Monday 7 September 2009

Negaraku Berkumandang Di Seluruh Indonesia

Lagu kebangsaan Malaysia, Negaraku kini menjadi perbualan hangat di Indonesia. Mereka memfitnah bahawa lagu Negaraku berasal dari lagu Terang Bulan.

Walaupun terbukti lagu Negaraku bukan berasal dari lagu Terang Bulan [Sumber], mereka tetap menabur fitnah. Apa yang membanggakan, lagu Negaraku berkumandang di seluruh Indonesia. Bukan hanya separuh, tetapi keseluruhan lagu tersebut. Tonton klip video berikut.



Pasti anak-anak Indonesia hari ini dapat menyanyikan lagu Negaraku kita dengan baik.

Dalam klip video di atas, mereka mengatakan bahawa Malaysia mengambil lagu Terang Bulan sekitar tahun 1940-an. Sedangkan lagu "Allah Lanjutkan Usia Sultan" yang mempunyai melodi yang sama dengan lagu Terang Bulan sudah ada di Negeri Perak pada tahun 1888. Ini adalah satu fitnah.

Klip video di atas juga mengatakan bahawa Presiden Soekarno pernah mengarahkan agar Terang Bulan tidak dimainkan di Indonesia sebagai menghormati lagu kebangsaan Malaysia. Hari ini, keseluruhan lagu Negaraku dari awal hingga akhir berkumandang di seluruh Indonesia. Mereka sekali lagi menghormati lagu kebangsaan kita.

p/s-Sudah pasti rakyat Indonesia berdiri tegak semasa lagu kebangsaan kita dimainkan. Setiap rakyat Indonesia kini mengetahui bait-bait syair dalam lagu kebangsaan kita. Begitulah hebatnya lagu Negaraku. Adakah TV kita akan memainkan lagu Indonesia Raya? Sudah pasti tidak.

20 comments:

  1. AcehInMalaysiaSince19397 September 2009 at 12:14

    indon oh indon

    anda yang membakar bendera yang menjadi hamba tebusan syarikat penyiaran anak didik yahudi di negara anda adalah sebenarnya bahan buangan atau najis yang tidak diperlukan dua kali.

    pertama kali ialah :

    anda bodoh, tidak pernah kenal kebudayaan negara lain yang berakar umbi sama dengan anda dan anda berteriak dengan amarah yang tidak mempunyai asas selain menjadi penyambung lidah media yahudi anda yang mengadu domba

    kedua kali ialah :

    anda adalah hasil kecacatan sistem pendidikan sejarah anda sendiri yang disusun oleh cendekiawan yang mempunyai agenda JAWA yang tebal dan terlalu melindungi jatidiri rakyatnya sehinggakan wujudlah generasi bodoh sejarah seperti anda.

    ANDA BERBANGGA KERANA ANDA MERDEKA PADA TAHUN 1946? DARIPADA SIAPA? DARIPADA JEPUN YANG LEKAS-LEKAS LARI SETELAH NAGASAKI DAN HIROSHIMA DIBOM. JIKA ANDA BERBANGGA DENGAN JEPUN YANG MEMBERI MERDEKA KEPADA ANDA, MENGAPA ANDA TIDAK AKUR KEPADA LANGKAH JEPUN YANG MELETAKKAN PULAU SUMATERA SEBAGAI SEBAHAGIAN DARI MALAYA? PULAU SUMATERA PADA TAHUN 1941 HINGGA 1945 BANYAK DIBANGUNKAN DENGAN PERBENDAHARAAN MALAYA. TERNYATA PEMIMPIN KOMUNIS ANDA YAKNI SUKARNO, HANYA MENCARI PERKARA YANG MENGUNTUNGKAN DIRI SENDIRI DAN MENOLAK PERKARA YANG MERUGIKAN.

    Perlulah anda anda yang ketandusan ilmu sejarah ini mengetahui bahawa datuk nenek kami di Malaysia yang berbangsa NUSANTARA ini turut serta dalam SUMPAH PEMUDA 1926 dan kami ketepikan bahasa -bahasa dialek kami bagi memartabatkan BAHASA MELAYU sebagai bahasa rasmi Nusantara!

    Anda-anda yang ketandusan ilmu sejarah ini pasti tidak tahu bahawa sebab utama BAHASA MELAYU dijadikan SUKARNO sebagai bahasa nusantara ialah kerana inin memancing hati pemimpin MALAYA.

    Oleh kerana INDONESIA ditubuhkan atas rampasan SUKARNO dari JEPUN tanpa penyertaan MALAYA, SUKARNO menamakan negaranya INDONESIA dan menarik balik penggunaan BAHASA MELAYU sebagai nama bahasa rasminya, lalu menamakan BAHASA INDONESIA.

    Jika segalanya tidak membabitkan MALAYA pada ketika itu, nescaya BAHASA JAWA menjadi bahasa rasmi negara anda yang mengagungkan tamadun MUSYRIKIN itu.

    Bukan soal siapa maling siapa. Jika itu menjadi soalnya, anda sendiri patut menghantuk kepala anda ke dinding apabila akhirnya anda mengetahui bahawa budaya tamadun musyrikin yang anda pertahankan itu sebenarnya bukan berasal dari BUMI JAWA. Jadi budaya apa yang sebenarnya ada pada anda?

    PERGILAH MENUNTUT ILMU LEBIH LAGI. SEMOGA ILMU ITU MENJAMIN ANAK CUCU ANDA TIDAK DIPERBODOHKAN SEPERTIMANA ANDA DIPERBODOHKAN HARI INI AKIBAT KETANDUSAN ILMU TAWARIKH.

    Sesungguhnya, anda yang mebakar bendera negara Malaysia itu adalah sebilangan yang sangat kecil. Tetapi anda adalah virus. Untuk membolehkan ISLAM DI TIMUR bangkin dan maju sebagai SATU, ANDALAH YANG PATUT DIHAPUSKAN TERLEBIH DAHULU. Kini, fikirlah sendiri dengan sebetulnya... adakah sebenarnya anda diperlukan oleh pemerintah INDONESIA?

    JADI ANDA BERJUANG UNTUK SIAPA? ASSABIYYAH ADALAH CIPTAAN YAHUDI... SEMOGA LEKAS BERTEMU DAJJAL KESAYANGAN ANDA.

    ReplyDelete
  2. dilanjutkan
    allah usianya sultan
    adil dan murah
    memerintah watan
    ditaati rakyat
    kiri dan kanan
    iman yang soleh
    allah kurniakan
    allah berkati
    perak ridzuan
    allah selamatkan
    negeri dan sultan

    1888

    maknanya, terang bulan diciplak dari mamula moon... dan mamula moon diciplak dari lagu perak... perlu diketahui bahawa PERAK merupakan negeri paling awal mempunyai lagu kebangsaan...dan lagu kebangsaan perak diilhamkan semasa sultan perak ditahan di seychelles...

    ReplyDelete
  3. aku ini dari suku JAWA MALAYSIA yang bangga dengan nama MELAYU dan MALAYSIA sebagai negaraku..!

    benar kami ketepikan bahasa ras dan suku kami untuk menyatukan kami..bersatu atas nama MELAYU ISLAM.MELAYU itu ISLAM..

    ketika BANGSA MELAYU di BRUNEI..MALAYSIA dan SINGAPURA terus BERSATU DAN MAJU MELANGKAH KEHADAPAN..bangsa INDONESIA terus dengan semangat membabi buta NSIONALISME dan semangat RAS mereka yang MEMBABI BUTA..!! Mereka ketinggalan berbanding saudara2 mereka di 3 negeri ini..!

    MEREKA BERDENDAN DENGAN MALAYSIA..kerana MALAYSIA tidak ikut dalam PENUBUHAN INDONESIA RAYA..! Dan MALAYSIA hampir MENYATUKAN TANAH MELAYU..SINGAPURA DAN BRUNEI menjadi negara.Maka timbullah dendam kesumat dan HATI BUSUK Indonesia kerana impian mereka MUSNAH.

    Dicananglah bahawa MALAYSIA itu ANJING BRITISH akibat BUSUK HATI INDONESIA.MELAYU 3 NEGARA ini semakin MAJU..tetapi INDON tetap mundur..!! MUNDUR kerana MENYALAK tentang kasus KECIL..! SELAGI SEMANGAT NASIONALISME tanpa PEMIKIRAN WARAS ITU SUBUR..INDO terus MUNDUR..!!

    AYOH RAKYAT MALAYSIA..kita JANGAN menggunakan PERKATAAN TIDAK BERTAMADUN SEPERTI MEREKA.Kita BANGSA MELAYU MALAYSIA tidak kira JAWA..MINANG..BUGIS..MANDAILING..SUNDA dan ACHEH adalah bangsa MELAYU bertamadun..!! bangsa MELAYU yang hidup di bumi MALAYSIA yang damai..!

    Kita lawan dengan HUJAH..lawan dengan AKAL..bukan dengan EMOSI..!!

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. Untuk menyatukan UMAT ISLAM DI NUSANTARA..warga INDONESIA perlu DIDIDIK UNTUK BERFIKIR RASIONAL..!!

    ATAU HAPUSKAN AGEN YAHUDI DIKALANGAN KALIAN SI INDON BANGSAT..!!

    LIHAT APA BAHASA YANG DITUTURKAN BANGSA MELAYU di SINGAPURA..? DI BRUNEI..? BAHASA RASMI MEREKA IALAH BAHASA MELAYU MALAYSIA..!

    KAMI JUGA JAWA..MINANG..ACHEH..tetapi kami bisa BERSATU atas nama MELAYU dan ISLAM.Budaya2 KHURAFAT dan SESAT telah kami buang JAUH kerana itu akan jadi PUNCA KEMUNDURAN KAMI.Lihatlah INDONESIA..! Berbanggalah dengan ANGKLUNG..REOG dan apa2 lagi PENGARUH HINDU dalam KEBUDAYAAN KAMU..! Bukalah mata wahai keluargaku DI INDONESIA..!

    GANYANGLAH SESUKA HATIMU..! Asal kami disini tahu mana buruk dan baik.

    ReplyDelete
  6. Warga INDONESIA adalah parasit dan virus yang akan menjadi punca ISLAM susah untuk bertapak di NUSANTARA.Merekalah sebenarnya penyebab putusnya hubungan SILATURRAHIM ISLAM NUSANTARA.

    Tamak BUDAYA..

    ADU DOMBA MEDIA dikatakan kebebasan berbicara.

    Ingatlah..

    BINATANG YANG TIDAK DIRANTAI AKAN HIDUP LIAR.

    ReplyDelete
  7. INDON BODOH mengagungkan nasionalisme bodoh si jawa sokarno.Mereka bangga dengan lambang garuda di dada mereka yang tidak pernah diketahui wujud atau tidak.Garuda cuma khayalan dan mitos dongeng warga Indonesia.

    Dimanakah mereka yang mengagungkan Almarhum Prof Hamka..? atau WALI 9 SONGO.Mereka mengangkat Komunis,tetapi Ulamak dan kekasih Allah dibiarkan.

    Maka akibat tidak berpegang ajaran agama walau sedikit adalah punca kebodohan warga Indonesia.

    ReplyDelete
  8. harus diingat... belanda tidak berani menjajah keseluruhan malaya kecuali melaka... kerana semudah-mudah bangsa untuk dijajah adalah JAWA yang mudah ditipu dan diapi-apikan... seperti MEDIA depa menjajah depa hari ini...

    ReplyDelete
  9. Aku berbangga dengan orang JAWA di SELANGOR, PERAK dan JOHOR sebab walaupun mereka masih mengekalkan bahasa dan budaya JAWA, PEMIKIRAN mereka telah jauh maju... dan berjaya meletakkan diri mereka sebagai ORANG JAWA PALING MAJU PEMIKIRAN MEREKA DI DUNIA...

    Mungkin itulah hasil dari HIJRAH yang dituntut dalam ISLAM.... Kita orang ISLAM... tak perlu tarian PENDET berkemban bagai..

    WORLD!

    ReplyDelete
  10. Hidup MALAYSIA!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  11. meriah pulak komen aku kat sini hari ni kan arez...

    bila nak gi KL arez oi.. bukak posa..

    ReplyDelete
  12. abg Dark,jawa INDON sahaja ok.

    Jawa Malaysia..WORLD..!! Haha

    Aduh saliha.

    ReplyDelete
  13. Percuma gw ngomong juga di sini pasti lu apus. Bukti kalo lu malingsia orang yg gak fair dan gak bisa terima kekalahan. Kalo lagu Terang Bulan itu sudah jelas dan sudah ada rekamannya di Radio Republik Indonesia, satu tahun sebelum negara lu...ato lebih tepatnya Malaya dibebaskan oleh tuan British. Skarang bukti2 bahwa lagu Negaraku juga hasil jiplak negara Perak, dan Perak juga jiplak dari Perancis, lu gak usah menghindar kalo lagu Negaraku harusnya kau bayar royaltinya sama ahli warisnya yg ada di French.

    ReplyDelete
  14. "Skarang bukti2 bahwa lagu Negaraku juga hasil jiplak negara Perak, dan Perak juga jiplak dari Perancis, lu gak usah menghindar kalo lagu Negaraku harusnya kau bayar royaltinya sama ahli warisnya yg ada di French."

    You talked like a child. Let's Malaysian being brother to teach you so that u won't fall again and again.

    Peace from Malaysia.

    ReplyDelete
  15. apa kebodoh la indon ni ckp...
    tiba2 ciplak lagu prancis???
    kalo pencipta dia negeri perak...bodoh dia ni
    nk menyalak tp cara salah..hahahahah

    ReplyDelete
  16. itulah indon,cakap putar alam mcm biawak lidah bercabang bila dah malu sebab statement salah lagu negara ku bukan dari lagu terang bulan,skrg cover up pulak suruh kita bayar royality kat perancis,loe sapa indon mau sibok-sibok,itu urusan m'sia sama perancis,tu bayar dulu royality pada waris pencipta lagu leka-leka pinda-pinda yg kamu ciplak tu

    ReplyDelete
  17. kesian aku tengok indon2 lemah IQ nih. Tapi bukan semua, cuma segelintir yang JAHIL.

    ReplyDelete
  18. Tipikal Indon. Dah terang2 salah masih mau menang. Bukan tau nak minta maaf.

    ReplyDelete
  19. Itu lah typical indon goblok. Kata2 sendiri pun bisa putar2...nggak tahu susun atur faktanya. Kita disini menggunakan BAHASA MELAYU bukan Bahasa MALAYSIA pun dia nggak bisa faham...apatah lagi kalau menggunakan Bahasa Inggeris...lagi lah dia nggak bisa mengerti...suruh aja si goblok itu masuk museum dan kaji fakta sejarah (tawarikh)nya...atau dia nggak pernah mampir ke museum apatah lagi khutubkhanah (perpustakaan atau library)...goblok sih ini orang

    ReplyDelete
  20. indonesia tanah tumpah muntahmu.negaramiskinmu.

    ReplyDelete