Wednesday 2 September 2009

Satay Makanan Asli Malaysia Popular Di Seluruh Dunia

Sambutan Hari Kebangsaan tanah air kita yang ke-52 bukan sahaja disambut di Malaysia, malah turut dirayakan di New York. Berikut ini adalah petikan berita dari Bernama yang bertarikh 1 September 2009.

Makanan asli Malaysia turut dihidangkan kepada para tetamu yang terdiri daripada semua wakil tetap PBB. Berikut ini adalah komen dari tetamu yang hadir.

"Aroma makanannya begitu menyelerakan sekali," kata seorang diplomat Amerika Selatan kepada rakan sejawatannya dari negara lain semasa mereka beratur panjang menunggu giliran untuk mengambil makanan yang disajikan. [Sumber]


Makanan yang dihidangkan adalah pelbagai yang mewakili pelbagai kaum di Malaysia selaras dengan slogan Tourism Malaysia "Malaysia, Truly Asia". [Sumber]

Antara masakan asli rakyat Malaysia yang dihidangkan semasa sambutan Hari Kebangsaan di New York ialah satay dan kuah kacang [Sumber]

Ini adalah satu yang membanggakan kerana disamping merayakan Hari Ulangtahun Kemerdekaan negara, Malaysia dapat mempromosikan makanan asli rakyat Malaysia iaitu satay kepada diplomat asing yang datang.

Tidak hairanlah terdapat sebuah restoran di Washington bernama Satay Malaysian Cuisine. [Sumber]

Tidak cukup dengan itu, terdapat restoran lain di London bernama Satay House menggunakan tagline Malaysian Restaurant. [Sumber]. Klik gambar untuk diperbesarkan.

Sebuah lagi restoran lain di London juga menggunakan nama Satay Malaysia. [Sumber].

Ini pula adalah sebuah restoran Satay di New Zealand. [Sumber]

Dengan ini, terbuktilah bahawa satay adalah makanan asli Malaysia yang bukan saja terkenal di Malaysia dan Indonesia, malah diakui di seluruh dunia.

p/s-Bulan puasa ni teringat lak satay Kajang. Teringin nak berbuka puasa kat sana.

31 comments:

  1. hahaha...nggak ada pun sate indon di luar negara. yg ada sate indon bawah kolong jembatan

    ReplyDelete
  2. Hahahaha!!!!!!!!

    Nasib baik rumah gua kat tmn melati sbb ada sate haji samuri kat situ.....

    ReplyDelete
  3. indo.. listen here

    Disini kita bukan mahu benci Indonesia tetapi hentikan propaganda dan fitnah ini. Budaya tidak buleh di claim oleh negara tetapi oleh bangsanya..kami di Malaysia ramai keturunan org Minang, jawa, Bugis, etc dan tak hairan jika kita ada batik, rendang, dan sebagainya. Kenapa susah mahu diterima. Itu sahaja. Kalian patut bangga kerana kami tidaklupa asal usul mahupun me-modifykannya.

    Contoh:
    Singapura..kenapa negara CHINA tidak claim mereka curi budaya mereka seperti Lion dance, dragon dance, tang long, mee sup, etc itu mereka punya? Ini kerna mereka tahu itu bangsa mereka juga...

    Sama seperti org2 Spanish seperti Pueto Rico dan Cuban tidak tuduh Filipino SALSA milik mereka? kenapa nama org2 Filipina ada persamaan seperti org latin seperti Santiago? Check history Filipina!

    TANGO asal dari Argentina dan Uruguay tetapi kini sudah ada Finnish tango (Finland yg bukan etnik Latin / Spanish). Tetapi mereka (Argentina / Uruguay) tidak pun mengata mereka mencuri tetapi lagi suka kerna ia diperluaskan lagi. Dan pula kenapa Argentina dan Uruguay tidak bertekak TANGO milik sapa? kerana mereka tahu bangsa mereka adalah sama. Negara je lain.

    TACO, yg kini menjadi Mexican traditional dish pada asalnya ia diperkenalkan oleh org Eropah yg berhijrah ke Mexico pada masa dahulu. Kini India pun ada Taco India. kenapa tidak di claimnya sedang India jauh sekali banding ngan Latin. Kenapa tak mereka kata India curi makanan mereka?

    Almost all latin dance and music asalnya dari campuran etnik African dan juga Spanish. Seperti Panama, budaya mereka lebih dari asal American Natives (red Indians), Africa dan budaya Eropah. Disebabkan mereka ada etnik budaya Africa di Panama. Oleh sebab itu mereka ada musik Reggae en EspaƱol, iaitu sejenis musik reggae versi Sepanyol. Kenapa Africa tidak tuduh mereka curi raggae musik?

    CUMBIA, sejenis tarian latin yg asal dari Colombia dan juga Panama. Kenapa 2 negara berlainan buleh kongsi budaya tarian mereka? Kenapa Indonesia tidak buleh terima budaya malaysia seperti ini?

    MARIACHIi, asal dari Mexico tetapi ia juga di amalkan oleh penduduk Guatmala. Kenapa? Sebab negara bersebelahan dan mereka juga Spanish. Sama cam Malaysia dan Indonesia, brunei dan Singapura. Semuanya bersebelahan. Tapi kenapa nak ckp curi budaya lagi?

    Check PUNTA music, ia dikenali dan di amal oleh penduduk Nicaragua, Guatmala, El Savador. Semua negara lain tapi buleh diterima. Kenapa?

    ASADO - traditional dish for Argentina, Uruguay, Paraguay dan Chile. Kenapa tak ada sesiapa bilang or tuduh mencuri cara masakan ini? Di Brasil, Asodo di gelar churrasco n mexico gelarnya parrilladas. Di Filipina pun ada Chinese Asado. Kenapa Indonesia sering nak tuduh? Kita patut bangga kerana budaya kita di perluaskan.

    RUMBA asal dari Cuba but also di bawa oleh org2 di Columbia. Kenapa Cuba tak ganyang Columbia?

    CHA-CHA-CHA dance juga asal dari Cuba dan kemudian seorg dari UK hijrah ke sana pd tahun 1952 dan modify Cha Cha Dance kepada split 4th beat dan di expose kan kedlm ballroom dancing Cha-Cha..Cuba tidak tuduh pun UK mencuri. Bangga lagi ada sebab di perluaskan lagi.

    MARAKA atau rumba shaker adalah alat musik dari native Puerto Rico, Cuba, Venezuela and several nations of the Caribbean and Latin America. Kenapa tak ada 1 negara yg mengaku mereka punya? Ini kerna mereka tahu mereka (Latin / Spanish) adalah bangsa yg sama. Kenapa Indo tak buleh terima hakikat Msia bangsa yg sama juga dan oleh sebab itu tarian, makanan dan budaya nya sama.

    Caribbean Music buleh unite! Kenapa Malay-Indo music, crusine culture tak buleh unite?


    Soal lagu dijiplak / ciplak , saya tidak setuju jika kerejaan Malaysia menciplakannya..ini saya setuju but budaya tidak setuju...kita adalah sama..negara jer lain...

    ReplyDelete
  4. bro, kalo awak nak makan sate, boleh ON ME!
    ape2 pun sy SALUTE for ur guts.. the truth can't be denied.
    These INDON-SIAL peep are really SICK MINDED and they just can't accept the truth!

    5juta PATI rakyat dia ada di MALAYSIA.. NAPER DIAORG TAKNAK TERIMA HAKIKAT YG KITA SUAPKAN RAKYAT DIA MAKAN? Rumah di kolong tu, naper takde saper yg kaya, asyik main internet dan buat blog ni, nak derma utk ringankan beban kemiskinan diaorg!!!

    YANG KAYA MAKIN KAYA, YAG MISKIN MAKIN MISKIN..

    ITULAH REALITI INDON-SIAL!!!!

    BRavo, bro arezeo! Job well done!!!!

    ReplyDelete
  5. Satay Malaysia amat popular seyh. Even Malaysia Airlines promotes giler babey satay k.

    ReplyDelete
  6. huhuhu last makan sate kajang masa tahun 1994....
    kalu x silap martha stewart pun pernah buat sate dalam rancangan dia, siap kabor sate asal dari malaysia. kalu x silap la.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. tertiba sunyi sepi je org² indo ni.??
    mana pergi.??

    ReplyDelete
  9. mmg la x da..
    kalo ada pn dimula dgn maki...

    ReplyDelete
  10. ini nih salah satu hal hal yang kalian curi dan aku-akui dari Indonesia.... bukti lagi nih!!!
    nggak punya budaya, nggak punya makanan buat dibanggain, makanya diluar negri aja pake makanan orang kalian jual!!!!


    semakin bodoh saja kalian!!

    ReplyDelete
  11. anonymous (indo)
    hv u read my post bout budaya?
    i've explained a lot
    hope u will get it ^^
    read ya


    juz scroll up diz page ^^
    n u will get it dat..
    it is wasting tyme arguing wif diz matters.

    ReplyDelete
  12. yang namanya sate ya cuma daging tusuk...

    padahal di Indonesia buaanyaaaakk yang bisa buat sate dengan berbagai macam variasi...

    kalo sate sih cuma mirip...

    masih kurang bukti untuk jadi makanan khas negara Maling...

    pake nama kok sama...

    bukannya kalian itu cuma punya SATU budaya yang bisa dibanggakan...

    YAITU MALING DAN MENIRU...

    WHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAAA.....

    ReplyDelete
  13. OK,,kalo kalian mengakui masakan RENDANG,SATE dan yang lannya itu dari Indonesia ya akui donk,,jangan hanya mengklaim itu punya kalian tapi jelaskan asal muasal makanan itu hingga sampai ke negara kalian......
    yang membuat kami orang INDONESIA benci kalian ya karena kalian hanya mengklaim sepihak..dan itu juga berlaku terhadap hal2 lain yang kalian klaim,,,,


    Contoh:
    Singapura..kenapa negara CHINA tidak claim mereka curi budaya mereka seperti Lion dance, dragon dance, tang long, mee sup, etc itu mereka punya? Ini kerna mereka tahu itu bangsa mereka juga...

    Sama seperti org2 Spanish seperti Pueto Rico dan Cuban tidak tuduh Filipino SALSA milik mereka? kenapa nama org2 Filipina ada persamaan seperti org latin seperti Santiago? Check history Filipina!

    TANGO asal dari Argentina dan Uruguay tetapi kini sudah ada Finnish tango (Finland yg bukan etnik Latin / Spanish). Tetapi mereka (Argentina / Uruguay) tidak pun mengata mereka mencuri tetapi lagi suka kerna ia diperluaskan lagi. Dan pula kenapa Argentina dan Uruguay tidak bertekak TANGO milik sapa? kerana mereka tahu bangsa mereka adalah sama. Negara je lain.


    Mereka tidak pernah mengklaim itu budaya mereka,,tetapi mereka hanya memakai dan memodifikasi dan mereka tidak lupa asal muasal dari budaya tersebut............

    ReplyDelete
  14. sate itu khas dari madura bukan dari malingsia!
    madura itu indonesia dasar malay udah minta diajarin idup eh malah ngelunjak!!
    negara lo ama negara gua tuaan mana?? neloncong yah lo..... pantesan aja gw liat tangan2 org malay pada panjang... orang pada maling semua......

    ReplyDelete
  15. satay is from africa...not from malay...

    african satay was made without a stick...then a British make a stick then called it "Barbeque"...

    Think to be smart....

    British have a satay too...but we combine it with onion...and after that me modified itd...and called ...marshmallow....

    On 500 C satay was modified in indonesia...then they called it...satay madura....

    On 1550 C satay was come to india,malay,and singapore....satay was come to turkish too....


    satay is the universal thing.....our food...the human races....

    ReplyDelete
  16. anonymous...
    hehehehe thx for ur attention
    btw.. do u hv evidence dat msia claim all ur culture?
    and do u hv evidence dat singapore n other countries dat i mention cite where d culture belongs to? d actual nation? n r u owedy understand wat culture mean?
    culture is not be measure by country my dear ^^

    ReplyDelete
  17. ha ha ha...dunia juga telah mengakui sate makanan asli Malaysia. Anjing2 Indonsial terus menyalak, tapi tiada siapa yang peduli....

    ReplyDelete
  18. "Sate" menjadi "satai" ialah pengejaan yang disempurnakan dalam bahasa indonesia yang berasal dari bahasa daerah.
    same je macam "gule" jadi "gulai", sate jadi satai pun macam itu laaah...

    buat kawan2 sebangsa (indonesia) jan lah macam singa lapa nak makan orang...
    pasal makan pon nak begadoh juge??

    kalau ade tak senang, protes yang elok2 lah, kite ni kan orang timur.
    :D

    Allah bersama orang-orang yang sabar...

    kalo cam ni, semue jadi bedose...
    Yang buat kena hamun, yang cakap kotor kena kutok, yang bace pon dah kene dose...

    ReplyDelete
  19. lebih enak makan sate INDONESIA daripada makan sate MALINGSIA..

    ReplyDelete
  20. yang WARAS mengalah saja... yg SAKIT JIWA lanjutkan saja

    ReplyDelete
  21. Monaco letaknya diEurope.Tertubuh lebih lama sebelum Indonesia. Benderanya Merah Putih! Adakah Monaco curi bendera Indonesia atau Indonesia yang curi? Kebudayaan di Bali asalnya dari Hindu India. Adakah Hindu India curi budaya Indonesia atau Indonesia yang curi?Adakah candi candi Borobodur di Tanah Jawa tu memang ori kepunyaan Indonesia atau ciplak dariBudaya Hindu? Baca buku world literature, world history jangan sedap dimulut, tapi kosong dikepala? The pot calling the kettle black jadinya!

    ReplyDelete
  22. Enak makan sate Indonesia? Tak enak makan sate Malaysia? Datanglah ke Malaysia dulu. Makan dan enjoy sate Haji Samuri di pekan Kajang, buatan orang keturunan Jawa, di bakar dan dihidangkan oleh pendatang Indonesia. Janganlah
    bersikap seperti Katak Dibawah Tempurung. Tak kepingin ke datang ke Malaysia? marilah! Tengok saudara anda dari Indonesia disini hidup
    mewah, ada yang lebih mewah dari penduduk setempat!

    ReplyDelete
  23. Fakta sejarah:
    1 INDONESIA tidak pernah wujud sebelum Sumpah Pemuda Indonesia pada 28.10.1928.
    2.Apa yang wujud ialah bahasa-bahasa suku kaum seperti Jawa, Bugis, Palembang, Minangkabau, Riau, Aceh, Banjar,dan banyak lagi.
    3. Bagitu juga, budaya INDONESIA tidak ada.Yang ada ialah Budaya suku kaum.Ada yang di ciplak dari Ugama/Budaya Hindu sepert Tarian Pedet di Bali.Ada yang berunsurkan Budaya Islam dari Bumi Arab.
    4. Perkataan Sang Saka Merah Putih dan Pantjasila adalah diciplak dari Hindu.
    5.Perkataan INDOnesia itu adalah berasal dari Hindu.Banyak tarian, nyanyian, dan bangunan seperti Borobodur adalah datangnya dari negeri negeri di India. India pada masa dulu tidak juga ada kerana Sub-Continent India sebelum kedatangan Imperialis Inggeris,adalah di perintah oleh Sultan atau Maharaja Hindu dan Islam.
    6.Bendera INDONESIA itu adalah sebenarnya tiruan dari bendera Principality Monaco di Eropah.
    7.Bahasa Indonesia TIDAK ADA dalam sejarah kebudayaan dunia. Apa yang ada adalah BaHASA MELAYU.
    8.Kerajaan Melayu sudah ada beribu tahun di negeri Langkasuka (Kedah).
    9.Jelas dari segi SEJARAH, yang ada Budaya Suku Kaum. Yang ada Gugusan Kepulauan Melayu
    NUSANTARA itu ciptaan baru.
    10. Orang Melayu memang ada Raja Raja dan Sultan Sultan di Sumatra dan Seenanjung Tanah Melayu.
    11. Jangan buta sejarah. Buka buku buku, yang ada di simpan di Belanda dan British Museum.TIDAK ADA sebutan INDONESIA dalam Buku Sejarah lama.

    ReplyDelete
  24. Yang dikatakan Tamadun Indonesia tu apa? Bukankah semua ciplak dari HINDU?

    ReplyDelete
  25. Yang diperkatakan budaya Indonesia tu apa?
    Bukankah semunya ciplak dari Hindu?

    ReplyDelete
  26. Kalau gitu apa sebab tuduh orang Melayu Malaysia ciplak budaya, ciplak bahasa, ciplak makan minum, ciplak itu dan ciplak ini, ciplak sana ciplak sini. Dalam BUKU SEJARAH jelaslah yang MAHA PENCIPLAK ialah Indonesia sendiri. Samada budaya, Bahasa, Makanan, Pakaian semuanya di ciplak dari Hindu di Tanah Jawa dan Islam di Sumatra.

    ReplyDelete
  27. untuk org bego diatas yg ngomong Adakah candi candi Borobudur di Tanah Jawa tu memang blabla...
    Setahu gue Borobudur tu cuma 1, trus napa ko bikin candi candi? Trus Borobudur tu Budha kalee.. bukan Hindu. Yang ngbangunx kan org Indonesia, knapa lo yg sewot? Iri lo?
    Beeeh lo nyuruh baca world literature? mnding gue sarani lo baca buku bahasa.
    Baru baca buku kaya' gitu aja udah sok. Gue aja yg hobi baca biasa2 aja tuh.

    ReplyDelete
  28. gadisbumikenyalang8 December 2009 at 03:41

    hoi hindons bodoh.mak aku buat rendang mak aku la punyaa...bodoh...hal makanan pon nak gado.siol tol......ko ingt ko mati bawak rendang ke.mkn pon jdi taik.bodoh betol.x runtuh jakarta tower kalo org malaysia mkn rendng kononnye ko yg punye.pehal bodoh semcam je korang nih..bodoh belajar xnak,mnuduh nak,dasar indogsialan.jadi anjing manohara dong.

    ReplyDelete
  29. gadisbumikenyalang8 December 2009 at 03:43

    indon rasa bagus.bak kata org sarawak==UP KAU YAA!!!RASA BEST!!!

    ReplyDelete
  30. satay indon ga ada diluar negara.kesian.

    ReplyDelete
  31. Seorang correspondent AFP yang berpejabat di Jakarta dari 1968 hingga 1973, bernama BRIAN MAY telah menerbitkan satu buku, "THE INDONESIAN TRAGEDY" (1978). Diperjelaskannya,".......The much talked of economic 'take off'cannot take place in countries like Indonesia.where a bazaar mentality dominates commerce. Her population of about 135 million in 1977 is likely to rise by the year 2000 to 280 million by which time SHE WILL BE UNABLE TO FEED HERSELF".Saya ulangi lagi apa katanya,"she will be unable to feed herself". Apakah ini bukan sudah jadi kenyataan? Kalau tak gitu, mengapa lebih dari 3 juta rakyatnya telah bertempiaran keluar negaranya, mencari rezeki? Kami di Malaysia bangsa penyayang, bukan bangsa yang zalim seperti yang telah ditunjukkan pihak militer dan yang punya kuasa di Tanah Jawa tu. Kami terima mereka. Tapi yang terpekik pekik di Tanah Jawa tu sudah tidak waras dan punya emosi yang tiada kesudahannya.Sungguh Sayang bin Sedih bin Pilu. Terkenang saya kepada nyanyian LILIS SURYANI, yang berbunyi:
    Kalau tuan membawa candi,
    Jangan lupa tuang air kedalam gelas,
    Kalau tuan banyak menabur budi,
    Makin susah kami hendak membalas.
    Penyanyi itu dibesarkan di Jakarta, Dong !!!

    ReplyDelete