Thursday 3 September 2009

Bukti 2: Rendang Juga Asli Malaysia

Sebuah laman web (situs) berpangkalan di United Kingdom iaitu Ideal Home Show turut menjual sos rendang. Klik gambar sebelah untuk diperbesarkan. Antara makanan yang disenaraikan ialah makanan asli Malaysia, Thailand dan lain-lain negara. Tidak ada satu makanan Indonesia pun tersenarai di situ. Membuktikan masakan Indonesia tidak mendapat tempat di pasaran internasional.

Lebih membanggakan apabila Rendang Curry Sauce itu tertera perkataan Malaysian. Petikan berikut diambil dari laman web tersebut

Malaysian Rendang Curry Sauce

This most famous Malaysian dish evokes a delicious satay taste. Undeniably full of flavour with a thick texture making it ideal for serving with beef, lamb or chicken. [Sumber]

Ini membuktikan internasional turut mengakui bahawa rendang adalah masakan asli Malaysia. Seluruh dunia mengenali Malaysian Rendang dan tiada yang mengetahui Indonesian Rendang.

52 comments:

  1. Hahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nice posts bro....

    Keep it up.......

    ReplyDelete
  2. good job bro....lepas ni ada la mat2 indon menyalak lepas ni... :D

    ReplyDelete
  3. Hohohoho,,
    Maling tetaplah Maling
    Maling ngaku penjara penuh

    Sudah saatnya dunia tahu kalo Malaysia is Maling asi

    ReplyDelete
  4. kepada tuan arezeo diharap meletak link blogger2 yang seperjuangan dgn tuan bagi memanaskan lagi keadaan

    ReplyDelete
  5. untuk semua tolong dijawab pertanyaan awak yah,....dan tolong untuk tunjukkan bahwa bangsa kita( MALAYSIA ) benar2 hebat,.....

    pertanyaan dari INDON :
    1. Kenapa lagu dan film INDON bisa merajai tanggal lagu di negara kita malaysia tercinta....??
    2. Klo INDON bodoh,. kenapa INDON bisa menjuarai OLIMPIADE SCIENCE internasional....????
    3. INDON bertanya,... Apa potensi pariwisata MALAYSIA KITA TERCINTA...?? Klo ada,. kenapa Tari Pendet Bali ada di Iklan kita..? Kenapa kita tidak memakai budaya MALAYSIA KITA TERCINTA?
    4. Kenapa kita mengakui AMBALAT,.. klo kita adalah negara kaya....????

    Harap di jawab karena ingin awak balas tuh INDON bodoh,...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. To: arezeo
    Thanks, saya hargai usaha u bikin post ini.
    Yang u bikin sejak tadi soal penjualan Rendang. Apa yg Malay bisa hanya jual Rendang saja?
    Itu bukan bukti dari pertanyaan saya.
    Td u minta bukti Restoran Rendang d Indonesia kan? Pergi saja melancong ke Indonesia, mudah saja u temukan Restoran seperti itu. Sengaja tidak saya tulis disini.Buang2 waktu saja saya jelaskan ke u..
    Kerana saya rasa u harus lebih banyak baca buku2 berkualitas atau ensiklopedia sebelum tulis blog.

    ReplyDelete
  8. hm...maybe you should read about "Indonesia: Peoples and Histories" written by Jean Gelman taylor, published by YALE UNIVERSITY PRESS

    it might enlighten you.

    ReplyDelete
  9. hahaha. orang indon cakap main lepas je. takde fakta lansung. aku cadangkan ko wat entri satelit indon yang gagal tu.

    ReplyDelete
  10. Disini kita bukan mahu benci Indonesia tetapi hentikan propaganda dan fitnah ini. Budaya tidak buleh di claim oleh negara tetapi oleh bangsanya..kami di Malaysia ramai keturunan org Minang, jawa, Bugis, etc dan tak hairan jika kita ada batik, rendang, dan sebagainya. Kenapa susah mahu diterima. Itu sahaja. Kalian patut bangga kerana kami tidaklupa asal usul mahupun me-modifykannya.

    Contoh:
    Singapura..kenapa negara CHINA tidak claim mereka curi budaya mereka seperti Lion dance, dragon dance, tang long, mee sup, etc itu mereka punya? Ini kerna mereka tahu itu bangsa mereka juga...

    Sama seperti org2 Spanish seperti Pueto Rico dan Cuban tidak tuduh Filipino SALSA milik mereka? kenapa nama org2 Filipina ada persamaan seperti org latin seperti Santiago? Check history Filipina!

    TANGO asal dari Argentina dan Uruguay tetapi kini sudah ada Finnish tango (Finland yg bukan etnik Latin / Spanish). Tetapi mereka (Argentina / Uruguay) tidak pun mengata mereka mencuri tetapi lagi suka kerna ia diperluaskan lagi. Dan pula kenapa Argentina dan Uruguay tidak bertekak TANGO milik sapa? kerana mereka tahu bangsa mereka adalah sama. Negara je lain.

    TACO, yg kini menjadi Mexican traditional dish pada asalnya ia diperkenalkan oleh org Eropah yg berhijrah ke Mexico pada masa dahulu. Kini India pun ada Taco India. kenapa tidak di claimnya sedang India jauh sekali banding ngan Latin. Kenapa tak mereka kata India curi makanan mereka?

    Almost all latin dance and music asalnya dari campuran etnik African dan juga Spanish. Seperti Panama, budaya mereka lebih dari asal American Natives (red Indians), Africa dan budaya Eropah. Disebabkan mereka ada etnik budaya Africa di Panama. Oleh sebab itu mereka ada musik Reggae en EspaƱol, iaitu sejenis musik reggae versi Sepanyol. Kenapa Africa tidak tuduh mereka curi raggae musik?

    CUMBIA, sejenis tarian latin yg asal dari Colombia dan juga Panama. Kenapa 2 negara berlainan buleh kongsi budaya tarian mereka? Kenapa Indonesia tidak buleh terima budaya malaysia seperti ini?

    MARIACHIi, asal dari Mexico tetapi ia juga di amalkan oleh penduduk Guatmala. Kenapa? Sebab negara bersebelahan dan mereka juga Spanish. Sama cam Malaysia dan Indonesia, brunei dan Singapura. Semuanya bersebelahan. Tapi kenapa nak ckp curi budaya lagi?

    Check PUNTA music, ia dikenali dan di amal oleh penduduk Nicaragua, Guatmala, El Savador. Semua negara lain tapi buleh diterima. Kenapa?

    ASADO - traditional dish for Argentina, Uruguay, Paraguay dan Chile. Kenapa tak ada sesiapa bilang or tuduh mencuri cara masakan ini? Di Brasil, Asodo di gelar churrasco n mexico gelarnya parrilladas. Di Filipina pun ada Chinese Asado. Kenapa Indonesia sering nak tuduh? Kita patut bangga kerana budaya kita di perluaskan.

    RUMBA asal dari Cuba but also di bawa oleh org2 di Columbia. Kenapa Cuba tak ganyang Columbia?

    CHA-CHA-CHA dance juga asal dari Cuba dan kemudian seorg dari UK hijrah ke sana pd tahun 1952 dan modify Cha Cha Dance kepada split 4th beat dan di expose kan kedlm ballroom dancing Cha-Cha..Cuba tidak tuduh pun UK mencuri. Bangga lagi ada sebab di perluaskan lagi.

    MARAKA atau rumba shaker adalah alat musik dari native Puerto Rico, Cuba, Venezuela and several nations of the Caribbean and Latin America. Kenapa tak ada 1 negara yg mengaku mereka punya? Ini kerna mereka tahu mereka (Latin / Spanish) adalah bangsa yg sama. Kenapa Indo tak buleh terima hakikat Msia bangsa yg sama juga dan oleh sebab itu tarian, makanan dan budaya nya sama.

    Caribbean Music buleh unite! Kenapa Malay-Indo music, crusine culture tak buleh unite?


    Soal lagu dijiplak / ciplak , saya tidak setuju jika kerejaan Malaysia menciplakannya..ini saya setuju but budaya tidak setuju...kita adalah sama..negara jer lain...

    ReplyDelete
  11. Terserah apa yang diomongin editor ini deh.....
    Ini bulan Puasa kalau masih mengejek begitu itu sama saja mengurangi pahala berpuasa...

    ReplyDelete
  12. Indon ni muslim ker? Nampak cm tak muslim jer. Depa ni kan islam campur adat, percayer kat bende bende khurafat, etc. Mesti masuk nerake ni (ooppss statement PAS)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. Malaysia is so poor of culture 'till they've to steal so much from Indonesian's. I've known that Petronas building structure took Prambanan temple structure in central Java-indonesia. But yours shaped just like 'TWIN SHIT' you know. And what else ... claimed dance from indonesia? How fool you are! Can not create ur own dance?? This mean that Indonesia is great 'till Malaysia wants everything from us. Hey, let's make a mountain of our LONG MASSIVE STINK SHIT and I believe that Malaysia will claim it too as their own SHIT . LOL !!

    ReplyDelete
  15. Astaqfirullah....cba buka situs pencari Internet yg paling lengkap bagi anda dan ketik kata kunci Rendang lalu klik Search setelah itu cari urutan ke5 halaman 1

    Untuk Pihak malaysia tolong buka situs wiki lalu ketik kata kunci Rendang juga lihat & baca baik2 klo bisa

    ReplyDelete
  16. Anonymous said tolong buka situs wiki lalu ketik kata kunci Rendang

    Situs wiki bukan situ terpecaya. boleh diedit oleh sesiapa aja.

    ReplyDelete
  17. Nenek aku baru jer edit wikipedia. Dier ubah demonym for Indonesian to INDON. Syabas to my granma.

    ReplyDelete
  18. Rendang itu asli Minangkabau!!
    Minangkabau di Indonesia..
    Tapi terkenal sampai di Malaysia.
    Hebat Rendang!

    ReplyDelete
  19. tapi rendang asli malaysia lagi hebat.. terkenal sampai seluruh dunia... HAHAHA.

    ReplyDelete
  20. @ nurul afifah: weiiz... tenang nur,
    Gw disini juga g' niat propaganda kok,
    Bagus deh kalo kalian g' lupa asal usul rendang, batik n' lainnya dari Indonesia.
    Okay kalo maksud lu kayak gitu ,
    Tapi gw g' suka kalo budaya Indonesia di bilang asalnya dari Malaysia.
    Dan gw paling g' suka negara gw di jelek2in.
    Maksud gw dengan comment2 sebelumnya, untuk ngritik si penulis blog.

    ReplyDelete
  21. Sori..budaya aku jauh beza dr indo sebab aku byak pengaruh langkasuka

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  23. tnpa brmaksud mengurangi rasa hormat pd agama lain..
    dan tanpa brmaksud untuk menasihati,saya hanya sekedar ingin menyampaikan...
    Untuk smw warga malaysia dan indonesia,,yg sbgian bsar beragama islam,,bukankah saat ini bulan ramadhan??
    Lalu daripada kita sibuk saling menghujat satu sma lain,lbh baik qita ibadah kpd Alloh..
    krn smw yg ada d bumi,termasuk Malaysia dan Indonesia adlh milik Alloh...
    seharusnya kalian malu kepada Alloh...
    smoga Alloh memberikan hidayah kpd kita semua...
    Amiin..

    ReplyDelete
  24. Seklai lagi, jangan membodohkan diri sendiri dan orang lain, coba cek di google, rendang malaysia berasal dari Negeri sembilan

    ReplyDelete
  25. @gue gituloh

    sama jg saya disin
    hnya ingin menerangkn kpd indo2 disini
    hrp anda dah fhm
    dan tiada lg isu2 remeh ini (budaya)
    saya dah beri byk cth dah
    jgn la kerana budaya kta betengkar ^^

    sebenarnya sama saja...
    kmu menjelekkan kmi.. kmi jg menjelekkan kmu
    tp kmu ternyata udah keterlaluan dgn mbakar bndera kmi
    sdgkn kmi tdk pernah melakukan hal spt itu
    xpa~ org yg bersabar adalah org yg disayang Allah ^^

    dan.. kmi tdk pernah mngatakan budaya indo itu adalah asalnnya kmi
    ttpi.. kmi mengatakan budaya yg ADA d msia itulah budaya kmi

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  27. @nurul afifah: Gw fikir lu mau ngelurusin masalah ini,
    tapi lu malah nambah kata2 tersirat, dan gw ngerti mksudnya..
    Tapi gw g' mau banyak komen, Gw cuma mau ngasi tau kalo qta terus2an menganggap diri qta selalu benar, masalah ini g' kan berhenti.

    ReplyDelete
  28. sapa boleh tahan dgn rendang Indon, byk sgt letak jahir (buah keras), loya tekak... prnh pembantu Indon saya try masak kononnya sedap sgt, makan sesudu aje, uuuwwweeekk! terus termuntah keluar!
    Akhirnya kami sekeluarga suruh aje dia makan dgn kwn2 Indonnya, sb x nak mambazir, sedekah aje kat budak2 Indon
    Mana boleh di hantar rendang Indon kt UK, bukan aje termuntah org putih kat sana, mungkin terberak makan rendang Indon, x sedap langsung, depa je yg perasan kononnya rendang mereka tu international sgt!

    ReplyDelete
  29. @anonymous: masakan rendang buatan satu orang asal indonesia sudah anda anggap mewakili keseluruhan masakan rendang Indonesia? apa kata dunia?

    ReplyDelete
  30. @gue gituloh
    yup im here juz want to straighten d issues.
    i wana stress out my point dat no need to blaming n pointing malaysia bout culture issues
    we r juz d same my dear... ^^

    mayb u r too sensitive or too much thinking bout my post.
    i juz want to gv sum advices to ur indo..
    juz bcuz of diz culture issues..
    dat i think really2 juz a small portion of matters...
    u all do demo bout diz.
    wat for?
    i hope afta u all read my post bout culture...
    u all will open ur mind, think wisely bout my posts.

    im juz weird.. y we must fighting dor issues dat i think there is no need to b argue...
    im frustrated a bit bout ur indo.. T.T

    i jz wana c harmonious relationship btwn us.
    ^^ amin

    ReplyDelete
  31. saya setuju sangat dengan artikel ini http://www.cimbuak.net/content/view/1198/5/
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Negeri_Sembilan

    ASAL USUL MINANGKABAU DAN PENGARUH ASING DI MINANGKABAU :

    Dalam sejarah Indonesia, maka Suku Minangkabau merupakan bagian dari kelompok Deutro Melayu (Melayu Muda) yang melakukan migrasi dari belahan daratan Asia kurang lebih 500 tahun sebelum masehi. Diperkirakan alur penyebaran nenek moyang dari kelompok melayu muda ini, bermula dari daratan Asia, menuju Thailand , kemudian masuk ke Malaysia Barat dan terus masuk menuju tempat-tempat di Nusantara. Nenek moyang suku Minangkabau. Dari Malaysia barat kemudian, bangsa ini masuk kearah Timur pulau Sumatera, menyusuri aliran sungai Kampar hingga tiba di dataran tinggi yang disebut negeri Periangan, dilereng Gunung Merapi. Sebagaimana yang dikisahkan dalam Tambo, sejalan dengan perkembangan penduduk dan kelompok masyarakat ketika itu, nenek moyang etnis Minangkabau mencari tempat pemukinan penduduk dan menemukan tiga lokasi untuk perluasan yang disebut Luhak nan Tigo (darek). Dari Luhak nan Tigo inilah suku Minang menyebar ke seluruh wilayah yang disebut alam Minangkabau.
    Persentuhan bangsa yang telah mendiami alam minangkabau dengan bangsa yang berasal dari jazirah Arab, Persia dan India, telah berlangsung jauh sebelum munculnya agama islam. Wilayah minangkabau banyak dikunjungi, karena ketersedian hasil alam berupa ; rempah-rempah khususnya pala dan merica, kapur barus, emas, menyebabkan mereka ingin menguasai wilayah ini. Tidak kurang pula seperti ekspedisi Pamalayu dari Kerajaan Mojopahit, yang juga bermaksud untuk menguasai sumber-sumber hasil alam di wilayah ini.

    Adat dan budaya semakin berkembang, selain berasal dari Luhak nan Tigo, kemudian menyebar kewilayah pesisir pantai pulau Sumatera. Wilayah rantau disebut Luhak rantau (luhak nan bungsu). Kedatangan bangsa Arab, India, Persia terjadi ketika pantai barat Sumatera menjadi pelabuhan alternatif perdagangan selain Malaka. Demikian pula pesisir pantai jatuh ke tangan Portugis, ketika perairan Malaka dikuasai oleh bangsa ini.. Interaksi masyarakat pesisir pantai, banyak terjadi dengan kedatangan pedagang pedagang ini. Interaksi social, yaitu hubungan social yang dinamis, baik hubungan antar individu, antar individu dan masyarakat dan antar masyarakat sendiri. Pengaruh timbal balik diperbagai segi kehidupan manusia, melahirkan sesuatu hal yang dapat memenuhi semua kebutuhan hidup manusia, termasuk dibidang kuliner.
    Secara antropologi, setiap masakan menyebar seiring dengan penyebaran manusia. Makanan yang tersebar itu kemudian bisa diterima di tempat lain. Selain itu, makanan juga menyebar karena ada lokalisasi, proses industri yang disesuaikan dengan adapt dan budaya setempat.

    ReplyDelete
  32. PENGHIJRAHAN ORANG MINANGKABAU

    Pada permulaan abad ke-14 Masehi orang-orang Sumatra dari Tanah Minangkabau mulai tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka dan sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada Orang Asli ini dan berjaya memujuk hati orang Asli. Dengan itu berlakulah nikah kahwin antara orang-orang Minangkabau ini dengan penduduk asli dan daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. Suku Biduanda ini adalah pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih pemimpin maka hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. Orang-orang Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka di Minangkabau. Pada peringkat awal kebanyakan yang tiba adalah dari Tanah Datar dan Paya Kumbuh.
    Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil Penghulu dan kemudiannya Undang. Sebelum wujudnya Yang DiPertuan Besar, Negeri Sembilan adalah di bawah naungan kerajaan Melayu Johor.

    ReplyDelete
  33. Fakta1:Melayu minangkabau berasal dari dataran asia,yang kemudiannya bermigrasi ke thailand,tanah melayu seterusnya ke kepulauan nusantara.
    Fakta2:Masyarakat minangkabau berhijrah ke tanah melayu bermula dengan kedatangan raja melewar dari pagar ruyung, terus berasimilasi dengan penduduk tempatan,maka wujudlah masyarakat minang di tanah melayu (sekarang malaysia).

    KESIMPULAN: Rendang adalah warisan serumpun melayu nusantara yang perlu diwariskan kepada anak cucu generasi mendatang.

    ReplyDelete
  34. akimsensei..bagus kupasan ko dari segi sejarah...

    tapi masalahnya adakah indon bisa menerima susur galur peradaban dan penghijrahan manusia ini sebagai sesuatu yang lumrah...dan dengan itu persamaan budaya, makanan pasti ada...kerna bangsanya sama, rumpunnya juga dari yang satu...

    Sumatera, Jawa, Sulawesi, Riau dan Tanah Melayu para penduduknya berintergrasi sejak ratusan tahun..

    hanya kerna ujudnya penjajahan dimana Inggeris menjajah tanah Melayu dan Belanda menjajah indon..maka ujudlah persempadanan negara sehinggalah masing-masing merdeka dan 'persempadanan' ini kekal hingga kini..

    ReplyDelete
  35. jangan salahkan malaysia kalau masyarakat antarabangsa mengiktiraf rendang sebagai makanan asli malaysia. ini membuktikan kejayaan promosi malaysia. mungkin selama ini pemerintah indon terlupa untuk mempromosikan rendang yang asal minang itu kerana sibuk dengan makanan jawa.

    ~sarinilam

    ReplyDelete
  36. @akimsensei
    klo gtu kita bsa share breng resep2 rendang dan brarti rendang itu adlah buatan indonesia dan malaysia

    ReplyDelete
  37. terimakasih untuk arezeo yg sudah membolehkan saya mengcomment d sini walaupun saya hanya ank 13 thun
    bisakah lkita berdamai??
    dan kpd arezeo bolekah anda memberi post yang tdk terlalu menyindir warga indonesia yg memprovokasi para warga indonesia
    trimakasih
    mohon maaf bila ada kata-kata yang tidak berkenan.

    ReplyDelete
  38. uy..
    saya jg dari minangkabau..
    rendang mang terkenal dari minang..
    tp saya baru tahu klo rendang jg ada d malaysia..

    tapi apakah benar klo minangkabau berasal dari malaysia..?

    ReplyDelete
  39. Sepatutnya perkongsian budaya ini menjadikan kita sebagai satu... menyatupadukan rumpun nusantara. bukan memecahbelahkan kita. Bangsa Indonesia (perlukah digelar demikian sedangkan banyak ras2 dan kaum2 berlainan di negara mereka?) sering melaung2 kan RUMPUN MELAYU NUSANTARA tatkala mereka ingin melabur, membuat urusniaga dan mencari rezeki di Malaysia sedangkan dalam hal ini mereka menuduh kita sebagai menciplak?? Jika kita bersikap seperti mereka tentunya kita akan menuntut hak atas bahasa mereka iaitu bahasa indonesia kerana asal usul bahasa tersebut dari bahasa JOHOR yang tersebar ke RIAU menjadi bahasa JOHOR-RIAU. Sekiranya aku yang menjadi PM malaysia, tentu aku akan menghalau 2juta pekerja mereka di negara ini. banyak lagi pekerja2 negara lain yang mahu mencari rezeki..... sedang dalam kekalutan isu ini, kita masih lagi mengasihani mereka dengan menghulurkan bantuan ke TASIKMALAYA..... Fikirkan, bagaimana jika orang arab menuntut hak agama ISLAM hanya untuk orang arab sahaja????...... selak sejarah dan perhatikan TANAH MELAYU pernah menjadi jajahan MAJAPAHIT dan SUMATERA pernah menjadi jajahan MELAKA..... maka, mana mungkin perkongsian budaya tidak berlaku??? bodohlah bagi mereka yang FANATIK ini..... WALLAHU ALAM BISSAWAB

    ReplyDelete
  40. Malaysia....u r not truly asia...but truly "MALING BUDAYA ASIA"....gk pux jati diri...cma bsa dompleng budaya berbagai ras yg tinggal d sono...

    ReplyDelete
  41. bukanx gk boleh kongsi...lah malaysia blg tu budayax....brarti dy mengaku sbg hak milik....pdhl jelaz2 bukan...mengakui yg bukan milikx bener gk y...???????? pa gk malu tuch...

    ReplyDelete
  42. oke lah klo masalah rendang.....qt tw indo jg da bangsa melayux...plagi bagian sumatra...tapiiiiiii ko bsa ngakuin budaya BALI??? jau amir..... dah gt ngaku budaya JAWA...... jiaah... skalian akui tu budaya sluruh dunia... napa c indonesia truz yg d giniin... ckckckck.....

    ReplyDelete
  43. Ah susah ,,sekali maling tetap maling kau malingsia (malingasia)

    ReplyDelete
  44. woi nyadar lu...
    gw yakin 80% bangunan di negara lu yang buat juga orang indonesia..
    bangsa lu bangsa lemah... ngangkat batu aja ga saggup. apalagi buat rumah... nyuci piring aja ga bisa lu..

    sadar ga lukaya cuma gara" bantuan inggris
    makanan yang lo klaim terkenal di dunia karna bantuan inggris...
    tapi liad aja buktinya.. rendang minangkabau is the best...

    ReplyDelete
  45. malaysia.......malaysia......aku aja tuh semua punya lo, klo emang muka tebel ya gitu tuh, ga tau malu klo di sindir, btw soal rendang pusing2 amat asal dr mana, dimakan aja kan enak....kenyang....hidup RENDANG MINANGKABAU, PADANG, SUMBAR, INDONESIA

    ReplyDelete
  46. fuck malaysia.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  47. malaysia titit
    anjing maling sial
    shit!!!!!!
    hanya satu yg asli dari malaysia TERORIS
    tau lo malaysia setan

    ReplyDelete
  48. ya udah lah , saling mengakui juga , belom tentu anda (malaysia) suka dengan makanan itu!

    Fashion , Budaya, Tarian ,sudah diakui - akui ,ABIS INI , MUNGKIN TAI LOTOK JUGA DI AKUIN !!!!

    ReplyDelete
  49. Petama, malayshit.....
    Kenapa sampai makanan saja kalian ribut? Taukah kalian dari tahun sebelum kalian merdeka masih dijajah inggris kita sudah asyik makan rendang? Rendang itu sudah dari ratusan tahun yang lalu, resepnya diwariskan dari generasi ke generasi, sampai akhirnya menyebar di seluruh pelosok dunia, dan, orang orang indonesia yang hijrah di MALAYSHIT/MALINGSIA mungkin kasihan pada orang2 malay yang tidak bisa memasak, maka di buatkanlah rendang.... lihat di wikipedia, rendang punya minangkabau.. malayshit punya rendang yang khas mungkin khasnya itu rasa tokai..

    ReplyDelete
  50. keren banget radit! rendang. cuma rendang. kenapa harus ribut? emang awalnya rendang masakan khas indonesia. makanan minang. mungkin malaysia juga punya, tapi tiruan.. imitasi.

    ReplyDelete
  51. stupid.indog yg bikin ribut.cakap malay klem rendang.pegi utube.sctv=berita cenel indon.hahaha.....menuduh malay klem rendang.siot.bodoh semacam.lepas ludah jilat balikk.giler ..mereng.

    ReplyDelete