indonesia once in a while....then you will find Rumah Makan PADANG all over the places in Indonesia that serves Rendang...

    maybe there's no Franchise-Restaurant here just like there...but if you care enough to find out that RUMAH MAKAN PADANG (restaurant that serves Minangkabau [the tribe that fills your Negeri Sembilan] Food) is everywhere..

    to be honest...i don't have problems with malaysian or other people saying "Malaysian Rendang"...
    I Do have problems if anybody out there saying that "Rendang is originated from Malaysia"

    ReplyDelete
  10. Son of Minang ini bego apa??? khan elo indon yang sering berkoar-koar tuduh Malaysia maling itu ini??

    nah kalo loe bisa baca sejarah..sebelum ujudnya negara bangsa indon dan malaysia kayak jaman ini...peribumi nusantara bebas deh mudk kemana saja...kerna itu rame orang jawa, banjar, bugis, minang, palembang dll. di Malaysia...

    sebelum terbentuknya penjajahan dan sewaktui era penjajahan rakyat nusantara bebas deh mo kemana baik dari jawa, sumatera ke Tnaha melayu ato sebaliknya..

    oleh itu para indon jangan kaget ya kalo kuda lumping, reok, gamelan,rendang, tempeh, gado-gado,sate,soto dll. juga ada di Malaysia..udah ratusan taon deh wujud di Malaysia dan udah jadi resep penduduk Malaysia..

    nah kini Bakso juga udah tersebar di Malaysia..makanan bakso dibawa oleh para TKI...nah jangan seenaknya tuduh Malaysia maling bakso ya kerna para TKI loe yang bikin dan berdagang di Malaysia..

    usah berbasa basi donk..sejujurnya para Indon jadi emosi kerna udah tewas..opps kalah dalam perebutan Pulau Sipadan Ligitan..tul gak???

    ayo jujur donk..udah kalah..ya terima aja..kok gitu aza repot..

    kasus perbutan budaya dan makanan ini cuman memperliat kebodohan dan ketololan indon..jadi gak heran Balnda bisa menjajah Indon 350 taon..Indon itu kayak domba dan Belanda itu kayak gembala domba...

    kamu indon harus berterima kasih kepada Jepang...kerna kemerdekaan loe itu adalah hadiah dari Jepang..

    kalo Jepang gak buru-buru beri kemerdekaan pada 17 Augustus 1945...gue pasti loh Indon masih blom merdeka dan masih bertekuk lutut ama Belanda...

    wakakakakak...

    ReplyDelete
  11. to babak belur

    gue? loe? bego?
    hahahaha
    don't make me laugh my friend...
    even i'm bit ashamed to use that kinda language here in sumatera...

    i'm not the one who babbled about malaysia being a thief...
    maybe there are many indonesians were...
    i'm just saying that maybe you shouldn't say that rendang is originated from malaysia

    and maybe you are the one who should be reading history book,
    japan did not give independence to indonesia...
    they are collapsed because of USA were bombing them...
    (and you might say that we should be thankful to USA right!?)

    ----------------------------
    "Don't ever argue with idiots...they will bring you down to their level, and beat you with experiences..."
    hahaha, it might be soooooooooo true!!!!!!
    enough for me here...

    ReplyDelete
  12. mmg org Indon suka menyalak mcm anjing, oh ya kan mereka tu memang anjing... patutlah suka menyalak-nyalak!

    ReplyDelete
  13. Son of Minang...apa loe ga tao apa itu kata 'loe'??? kasihan deh... itu kata gaul yang dimaling oleh Indon dari etnis tioghua...tapi heran ya etnis tionghua ga risuh dan ribut kaya indon klaim itu ini..

    pada gue bangsa inodn ini dari banda Aceh sampe Mauruke irian Jaya memang ditakdirkan untuk ditimpa kecelakaan...gak habis-habis..

    nah liat kemaren loe indon masih berkoar-koar menghujat Malaysia...eh..tiba-tiba dilanda gempa di Tasik Malaya...

    nah itu balasan bangsa yang sirik dan munafik...
    sadar deh pabila loe menghujat Malaysia...pasti ada balasan dari yang Maha Esa...

    semoga para indon sadar dan insaf!!!

    wakakakak...

    ReplyDelete
  14. pantek anjiank ank malaysia...sampaian lah k peresiden ank...parang se wak lai lah...dasar malay biadab...kelakuan kayak binatang...orang kena musibah kau tertawa...bukan manusia ko ya...biadabbb...udah maling,tukang siksa lagi...anjiank ko malay....

    ReplyDelete
  15. kamu suka kata malay babi, malay maling, malay anjing. kamu lupa di negara mu ada sebuah tempat bernama teluk MALAYA. nah kata2 itu umpama doa. sekarang teluk MALAYA dilanda gempa akibat keceluparan kamu sendiri.

    ~ sarinilam

    ReplyDelete
  16. indons, so what? its just food. before u make more comments, get food for your poor first. make sure your poor countrymen and women have something to eat tonite. u can shout all day and we will not stop cooking rendang, satay, soto, bakso and so on here in malaysia.

    ReplyDelete
  17. Yah baiknya maalaysia jadi salah satu provinsi di indon aja... jd gak perlu ada negara lagi

    ReplyDelete
  18. malay maling asia..........

    ReplyDelete
  19. yups...gitu deh ada maling teriak maling...malu dong...jadi maling kok bangga...puiihhh!!!!
    dasar tidak berbudaya!!! eh salah...ada budayanya...budaya maling!!! bangga lagi...cuma mu turut berduka...ckckck...lagu kebangsaan aja dapet nyuri....
    dasar bangsa tidak beretika!!
    maling-sia = maling kamu...!!!!
    nih bangsa kok miskin banget ya?? etika saja tidak punya...
    sadar dong malaysia...dasar pencuri!!!!

    ReplyDelete
  20. MALINGSIAL BODOH... Rendang itu ya asli dari minangkabau laa... hahaha...
    btw ayamas itu apa??? hahaha tak jelas you punya reference... stupid!

    ReplyDelete
  21. malaysia kami rakyat indonesia tau kamu malaysia masih ada pertalian darah dengan kami bangasa Indonesia , dan berimbas tentu saja pada kebudayaan yang hampir sama , tapi untuk urusan klaim , jangan langsung langsung menyatakan baik langsung ataupun tidak langsung dong kalo itu budaya asli malaysia : contoh kuda lumping , tari jawa , batik dll . izin dulu kek atau diomongin sama sama dulu kek biar bisa enak sama sama klaim nya . nah ini ? malaysia nggak izin atau dirundingkan dulu , eeh langsung klaim . wajar kami menyebut anda pencuri

    ReplyDelete
  22. iya elah...satu lagi kebodohan malon malon ini..rendang itu punya ranah minang padang, padang bagian dr INDONESIA... ya milik INDONESIA...

    kok ga pede amat sih tampilin budaya sendiri...
    apa kalian tidak budaya..makanan ciri khas????

    jangan tampilin budaya bangsa lain thailand, vietnam INDOSIA dlll untuk tarik turis ke negara malaysia...

    seharusnya kalian sadar dr sekarang... tunjukkan budaya asli malaysia, jadi pengen tau...

    ReplyDelete
  23. i thought Rendang was originally from Indonesian's Minangkabau?

    ReplyDelete
  24. Alahaiii...Awat la BODOH sgt angpa nih!!!Drp angpa duk gaduh2 mcm anjing berebut pasai budaya la rendang la baik angpa pi tulung angpanya bangsa sndri kt Padang tuh..Dpt gak pahala btui x...Kte nih serumpun tp nk gaduh2 gak..AKAI ada kaa!!!Loe ingat bangsa lu org hebat sgt ka??Lu banding sama itu KOREA laa bru loe org bleh kata loe org hebat...BODOH punya orang!!!

    ReplyDelete
  25. Yang meng api apikan dan yang menyimbah gasoline hingga membakar persaan dan semangat masyarakat Indonesia tu tak lain tak bukan ialah para intelek dan 'elite' di kalangan yang
    dengki dan iri hati dengan pencapaian negara Malaysia. Rakyat biasa Indonesia sebenarnya baik dan berbudaya tinggi. Para yang kecewa dan kecundang, iaitu elitis dan intelek Indonesia gunakan media TV dan media cetak. Merekalah petualang sebenar sebagai pengkhianat bangsanya sendiri. Laga lagakan masyarakat, tak ada 'case' buat 'case.

    ReplyDelete
  26. KAJIAN PERBANDINGAN
    Negara Tahap Kemajuan Faktor
    China Paling Tinggi, Kuasa
    Ekonomi Dunia Yang No.3 Usaha.
    India Kuasa Nuclear, Kuasa IT Rajin
    Singapura Negara Kangkang Kera, Tapi
    Hebat.GDP World Class. Tekun
    INDONESIA Kaya hasil bumi dan segala.
    Under-developed poor country. Sebuk
    terus ketinggalan. tarian

    ReplyDelete
  27. Negara Tiongkok: Economic Power. Nuclear Power.
    Akan jadi SUPER POWER.
    Negara India: IT Power. Industrial Power.Nuclear Power.
    Jerman: Scientific Power. Financial Power
    Jepang: Industrial Power. Economic Giant.

    Dimanakah Negara keturunan ku INDONESIA?
    Sayang seribu kali sayang. Kenapa gitu?
    SEbuk dengan Tarian Pendet! Mashaalah!

    ReplyDelete
  28. Yang tulis tulis blog fanatik Indonesia tu kenapa? Tak sedihkah tengok negara orang seperti Tiongkok, Taiwan, Singapura (yang satu kuturunan) mendadak maju? Tak sedihkah tengok India, sudah keluar dari negara agrarian yang miskin, sudah bangun jadi negara Industrial Giant, negara nuclear dan pusat IT dunia? Tak sedihkah tengok Malaysia, Brunei (yang satu keturunan dengan Indonesia) lebih kuat kewangan
    nya, maju petroleum industrinya, canggih infrastukturnya, sedia menampung 2 juta rakyat asing dari Myanmar, Vietnam, Thailand, Bangladesh dan India? Ini bukan lagi dunia kuno, dunia Parameswara, dunia Wan Pok Wan Malini di Bukit Saguntang!! Ini dunia modern, dunia teknologi.Dunia tarian pendet itu untuk wisata saja, jadi tontonan. Indonesia mesti keluar dari kemelut yang melanda ekonominya.Tapi pemudanya mestilah sambut cabaran, kerja, kerja, studi,studi, gembeling karingat, perah otak, bangunkan negara dan jangan bising dijalanan, diblog, di media massa,di TV hendak ganyang keturunan serumpun.

    ReplyDelete
  29. Untuk mereka yang khayalan dengan blog tuduh Malaysia tanpa henti,ingatlah anda semua, negara kamu ketiggalan zaman kalau syok sendiri dengan tarian, dengan budaya,dengan perkara remeh temeh. Orang didunia luar sudah maju, hebat dan capai Super Power,seperti China dan India. Korea, Taiwan, Malaysia adalah new economic tigers.

    ReplyDelete
  30. PERBANDINGAN ANTARA NEGARA ASIA
    CHINA: Luasnya 9,596,960 sq.km. Penduduknya:1,313.9 ribu juta. ECONOMIC POWER, NUCLEAR POWER, SUPER POWER.
    INDIA: Luasnya 3,287,590 sq.km. Penduduknya 1,095 ribu juta. INDUSTRIAL GIANT, IT WORLD POWER,NUCLEAR POWER.
    INDONESIA: Luasnya 1,919,440 sq.km Penduduknya 245.4 juta. ECONOMICALLY BACKWARD, LOW GDP, MISMANAGED.(e.g. Gen.Subroto, head of PERTAMINA
    stole USD 6 billion and ran to USA when Suharto was President), lost Timor Timor to TIMOR LESTE, Irian Jaya fighting to free from Jakarta Regime. Country torn by civil strife, persecuted the minority Chinese, no Chinese name,no Chinese school, no Mandarin language.
    INDONESIA akan terus jadi negara corot,kalau masih "fantasize" Tarian Pendet(budaya Hindu).

    ReplyDelete
  31. Sebenarnya orang Indonesia keseluruhannya adalah bangsa yang penuh adab, bersopan dan tahu menghargai pemberian yang dihulurkan, seperti yang pernah dinyanyikan oleh LILIS SURYANI: KALAU TUAN MEMBAWA CENDI,
    JANGAN LUPA TUANG AIR KEDALAM GELAS,
    KALAU TUAN BANYAK BERBUDI,
    MAKIN SUSAH KAMI MEMBALAS.
    Tapi, sedih media massa dan TV Indonesia tidak
    cerminkan saranan Lilis Suryani.Bersyukurlah kepada Allah, anda ada jiran yang sangat prihatin seperti Malaysia.Dicincang air tidakkan putus.

    ReplyDelete
  32. Ini bukan masa nak cari isu tak tentu fasal.Lihatlah, orang lain sudah maju,canggih,sudah capai taraf industrial power, economic power, nuclear power.Ahli teknologi mereka bertaburan diseluruh dunia bawa kepakaran mereka.Inilah yang kami diMalaysia harapkan dicapai oleh Indonesia.

    ReplyDelete
  33. Hampir kesemua tuduhan sumbang yang datang dari Indonesia datangnya dari mereka diTanah Jawa. Dan hampir kesemua budaya yang bertapak di Tanah Jawa datangnya dari "ancient India" atau India Kuno. Dan orang rumpun Melayu, diSemenanjung Tanah Melayu ke, di Aceh ke, di Palembang ke, di Minangkabau ke,di Tanah Bugis (Sulawesi) ke, di Riau ke, di Brunei ke, di Sabah ke, di Sarawak ke, di Selatan Thailand ke. TIDAK IKTIRAF lagu, budaya dan tarian di Tanah Jawa sebagai tarian rumpun Melayu. Yang mereka di Tanah Jawa tu sekarang sebuk nak tuduh bangsa keturunan Melayu di Malaysia CURI lagu INDONESIA, walhal mereka di luar dari Tanah Jawa sememangnya mempunyai lagu, budaya dan Bahasa yang sama. Rumpun Melayu diluar Tanah Jawa tidak boleh dipisahkan budayanya.Hanya politik pecah belah kolonial Inggeris dan Belandalah yang memecahkan rumpun Melayu itu kepada entiti negara yang berlainan.
    Ngerti tak? Ngopo tak mau ngerti,dong?

    ReplyDelete
  34. Never in the history of the human race had there been such allegation of the highest stupidity, to the effect that a COUNTRY is alleged to have STOLEN another COUNTRY's song and culture, when in actual fact, it is the PEOPLE (THE RACIAL GROUP), and repeat NOT THE COUNTRY who have brought with them the song and culture from anywhere they have settled down.

    ReplyDelete
  35. Sudah 2 kali saya tulis tapi tak timbul.Ini kali terakhir. A COUNTRY cannot, and will not STEAL another country's song or culture. A country is a political entity, while culture is directly connected with the inhabitants that live in the political entity. The inhabitants will surely bring along with them whatever they inherit, wherever they may be.

    ReplyDelete
  36. negara kami(indonesia) merdeka dengan darah dan perjuangan, malaysia kamu merdeka dengan apa? jawabannya dengan menjadi anjing inggris...

    ReplyDelete
  37. Sedarlah kamu Indon Sukarno tu talibarut Jepang, aka anjing jepang.
    Isytihar merdeka lepastu kena bantai belanda, tapi nasib baik belanda dah capek, kamu dpat merdeka tapi kok kamu yang bayar untuk tentera belanda ya?
    Bayar uang untuk kemerdekaan?

    Dari mana ya kamu belajar negosiasi itu menjadi anjing?Buku teks indon ya?Atau kamu sendiri yang bodoh nak mampos.

    Udahlahtu menjajah lagi Papua sama Timor Timur, dasar bangsa serakah, tamak, takde perikemanusiaan, perampas, koruptor, babi la kau semua.

    ReplyDelete
  38. Ditujukan kepada yang tulis pada 21.12.2009 diatas.Saya setuju Indonesia capai kemerdekaan dengan darah. Tapi Indonesia juga sudah bunuh, sembelih,tembak dan pancung ribuan dan puluhan ribu rakyatnya sendiri.Kerana apa? Kerana Pemerintah di Tanah Jawa (samada Sukarno atau Suharto) itu zalim, kejam, tak berperi kemanusiaan terhadap bangsanya sendiri. Lihatlah rekod yang Diktator kamu di Jakarta tu telah buat. 1. PEMBERONTAK Darul Islam dari 1948 hingga 1962 yang dikepalai oleh KARTOSUWIRJO, yang telah dibunuh dengan senapang militer di Jawa Barat. 2. KAHAR MUZZAKKAR, ketua Pemberontak di Sulawesi telah di tembak pada 3.2.1965 di Sulawesi Timor. 3.Pemberontak PRRI (Pemerintah Revolusioner Republik Indonesia) di Sumatra pada 15.2.1958.
    4.Pemberontakan PERMESTA di Sulawesi Utara pada 1958 . 5.Pengharaman Partai Masjumi dan Partai Socialis Indonesia pada 1960 dan setahun sebelumnya Sukarno prolkamirkan DEMOKRASI TERPINPIN 6.Pemberontakan oleh rakyat Aceh, dikepalai oleh DAUD BEREUH 6. Pemberontakan kali kedua oleh rakyat Aceh semasa Pemerintah Suharto.6. Pembunuhan 6 orang General Tertinggi Indonesia dengan mata mereka di korek bulat bulat dan dicampakkan kedalam Lubang Buaya.7.Penyembelihan beramai ramai rakyat Indonesia yang menganggotai Partai Komunis Indonesia. Jumlah yang di pancung, di tembak dan di sembelih oleh militer Suharto di anggarkan SATU JUTA nyawa.
    Kekejaman yang dilakukan terhadap rakyatnya sendiri oleh 2 Diktator, Sukarno dan Suharto,
    inikah yang engkau banggakan? Rakyat mu telah bermandi darah, bukan oleh Imperialis Belanda tetapi oleh Gestapo bangsa Jawa di Jakarta. Dan kekejaman berterusan di Timor Timor hingga Pulau itu capai merdeka jadi Timor Leste.Inikah jadi kebanggaan mu hai bangsa yang kejam?
    .

    ReplyDelete
  39. Sudah hantar tadi tapi tak keluar.

    ReplyDelete
  40. PANTUN PANTUN MELAYU -Untuk mereka di Indonesia
    Laut berombak di rembang petang
    Nelayan ke kuala menjual pari
    Usah di tolak rezeki yang datang
    Orang mu susah, tak sedar lagi?
    Tengku Muda raja di Linggi
    Pergi niaga di tanah Palembang
    Eloklah ikut resmi padi
    Jangan di ikut resmi lalang.
    Hinggap merpati di dahan senduduk
    Gugur pinang di tiup badai
    Jangan seperti malang Pak Kaduk
    Menang sorak kampong tergadai.
    Pergi ke hulu mencari rebung
    Gulai bersama ikan tenggiri
    Orang di Jawa bersikap sombong
    Sudah sombong meninggi diri.
    Ayam di kepuk di panggil pulang
    Kain tercarik tersangkut duri
    Usah di tepuk air di dulang
    Kelak terpercik muka sendiri.
    Cik Teh memasak minyak
    Perah santan kukur kelapa
    Kami kecil jangan sangka anak
    Kamu besar jangan sangka bapa.
    Burung kedidi terbang ke pantai
    Dari pantai terbang berkawan
    Kerana kamulah rosak setangkai
    Sebab setangkai rosak sedahan.

    ReplyDelete