Friday 4 September 2009

Tindakan Biadab dan Bodoh Indonesia Terhadap Jalur Gemilang

Pada 31 Ogos 2009, kita negara Malaysia merayakan Hari Kemerdekaan ke-52, sekumpulan rakyat Indonesia melakukan tindakan biadab membakar bendera Malaysia.

Ayuh kita tonton tindakan bodoh rakyat Indonesia ini ketika umat Islam sibuk berpuasa Ramadan.

Disebabkan kemiskinan dan kemunduran, mereka tidak mampu membeli Jalur Gemilang sebenar.

Kebodohan mereka terserlah apabila mereka cuma mampu menghasilkan bendera kanak-kanak daripada kertas dan diwarnakan dengan pensil warna. Bendera kertas? Apa tidaknya, membeli bendera murahan Indonesia yang mempunyai hanya 2 warna pun tidak mampu, inikan mau membeli bendera Malaysia. Hahaha.

Yang pelik, tindakan mereka ini bercampur dengan unsur syirik apabila mempercayai bahawa tindakan membakar dan membuang ke laut akan membuang sial. Tambah serius, tindakan syirik rakyat Indonesia ini turut disiarkan dengan megah oleh media Indonesia. Astaghfirullah.

Perlukah kita ambil pusing dengan pemikiran primitif dan mundur membakar bendera ini? Perlukah kita menyalak-nyalak seperti mereka? Sudah tentu tidak. Ia sedikit pun tidak merugikan negara kita.

Tindakan Indonesia ini sememangnya mencemar kesucian bulan. Ketika umat Islam seluruh dunia mencari keredaan Allah dengan berpuasa, mereka di Indonesia membakar bendera. Yang pasti balasan sudah menimpa mereka. 2 September 2009, Jakarta dilanda gempa bumi. Semoga balasan Tuhan ini menyedarkan mereka.

p/s-Tidak pernah lagi aku tengok bangsa lain di dunia yang sebodoh Indonesia membakar bendera kertas. Huhuhu...

52 comments:

  1. Hahaha dah takder kerjalah tuh.. Takperlah.. nak bakar bendera malaysia bakarlah. Jangan kalian bakar negara Malaysia sudah. Apa pulak nasib indon-2 yang mencari sesuap nasi kemari nanti. huhuhuhuhu. Nak tak kita bakar bendera indon? tak yah lah. Banyak kerja lagi nak buat. Tidur atau lepak kedai mamak bincang bisnes lagi baik.

    ReplyDelete
  2. tak di indon gempa bumi bro.. di tasikmalaysia. :D

    ReplyDelete
  3. hehhehee

    luculah indon nih.

    ReplyDelete
  4. malu ku jadi indo bikin ribut ma malay di bulan suci

    org indo harus belajar!

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. hahahaha.......
    itulah aksi bangsa indonesia yang jika budaya bangsa nya di klaim oleh bangsa yang miskin budaya,menurut laporan bahkan tokoh pejuang indonesia bakal mensweeping bangsa malaysia yang ada di indonesia...

    jadi wajar bila bangsa indonesia memprotes secara seperti itu..

    ReplyDelete
  7. hahaha...
    itulah juga aksi bangsa yang bodoh... indon sememangnya bangsa bodoh. padan la hidupnya dibawah jembatan. buat bendera pun dari kertas. dasar pemikiran anak-anak... miskin banget indon nie. WAKAKAKAKA.

    ReplyDelete
  8. ...sebenarnya dan hakikatnya...di dalam bendera Jalur Gemilang tersirat 40 bendera kecil Sang Merah Putih...jadi jika kita membakar Jalur Gemilang berarti kita juga telah membakar Sang Merah Putih...Ngapaien kita keruhkan situasi...bukankah kita serumpun....

    ReplyDelete
  9. Simbol membuang sial di sungai..? Masih ada lagikah kepercayaan seperti ini pada zaman moden ini..?

    ReplyDelete
  10. indo:

    Isu Ambalat: Malaysia Kemuka 13 Nota Bantahan

    PUTRAJAYA, 15 Jun (Bernama) -- Jawatankuasa Teknikal Malaysia dan Indonesia bagi menyelesaikan isu sempadan di Ambalat akan bermesyuarat di negara ini bulan depan, kata Menteri Luar Datuk Anifah Aman pada Isnin.

    Beliau berkata mesyuarat itu adalah kali ke-14 setelah sebanyak 13 buah mesyuarat diadakan oleh jawatankuasa teknikal itu sejak 2005.

    "Mesyuarat itu adalah satu langkah lagi ke arah penyelesaian isu itu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Khidmat Cemerlang kakitangan Kementerian Luar di sini.

    Beliau berkata Malaysia telah mengemukakan 13 nota bantahan kepada Indonesia berhubung pencerobohan pihak Indonesia di Ambalat sejak 2007 hingga April lepas.

    Kerajaan masih menunggu laporan daripada agensi penguatkuasaan mengenai insiden terbaru pihak Indonesia di kawasan itu baru-baru ini sebelum mengemukakan nota bantahan.

    Anifah juga menjelaskan Malaysia menggunakan istilah Laut Sulawesi dan bukannya Ambalat apabila merujuk kawasan yang menjadi pertikaian itu.

    Ini kerana secara khususnya istilah Ambalat merujuk blok konsesi carigali minyak dan gas di kawasan itu, katanya.

    Beliau berkata mesyuarat ketua-ketua perwakilan Malaysia di luar negara akan diadakan di sini dari 18 Jun hingga 26 Jun.

    Ia bertujuan antaranya menjelaskan arah tuju dasar luar negara di bawah kepimpinan baru negara serta membincangkan pengalaman dan cabaran pejabat-pejabat perwakilan Malaysia di luar negeri.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan menerangkan konsep 1Malaysia daripada segi aspirasi dan matlamatnya pada mesyuarat itu, katanya.

    Sebelum majlis itu, Anifah menyampaikan surat perlantikan kepada Wakil Tetap Malaysia ke Asean Datuk Hsu King Bee di pejabatnya di sini.

    Perlantikan Hsu adalah bagi tempoh dua tahun dan beliau akan berpejabat di Sekretariat Asean di Jakarta.

    Hsu merupakan bekas Timbalan Ketua Setiausaha II Kementerian Luar dan sebelum ini Wakil Tetap Malaysia ke Geneva.

    -- BERNAMA

    ReplyDelete
  11. asyik bakar bendera je ..bukan ke baik dia ambil air sembahyang dan sujud pada allah..kalau kita mati, ini sumer takde makna..bukan dapat pahala pun bakar bendera tu..buang masa je..rosak ozone layer kita. tak pergi sekolah ke?

    ReplyDelete
  12. indon2 ni takde kerja nak buat....asyik menyalak je tak abis2...

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. aduh..
    buang siyal??hahahahah....
    ptt la kena gempa bumi...
    dh la syirik lepas tu dgn megah siarkn dlm media..
    aku tgk diorg buat muka x da bersalah perlakuan syirik

    ReplyDelete
  15. takat bakar bendera,nenek jiran aku pun boley la,haha

    ReplyDelete
  16. kpd org indonesia semua, kalian memang ada semangat yg kuat tapi biarlah semangat itu pada sesuatu yg positif. apa yg kalian perjuangkan ini hanya isu remeh temeh. buang masa tahu tak? sepatutnya kalian yg berjiwa besar tahu membezakan kepentingan sesuatu isu. apa yg kalian takutkan, apa yg telah hilang selama ini dari kalian? mungkin ini kesan semangat nasionalisme yg kalian tanam dlm diri kalian.
    kepada org malaysia pula, woi korang jgnlah hina org lebih2. aku pun hot juga tapi kita mesti cool, ok!

    ReplyDelete
  17. indon bodoh, takade kerja. . .berbuat tindakan bodoh. . .kemalanganlah daulat indon. . .

    ReplyDelete
  18. Miskin giler. Gune paper jer. Bangang INDONS.

    ReplyDelete
  19. Indon ini masih gak sadar..indon bangsa primitif...indon isinya hanya orang-orang bodoh ..dari presiden sampe rakyat sipil...semuanya bodoh banget...

    setiap kali indon menghina dan menghujat Malaysia...pasti ada berlaku kecelakaan di sono..

    wait n see la..lepas ni pasti ada lagi korban tewas di indon...tak gempa tsunami..takpun pesawat jatuh...takpun kapal tenggelam...

    kasihan.. tapi itu semua pembalasan Allah ke atas Indon yang masih bejat dan sombong...

    ReplyDelete
  20. negara indon dan bangsa indon adalah manusia paling bangsat atas muka bumi ini...

    ReplyDelete
  21. heh asu asu malaysia..
    kalian itu kemerdekaan itu dapet inspirasi darimana?
    kalian tau tidak kalau kalian itu dulu budak budak indonesia yang hanya bisanya minta doank.
    kalian tidak tau berterima kasih.
    percuma Allah menciptakan kalian manusia tapi tidak ada manfaat dan tidak tahu berterima kasih.
    apakah ini suatu balesan dari guru kalian?
    semoga yang Di Ataslah yang berkuasa untuk membuka keaiban kalian yang biadab itu.
    Salaammm Anjing bangsat.
    Malingsiall...

    ReplyDelete
  22. biarkan la metrotv dan tvone tau mane satu berita yg betul2 berita..liput ttg gempa tu.kalo tak, slalu buat berita tipu..semoga diorg dpt pengajaran ttg peringatan tuhan ke media indonesia

    ReplyDelete
  23. buat indo: biarin ajalah orang maling itu ngomong apa..dia kan gak punya kebudayaan, gak kaya indonesia yang kaya akan budaya, tar lama-lama tai orang2 indonesia juga diakuin, ingetlah semakin bangsa kita diuji sama Allah semakin tinggi kedudukan kita dimata Allah..

    ReplyDelete
  24. ada ke patut datang ketanaman orang lalu mengambil (mencuri)tanaman orang tanpa pengetahuan tuan punya tanah lalu dikatakan rezeki dari ALLAH.

    ReplyDelete
  25. Allah memberi petunjuk terhadap Indon yang tidak berterima kasih terhadap jiran yang banyak membantunya. semasa indon dilanda tsunami dan gempa, malaysialah negara jiran yang paling awal memberi bantuan. malah ketika itu malaysia juga turut membuat solat hajat demi kesejahteraan indonesia di samping melancarkan tabung untuk membantu mangsa. Rupa2nya membantu Indon ibatar melepaskan anjing tersepeti. Malaysia telah difitnah dan dihina oleh negara yang pernah dibantunya. Insaflah Indon. kembalikan nur Islam di Indon dan berbuat baiklah sesama negara jiranmu.

    ~ lyn

    ReplyDelete
  26. salam...

    INI SEMUA AGENDA SYAITAN YAHUDI UNUK MEMPORAK

    PORANDAKAN ORANG ISLAM DI NUSANTARA... JGN

    MUSNAHKAN HUBUNGAN DIPLOMATIK M'SIA-INDON DAH

    LAMA MACAM SAUDARA SENDIRI. KESIAN INDON YG

    CARI SESUAP NASI UNTUK

    ANAK BINI NYA KT M'SIA.

    KALAU M'SIA HANTAR PULANG SEMUA PEKERJA INDON,

    TARIK VISA...
    ..
    BERAPA RAMAI INDON YNG DERITA!!!

    ReplyDelete
  27. Heh Malingsia!!, tanpa Indonesia tuh, kalian nggak ada apa2nya!. Dulu, syp coba yg meminta-minta belas kasihan orang Indonesia?...YA KALIAN!...dan kalian sama sekali tidak berterima-kasih!.
    Sesungguhnya, kalianlah yg berdosa, karena sudah berbuat GIBAH, dan berusaha untuk menjelek2an nama BANGSA INDONESIA!!!

    ReplyDelete
  28. Bangsa Indon lah yang menjelek2kan bangsa Malaysia dengan membakar dan menginjak2 bendera Malaysia sedangkan bangsa Malaysia tidak pernah melakukan perbuatan tidak bertamadun sedemikian. Media Indon itulah pencetus permusuhan sedang kan Media Malaysia melayan baik karyawan seni Indon.

    Malaysia tidak pernah cari pasal melainkan Indon lah yang sering memfitnah Malaysia. Sudah dijelaskan banyak kali bahawa malaysia tidak pernah mengklaim sesuatu budaya itu milik mutlak kami, tetapi sekadar melestarikan budaya masyarakat Malaysia. Namun Indon tidak pernah mahu faham dan terus dengan pemikiran cetek mereka.

    Nah di sini anda fikirlah, siapa yang dahulu membuat GIBAH dan siapa dahulu yang menjelek2kan bangsa.

    ~Lyn

    ReplyDelete
  29. oi indon bodoh! sapa yg minta belas kasihan dari indon, mimpi la lo!! indon yg tak tau berterima-kasih, dah dibantu tiap kali bencana,, bodoh nye indon.., tiap hari kena tipu dgn pemerintah.

    ReplyDelete
  30. Eh sampah lu ngomong aja ga jelas, pake belagu lagi ngata-ngatain Indonesia!!!!
    Emang lo semua ga ngaca apa lu tuh bangsa yang brutal secara rohani!!!!!
    Kalau lo bilang Indonesia miskin, coba lo buktiin apa di Malay ga ada orang miskin!!!!!
    so kaya lo!!!!pendapatan perkapita cuma baru ribuan dollar doang per tahun.Masih ga ada apa-apanya dibanding banyak negara lain yang jelas-jelas negara kaya dan maju!!!!
    Inget dong Malay itu bukan negara maju, masih negara berkembang!!!!!!

    ReplyDelete
  31. whattahac said...

    biarkan la metrotv dan tvone tau mane satu berita yg betul2 berita..liput ttg gempa tu.kalo tak, slalu buat berita tipu..semoga diorg dpt pengajaran ttg peringatan tuhan ke media indonesia

    answer :
    kalo kamu mau tau,berita indonesia terbuka tidak diunderpressure oleh pemerintah,mereka bebas mengeluarkan pendapat yg sejujur-jujurnya.
    justru dinegaramu yg tidak demokrasi...semua dikekang.klo menjelekkan perdana menteri dan raja malaysia.dimasukkan ke buih (penjara).pdhl itu mrpkan kebnaran.ada suatu peristiwa,, dan diwawancarai penddk malay,, tpi kebykn mrk tdk berani mengluarkan pendapat.krn takut dipenjara: "maaf saya nak berani bercakap apaapa"...sekarang yg bohong itu berita dineg kamu ato dinegara saya.jgn hanya berani menghina indonesia diblog,tp jg hrs brani mengkritik pemerintah kmu yg membhngin masyarakat melalui media.
    tdk berani.takut di penjara ya?

    ReplyDelete
  32. bgs bngt ntu lok perlu negara langsung dibakar

    ReplyDelete
  33. Kalo kurang kekayaan alam dan budaya tak seharusnya mengembat kreatifitas Bangsa Tetangga. Indonesia Tak Akan Marah Kalo kedamaian atak di usik denga tingkah tak terpuji. Kenapa tidak bisa sedikit jadi bangsa kreatif yang bukan hanya bisa kreatif maling kreatifitas bangsa lain

    ReplyDelete
  34. Hi bangsa malaysia...
    Malaysia tu kan negara muslim yah. Apa orang muslim diajarkan untuk menghina, apalagi menghina orang yang masih suka diakui sebagai sodara? Apa tidak merasa malu? Dari sejarahnya juga kami tahu kalau bangsa malaysia berasal dari bangsa melayu miskin di sumatra yang pergi untuk mencari nafkah. Kami juga tahu dan sadar, kalau perkembangan malaysia sangat bagus dari sisi perekonomian dan lain sebagainya. Tapi kemajuan itu kan lebih baik kalau diiringi dengan sikap yang rendah hati, bukan seperti orang kaya baru.

    ReplyDelete
  35. FUCK mAlaysiAK....
    gak malu kalian cuma bisa nyontek n nyuri doank....
    GAK PunYa MALU......
    pakelah cermin,,ngaca siapa lu....
    manusia kepala kera lu bangsat....

    ReplyDelete
  36. siapa yg kuasai media indonesia? mereka seolah2 membakar semangat warga indo utk membenci jirannya. adakah berbaloi berbalah hanya kerana soal budaya. mungkinkah ada pihak tertentu di indonesia mempunyai agenda yg tersurat ingin memecah belahkan komuniti di nusantara? adakah hanya krn tarian hendak putus hubungan diplomatik? saya kira pihak yg beragenda seakan berjaya mencetuskan perasaan benci membenci sesama umat di alam nusantara ini. maka saya sbg umat islam berikrar tidak akan terpancing dgn isu yg dimainkan oleh pihak2 yg berkepentingan. saya sbg umat nabi muhammad menentang semangat kebangsaan sama ada di indonesia mahupun di malaysia. kpd anda semua, pertelingkahan ini tiada gunanya. saya harap tuan punya blog ini tutup blognya atau hentikan isu berbau kebangsaan. mencegah lebih baik dari mengubati.

    ReplyDelete
  37. to : whattahac bodoh... Ini jawapannya.
    kalo kamu mau tau,berita indonesia terbuka tidak diunderpressure oleh pemerintah,mereka bebas mengeluarkan pendapat yg sejujur-jujurnya - Pemerintah Malaysia bukan mau mengontrol persnya tapi tidak mahu Persnya memfitnah sebesar-besarnya sehingga orang indog menyalak tidak menentu seperti sekarang ini. Kerajaan Malaysia tidak mahu rakyatnya mentaliti kelas sama spt kalian indog-2 sekalian.

    justru dinegaramu yg tidak demokrasi...semua dikekang.klo menjelekkan perdana menteri dan raja malaysia.dimasukkan ke buih (penjara).pdhl itu mrpkan kebnaran - Tunjukkan kat aku siapa yang dipenjara memburukkan perdana menteri Malaysia? Kalau memburukkan raja memang patut dipenjara kerana raja tidak pernah terlibat langsung secara politik. dia adalah ketua negara yang tidak perlu pemilihan umum untuk kekal sebagai raja. Untuk apa orang Malaysia memburuk-burukan raja.

    ada suatu peristiwa,, dan diwawancarai penddk malay,, tpi kebykn mrk tdk berani mengluarkan pendapat.krn takut dipenjara: "maaf saya nak berani bercakap apaapa". - Siapa pendidik Malaysia itu? Guru?, Dosen?. Mereka makan gaji ama pemerintah. Jika mereka memburukkan pemerintah seperti mereka memburukkan majikan mereka sendiri dan pasti mereka dipecat. Jika kamu memburukkan PT atau company tempat kamu bekerja apakah tindakan ke atas kamu. Mereka bukan takut dipenjara tapi takut di pecat. Tahu tak?.

    sekarang yg bohong itu berita dineg kamu ato dinegara saya.jgn hanya berani menghina indonesia diblog,tp jg hrs brani mengkritik pemerintah kmu yg membhngin masyarakat melalui media - Mari datang ke malaysia saya akan sambut kamu dengan ramah mesra. Setelah itu jangan kamu mati tatkala aku letakkan koran-2 anti pemerintah Malaysia didada kamu. Aku akan letakkan semuanya biar kamu tahu bahawa di Malaysia ada segunung Pers yang hari-har mengkritik pemerintah sehingga kamu akan terasa betapa fitnah itu lebih jauh dosanya dari membunuh.

    ReplyDelete
  38. kurang ajar punya orang indon yang bakar jalur gemilang. brengsek, bahlol, barua, babi, bangsat, bodoh kamu semua. memang diaorang ni tidak berpelajaran walaupun mahasiswa universiti. entah apa yang diajar di universiti di sana?

    ReplyDelete
  39. saya tidak pernah berani ngatain negara kalian saya jga psti menghormati orgt negara lain tp klo kalian bgini yahh gmana y???
    menurut klian lebih bgus mana??
    antara d klaim atau mengklaim

    ReplyDelete
  40. letih bace komen2 kat sini. ape barang la indonesia ni. kat malaysia tak pernah ada org buat demo anti indonesia. tak penah buat rusuhan dekat kedutaan indonesia. tak ada berita buruk2kan indonesia kat akhbar/tv/radio. tak ada pemimpin malaysia yang kutuk indonesia. tak kemana pon kalau buat mcm tu. org malaysia start kutuk org indonesia pon sbb provokasi org indonesia sendiri, asyik panggil malingsia.
    pk la sendiri. ada otak tuhan kasi guna, jangan pk pakai bontot.

    ReplyDelete
  41. i'm very apologize
    klo bgitu saya sebagai salah satu warga indonesia jga ingin berteman dengan anda
    maafkan saya kalau begitu bsakah kta berdamai

    ReplyDelete
  42. jangan cuma hancurkan benderanya hancurkan negaranya hancurkan penduduknya PERANG!!!! PERANG!!!!! PERANG!!!!! PERANGGG!!!!! MALAYSIA TAI ANJINK TAI BABI GOBLOK BRENGSEK MALING PENCURI TERKUTUK PENGECUT PECUNDANG PERANG!!!! PERANG!!!! PERANG HARUS DIKUMANDANGKAN ATAU SAYA YANG AKAN MENGHANCURLEBURKAN NEGARA BRENGSEK TERKUTUK TIDAK TAHU DIRI SEPERTI MALAYSIA MATI MATI MATI AJA LOE MALINGISA MAMPUSSSSS LU DI NERAKA!!!!!!!

    ReplyDelete
  43. KURANG AJAR MALAYSIA BANGSA TERKUTUK YANG TIDAK ADA APA APANYA TANPA INDONESIA KALIAN JUSTRU TIDAK APA2NYA SAMPAH ANJINK GOBLOK MEMBUSUK AJA LOE PADA DI NERAKA!!!!!!

    ReplyDelete
  44. lol.. mcm tu ke bahasa pnghuni syurga???

    ReplyDelete
  45. haha..kalo nak rase jadi jutawan segera pegi la indon..360 hinggit same dgn sejuta..wtf..miskin sgt matawang indon..siap sblm nak blk..kat airport de bekas utk sape yg x nak bawa balik duit indon..x de nilai lnsg...

    ReplyDelete
  46. hahahahaha ... malay .. malay ....

    Indonesia th mmpnyai bnyak bribu2 pulau, ya ... pasti lah beberapa dr pulau itu ad yg membuat swtu musibah, *gempa bumi, tsunami, dll * ....
    Inget yah Musibah itu termasuk tanda sayank Allah kepada Hambanya ...
    C A M K A N itu .. !!!! jadi jangan mnganggap musibah yg terjdi d_INDONESIA ada hubngannya sma Malay ....

    AMIT AMIT CABANG BAYI .....

    JAUHKANLAH YA ALLAH .. * AMIN YA ROBBAL `ALAMIIN *

    ReplyDelete
  47. MALINGSIA?????!!!!!
    C.A.P.E DEEEEEHHHHH!!!!!!

    ReplyDelete
  48. terimakasih kami ucapkan kepada pemilik blog arezeo atas perhatiannya terhadap Indonesia..luar biasa sekali dedikasinya selama ini, sepertinya hampir seluruh waktu, tenaga dan fikiran anda ditujukan untuk mengamati Indonesia...jelas terlihat juga anda mati-matian membela malaysia meskipun dengan cara menjelekkan Indonesia...menurut saya, sangat tidak beretika mencemooh bencana alam yang terjadi dimana pun, termasuk di malaysia, karena semua bencana dan cobaan datang dari Allah dan kita manusia tidak punya hak untuk menghakimi kejadian tersebut..masalah antara Indonesia-Malaysia saat ini dipicu karena klaim kepemilikan Malaysia terhadap berbagai budaya daerah Indonesia..Bila anda berkata bahwa Indonesia jangan terlalu merasa memiliki suatu budaya, lalu apa bedanya dengan Malaysia yang jelas-jelas mengakui secara sepihak untuk kepentingan bisnis pariwisata Malaysia atau komersial..Namun ketika pemerintah Indonesia memprotes secara diplomasi, pihak Malaysia menyalahkan pihak lain (Discoverry Channel)- www.mediaindonesia.com/.../Soal-Tari-Pendet-Malaysia-Salahkan-Discovery-Channel & internasional.kompas.com/.../soal.tari.pendet.malaysia.salahkan.discovery.channel - seakan tidak berjiwa besar tidak mau bertanggung jawab atau mengakui kesalahan.
    Anda mengaku saudara serumpun sesama muslim namun kenapa anda menganiaya saudara kami yang mencari nafkah di Malaysia..Rezeki datang dari Allah bukan semata-mata dari anda, Anda bukanlah Allah maka jangan takabur seakan-akan anda yang menghidupi TKI di Malaysia..Restoran makanan babi yang ada ditujukan untuk warga non muslim (christian, buddhist, hindu) Muslim di Indonesia sangat toleransi terhadap perbedaan dimana "Bagiku agamaku Bagimu Agamamu"..karena saya tinggal di Indonesia dan berfikir objektif banyak hal dalam blog anda yang tidak benar dan adalah fitnah..Anda berkata bangsa Indonesia penebar fitnah, maka apa bedanya dengan Anda kalau begitu?? Perang sangat tidak diinginkan, jadi masing-masing pihak diharapkan dapat instropeksi diri terlebih dahulu..terima kasih..

    ReplyDelete
  49. perang? bakar bendera? hina menghina?
    aduhhh...

    bukankah kita serumpum,bahasa pun hampir sama, indonesian faham bahasa melayu, malaysian faham bahasa indonesia...

    kalau kita bergaduh... siapa untung? siapa rugi?

    aku percaya, sebagai rakyat malaysia, ramai kawan2 indonesiaku x bersetuju dengan perang, hina menghina, bakar bendera begini. Ianya dilakukan oleh segelintir manusia yang cuba provokasikan kita.

    Aku pernah pergi ke Tanjung Pinang,Indonesia dan disambut baik oleh kawan2 disana. Banyak perkara positif yang aku belajar tentang cara hidup mereka disana.

    ReplyDelete
  50. kalau aku bayar budak budak yg buat demontrasi di kedutaan Malaysia di Indonesia tu dengan harga RM20 seorg untuk sembelih dalang sebenar provokasi antara Indonesia/Malaysia dia, agak agak dorang akan buat tak perkara tu?

    ReplyDelete
  51. indonesia sendiri budayanya dicuri dari india...
    ada ati tduh malaysia curi budaya....
    malaysia mengamalkan sedikit budaya indonesia,kerana hubungan zaman silam...
    tp indon terang2 curi budaya india...nme indonesia tu sendri ambil dri pkataan hindu!....
    indon seharusnya cium tangan malaysia sebab kami yg bagi kamu makan...

    ReplyDelete